Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#113335
Hej alle :-)

Jeg er lidt en newbie på 3D-markedet, så beklager hvis spørgsmålet her er lidt dumt..

Som så mange andre, har jeg forelsket mig i idéen om et 3D-TV hjemme i stuen. Men grundet prisen på et TV på 60" eller over, som er 3D-kompatibelt, er jeg begyndt at tænke på at gå andre veje.

Så vidt jeg har læst mig til, er det skærmens opdateringshastighed (hz), der skal være høj nok, for at kunne levere 3D-effekten. Jeg har lagt mærke til, at eksempelvis Samsung PS50C7700 kører 600Hz - Er det så ikke muligt, at tage f.eks. LG 60PK760, som også kører 600Hz, og få 3D der på, med de specielle 3D briller? (og her tænker jeg ikke på de der blå og røde pap-briller ;)

Hvis det ikke er muligt, ville det være super hjælpsomt hvis en af jer kunne forklare hvorfor :-)

/Danni
Af bantam
#113337
Det er desværre ikke muligt, da et 2D-TV ikke har indbygget dekoderalgoritmerne (firmware og evt. hardware) til at lave 3D-videostrømmen fra f.eks. Blu-ray eller andre formater om til skiftende billeder til hhv. højre og venstre øje.

Hvert billede (pr. øje) vises op til 60 gange i sekundet, hvorfor frameraten skal være op til 120[Hz] på TV'et. Alternativt bruges 48[Hz] pr. øje og dermed 96[Hz] som framerate.

De 600[Hz] der ofte omtales i forbindelse med plasma-TV har ikke noget med frameraten at gøre: Det handler i princippet om, hvor ofte hver pixel tænder og slukker for at blande sig frem til forskellige lysstyrker for rød, grøn og blå og derved skabe de farver, som TV'er i stand til at gengive.
Af Freke1
#113922
3D kræver 120Hz eller mere for ikke at flimre men det betyder desværre ikke at alle fjernsyn der kan klare 120Hz kan vise 3D. Det skal stå et eller andet sted i specificationerne eller på pakken ellers kan du være sikker på at det ikke kan!

Der er en der laver en opdateret liste over 3D HDTV her:
http://www.3dmovielist.com/3dhdtvs.html