Hollywood-studier vil have film hurtigere ud i stuerne - FlatpanelsDK
Google Play

Hollywood-studier vil have film hurtigere ud i stuerne

22 Mar 2017 | Rasmus Larsen |

Seks af de syv største filmstudier i Hollywood arbejder på at bringe biografaktuelle film hurtigere ud i stuerne. Visse studier ønsker tilgængelighed efter kun 17 dage. Det skriver Variety.

Fra biograf til stue på få uger

"Vindue"-modellen dikterer, at biografer i dag har store filmtitler eksklusivt i 70-90 dage før de udkommer på formater, som kan ses i stuerne. Netflix arbejder på at nedbryde modellen og over det seneste år har de etablerede Hollywood-studier arbejdet på at løsne grebet en smule, ifølge kilder som Variety har talt med.

Det er seks af de syv store Hollywood-studier, som er lune på idéen om at bringe film hurtigere ud i stuerne. Kun Disney, der bl.a. udgiver Star Wars, ønsker at opretholde status quo. Motivationen er angiveligt, at DVD-salget styrkdykker og biografer står for en stadig større del af indtjeningskagen. Det er aldrig optimalt at have alle æg i samme kurv.

Warner ønsker at reducere ventetiden fra biografpremiere til udlejning i stuen til omkring 17 dage og tage $50 dollars per film. En del af beløbet skal gå til biograferne for at få dem med på modellen. Andre studier har foreslået en lavere udlejningspris, men en længere periode på 20-45 dage. Mere fleksible modeller er også med i puljen.

- "Warner Bros. CEO Kevin Tsujihara had kicked off negotiations with exhibitors by offering to cut them in on a percentage of digital revenues if they agreed to let them debut films on-demand for $50 a rental some 17 days after they opened," skriver Variety.

Filmstudierne mener angiveligt også, at markedsføring vil være mere effektiv, hvis der er kortere tid imellem udgivelser. Dermed glemmer kunderne i stuerne ikke filmen igen før den udkommer.


Apple, Netflix & nye aktører

Forhandlingerne har stået på i over et år. Rygtet går, at en ny tjeneste kaldet The Screening Room vil tilbyde film i stuerne langt hurtigere end i dag. Apple er angiveligt også interesseret i at give film premiere på iTunes bare 14 dage efter biografpremieren.

På trods af aktive forhandlinger er en aftale dog ikke nært forestående, mener Variety. Biograferne står desuden fast på, at det kun skal gælde filmudlejning. Salg af film på bl.a. Blu-ray og digitalt vil fortsat ske ca. 90 dage efter biografpremieren. Det stiller naturligvis de fysiske skiveformater dårligt i konkurrencen.

Internettet er ved at ændre filmbranchen, ligesom det fundamentalt har ændret mange andre brancher over de seneste par årtier. Spørgsmålet er om de klassiske studier kan opretholde deres dominans eller om nye aktører såsom Netflix og Amazon skal presse forandring ind igennem sidedøren. Netflix's filmsatsning får vi for alvor ar se i år.

- Kilde: Variety



Del på:


Flere nyheder

Apple OLED TV rygte

"Apple OLED TV" afbilledet i lækkede kinesiske fotos

16 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Tim Cook Apple

Apple har angiveligt øremærket 6 mia. kr. til produktion af Hollywood-indhold

16 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Transformers

'Transformers: The Last Knight' er Paramounts første Dolby Vision UHD Blu-ray

16 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Tilbudsjagten

Tilbudsjagten – opfrisket!

16 Aug 2017 | Flatpanels |
Netflix

Netflix vil bruge over 40 mia. kroner på indhold i 2018

16 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Eisa Awards 2017-2018

Vindere: EISA Awards 2017-2018

15 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Panasonic EZ1000 OLED

OLED vandt i alle kategorier ved HDTVTests årlige TV shootout

15 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Loewe bild 4 OLED

Loewe lancerer billigere 'bild 4' OLED med Dolby Vision

14 Aug 2017 | Rasmus Larsen |