HDR videoformater - fremtidsudsigterne - FlatpanelsDK
HDR formater

HDR videoformater - fremtidsudsigterne

13 Nov 2017 | Yoeri Geutskens (@flatpanelsdk) |

I The State of HDR forklarede jeg, hvilke HDR videoformater, der findes, og hvilke producenter, der sttter op om hvilke formater. Men jeg kom ikke ind p fremtidsudsigterne. Hvor strkt str hvert format? Hvad er stemningen i markedet og i medierne? Lad os kigge p sagen.


HDR10


HDR10, det frste HDR videoformat, er fast etableret. Formatet understttes vidt og bredt. Samtlige tv-producenter, som slger HDR-tv, bakker op om HDR10. P indholdssiden er HDR10 ogs allestedsnrvrende. Det er standardformatet for HDR p Ultra HD Blu-ray og alle streamingtjenester i dag, inklusiv Amazon Video og Netflix. Spilkonsoller, som kan hndtere HDR Sony PlayStation 4 (+ Pro) og Microsoft Xbox One S / One X sender signalet ud i HDR10.


Dolby Vision


Dolby Vision er ikke universelt understttet. Samsung og Panasonic, plus filmstudiet 20th Century Fox, glimrer ved deres fravr af rsager, som forklares i afsnittet om HDR10+. Det er dog uomtvisteligt, at Dolby Vision er det etablerede premium HDR format. Ingen high-end Ultra HD-skrme br vre foruden. Dette kan vise sig at blive et problem for Samsung og Panasonic.

Som en sidebemrkning, br det nvnes, at Samsung benlyst kmper med en anden udfordring; selskabet mangler OLED-tv i modelprogrammet. OLED er allerede blevet metafor for et overlegent produkt. P bare to r har vi vret vidne til et fuldstndigt omslag. I 2015 stod LG alene om at tilbyde OLED-teknologi i sine flagskibs-tv. Nu benytter LG, Sony, Panasonic, Philips, Bang & Olufsen og Loewe alle OLED i flagskibsmodellerne, og Samsung str nrmest alene om at satse p LCD i det vre segment af tv-skrme.

Vil Samsung overgive sig og tage OLED til sig indenfor tv-skrme? Det vil blive svrt uden at tabe ansigt. Samsung er begyndt at angribe OLED-skrmteknologi i offentligheden, hvilket er mrkvrdigt, nr man overvejer, at Samsung satser helhjertet p OLED i mobil- og tabletformater. Alligevel kan producenten ikke f gang i produktionen af store OLED-paneler til tv-skrme, hvor LG kmper med den prcis modsatte udfordring. Samsungs topmodeller indenfor telefoner og LGs topmodeller indenfor TV benytter OLED, mens Samsung topmodeller indenfor TV og LGs topmodeller indenfor hndholdte enheder benytter LCD. Samsung lancerede for r tilbage et OLED-tv med HD-oplsning, men ligesom Sony og Panasonic mtte de indstille produktionen. De kunne ikke opn hj nok udbyttegrad i produktionen til at gre det rentabelt.

Det lader til, at Samsung i stedet prver at forvirre forbrugeren. P vejen mod gte QLED-skrme (selv-emitterende QLED kommer muligvis i 2019), har Samsung kapret QLED mrkatet til sine LCD-skrme med quantum dot, men bemrk hvordan de er meget omhyggelige med at undg at nvne LCD i markedsfringen. Mange tech-journalister lader til at vre faldet for manvren, og f kalder det, hvad det egentlig er. Til tider er forvirringen muligvis utilsigtet, ligesom nr Samsungs egen markedsfringsafdeling bliver forvirret over selskabets branding af HDR10+ (deres HDR-format baseret p dynamiske metadata ) og HDR+ (deres SDR-til-HDR opkonvertering).


Dolby Vision


Det var et sidespor. Samsung er verdens strste producent af tv-skrme. Min pointe er, at det kan blive vanskeligt at holde fast i positionen i high-end-segmentet uden OLED og Dolby Vision.

Hvad angr opbakning p indholdssiden, s er Dolby Vision godt p vej. Der er siden midten af 2017 udgivet et par hndfulde Ultra HD Blu-ray-skiver i Dolby Vision. Nogle af de mest profilerede streamingtjenester tilbyder indhold i Dolby Vision Amazon, Netflix og Vudu. Formatet fik ogs et kraftigt rygstd med lanceringen af Apple TV 4K / iTunes. Lanceringen fra Apple var helt overordnet en saltvandsindsprjtning til bde HDR og 4K. Begge teknologier er trdt ind p massemarkedet; det kan ikke lngere hvdes, at det er nicher.

Pressen nvner typisk kun to HDR-formater i dkningen af emnet. HDR10 og Dolby Vision. Kun sjldent nvnes de andre relevante formater.


HLG


Hybrid Log Gamma, HDR-formatet udviklet af BBC og NHK, benyttes aktivt i Japan af tv-udbydere ssom SkyPerfecTV. I Europa bruges det knap nok p nuvrende tidspunkt selv ikke af BBC. Der har vret en kortvarig test med begrnset indhold p BBCs iPlayer, men kun udvalgte Panasonic TV kunne modtage signalet. Indholdet, et udsnit af BBCs Planet Earth II dokumentar, var i UHD, men det str ikke helt klart om det ogs var i HDR. I USA er HLG endnu mindre udbredt. TravelXP 4K og Insight TV, srlige interesse-baserede tv-kanaler via satellit, udsender til forbrugere i Europa og USA via kabel- og IP-tv. Det er de frste aktrer til at transmittere 4K HDR vha. HLG.

Det fleste tv-producenter bakker op om HLG, angiveligt ogs Samsung, selvom selskabet ikke har annonceret noget offentligt. HLG anvendes ogs i professionelt udstyr, herunder Sony-kameraer og studie-monitorer.

P IFA 2016 fremviste adskillige tv-producenter opstninger med HLG. ret efter p IFA 2017 var der imidlertid frre ikke flere.

Det lader til, at BBC og NHK har fokuseret p at f HLG bagt ind i nettet vha. de organer, som faststter standarder. Eksempler herp er Ultra HD Forums UHD Phase A specifikation samt BT.2100.


HLG on Panasonic TV


HLG str stadig strkest, hvad angr HDR via broadcast, alts tv-kanaler og live-streaming. Det er en praktisk lsning p kort sigt fordi den er meget kompatibel med det eksisterende workflow hos broadcastere. Dolby Vision er ogs klar til broadcast og str muligvis med de bedste kort p hnden i et langsigtet perspektiv.


Philips/Technicolor SL-HDR1


Philips og Technicolors flles HDR-format, SL-HDR1 (tidligere Prime Single), kmper med samme udfordring. Det lader til, at selskaberne har fokuseret p at f formatet inkluderet i standarderne. SL-HDR1 er en kandidat til ATSC 3.0, som den amerikanske pendent til den europiske DVB standard for tunere. Dolby Vision er ogs en kandidat, mens HDR10 er det obligatoriske format. Det har taget Dolby noget tid at f understttelse bagt ind i de vrktjer, som indholdsskaberne bruger, herunder i vrktjer fra Scenaris, Sony DADC og Deluxe, men det er nu lykkes, samtidig med, at UHD Blu-ray-skiver i Dolby Vision udgives. Philips HDR er der ikke.

Situationen kan sammenlignes med de tidligere dage for DVDen. Dolby Digital (AC-3) var obligatorisk p NTSC-skiver i USA, mens det lykkedes Philips at f deres MPEG2 Multichannel lydformat godkendt som standard for PAL-skiver i Europa. Philips var ikke lige s aggresive ift. at f deres standard inkluderet i indhold, som Dolby var eller i hvert fald ikke lige s succesfulde. Kun fem DVD-skiver blev udgivet med MPEG2-lyd. Markedet omfavnede i stedet Dolby Digital.

Bemrk hvordan ingen Philips-brandede tv-skrme hndterer Philips/Technicolors HDR-format hverken skrme produceret til Europa af TP Vision eller skrme producereret til USA af P&F (Funai). Kun LG har annonceret planer om at indbygge formatet.


 Technicolor HDR


HDR10+


HDR10+ er en udvidelse af HDR10. Det er udviklet af Samsung med henblik p at tilfje dynamiske metadata ovenp, og det har vret et stykke tid undervejs. Frste gang vi offentligt hrte om tiltaget var i et SMPTE -dokument i 2015. P NAB-messen i 2016 fremviste selskabet en demo af HDR med statiske kontra dynamiske metadata, vha. deres dengang propritre format. I marts 2017 annoncerede Samsung, at deres HDR-format ville blive en licensfri ben standard. Kort herefter annoncerede Amazon, at de ville blive frste indholdspartner. P IFA samme r dannede Samsung en form for alliance for at promovere HDR10+ i samarbejde med Panasonic og 20th Century Fox. Budskabet p IFA i september bar, at vi skulle vende tilbage p CES 2018 for at hre mere. Det eneste, der er sket i mellemtiden, er den
uofficielle meddelelse fra TP Vision, som producerer Philips TV til det europiske marked (men ikke USA), om at de vil sttte op om HDR10+ fremfor Dolby Vision.

Det har givetvis taget Samsung kortere tid at skabe HDR10+ end det tog Dolby at skabe Dolby Vision (hvilket tog omkring otte r fra opkbet af Brightside Technologies), men det str klart, at HDR10+ er flere r bagud ift. Dolby Vision.

Er HDR10+ initiativet drevet primrt af en modvilje mod at betale licens til Dolby? Samsung siger, at motivationen er mere filosofisk det handler om ikke at miste kontrollen over billedindstillingerne p tv-skrme. Det kan meget vel vre sandt. Uanset hvad, s lader det til, at projektet drives af ingenir- fremfor marketing-relaterede grunde. Der er ikke engang et logo endnu.

Der er heller intet indhold i HDR10+, men det br snart lande p Amazon Video. Amazon er vel at mrke ikke en del af HDR10+ alliancen, mske primrt fordi Amazon Video sttter op om flere HDR-formater. Tjenesten benytter allerede HDR10 og Dolby Vision.

P Ultra HD Blu-ray er HDR10+ ikke engang et valgfrit format, men det forlyder, at den formelle proces er undervejs. BDA (Blu-ray Disc Association) skal frst godkende det. Samsung og Panasonic str relativt strkt her, mens Sony ikke lader til at have den store interesse i at involvere sig.

Nr opdateringen af UHD Blu-ray-standarden er p plads, kan 20th Century Fox begynde at benytte formatet. De vil muligvis allerede have ssat projektet via digital distribution p streamingplatforme inden da. Bemrk hvordan Fox flger samme drejebog for Dolby Vision som for Dolby Atmos. Studiet bruger begge formater i biografer, mens deres udgivelser til stuen benytter ingen af dem. Til home entertainment benytter Fox i stedet for HDR10 (indtil videre) og DTS-HD Master Audio 7.1. Vil andre Hollywood-studier gre som Fox? Det er svrt at sige p stende fod. Ingen andre studier har offentligt udtrykt nogen form for opbakning til HDR10+. Hvad angr Fox, s kan det noteres, at Disney angiveligt har vist interesse i at opkbe dem, primrt pga. filmstudiet 20th Century Fox. Hvis denne handel gr igennem vil Fox det eneste studie som bakker op om HDR10+ muligvis skulle flge Disneys retningslinjer p omrdet, hvilket alts betyder Dolby Vision fremfor HDR10+.


 HDR10+


Det er vigtigt at huske p, at HDR10+ bygger ovenp HDR10, hvilket sikrer yndeful bagudkompatibilitet. Hvis hardwaren ikke understtter formatet, fr seeren i stedet HDR10. Dette er godt fra et forbrugersynspunkt, men det kan ogs virke demotiverende i forhold til at spendere ekstra kroner p et produkt, som kan hndtere hele signalet.


Er der en formatkrig?


Er der en formatkrig indenfor HDR? Tidligere p ret argumenterede jeg for, at der ikke er en formatkrig. Med tilgangen af HDR10+ er emnet mere omstridt. Der er flere formater nu og pludselig er der et blankt felt i midten af venn-diagrammet, hvilket tvinger forbrugere til at vlge imellem formaterne. Vil nogen vlge HDR10+ fremfor Dolby Vision? Mske Samsung-fans, men ellers virker det usandsynligt, at det vil rykke p markedet taget den nuvrende tilstand i betragtning srligt med blik p indhold.

I praksis er det sandsynligvis kun f forbrugere, som er opmrksomme p alle detaljerne. Universel understttelse af HDR er derfor et slagkraftigt salgsargument. Det sikrer kberen, fordi man som udenforstende ikke kender fremtiden. Min egen personlige bekymring var, at tv-producenter, ved at implementere Dolbys VS10 videomotor, ville gre det vanskeligt for dem selv at tilfje understttelse af yderligere formater srligt HDR10+ da Dolby nppe vil tilfje dette i lsningen. Mindst en fabrikant har dog allerede tilfjet det hele til sin hardware/software, s sprgsmlet er nu, hvilken tv-producent der frst kan tilbyde den komplette pakke. Indtil videre har LG taget frerpositionen ift. multi-HDR. Det er naturligvis ikke givet, at LG vil bakke op om HDR10+ taget den evindelige rivalisering med Samsung in mente. Mske Sony vil, eller andre high-end-producenter ssom B&O eller Loewe. De har rd til det og er nppe interesserede i at vlge side. Philips kunne ogs gre det, men som landet ligger nu sttter TP Vision ikke op om Dolby Vision i Europa, mens P&F ikke sttter op om HLG i USA, s Philips-mrket er heller ikke tt p universel support. Selskaber ssom TCL og Hisense er med i puljen, men de synes for fokuserede p USA og mangler stadig HLG.




Ikke desto mindre bliver argumentet om, at der ingen formatkrig indenfor HDR er, formentlig snart gyldigt igen s snart hardware med universel support kommer p markedet.


Konklusion


Foretrkker jeg et srligt HDR-format? Jeg gr ind for universel HDR support (srligt p hardware), men det betyder ikke, at jeg mener, at alle HDR-formater str lige strkt. HDR10 benyttes overalt og Dolby Vision vippes nppe af pinden som premium-formatet. HLG str med gode kort p hnden ift. at blive formatet til broadcast TV og live-streaming, men der skal arbejdes hrdere for at f det implementeret. Det bliver et hrdt, sejt trk for SL-HDR1 og HDR10+, hvis de skal sl igennem. De er allerede sakket bagud.



Del p:


Flere fokusartikler

HDR formater

HDR videoformater - fremtidsudsigterne

13 Nov 2017 | Yoeri Geutskens |
Vejen til himlen

Vejen til TV-himlen

18 Oct 2017 | Yoeri Geutskens |
Motion Interpolation

Guide: Sdan undgr du "soap opera" effekten p dit TV

11 Oct 2017 | Rasmus Larsen |
Streamingbokse

Apple TV 4K vs. Nvidia Shield vs. Chromecast Ultra m.fl.

24 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
iTunes 4K HDR

Liste: Film i 4K HDR klar i iTunes - danske priser lavere end UHD Blu-ray

15 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
BeoVision Eclipse

Frste indtryk af B&O BeoVision Eclipse

11 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
YouSee Android TV

Frste indtryk: YouSee p Android TV

01 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
Uncharted The Lost Legacy

Konsolspil i HDR: Hvad du skal vide

24 Aug 2017 | Rasmus Larsen |