Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#1733
Jeg kunne godt tænke mig en god fladskærm, da jeg synes min skærm fylder for meget.
Jeg bruger den mest til photoshop og Need for speed.
Har hørt at man helst skal gå efter Billedkontrastforhold. Er det rigtigt??
Har kigget lidt på den her http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=171259 men ville ikke have noget imod hvis man kunne få en billigere en :)
Vil godt have en der kan komme op i en opløsning på 1600x1200.
Af Jacob_Bentzen
#1736
Kan det virkelig passe at der ikke er nogen der kan hjælpe mig??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1741
Rolig nu mester! I bekendtgørelsen øverst gør vi opmærksom på at unødig "bumping" af egen tråd ikke er velset. Du poster med 3 timers mellemrum - giv lige folk en chance.

Mht. hvad du skal kigge efter, så er et af formålene med denne side jo netop at informere om hvad man skal kigge efter ved fladskærme, så du kan med fordel læse de forskellige artikler på forsiden (dem i menuen til venstre).

Der er desuden en del andre tråde der handler om skærme til grafikbrug, men at finde en der kører med 1600x1200 til mindre end 5Kkr er nok utopisk hvis den samtidigt skal kunne bruges til spil.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1744
Jeg tror ikke du får en meget bedre skærm end den ViewSonic du kigger på nu, hvis den både skal bruges til billedredigering og spil. Det er en af ViewSonics nye modeller og ud fra de teknologiske aspekter burde den fungere til begge ting, men jeg har endnu ikke hørt erfaringerne med den, så jeg kan ikke garantere for at den levere op til f.eks. 19 tomemr versionen, som er testet her på siden (VP930).

Her står beskrevet hvad kontrastforholdet har at sige på en skærm: http://www.flatpanels.dk/hvad.php#4
Af Jacob_Bentzen
#1764
Jeg synes bare ikke jeg får at vide hvor høj kontrastforholdet helst skal være.
Det der lige står at et kontrastforhold på 200:1-250:1 ikke er særlig godt og at ISO standarden er på 500:1.
Skal den så være mindst 500:1 eller kan man godt bruge en med et kontrastforhold på 400:1??
Der er jo alligevel en del skærme der ikke kommer højere op.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1768
S-IPS paneler har typisk et ret lavt kontrastforhold og det vil komme til udtryk i lidt svagere farver (ikke ukorrekte) end f.eks. et MVA panel. Men idet S-IPS gengiver farverne meget korrekt, så er det ofte disse paneler grafikere benytter alligevel.
Når det kommer til S-IPS panelerne kan du altså godt lade dig nøjes med 400:1 selvom ISO standarden foreskriver noget andet.
Af Jacob_Bentzen
#1790
Ok så kunne jeg godt finde på at købe en Dell 2005FPW.
Så et tilbud på den tidligere idag hos Dell, men nu kan jeg ikke finde det mere :(
Det var noget med at hvis man købte 2, så fik man 40% rabat på den ene.
Nogen der har set det tilbad??
Af Jacob_Bentzen
#1798
Nej ser lige at det var Dell 2001FP.
Nogen der kender noget til den??
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1867
Det er en lidt ældre model, som ikke har helt præcis farvegengivelse. TIl let grafisk brug tror jeg dog sagtens du kan finde den anvendelig.

Angående kontrast, så er det lidt svært at svare på helt konkret. Hvis en S-IPS skærm har 400:1, så kan den sagtens fungere til grafisk brug, men den kan typisk ikke vise en lige så sort farve, som de PVA og MVA paneler på 800:1-1500:1.

Et højt kontrastforhold er dog ikke lig med gode farver - desværre.
Af Jacob_Bentzen
#1869
Vildt det skal være så svært at finde en ordenlig fladskærm, men har tænkt mig at købe en Dell Ultrasharp 2405FPW 24" widescreen.
Den burde vel være rigtig god??
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1872
Til tilbudsprisen synes jeg den er rigtig god. Du kan evt. også læse lidt mer eom den her: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=103

Men hvad med den ViewSonic du kiggede på i starten? Er du gået væk fra den igen?
Overordnet set vil jeg mene, at kvaliteten på den er lidt højere end Dells to 20 tommer skærme. Den koster så også lidt mere, men pris følger jo ofte kvalitet.
Af Jacob_Bentzen
#2015
Jeg kan få en Dell UltraSharp 2405 FPW for omkring 5.750kr så jeg tror jeg snupper sådan en.
Nu kan jeg bare næsten ikke ventepå jeg får den hjem :)
Af Jacob_Bentzen
#2020
Ja det skal jeg nok og glæder mig helt vildt.
Så det har bare at gå stærkt *GG*