Hvad skal verden med buede TV? - FlatpanelsDK
Buede skrme

Buede TV?
Hvad skal verden med buede TV?

31 Mar 2014 | Torben Rasmussen (@flatpanelsdk) |

I r 2013 s vi de frste tegn p, at buede skrme mske kunne g hen og blive det nste 3D idet bde Samsung og LG fremviste OLED-modeller med buet front. I r 2014 s vi igen p CES-messen denne trend blot i endnu strre skala hvor man nu ogs havde LCD-modeller med buet front p programmet.

Men hvilken berettigelse har disse buede paneler? Har TV-producenterne fundet lsningen p et problem som vi slet ikke anede eksisterede? Og hvad er det i s fald for et problem de sger at lse? Ls med herunder.

Samsung 105-inch UHD-tv
Samsungs 105-tommer buede Ultra HD TV


Hvor bruges buede skrme?

Buede skrme eller lrreder er ikke noget nyt. I biografen har du med garanti oplevet det og husker du de gamle CRT skrme, s var de faktisk ogs buede (dog var de konvekse og ikke konkave).

I biografen har et buet lrred to forml:
  • For det frste s udsendes billedet i biografen fra t punkt nemlig projektoren, der befinder sig langt fra lrredet. Lyset fra denne lyskilde vil derfor skydes ud p en cirkelbue og hvis ikke lrredet buede, s ville billedet blive forvrnget ud mod siderne. Denne effekt kendes som nlepude-effekten (pincussion).
  • For det andet, s sidder man i biografen s tt p lrredet, at et buet lrred hjlper med at ge field of view, s man ikke behver at bevge hovedet helt s meget som man eller ville gre med et fladt lrred.


3D kan ogs opleves i Kbenhavns Imperial
Imperial biografen i Kbenhavn


At et buet lrred kan give en bedre indlevelse vil enhver der har prvet at se en gte IMAX Dome-film p eks. Planeteriet kunne nikke genkendende til idet man her befinder sig under en kuppel af et lrred, som nrmest omfavner dig som seer.

Fr vi gr videre br det ogs nvnes, at det vi herunder kommer til at kalde sweetspot er centrum for den cirkelbue som skrmfronten p en buet skrm har. Dvs. det punkt hvor ethvert punkt p skrmen er vinkelret p kiggepositionen.

Hvad siger producenterne?

Siden de buede skrmes fremkomst er det ikke just matematisk funderede forklaringer der har ligget verst i bunken af salgstaler, s vi har primrt halvvage forklaringer som bygger p forskellige aspekter af TV-kigningen.

Bde LG og Samsung har krt p med argumentet om, at en buet skrm giver en bedre indlevelse og forbedrer eks. 3D-effekten idet skrmen nrmest smyger sig om seeren. Det har ogs vret vendt, at det skulle give bedre betragtningsvinkler, en formindsket optisk forvrngning af billedet, frre reflektioner og at den oplevede kontrast skulle blive bedre.

LG har derudover gjort en del ud af at forklare om horopter linjen, som definerer kvidistante afstande fra dig som seer, dvs. en linje hvor alting er lige langt fra dine jne. Hvis et TV flger denne linje, s vil du ikke skulle fokusere i forskellige afstande nr jet bevger sig hen over skrmen. I denne forklaring findes der bde en teoretisk model og en empirisk model, som ikke er helt ens og LG har valgt at flge den empiriske, som taler for at skrmen ikke skal bue omkring dig i centrum, men mere vre en lidt bldere bue (strre krumningsradius).


Fra LG's pressemateriale.


Andre argumenter gr p, at et buet TV vil fles strre end den mlte tomme-strrelse. P illustrationen herunder har LG vist hvilket omrde man vinder ved at bruge en buet skrm. Lg mrke til hvor tt personen sidder p skrmen.


Fra LG's pressemateriale.


Hvad er realiteterne?

Lad os tage argumenterne fra producenterne og dykke lidt ned i om de har hold i virkeligheden. Og lad os samtidigt lige abstrahere fra, at skrmene kun buer i den horisontale retning og ikke den vertikale samtidigt...

Strre indlevelse

For det frste: Giver en buet skrm strre indlevelse? Det kan vi svare ja til. Hvis skrmen virkelig omfavner dig - som det er tilfldet i IMAX - s vil du opleve en kraftig get fornemmelse af indlevelse i filmen (om man kan lide det er s en subjektiv vurdering). Det samme glder nr du sidder p midterste rkke i Imperial i Kbenhavn. Her er ngleordet strrelse! For at f en skrm til at smyge som om seeren, s skal den af natur have en hvis strrelse - eller rettere: Man skal sidde i en hvis afstand til skrmen fr noget smyger sig. Det er forholdsvist svrt at f en 55 skrm til at smyge sig omkring dig i sofaen 4 m vk. Hvis vi blot flger THXs egen guideline, s anbefales det at en skrm fylder 40 procent af dit synsfelt for at give en favnende oplevelse, hvilket for et 55 TV betyder, at du skal ind p godt 1,7 m afstand til TVet - vore egne beregninger gr mere i retning af godt 2,2 m for at kunne nyde glde af en 1080-linjers oplsning, men det er i samme boldgade. I 1,7 m afstand burde man sledes overveje 4K oplsning i stedet, men det er en anden snak.

Hvad betyder dette s? Jo, hvis vi tager LGs buede OLED TV som et eksempel, s er deres sweetspot faktisk 5 meter vk, s for at f den fulde glde af horopter-linjer og des lige, s skal du alts sidde markant lngere vk end eks. THX anbefaler. Dermed gr krumningsradiusen for TVet i modsat retning af den omfavnende oplevelse man ville f fra et buet TV, simpelthen fordi TVet er alt alt for lille (55) til at kunne give denne oplevelse i sweetspot.

Hvis vi beholder samme krumningsradius p 5 m p skrmen, s vil du skulle bruge et 101 stort TV for at f den fulde glde af en buet skrm i kontekst med bedre indlevelse. Samsung har fremvist buede TV i denne strrelse, men ikke i en version du kan kbe.

Bedre betragtningsvinkler og kontrastforhold

Nste argument gr p, at betragningsvinklerne forbedres (og herunder kan kontrastforholdet ogs forklares). Har vi s brug for at forbedre disse? Hvis vi snakker TV i almindelighed, s er svaret ikke entydigt, og hvis vi snakker OLED TV, s er svaret nej. Disse paneler har ingen problemer med betragningsvinkler eller kontrastforhold hvis skrmen er lavet rigtigt. Ser vi i stedet p LCD-panelerne, s er der her potentiale for forbedring - mske isr for Samsung, som plages af snvre betragtningsvinkler. S hvad er der her at vinde ved at lave en buet skrm?

Ved at lave en buet front p skrmen mindsker du de effekter der opstr nr du som seer sidder foran en stor skrm og kigger mod hjrnerne. P en monitor vil dette isr vre et problem hvis man har kbt et af de prisbillige TN-paneler i stor strrelse, hvor det ikke er et srsyn, at man kan se tydelige ndringer i kontrastforholdet som flge af vinklen ud til hjrnerne af skrmen - og det er et reelt problem hvis farvegengivelse har noget at sige.


Den typiske afstand til en monitor er godt 60 cm og med skrmstrrelser p 27 s vil man her kunne vinde noget ved at lave skrmen konkav - isr da der typisk kun er n person i sweetspot.


P TV-fronten ser tingene lidt anderledes ud. For det frste er der typisk mere end n person som har behov for at se TVet, og med mindre man befinder sig i en konstant krammer med alle TV-seerne i stuen, s kan der kun sidde n i sweetspot. S de optimale betragtningsvinkler findes alts kun for n person. Her br det ogs bemrkes, at en almindelig flad LCD-skrm ogs giver de mest optimale betragningsvinkler midt for skrmen, hvor man har samme vinkel til hvert hjrne af skrmen, s sweetspot er ikke noget der kun eksisterer for den buede version.

Men hvad med reduceringen af effekterne fra betragtningsvinklerne s - kan flere nyde dem blot i nogen grad? Igen, s skal vi se p hvordan man kunne g hen og placere sig og da en eks. 55 skrm kun er ca. 120 cm bred, s m nogen ndvendigvis skulle sidde i en position, der ikke er lige foran TVet.


S snart man som seer begynder at bevge sig vk fra sweetspot, s vil man samtidigt begynde at f mindre end 90 graders betragningsvinkel til det lange hjrne og strre end 90 graders betragtningsvinkel til det ttte hjrne. Samtidigt vil du komme til et punkt hvor den ene side af skrmen slet ikke vil kunne ses tidligere end det er tilfldet for en flad skrm.

ndringen i betragtningsvinkler er ogs gldende for den flade skrm, dog sker ndringen ikke i samme grad nr man bevger sig vk fra sweetspot, s den fundamentale forskel mellem en buet og en flad skrm er dermed hvor hastigt betragtningsvinklen ndres nr man flytter sig fra sweetspot, samt at det ttte hjrne vil vre vrre p en buet version end p end flad version - og det lange hjrne vil vre bedre p den buede version end p den flade version. Da kontrasten daler p en LCD-skrm nr betragtningsvinklerne ges, s vil samme problematik alts gre sig gldende nr vi taler om sortniveau og farvegengivelse.

Figuren herunder viser hvor man som seer vil have strst glde af at vlge en buet skrm frem for en flad en af slagsen. Alle seere skal kunne presses ind i det grnne omrde for at have glde af en konkav front p skrmen nr det kommer til betragtningsvinkler - samme regel glder i stadig for kontrastforholdet, hvis der er tale om en LCD-skrm. Reglen er ikke s skarp som optegnet herunder, og den flade skrm bliver ikke pr. automatik det bedre valg nr du kommer lidt uden for det grnne omrde.


Det er klart, at jo bredere skrmen er (givet at sofaen ikke flyttes bagud), des flere personer kan der klemmes ind i det grnne omrde. Det er ogs klart, at des strre krumningsradius skrmen fr, des flere personer kan der sidde optimalt, hvor grnsevrdien naturligvis bliver en uendelig stor radius, som vil give et grnt omrde uden nogen vinkel - dvs. det samme som for en flad skrm. S hvor betragtningsvinklen mske er bedre lige netop i det grnne omrde, s er den alts vrre p n af TVets sider nr du sidder alle andre steder.

Lad os lige smide en person p ovenstende billede, s man kan fornemme hvor meget en sdan fylder ift. et 55 TV. Og lad os samtidigt udvide krumningsradius p skrmen til LGs 5 m og se hvor man s kan sidde. Den typiske siddeafstand herhjemme er p 3-4 m og derude kan der ikke klemmes mere end n person ind i det omrde, hvor en kurvet skrm giver fordele.


S svaret p sprgsmlet om hvorvidt betragtningsvinklerne nyder godt af en buet skrm er alts ja, s lnge du befinder dig i det rigtige omrde. Hvilket der - realistisk set - kun er n person der gr.

Ironisk nok, s er det faktisk ikke alle paneltyper, som vinder ved at man konstant har en 90 graders betragningsvinkel. Samsungs VA-paneltype lider under et dyk i dynamik-omrdet (black crush) nr skrmen betragtes lige for, s med denne skrmtype, s er det faktisk ikke optimalt at sidde lige foran skrmen.

Mindre optisk forvrngning og mere ensartet fokusafstand

S kommer vi til argumentet med den optiske forvrngning og fokusafstand. Her er vi ude p lidt af et skrplan mht. hvad der er godt og hvad der er skidt. Optageudstyret der bruges i dag benytter flade sensorer, s det der gengives p film er tiltnkt en flad skrm. Dybdevirkningen i billedet er dermed fanget med noget der er fladt. Ved at benytte en kurvet skrm, s ndres dette udtryk dvs. man arbejder direkte imod hensigten fra filmproducenten.

Dette problem lb vi selv ind i da vi tidligere s p LG's OLED skrm, hvor en af vores anker netop var den tilfjede optiske forvrngning, som isr blev tydelig nr man ikke lige sad i sweetspot.

S er der dt med fokusafstand og at jnene skulle have lettere ved at slappe af hvis alt er i samme fokusplan. Hvor det er sandt hvis fokusafstanden ndres meget relativt til afstanden til objekterne, s er der p en 55 skrm ca. 6 cm forskel mellem den flade og den kurvede skrm (med 5 m krumningsradius) og i en afstand p 3-4 m s kvalificerer man sig vist til Guinness rekordbog hvis ens jne er s fintflende, at de stresses af at skulle flytte fokusafstanden ~2%.

Alt hvad du foretager dig i lbet af en dag krver at du konstant ndrer fokusdybde. Dit syn er bygget til det. Det er ikke et problem man skal lse.

Reducerede reflektioner

Lad os se p pstanden om reducerede reflektioner. Da skrmen ikke er 180 grader fra hjrne til hjrne, s reduceres den vinkel hvori reflektioner kan opsamles ogs tilsvarende.

P grund af den konkave form p skrmen, s vil det skaldte fokalpunkt ligge p halvdelen af krumningsradiusen, hvilket for en 5 m krumningsradius vil sige 2.5 m fra skrmens front (for lys kastet lige mod skrmen).


Den betydning dette har for dig som seer er, at reflektionerne i skrmen forstrres hvis du sidder lngere vk end fokalpunktet og effektivt betyder det ogs, at reflektionerne begynder at blive mere utydelige jo lngere vk du kommer. Dette er medvirkende til at reducere generne ved reflektioner. P grund af forstrrelsen vil den lysintensitet du oplever fra reflekterede objekter ogs aftage jo lngere vk du kommer fra fokalpunktet, hvilket igen mindsker effekten af reflektionen.

Et andet sted hvor denne teknik ogs s smt er ved at dukke op er p mobilmarkedet, hvor man netop lukrerer p, at reflektioner kan mindskes og dermed kan lsbarheden af skrmen ges i udendrs- eller meget oplyste miljer.

Skrmen opfattes strre

Argumentet med, at skrmfladen opfattes strre nr den buer er som sdan ogs sand nok. Det er dog ikke et udslag af, at den er krum, men blot at hjrnerne er tttere p dig. Det svarer blot til den samme svada vi fr har krt rundt i, hvor du kan stte dig tttere p TVet for at kunne f glde af en mindre skrm. For at f nogen fordel ved dette s skal man dog stte sig temmelig tt p skrmen.

Figuren herunder viser hvor stor en skrm man fler man ser p, hvor det ses, at nr afstanden ges, s mindskes effekten ogs af at have en buet skrm.


For at vurdere hvor meget man vinder, s lad os betragte flgende:
Hvis vi antager, at en 55" buet skrm er 55" diagonalt nr den er flad (dvs. ca. 140 cm diagonalt),
s vil den i sin buede facon vre reduceret til en projekteret bredde p 121,7 cm, hvor den flade var 122 cm bred. Med en krumningsradius p 5 m s svarer det til at skrmen spnder over en vinkel p 14 grader hvis man sidder i sweetspot. 14 graders vinkel giver dig ca. 3% ekstra oplevet bredde ift. den samme 55" skrm i fladt format. Ikke alverden. Flytter vi os i stedet ind p 3 m afstand fra samme skrm, s vil vi i stedet opn en vinkel p ca. 24 grader fra hjrne til hjrne, hvilket giver os flelsen af en godt 9% bredere skrm.

For de geometri-interesserede, s er her lidt af de formler du skal bruge for at regne p tingene selv:



Grafen herunder viser hvordan den oplevede bredde af skrmen afhnger af vinklen til hjrnerne. Som det ses, s mindskes effekten af den buede skrm jo lngere vk (mindre vinkel) man sidder.


Opsummering af fordele og ulemper

Fordele ift. en flad LCD-skrm Ulemper ift. en flad LCD-skrm
Reducering af reflektioner Betragtningsvinklerne forvrres for personer, der ikke sidder korrekt
TVet opfattes strre end det egentlig er Kontrasten forvrres for personer der ikke sidder korrekt
Til monitorbrug vil det vre muligt, at udnytte sweetspot og give bedre betragtningsvinkler samt kontrastforhold Vgmontering er mindre elegant (men dog en smagssag)
TVet fylder mere i dybden
Er dyrere at producere og dermed at kbe
Kan ikke sls fra...

Afsluttende bemrkninger

r 2014 var ret hvor TV-producenterne forsgte at bilde os ind, at vores TV var syge hvis de ikke buede ind mod favoritpositionen i sofaen. De var ikke rundhndede med beviserne p hvorfor TVet var sygt, men som s ofte fr s er marketingsapparatet krt i stilling til at tage kampen selv p gyngende grundlag. De fleste husker nok den ihrdige indsats for at overbevise os om, at LED-TV var en ny race.

Hvor vi tidligere har set lignende hotte nye features, hvor vi kan nvne 3D, smart TV, dynamisk kontrast, 100/200/ Hz opdateringsfrekvens og kunstig skarphed, s er der en ret central ting der adskiller disse features fra en buet skrm: De kan alle sls fra i en menu eller man kan blot undlade at bruge dem. Selv Philips Ambilight - som ogs i hj grad pvirket de fysiske rammer omkring TVet - kan sls fra med et tryk p en knap. En buet skrm er for altid med mindre man fr fat p prototyper af skrmene, som rent faktisk kan rettes ud igen.

Det kan vre svart at acceptere, at TV-producenterne nu forsger at pdutte os noget, som rent faktisk er en forvrring af TV-oplevelsen for alle andre end den ene heldige person der sidder korrekt placeret foran TVet. Drlige betragtningsvinkler har hidtil vret noget branchen mtte kmpe med pga. begrnsninger i LCD-teknologien, men nu delgges de med vilje. Samtidigt har visse producenter valgt slet ikke at tilbyde deres high-end modeller i andet end buede versioner, hvilket potentielt er med til at skubbe hele markedet i en helt forkert retning.

Vi hber, at forbrugeren ikke lader sig forblnde af fine marketingkampagner og slgergas og gennemskuer at dette blot er endnu et forsg p at skabe det nste 3D. Giv os de flade skrme igen og lad de buede blive p messestanden.



Del p:


Flere fokusartikler

Black Friday 2017

Black Friday 2017: Bedste tilbud

20 Nov 2017 | Flatpanels |
HDR formater

HDR videoformater - fremtidsudsigterne

13 Nov 2017 | Yoeri Geutskens |
Vejen til himlen

Vejen til TV-himlen

18 Oct 2017 | Yoeri Geutskens |
Motion Interpolation

Guide: Sdan undgr du "soap opera" effekten p dit TV

11 Oct 2017 | Rasmus Larsen |
Streamingbokse

Apple TV 4K vs. Nvidia Shield vs. Chromecast Ultra m.fl.

24 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
iTunes 4K HDR

Liste: Film i 4K HDR klar i iTunes - danske priser lavere end UHD Blu-ray

15 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
BeoVision Eclipse

Frste indtryk af B&O BeoVision Eclipse

11 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
YouSee Android TV

Frste indtryk: YouSee p Android TV

01 Sep 2017 | Rasmus Larsen |