Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#965
Hej

Først vil jeg sige tak for en lækker side. Jeg har fundet meget god læsning her.

Dernæst til det spørgsmål der kommer 100.000 gange per uge.

Jeg skal i forbindelse med omrokering af værelser flytte min pc til soveværelset. Pladsen bliver trang og der er faktisk kun plads til en fladskærm.Min nuværende 17" Crt får knægten ind på værelset.
Skærmen er tiltænkt som primær surf og lidt spil skærm - men den er samtidig også tiltænkt en funktion som TV i soveværelset, da der ikke bliver plads til det. Farve og stil skal matche et Coolermaster Cavalier kabinet Link
som jeg så påtænker at købe.

Jeg har kig på:
LG L1950-SN 19"

og

Phillips 190B6CS 19"

og sidst men ikke mindst
Samsung Syncmaster 930BF 19"

Er der nogen der kan give råd med på vejen?

mvh
Jørgen

Ps. Det er muligt at budgettet kan hæves en smule til måske 3K - hvis det gør en forskel.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#972
Har du så en Tv tuner i computeren eller vil du købe en separat? I sidste fald, så kan du jo købe skærme med indbyggede tv tunere, som f.eks. Samsungs MP serie.

Testen af 190P6 her på siden er ret repræsentativt for den Philips model du kigger på. 190B6CS leverer et ret tilsvarende billede, men der er bare sparet lidt på funktionerne. I forhold til P modellen, som er testet, går du glip af følgende:
En lidt mere ergonomisk fod, en USB hub, den avancerede udgave af programmet LightFrame (en anden udgave medfølger) og funktionen kaldet Smartbright.
Den er dog stadig omfattet af Philips Perfect Panel garanti, så du er sikret mod alle pixelfejl, som skulle forekomme indenfor den 3-årige garantiperiode.
Der angives 8 ms for skærmen, men jeg vil nærmere skyde på at den svarer til de typiske 12 ms skærme - ligesom L1950.

LG L1950 er ret tilsvarende til den tidligere L1915S, som min onkel har stående. Jeg har derfor set den ved flere lejligheder. Det er en fin skærm til billig penge og den kan det en skærm skal kunne. Billedet er dog ikke supergodt, og jeg vil mene du får en bedre skærm med Philips og Samsung budene.

930BF er en skærm, som primært henvender sig til spilbrug. Tests viser dog også, at billedkvaliteten ikke fejler noget. Du kan læse mere om den her:
http://graphics.tomshardware.com/displa ... up-20.html

Derfor synes jeg, ud fra de tre bud du selv har, at 190B6CS og 930BF umiddelbart virker som de bedste. Du får ikke samme pixelgaranti på 930BF, som på 190B6CS, men til gengæld får du en hurtigere skærm og efter min mening og en smule kønnere.
Men har du separate højttalere? For ellers kunne det jo udelukke den ene eller anden.
Af jmose
#983
Tak for svaret.

Jeg havde tænkt mig at købe seperat TV-kort evt også fjernbetjent. Seperate højtalere skal også købes da knægten "arver" de nuværende. Det bliver nok et 2.1 system.

Ud af de svar har jeg nu udelukket LG´en. Og vi kan hurtigt blive enige om hvilken der er kønnest - men det er så også lækkert med en så fin garanti.

Læste testen af 930BF og og er stadig lidt i tvivl. Testen skrev godt billede - men glem video. Så lige nu ligner Phillips en vinder.

mvh
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#988
Hvis du vil se TV uden at skulle have computeren tændt bør du overveje en seperat TV-tuner i stedet. Det er nu engang også mere strømbesparende end at have en 200W computer kørende bare for at se Kanal KBH lørdag aften ;)
Af jmose
#990
OK. det havde jeg så ikke lige tænkt over. Kan du smide et link?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1001
På denne liste er der både TV og radiotunere - både interne og eksterne. Du må selv kigge dem nærmere efter i sømmene, for hvis man sorterer i listen på forhånd udelukker edbpriser åbenbart en masse af dem uden åbenlys grund...

Link til liste over TV-tunere
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1004
jmose skrev:Læste testen af 930BF og og er stadig lidt i tvivl. Testen skrev godt billede - men glem video. Så lige nu ligner Phillips en vinder.
Sådan er Toms Hardware generelt. Stort set alle TN baserede skærm får den konklusion uden at være mere dybdegående. Det kommer sig af, at panelets opbygning kan medføre video noise. Mens det er kraftigst tæt på, varierer det dog også en smule fra en model til en anden model.

Hvis du skal ligge henne i sengen og se film og video, så vil jeg ikke mene det er så stort et problem. Det er primært hvis man sidder lige så tæt på, som man spiller computerspil.

Angående tuner, så kommer der faktisk en ny skærm fra Samsung med indbygget tuner, som skal supplere de nuværende. Den virker lovende. Du kan se lidt mere om den her: http://www.prixmateriel.com/moniteurs_1 ... 30519.html

Jeg ved dog ikke hvornår den kommer til Danmark.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1005
Interessant - det ligner et PVA panel med overdrive, hvilket jo ville fjerne min oprindelige anke mht. betragtningsvinkler på 710MP's TN panel.
Af jmose
#1009
Takker for linket. Det gav lidt at vælge imellem.

Ret interessant med den skærm. Skulle man slå koldt vand i blodet og se hvornår den kommer til DK?

Mit projekt er nemlig lige blevet udsat til efter jul, finansministeren(konen) siger at hun ikke vil ligge i "byggerod" inden jul. Så det giver lidt ekstra tid til at finde det helt rigtige....
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1012
Det virker hvert fald, som en skærm der kunne opfylde mange af dine krav. Det ligner nemlig en PVA skærm med Overdrive og det betyder så også, at du får bedre farvegengivelse end på de nuværende.

På den måde kunne du jo også spare lidt på tuneren og da jeg tror den kommer til at ligge lidt over dit nuværende budget, kunne det jo være at det gik op. Altså så du ikke behøver en tuner ved siden af.

Men ellers så prøv da at hør Samsungs kundesupport. Det kan være de allerede har noget information på skærmen. Det ser jo hvert fald ud som om den er udgivet i få andre europæiske lande.