Hollywood-studier vil have film hurtigere ud i stuerne - FlatpanelsDK
Google Play

Hollywood-studier vil have film hurtigere ud i stuerne

22 Mar 2017 | Rasmus Larsen |

Seks af de syv strste filmstudier i Hollywood arbejder p at bringe biografaktuelle film hurtigere ud i stuerne. Visse studier nsker tilgngelighed efter kun 17 dage. Det skriver Variety.

Fra biograf til stue p f uger

"Vindue"-modellen dikterer, at biografer i dag har store filmtitler eksklusivt i 70-90 dage fr de udkommer p formater, som kan ses i stuerne. Netflix arbejder p at nedbryde modellen og over det seneste r har de etablerede Hollywood-studier arbejdet p at lsne grebet en smule, iflge kilder som Variety har talt med.

Det er seks af de syv store Hollywood-studier, som er lune p iden om at bringe film hurtigere ud i stuerne. Kun Disney, der bl.a. udgiver Star Wars, nsker at opretholde status quo. Motivationen er angiveligt, at DVD-salget styrkdykker og biografer str for en stadig strre del af indtjeningskagen. Det er aldrig optimalt at have alle g i samme kurv.

Warner nsker at reducere ventetiden fra biografpremiere til udlejning i stuen til omkring 17 dage og tage $50 dollars per film. En del af belbet skal g til biograferne for at f dem med p modellen. Andre studier har foreslet en lavere udlejningspris, men en lngere periode p 20-45 dage. Mere fleksible modeller er ogs med i puljen.

- "Warner Bros. CEO Kevin Tsujihara had kicked off negotiations with exhibitors by offering to cut them in on a percentage of digital revenues if they agreed to let them debut films on-demand for $50 a rental some 17 days after they opened," skriver Variety.

Filmstudierne mener angiveligt ogs, at markedsfring vil vre mere effektiv, hvis der er kortere tid imellem udgivelser. Dermed glemmer kunderne i stuerne ikke filmen igen fr den udkommer.


Apple, Netflix & nye aktrer

Forhandlingerne har stet p i over et r. Rygtet gr, at en ny tjeneste kaldet The Screening Room vil tilbyde film i stuerne langt hurtigere end i dag. Apple er angiveligt ogs interesseret i at give film premiere p iTunes bare 14 dage efter biografpremieren.

P trods af aktive forhandlinger er en aftale dog ikke nrt forestende, mener Variety. Biograferne str desuden fast p, at det kun skal glde filmudlejning. Salg af film p bl.a. Blu-ray og digitalt vil fortsat ske ca. 90 dage efter biografpremieren. Det stiller naturligvis de fysiske skiveformater drligt i konkurrencen.

Internettet er ved at ndre filmbranchen, ligesom det fundamentalt har ndret mange andre brancher over de seneste par rtier. Sprgsmlet er om de klassiske studier kan opretholde deres dominans eller om nye aktrer ssom Netflix og Amazon skal presse forandring ind igennem sidedren. Netflix's filmsatsning fr vi for alvor ar se i r.

- Kilde: Variety



Del p:


Flere nyheder

Philips 8102

Philips 8102 med Ambilight og zone-styring er i handlen

20 Oct 2017 | Rasmus Larsen |
Boxer

Boxer hver priser p "frit valg" og tv-pakker fra januar 2018

20 Oct 2017 | Rasmus Larsen |
LG wallpaper OLED

LG 2017 OLED er frst med tabsfri Dolby TrueHD

19 Oct 2017 | Rasmus Larsen |
Sort TV

Viasat pbegynder udfasning af MPEG2 i januar 2018

19 Oct 2017 | Rasmus Larsen |
Samsung Bixby

Samsungs Bixby 2.0 stemmeassistent p vej til TV

19 Oct 2017 | Rasmus Larsen |
Vejen til himlen

Vejen til TV-himlen

18 Oct 2017 | Yoeri Geutskens |
The Frame Gallery

Samsung bner "The Frame Gallery" i Elgiganten Glostrup

17 Oct 2017 | Rasmus Larsen |
Netflix Hollywood

Netflix vil i 2018 bruge 50 mia. kroner p bl.a. 80 film

17 Oct 2017 | Rasmus Larsen |