Første kig på Samsungs 2017 "QLED" TV (& teknisk information) - FlatpanelsDK
Samsung QLED LCD

Første kig på Samsungs 2017 "QLED" TV (& teknisk information)

24 Jan 2017 | Rasmus Larsen (@flatpanelsdk) |

På CES 2017 søsatte Samsung de første ”QLED TV” i form af Q9 (flad!), Q8 og Q7. Samsungs QLED er imidlertid ikke det gennembrud, som mange havde håbet på. FlatpanelsDK talte med hovedpersonen om den nye teknologi og fik lejlighed til at undersøge skærmene nærmere. Her er vores første indtryk.

Fra LED til SUHD til QLED

Det første du skal vide er, at i 2017 er QLED = LCD med quantum dots. Der har det seneste års tid været snak om en fuldstændig ny selv-emitterende skærmteknologi, som internt har været kaldet QLED, men det er ikke denne. Der er i 2017 tale om LCD-paneler. Intet mere, intet mindre.

Samsung fortæller os, at de har valgt at markedsføre 2017 LCD som ”QLED” fordi de repræsenterer et så stort fremskridt. Hvad der forstås ved ”stort” afhænger naturligvis af perspektiv. Selskabet tilføjer, at de betragter QLED som en term, der dækker over en ”hel kategori af quantum dot-produkter”, hvilket skal forstås således, at selv konkurrenter potentielt kan få lov til at sælge ”QLED”.

Samsung 2017 QLED LCD


Hvis man skruer tiden en smule tilbage, så har det sydkoreanske selskab igennem tiden først kaldt LCD for LCD, dernæst LED, dernæst SUHD og nu QLED. I skærmindustrien har man haft en klar nomenklatur og defineret en skærmteknologi ved det aktive element i skærmen, som regulerer gråtoner. Selv hvis man vælger at spille efter Samsungs regelbog, er det svært ikke er blive en smule forvirret over, at markedsføringsafdelingen er gået fra at tale om det aktive element (LCD) til bagbelysningen (LED) til opløsningen (SUHD) til filter+bagbelysning (QLED). I 2009 afgjorde Storbritanniens Advertising Standards Authority, at LED var “misvisende” markedsføring. I 2015 da Samsung introducerede SUHD var reaktionen afdæmpet. I 2017 ser Samsung ud til at have frie tøjler.

Her er Samsungs præsentation fra CES, hvis du selv vil vurdere.




Uagtet kreativ navngivning, så er der stadig 2 interessant tekniske fremskridt ift. 2016 LCD.

Det første fremskridt relaterer sig til betragtnignsvinklerne. I de nye 2017 LCD-paneler har Samsung delt hver pixel i to segmenter (tak til David Mackenzie fra HDTVTest for hans makro-foto). Denne teknik kendes i industrien som en dual-pixel-struktur og er tidligere blevet demonstreret primært som prototype. Samsung benytter nu strukturen til at forbedre betragtningsvinklerne markant.

Betyder det så, at Samsung reelt har udviklet en ny LCD-paneltype (udover VA, IPS, TV)? Nej. Ligesom med skærmteknologi generelt har ingeniørerer i branchen en klar nomenklatur, når det kommer til at definere nye LCD-paneltyper. For LCD handler det om hvordan de flydende krystaller i skærmen er arrangeret i cellen – ikke opbygningen af subpixels. Vi spurgte Samsung direkte ind til om der stadig er tale om VA LCD-paneler og Samsungs koreanske ingeniør , som var ansvarlig for den tekniske præsentation, svarede ”ja”.

Den vigtige pointe er, at det forbedrer betragtningsvinklerne ret dramatisk. Vi fik mere end en demonstration og det ser ud som om, at Samsung meget vel kan have elimineret en af de største ulemper ved VA LCD-paneltypen. Det er naturligvis svært at vurdere om den nye struktur også har negative konsekvenser baseret på relativt korte demonstrationer på en messe, men det undersøger vi nærmere i en senere anmeldelse. Vi har forsøgt at fange den forbedrede betragtningsvinkel på billedet herunder (top: 2017, bund: 2016).

Samsung 2017 QLED LCD


Det andet tekniske fremskridt relaterer sig til quantum dots, eller mere specifikt materialet som er anvendt. Der var på CES noget snak om, at Samsung vil introducere det giftige stof cadmium i opbygningen, men det lader ikke til at være tilfældet. Samsung taler om en ”new metal core” sammen med en ny ”gradient shell skabt fra ZnSeS”. De siger, at det nye quantum dot-materiale har gjort dem i stadig til at levere den ”fulde DCI-P3 color volume”. Vi vender tilbage til color volume om lidt.

Hvad den sydkoreanske producent derimod ikke har gjort er ændre på ombygningen af de lag, som udgør skærmen. Det var ellers rygtet, at Samsung i 2017 ville udskifte de passive farvefiltre, som sidder forest i LCD-panelet, med quantum dots. Altså flytte quantum dots fra et filter imellem bagbelysningen og LCD-panelet til fronten (dermed tættere på seeren) og effektivt erstatte farvefiltrene. Det sker imidlertid ikke i 2017, ifølge vores oplysninger. Samsung afviste at kommentere så specifikt på sagen, men konkurrenter på CES insisterede på, at det tidligst sker i 2018. Selskabet Nanosys, som Samsung indkøber quantum dot-teknologi hos, fremviste en præsentation, der pegede i samme retning. Når ovenstående bliver realitet forventes det at øge lysstyrken yderligere, give klarere farver og gøre skærmene mere energieffektive. Et sådan skridt kunne nok bedre have retfærdiggjort en navneændring til ”QLED”, men ikke desto mindre synes vejen mod forbedringer nu brolagt. Næste fase, efter ovenfornævnte, bliver helt at eliminere LCD-panelet fra ligningen, men det vil tage adskillige år. Det er denne fase, som hidtil har været kaldt ”QLED” – nu må vi finde et nyt navn.

Så i overordnede træk definerer to fremskridt de nye LCD-paneler, som Samsung introducerer i 2017. Er det nok til at retfærdiggøre en omdøbning af LCD-skærmteknologi til ”QLED”?

Samsung 2017 QLED LCD


Op til 2000 nits - med kant-LED?

Samsung har indtil videre bekræftet tre nye LCD-modeller; Q9, Q8 og Q7. De to førstenævnte var udstillet på messegulvene. Mange vil nok glædes ved det fakturm at Q9 i år er flad. Q8 er stadig buet, hvorimod Q7 kommer i begge formfaktorer.

Samsung siger, at 2017 LCD kan nå maksimal lysstyrke på 1500-2000 nits, hvilket skal forstås på den måde, at Q9 kan nå op til 2000 nits, hvorimod de andre ligger lidt lavere.

Samsung 2017 QLED LCD


Samtidig vil mange dog nok opleve det som skuffende, at Samsung i år gør alle tre modelserier kant-belyste. Lysdioderne er med andre ord placeret langs kanterne af LCD-panelet, hvilket bevirker, at lyset ikke kan styres i zoner. Dette er en ændring ift. sidste år, hvor Samsung solgte KS9505, der havde bagbelyst LED og zone-styring. Samsung kan naturligvis vælge at lancere en sådan model senere på året, men adspurgt direkte på CES, ville Samsung kun bekræfte de tre omtalte modelserier.

Den foreløbige topmodel Q9 er således kant-belyst, hvilket gør den sammenlignelig med sidste års KS8005.

Det er skuffende, efter vores mening. Først og fremmest vil det med stor sandsynlighed betyde, at Samsung ikke vil kunne konkurrere om tronen indenfor billedkvalitet. Dernæst gør det os skeptiske hvad angår de påståede niveauer for maksimal lysstyrke. For at bruge sidste års KS8005 som eksempel, så hævdede Samsung, at den kunne nå 1000 nits maksimal lysstyrke og dette kunne bekræftes på simple testmønstre. Når det kom til film eller tv-serier kunne skærmen imidlertid sjældent, hvis nogensinde, ramme samme niveauer. Ofte kun halvdelen. Hvorfor? Det hænger sammen med kant-LED-belysning (samt mekanismer for boost, opvarmningstid og nedkølingstid i LED-belysningen). Det er som sådan ganske simpelt ud fra en teknologisk betragtning og kan nemt observeres og måles i praksis. Tænk på det således: Et VA LCD-panel har et typisk kontrastforhold på 4000-6000:1. Dette repræsenterer forskellen på sort og hvid på skærmen. Lad os bruge 5000:1 som eksempel. Film i HDR-kvalitet kræver langt større kontrastforhold, så når f.eks. en scene i filmen beder skærmen om at gå ud over dette kontrastforhold på 5000:1 kan skærmen vælge at gøre en af to ting:
  • Booste bagbelysningen til fuld effekt for at opnå 1000 nits lysstyrke (i f.eks. en himmel eller lakken af en bil) men derved også udvaske de mørke og semi-mørke toner i billedet.
  • Lad bagbelysningen skinne ved normal intensitet for at få et balanceret billedet, men dermed miste de høje niveauer af maksimal lysstyrke

    Hvad gør tv’et? Det kommer an på indstillingerne i skærmmenuen. Fabrikanterne, herunder Samsung, har forsøgt at komme ud over denne udfordring ved at indbygge bagbelyste lysdioder (LED), som kan styres i zoner på tværs af billedet på LCD-skærmen. Det har afhjulpet problemet langt hen af vejen, men som sagt er de nye skærme fra Samsung kantbelyste, så de kan ikke gøre brug af denne form for zone-styring.

    I 2016 var 1000 nits maksimal lysstyrke et teoretisk nummer, som man sjældent, hvis nogensinde, kunne få gavn af (med mindre man købte flagskibet KS9505). Måske vil det forholde sig anderledes i 2017, men vi er skeptiske.

    Samsung 2017 QLED LCD


    Samsung: Let’s talk color volume

    På CES 2017 inviterede Samsung pressen ind i ”TV Innovator Room”. Herinde præsenterede Samsung konceptet ”color volume”; en term nedfældet af Dolby Labs. Volumen af farver er ligetil at forklare, hvis du allerede er bekendt med de farverum, som industrien har talt om i flere årtier.

    I SD og HD-alderen har man talt om Rec.709 farverummet, som indeholder ca. 33% af de farver, som det menneskelige øje kan se. I HDR-alderen taler man om DCI-P3 og Rec.2020. Førstnævnte er det som biografer bruger, hvorimod sidstnævnte er et fællesdefineret mål for branchen, som man håber at kunne ramme i år 2020. Disse farverum har normalt været repræsenteret i 2-dimensionelle grafer, der angiver hvor stor en andel af farverummet, som en given tv-skærm, kan dække ved et givent lysstyrke-niveau (f.eks. 100 nits). For at undersøge, hvordan skærmen gengiver farver ved alle lysstyrke-niveauer (fra den de mørkeste til de lyseste scener) trækker ”color volume” en tredje faktor ind i ligningen; navnlig lysstyrke. Det giver en 3-dimensional graf med 3 akser og det er overordnet en mere præcis måde at angive farvegengivelse på.

    Color volume gengivet i en 3D-graf kan f.eks. se således ud:

    Color Volume title=Image credit: Sony


    Samsung og CalMAN havde i demorummet opstillet en ”konventionel OLED” mod Q9, hvor Q9 var i stand til at gengive målbart større ”color volume” i de lyseste toner. Vi måtte ikke tage billeder i lokalet, så jeg har i stedet forsøgt, efter bedste evne og hukommelse, at tegne det testmønster (øverst til højre), som Samsung/CalMAN brugte ved demonstrationen.

    APL = Average Picture Level

    Øverst: Samsungs testmønster for måling af color colume
    Nederst: Eksempel på retvisende testmønster til måling af color volume

    APL
    Jeg kommer ikke til at dele de tal, som Samsung fremhævede ved præsentationen for desværre var demonstrationen ganske misvisende. Hvad Samsung udnyttede for at fremhæve fordelene ved konventionel LCD var et simpelt koncept, som relaterer sig til APL (Average Picture Brightness). APL angiver hvor stor en procentdel af billedet på en skærm, som er fuldt oplyst (typisk hvid). Vi gik i dybden med dette i vores artikel om 2017 LG OLED så hop derover for yderligere information. I praksis udnyttede Samsung det faktum, at hvis du viser et fuld hvidt billede på en OLED-skærm, så falder den overordnede lysstyrke (som med alle selv-emitterende skærmteknologier, herunder også ægte QLED som Samsung arbejder imod). Omvendt kan LCD-skærme vise en fuld hvid skærm, blottet for kontrast, ved høj lysstyrkeintensitet.

    Dette koncept kan beskrives med APL (Average Picture Brightness). 100% APL betyder, at et 100% hvidt billede vises, hvorimod 0% APL betyder et fuldt sort billede (0% hvid). 50% betyder ift. testmønster 50% hvid, 50% sort. Kompleksiteten i film og tv-serier er naturligvis meget højere end på testmønster, men film/serier har et gennemsnitligt APL-niveau på 15-30%, ifølge visse undersøgelser. Sport ligger højere og skrivebordsbrug (f.eks. Word, hjemmesider og andet med helt hvid bagrund) på en PC højest APL (hvorfor LCD stadig foretrækkes til PC-brug).

    Hvis du derimod tog samme målinger på et repræsentativt testmønster, for eksempel det som jeg har tegnet fra fri hånd (nederst til højre), ville resultaterne repræsentere den måde, som tv-skærme bruges på. Problemet med kant-belyste LCD-tv er dog, at de ikke kan oplyse små segmenter kraftigt i billedet uden at udvaske de mørkere toner, som diskuteret ovenfor. Det er derfor ikke underligt, at Samsung valgte at bruge netop dette testmønster til demonstrationen. Vi vil naturligvis undersøge sagen nærmere i vores anmeldelser af 2017 TV. Color volume inkluderes i CalMAN 2017 softwaren, som vi snart skifter til, og der vil desuden være en ny AutoCAL-funktion indbygget i Samsungs 2017 TV, som gør kalibrering mere automatiseret.

    Det skal måske lige understreges, at color volume er en bedre måde at måle farver på, når det kommer til indhold i HDR (High Dynamic Range), men som alle andre målemetoder, er det vigtigt, at de bruges korrekt. Hvad Samsung gjorde var i praksis sammenligneligt med at måle kontrast på fuld hvid / fuld sort skærm (On/Off) fremfor ANSI – hvis det siger dig noget. Med andre ord; noget teoretisk, som ikke rigtig repræsenterer virkeligheden.

    Forvent at høre meget mere om color volume i 2017.

    Alt denne snak om color volume og lysstyrke afleder naturligvis spørgsmålet om, hvorfor Samsung ikke går sammen med Dolby og indbygger Dolby Vision i skærmene? Samsung fortæller os, at de vil have en åben HDR-standard, som kan fungere med det branchen kalder dynamiske metadata. Det kan Dolby Vision, men det er et proprietært HDR-format. Det er måske lidt sent at ønske, at det åbne HDR10-format skal få dette, da formatet blev søsat kun med statiske metadata; en tilgang som giver visse udfordringer ift. at gengive HDR-indhold. I dag er mange film i HDR10-formatet desuden skabt fra studiets side til maksimalt at udnytte op til 1000 nits lysstyrke, hvorimod indhold i Dolby Vision-formatet går op til 4000 nits i dag. Så hvorfor gøre et så stort nummer ud af at nå op på 2000 nits på skærmene, når de ikke understøtter Dolby Vision? Samsung forklarer, at skærmene i en sådan situation kan gøre en af to ting. Enten gør de ingenting og gengiver filmen i op til 1000 nits eller også bruges ”inverse tone-mapping” til at analysere billedet i real-tid og tilpasse det til at udnytte det større dynamikområde.

    Samsung tror på, at de kan realisere dette (tilføje dynamiske metadata til HDR10-formatet), hvorfor de ikke er gået sammen med Dolby. De mener sågar, at de kan firmware-opdatere nuværende UHD Blu-ray-afspillere. Selskabet demonstrerede arbejdet for os og vi fik os en lang snak med to koreanske ingeniører, som er ansvarlige for opgaven. Det kommer vi nærmere ind på i en senere artikel.

    Som sagt før, undlader vi som regel at kommentere på specifikke billedparametre baseret på demonstrationer ved messer, idet demonstrationerne ofte er ret misledende. Baseret på hvad vi så hos Samsung kan vi dog gå så langt som til at sige, at betragtningsvinklerne ser ud til at blive udvidet markant. Selskabet siger ydermere, at de har forbedret sortniveau ”pga. lavere reflektioner”, men vi bemærkede stadig lidt grålige toner i visse af de mørke områder. Reflektioner i skærmen ser dog ganske vist ud til at være begrænses til et minimum.

    Samsung 2017 QLED LCD


    Q Style, Q Smart, Q Picture

    Samsung synes besat af bogstavet Q, så de har døbt det nye design ’Q Style’, de nye smart-funktioner ’Q Smart’ og forbedringerne på billedsiden ’Q Picture’.

    Bag navnene gemmer sig flere fede detaljer på særligt design-siden. Q9-topmodellen leveres eksempelvis med et “no-gap wall-mount”, som sikrer, at skærmen kommer helt op af væggen. Der er indbygget tilt-funktion i vægbeslaget. Q9 forbinder også til en ekstern “One Connect”-boks (ikke opgraderbar på trods af at Samsung genbruger navn fra Evolution Kit-tiden) via et enkelt fiber-kabel, som er helt ekstremt tyndt. Så tyndt, at man nærmerst ikke kan se det. Skærmen skal dog stadig have et strømkabel.




    Det er vores forståelse, at kun Q9 bruger fiberkablet, men alle tre modelserier har den eksterne boks. Det medfølger i kassen i et 5 meter langt fiberkabel til Q9. Skal du bruge et længere kabel, kan det købes separat i 15 meter.

    Skærmene tilbydes også med forskellige typer stand, herunder et staffeli og en ”svævende stand”. Disse kan købes som tilbehør til Q9, Q8 og Q7.

    En ny fjernbetjening er skabt i metal og ligger umiddelbart godt i hånden med en smule tyngde. Vi kommer nærmere ind på nyhederne på 2017 Smart TV her.

    Samsung 2017 QLED LCD


    Det nye design fra Samsung er lovende og føles autentisk. Samsung fortsætter den satsning, som de har døbt ”360-graders design”, hvor der også er fokus på bagsiden af skærmen. Det er positivt at se, at Samsung bruger autentiske materiale i stedet for de imitationer af læder, aluminium og andre materialer, som Samsung gennem tiden har skabt vha. plastik.

    Alt i alt, ser Samsungs 2017 LCD-tv bedre ud en nogensinde. Det gælder både billede og design. Men brugen af markedsføringstermer såsom ”QLED” og ord som ”revolution” er Samsung fra sin værste side. Verdens største tv-producent er kommet på noget af en opgave i konkurrencen med OLED, som engang også var Samsungs darling (og stadig er det på mobiltelefoner), så selskabet går langt for at presse mere ud af LCD-teknologien. Når vi en dag får ægte selv-emitterende ”QD LED” (som vi plejede at kalde QLED før CES 2017) kan vi snakke om revolution, men i 2017 er vores første indtryk af ”QLED”, at de opleves som kant-belyste LCD-tv – med alt hvad dette indebærer.



  • Del på:


    Flere fokusartikler

    BeoVision Eclipse

    Første indtryk af B&O BeoVision Eclipse

    11 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
    YouSee Android TV

    Første indtryk: YouSee på Android TV

    01 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
    Uncharted The Lost Legacy

    Konsolspil i HDR: Hvad du skal vide

    24 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
    Best HDR TV

    Oversigt: Bedste HDR TV

    18 Aug 2017 | Torben Rasmussen, Rasmus Larsen |
    LG B7 OLED

    Status på HDR: Hollywood, TV, film, spil, biografer & formater

    17 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
    Farang C More

    Interview: C More søsætter satsning på originalt indhold

    21 Jul 2017 | Rasmus Larsen |
    Apple TV gaming

    Bedste spil til Apple TV

    28 Jun 2017 | Rasmus Larsen |
    Sony X800 UHD Blu-ray

    En status på UHD Blu-ray: Afspillere, film, Hollywood & formater

    09 Jun 2017 | Rasmus Larsen |