LGs webOS-platform, som findes i selskabets egne OLED og LCD TV, vil fra i år dukke op i TV-skærme fra andre mærker. De første licenspartnere er Blaupunkt og Konka.
webOS under licens
LG vil have webOS til at række ud over TV-skærme; til projektorer, instrumentbrættet i biler og sågar køleskabe. I 2018 frigav selskabet også en open-source udgave af webOS.
I 2021 vil forbrugere begynde at se webOS i TV-skærme fra andre producenter. Med webOS har brugeren adgang til apps som Disney+, DRTV, HBO og Netflix samt andre funktioner. Det står imidlertid ikke klart, om licenspartnere får mulighed for at tilbyde samme funktionalitet som i LG TV.
LGs første licenspartnere er Blaupunkt og Konka, foreløbigt i USA. Konka lancerer til at starte med 43- til 75-tommer 4K LCD TV med webOS. Senere på året følger flere modelserier. Blaupunkt vil tilbyde webOS 5.0 (fra 2020) i 42 til 75-tommer LCD TV.
Nyere TV-skærme fra Bang & Olufsen har ligeledes webOS, men det skyldes, at det er et LG TV monteret ovenpå et B&O-lydsystem.
Læs også: LGs webOS 6.0 platform til 2021 TV har redesignet hjemmeskærm
LG ville under CES 2021 ikke kommentere yderligere på planerne for licensering af webOS til andre TV-producenter.
webOS 5.0 med den klassiske bundmenu (venstre) kontra webOS 6.0 med nu menu i fuld skærm (højre)
Skala og konsolidering
Amazon, Google og Roku har i flere år tilbudt deres respektive TV-styresystemer under licens. I slutningen af 2019 fremlagde Samsung ligeledes planer om at gøre sin Tizen-platform tilgængelig for andre TV-mærker – foreløbigt uden opbakning.
LG og Samsung er sent ude ift. at licensere styresystemer og kun tiden kan vise, om de formår overtale store spillere til at støtte op om deres projekt. Selskaber som Sony, TCL og Philips samarbejder allerede med Google eller Roku – eller begge.
Amazon, Google og Roku tilbyder løbende opdateringer til hhv. FireTV, Android TV og Roku OS-baserede enheder, hvorimod LG og Samsung ikke tilbyder opdatering af hhv. webOS og Tizen i eksisterende enheder. Kun nyeste generation af TV-skærme får nyeste udgave af webOS og Tizen.
Markedet for mobile enheder har konsolideret sig om to store styresystemer, Android og iOS, hvorimod TV-markedet er mindre modent og mere facetteret. I takt med at streamingtjenester presser TV-branchen ind i næste fase, forsøger skaberne af platforme at vinde markedsandele for at tiltrække app-udviklere og brugere. At dømme ud fra historikken kan de kommende år dog meget vel byde på konsolidering indenfor TV-styresystemer.