PlayStation 4 Pro (& spil i HDR) test - FlatpanelsDK
PS4 Pro

Test: PlayStation 4 Pro (& spil i HDR)

22 Dec 2016 | Rasmus Larsen (@flatpanelsdk)


Sony har frigivet en ny spilkonsol midtvejs imellem 4. og 5. generation. PlayStation 4 Pro er, i stedet for at vre et helt nyt system, en opgraderet udgave af PS4 med mere end dobbelt s mange grafikmuskler til at gengive spil i hjere oplsning og ikke mindst HDR (High Dynamic Range). PS4 Pro er samtidig i stand til at levere 4K fra streamingtjenester ssom Netflix og YouTube.

Vi ved allerede, hvilken effekt HDR kan have i filmens univers, men hvad med spil? Kan det udvidede dynamikomrde og det betydeligt strre farverum hve spiloplevelsen? Vi har vret spndte p at undersge sagen s vi parrede PS4 Pro med et af de bedste HDR-tv p markedet; LG E6 OLED. Flg os ind i en verden af HDR-spil.


Pris og forhandlere

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked nr nye anmeldelser er online




Frste indtryk


PlayStation 4 ligner i store trk den original PlayStation 4 - bare tykkere. Jeg vil ikke bruge meget tid p dette, da det mest af alt ligner en variation, som skal give plads til den kraftigere hardware. Herudover prges den af mere mat plastik end den originale.

Blserne er stadig placeret p bagsiden, hvilket betyder, at sfremt du nsker at placere den i et mbel ligesom mig skal den st sidelns. Str den med udluftning bagtil, begynder den hurtigt at nrme sig en stvsuger i stjniveau og bliver ret varm. Det kan blive rimelig intenst at lytte til. Placerer man den sidelns kan det omvendt blive en udfordring af komme til diskdrevet, men for mig personligt betyder det ikke det store, da jeg ikke lngere kber spil p skiver. Jeg har en Xbox One S stende ved siden af i samme mbel og her fungerer udluftning p toppen af konsollen bedre.

Af uklare rsager har den oprindelige bannerfrer for Blu-ray-formatet Sony vel at mrke valgt ikke inkludere det nye UHD Blu-ray-format i PS4 Pro. Vi har allerede beskrevet hvorfor vi mener, at PS4 Pro burde have haft UHD Blu-ray og hvorfor det ville have vret en oplagt ekstrafunktion til at adskille PS4 Pro fra standardversionen srligt taget i betragtning, at der er UHD Blu-ray i den noget billigere Xbox One S. Det kan naturligvis vre, at du ikke anser PS4 som en filmafspiller, men mange andre ser det som en fin kombinationsmulighed. Personligt kan jeg blot sige, at manglen har fet mig til ogs at kbe en Xbox One S. Det ville jeg nppe have gjort i modsat fald.

P bagsiden af PS4 Pro finder vi HDMI 2.0a (til 4K/HDR), AUX, digital optisk udgang, USB, LAN, og naturligvis strmstik. Det er mske vrd at ppege, at Sony har ndret strmstikket fra det lille format til det store strmstik kendt fra PC-verdenen. Det er ogs her, at vi minder om, at dit gamle HDMI-kabel er fuldt ud tilstrkkeligt til at levere 4K/HDR, men bare for en sikkerheds skyld har Sony inkluderet et HDMI-kabel i kassen.

En rigtig fin opgradering i forhold til den originale PS4 er, at PS4 Pro nu kommer udstyret med 802.11ac 5 GHz WiFi, som leverer en langt hurtigere og mere stabil WiFi-forbindelse end "n" standarden i den gamle. I min bog er det et stort plus.




Fr vi gr videre, s lad os lige kort runde specifikationerne:
  • CPU: x86-64 AMD "Jaguar", 8 kerne
  • GPU: 4.20 TFLOPS, AMD Radeon-baseret grafik
  • RAM: GDDR5 8GB
  • Lagerplads: 1TB

    PS4 Pro er ligesom PS4 baseret p PC-hardware. Det tal, som du skal lgge vgt p ovenfor, er ydelsen for GPUen alts grafikydelsen. PS4 Pro skal nu arbejde med 4,2 teraflops i grafikydelse, hvilket er mere end det dobbelte af den originale PS4, som kun kunne arbejde med 1,84 teraflops. Mden hvorp Sony har implementeret dette er interessant eftersom at der i grove trk sidder 2 grafikkort i stedet for 1 i PS4. I praksis betyder det, at spil som endnu ikke er optimeret til PS4 Pro kun benytter det ene. Vi kommer nrmere ind p dette senere, men det er vigtigt at understrege allerede nu, at hvert enkelt spil skal have en softwareopdatering fr de kan tage de ekstra kraftmuskler i PS4 Pro i brug ellers vil spillet blive gengivet prcis som p den normale PS4.


    Mlinger

    Vores "mling"-afsnit omhandler alle de ting vi gr og mler samlet t sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. mlemetoder her for en gennemgang af hvordan vi mler under testen.

    StrmforbrugGennemsnit
    Menuer 72W
    SDR spil 140-155W
    HDR spil 145-155W
    Streaming 87W
    HDR streaming -
    Standby 8W (med quick-start) / 1,1W (uden quick start)

    Tid Time
    Opstart (indtil responsiv) 8s
    Opstart (indtil billede kommer frem) 7s
    Netflix app opstart 12 s
    Youtube app opstart 11 s
    Blockbuster app opstart 34 s
    DR TV app opstart 21 s
    Viaplay app opstart 25 s
    HBO app opstart 38 s

    Som det fremgr, er PS4 Pro rimelig sulten; endda nr man starter noget s simpelt som en streamingforbindelse fra f.eks. Netflix. Her trkker den 87W i gennemsnit. Vi kunne ikke finde noget at streame i HDR, s vi kan ikke bekrfte om tallet i dette tilflde er endnu hjere, men hvis det er, vil det nok vre marginalt.

    Til sammenligning trk den originale PS4 110-130W i spil, 7W i standby og 90-95W ved streaming/disc.


    Blu-ray, TV-apps & medier


    Brugerfladen p PS4 og PS4 Pro er identisk, hvilket naturligvis giver mening, da det er baseret p samme softwareplatform. Siden den frste konsol kom ud har Sony - ulig Microsoft - undladt at ndre fundamentalt p brugerfladen. Sony har i stedet tilfjet mindre funktioner ssom mapper, en medieafspiller (som stadig mangler DLNA), en dedikeret sektion til spil, nye apps og visse andre funktioner.

    Alt fles familirt, hvis du tidligere har siddet foran en PS4. Hvis du allerede ejer konsollen har Sony en guide til hvordan du spejler alt indhold inklusiv gemte spil til den nye konsol ved at forbinde et ethernet-kabel imellem de to. For mit vedkommende var alt oppe og kre p under 2 timer og gik prcis som forventet. Alt indhold kom med over. Det eneste jeg efterflgende skulle gre, var at logge ind i spil-butikken. At jeg s havde glemt mit kodeord, var selvforskyldt.

    Nste skridt var at opstte 4K og HDR signal fra PS4 Pro, hvilket i hvert fald for HDR, kan vre en smule besvrligt, da det indebrer, at man manuelt ndrer en indstilling i tv-skrmens menu. Vi har publiceret en fuld guide, som beskriver, hvordan 4K/HDR opsttes p PS4 Pro (og dit TV) her.

    Eftersom PS4 Pro ikke har UHD Blu-ray kun DVD og HD Blu-ray springer jeg let og elegant over denne del af testen, da der intet nyt er at tilfje. Det mere interessant p PS4 Pro er apps for her findes nyheder.

    En enkelt funktion, som jeg dog gerne vil fremhve er HDMI Device Link, ogs kendt som HDMI CEC. Det er ikke en ny funktion p PS4 Pro, da den blev tilfjet via en softwareopdatering efter den frste konsol blev lanceret. Den gr det i korte trk muligt at tnde din tv-skrme via konsollen samt at skifte over p den HDMI-port, som konsollen er tilsluttet. For at udnytte muligheden med at tnde tv-skrmen, skal tv-skrmen vre af nyere dato, men i dette tilflde er det en super nyttig funktion. I min opstning bruger jeg eksempelvis aldrig tv-fjernbetjeningen ej heller en universalfjernbetjening. Jeg griber bare efter PS4-controlleren, Xbox-controlleren eller Apple TV-fjernbetjeningen. Det er alt, hvad jeg behver for at tnde, slukke, styre lydvolume og styre hvad der sker p tvet.




    Selvom der ikke understttes UHD Blu-ray, kan PlayStation 4 Pro p papiret levere 4K og HDR via streaming. Den drlige nyhed er, at hver enkelt app-udbyder skal p banen med en opdatering fr det sker.

    Netflix kan pt. streames i op til 4K-kvalitet og jeg kan bekrfte, at det virker men desvrre ikke i HDR endnu, hvilket er en kende underligt. Det str ikke klart om det er Netflix eller Sony, som fingeren peger p, men da PS4 Pro kan levere spil i HDR, ser det ud som om, at det er Netflix som skal p banen. Appen byder p den klassiske Netflix-brugerflade, som jeg er blevet ret glad for over det seneste r. P min konsol har Netflix appen endnu ikke den nye video preview-funktion.

    Historien er ikke meget anderledes for YouTube appen. Den understtter 4K-streaming, i hvert fald p papiret, men klikkes der p "stats for nerds" ses det, at tvet genkendes som 4K, men at streamet desvrre er fanget p 1920x1080 pixels. Det er ikke et problem med internetbndbredden for via webOS appen p LG E6 virker det efter hensigten. YouTube understtter ikke HDR p PS4 Pro og jeg er ikke sikker p, at det nogensinde kommer til at ske, da konsollen mangler understttelse af VP9 Profile2 formatet, hvilket PS4 Pro ikke lader til at understtte i hardwaren. Den understtter godt nok VP9 (Profile0), hvilket er nok til YouTubes 4K, men det er ikke nok til YouTubes HDR.

    Herudover har amerikanerne adgang til andre store tjenester ssom Hulu, HBO og Amazon. De kan tilgs af danskere med diverse tricks, men jeg fremhver dem her for at ppege, at ingen af dem leveres i 4K eller HDR p PS4. Alt dette taget i betragtning lever konsollen ikke rigtig op til lfterne om en god streamerboks til 4K og HDR.

    Amazon har som bekendt netop foldet sig ud som en global streamingtjeneste, men appen er endnu ikke officielt tilgngelig i den danske app-butik, bekrfter Amazon. Jeg kan dog bekrfte, at det virker fint at logge ind med eksempelvis en amerikansk bruger, installere appen og derefter skifte tilbage til den danske bruger. Amazon Prime Video kan nu bruges til den danske del af streamingtjenesten. Det kan ikke vare lnge fr appen ogs findes officielt i den danske butik, da alt ser ud til at spille.




    En anden generel ting, som jeg mener skal fremhves er, at Sony faktisk lovede at bringe understttelse af 4K-streaming til den originale PlayStation 4. Det skete naturligvis aldrig, s jeg er en smule skeptisk i forhold til at tro p lftet om en fuldblods 4K-streamer denne gang, selvom det naturligvis teknisk er muligt.

    Der er adgang til danske tjenester ssom Blockbuster, DR TV, Viaplay, HBO Nordic, Min Bio og Dansk Filmskat. Det er vel at mrke en mere imponerende rkke apps end mange Smart TV kan prale af.

    Blockbuster ser ud som p Smart TV og er ikke en srligt overbevisende oplevelse; hverken p videokvalitet, streamingstabilitet eller brugerflade. DR TV er ogs langt fra den ret fede version p Apple TV. Den fles mest af alt som en hjemmeside (hvilket det sikkert er, pakket ind i en app). Det er dog positivt, at den har adgang til de direkte DR-kanaler modsat p PS3, hvor kanalerne er udeladt.

    Viaplay ligner brugerflademssigt Netflix og er generelt en pn app p PS4, men den mangler lidt lkkerhed i kanterne. HBO Nordic har en forholdsvis spjs brugerflade, der er langsom og efterlader en del at nske, men den virker da.




    Problemet med de forskellige apps er ikke, at udviklerne bag dem ikke kan udvikle ordentlige oplevelser, men det er tydeligt, at PlayStation 4 som software-platform ikke giver dem mulighederne. Det fles ikke helt tidssvarende for 2016. Sammenlignet med f.eks. Apple TV, som er opbygget med apps som grundsten, er der simpelthen fundamental forskel fra et brugeroplevelsesperspektiv. Hvor man p Apple TV kan flyve rundt imellem apps uden ventetid og have apps, som husker, hvor du kom til, s fles PS4 mere som en trg 2010-oplevelse p app-siden.

    Det er svrt at ignorere den lange opstartstid i samtlige apps. Det bliver simpelthen bare trttende i lngden (se sektionen med mlinger), nr man har prvet de bedre alternativer. Nr en app frst er ben, fles den relativt hurtig, men PS4 Pro kan ikke - ulig eksempelvis Apple TV - holde srlig mange apps i hukommelsen. Den er designet som en spilkonsol, hvor alle krfter dedikeres til en specifik opgave. Det er naturligvis prcis som det skal vre, men det betyder blot, at nr man lgger alle disse faktorer sammen (manglende 4K, manglende HDR, langsomme load-tider, ingen ordentlig tv-fjernbetjening TV, besvrlig tekst-input, ingen app-hukommelse, begrnset multi-tasking mm.) s er det svrt at pst, at PS4 Pro er en god mediestreamer-boks. Ovenp kan du tilfje et betydeligt strmforbrug (se sektionen med mlinger).

    Det er vel og mrke heller ikke en drlig boks til streaming p flere punkter bedre end PS4 og flere af tingene kan da opdateres via software (andre kan ikke). Hvis streaming er alfa-omega for dig, s synes jeg dog, at du skal overveje at tilfje en yderligere boks udover PS4 Pro. Det vil du blive glad for i lngden.



    PS4 Pro test

    Spil i High Dynamic Range


    Endelig, det er her PS4 Pro excellerer! Lad mig bare sige med det samme, at HDR er et betydeligt lft i spil! Intet mindre. Fr vi nr dertil, skal vi dog lige adressere nogle tekniske ting.


    Hvad er HDR

    Sony slger PS4 Pro som en spilkonsol med bde 4K og HDR, men som du mske allerede har hrt, s kmper den med at levere spil i gte 4K-oplsning. Det vil uden tvivl blive bedre over tid i takt med, at udviklerne lrer at optimere mod systemet, men lige nu renderes mange spil internt i en oplsning i mellem 1080p og 2160p (4K) og opskaleres derefter til 4K-output (hvorfor din tv-skrms "info" knap vil vise 4K for alle spil). Dette vil mske f nogle brugere til at afskrive 4K som en beskeden forbedring over HD, men husk blot, at du det meste af tiden slet ikke ser 4K.

    HDR er en anden historie for HDR krver faktisk ikke srlig mange ekstra processormuskler. Det er et "end-to-end"-system, som benytter et andet videosignal-format (kaldet PQ - perceptual quantizer) og en mere fremtidssikret videocontainer (Rec.2020 containeren) sammen med 10-bit farver per kanal (30-bit i alt kontra 24-bit fr) og et strre farverum (Rec.2020). Dette kan koges ned til det, som industrien kalder HDR10-formatet. Der er to andre relevante HDR-formater (Dolby Vision og HLG), men PS4 Pro understtter udelukkende HDR10-formatet.

    Det kan mske lyde teknisk uoverskueligt, men kort skitseret ser det sdan ud:
  • Den gamle realitet: SDR (Standard Dynamic Range) opererer et lille farverum (Rec.709 / sRGB se grafen til hjre), 8-bit farver (16,78 mio. farvenuancer) og begrnset lysdynamikomrde
  • Den nye realitet: HDR (High Dynamic Range) opererer med et langt strre (op til Rec.2020, men TV i dag viser DCI-P3 se grafen til hjre), 10-bit farver (10,7 mia. farvenuancer) og et bredt lysdynamikomrde.

    Det er klart, at det ikke er muligt at vise dig, hvordan HDR ser ud p din skrm / enhed, da denne ikke understtter HDR, men visse illustrationer kan alligevel tjene som en rettesnor. Her er et eksempel fra UHD Alliancen.

    HDR


    HDR er et nyt fundament for hele video-industrien og det tillader alle fra filmproducenter til spilproducenter at producere video med mere "punch", bedre og mere trovrdige farver og mere intens sort og hvid med flere detaljer i hver ende af skalaen (det viser vi dig senere).

    Du er sikkert allerede foran os her. Ja, vi mener, at p PS4 Pro er HDR en strre nyhed end 4K-oplsning, dels fordi PS4 Pro sjldent leverer gte 4K, dels fordi, tjo, HDR er utrolig spndende. HDR er hvad tv-industrien har manglet i revis. Den drlige nyhed er, at for at opleve gte HDR skal du p nuvrende tidspunkt have et high-end TV ssom OLED eller FALD LCD (LCD med fuld local dimming). Mellemklasse skrme ssom Samsung KS7005 og KS8005 kan ogs gengive HDR, men fordi de benytter kantbelyst LED, kan de ikke n ned i de dybeste toner og ikke gengive hele lysdynamikken i billedet samtidig. De kan blive meget lyse, men det sker p bekostning af de mrke toner og vice versa hvilket kan pvirke HDR-billedet betydeligt i mange spilscener. Mere om det senere.

    En sidste ting, som jeg vil tilfje fr jeg fortller om spiloplevelsen er, at jeg har set op til flere argumentere for, at PCer og "game engines" generelt har haft HDR i revis, hvorfor HDR p PS4 Pro og Xbox One X ikke "rigtig er en nyhed". Det er ikke korrekt... Det er korrekt, at game engines har arbejdet i HDR internt i mange r, men det har dog intet at gre med HDR-video, som krver en kde af elementer for at blive muligt, herunder en HDR-skrm med speciel hardware. De frste HDR-tv blev lanceret i 2015. De nyeste PCer med seneste generation af Nvidia og AMD grafikkort understtter p papiret HDR, men der er endnu ingen HDR PC-skrme og nrmest ingen PC-spil, som kan udsende i HDR. P lige dette punkt er spilkonsoller foran PCen. P r muskelkrft er PCen foran.

    S kom vi omkring det. Lad os springe ind i rollen som Nathan Drake og vge os ud i uudforsket territorium!


    PS4 Pro test


    HDR-spiloplevelsen

    Jeg er stor fan af Uncharted-serien og har spillet hvert spil siden det frste. Det er utroligt at overvre, hvordan Naughty Dog spilstudiet igen og igen stter nye standarder for konsolgrafik. Jeg spillede Uncharted 4 p den normale PS4 da det udkom og har nu startet spillet op igen p PS4 Pro.

    Naughty Dog har bekrftet, at Uncharted 4 krer 1440p-oplsning. Det er 2560x1440 eller 3.68 millioner pixels. Dette kan sammenlignes med 2 millioner pixels for 1080p Full HD eller 8.3 millioner pixels for 4K Ultra HD. Dermed str det ogs klart, at Uncharted 4 er mindre end halvvejs i ml hvad angr 4K-oplsning. Det er svrt at sige prcis, hvor meget detaljegraden er get i forhold til 1080p for der er flere faktorer at tage i betragtning, herunder din tv-skrm, men baseret p min oplevelse, s hver det detaljegraden til nogen grad; i visse scener betydeligt, i andre scener ikke srlig meget. Jeg ville kalde det en synlig, men ikke en kmpe opgradering.

    HDR er derimod en synlig og stor opgradering. Nr du er i spillet kan du trykke p PS-knappen og sl HDR til og fra i indstillingsmenuen. Gr du det, opdager du hurtigt to ting:
    1. Naughty Dog spilstudiet har benyttet det udvidede dynamikomrde til at gre visse scener mrkere, andre lysere. Det hjlper med at stte stemningen i spillet.
    2. Naughty Dog har benyttet det udvidede farverum til at gengive farver, som ganske simpelt ikke var mulige fr i tiden fr HDR (branchen er begyndt at kalde alt ikke-HDR for SDR) samt benyttet det udvidede dynamikomrde til at gengive bde meget lyse og meget mrke objekter i samme scene p bde subtile og benlyse mder.

    PS4 Pro test


    Hvis vi tager udgangspunkt i billedet ovenfor (ignorr de lilla omrder, da de skyldes kameraet). bningsscenen af Uncharted 4 finder sted p det bne hav og her har du adskillige effekter i samspil; lyn, blger, pistolskud mm. Denne scene er en god demonstration af, hvor meget den visuelle oplevelse kan lftes med et udvidet dynamikomrde. Lyn fremstr intense og magtfulde; som kraftige lysblink. Samtidig har scenen det faretruende og urolige vand som strkt kontrast. Det krver naturligvis, at din tv-skrm kan gengive bde mrke og lys p samme tid, hvilket er en af OLEDs forcer (og til en vis grad bagbelyst LCD). Denne scene ser ganske enkelt eminent ud i HDR p OLED.

    Den nste scene i Uncharted 4 finder sted i klostret, hvor Drake er opvokset. Ved at skifte imellem HDR og SDR, str det klart, at Naughty Dog har udnyttet mulighederne i HDR-formatet til at forstrke stemningen i scenen. I SDR fremstr scenen, sammenlignet med den nye i HDR, for lys og p flere mder forkert og uden samme dunkle, kolde stemning, som klostret reprsenterer. Det opns igennem mange effekter, bl.a. at ildstedet indenfor gengives mere intenst og i trovrdige farver, at mnen lyser klarere, at lyset i omgivelserne er mere varieret mm.

    Den sidste scene, som jeg vil fremhve fra Uncharted 4, er den som ses nedenfor. Jeg vil ikke afslre noget, hvis du ikke har spillet Uncharted 4, men p billedet ser du Drake st udenfor og solen bader hele landskabet i sit kraftige, varme lys. Dette er en scene, som demonstrerer et omrde, hvor bagbelyste LCDer (med local dimming) har en fordel over OLED pt. Som du nok ved rammer OLED maksimal 600-700 nits lysstyrke i omrder af billedet, og lysstyrken falder i takt med at et strre omrde af skrmen skal oplyses (pga. APL). Mens 600-700 nits kan vre ret voldsomt i mrke aftenomgivelser, er det ikke helt lige s intenst i en kraftigt oplyst stue midt p dagen.

    PS4 Pro test


    Ikke desto mindre demonstrerer scenen ogs hvor meget mere trovrdigt og naturligt farverne kan fremst i HDR. LGs OLED kan gengive mere eller mindre hele DCI-P3 farverummet. HDR-standarden gr helt op til Rec.2020 farverummet og et spil som Uncharted 4 er allerede enkodet i det ekstremt brede farverum (bemrk BT.2020 container-logoet i vre venstre hjrne), s fremtidige HDR-skrme vil vre i stand til at gengive spillet med endnu mere mttede farver, og endnu strre lysdynamik. Man kan sige, at HDR-formatet p den mde er en smule fremtidssikret.

    Disse lysere og mere mttede farver lfter hele billedoplevelsen. Det ser ganske enkelt fantastisk og bidrager som sagt tidligere til at stte stemningen i en scene p en mde, som SDR simpelthen ikke kan.

    Uncharted 4 ser fremragende ud i HDR
    Nogle af de mest imponerende scener i HDR i Uncharted 4 er dog dem, der finder sted i mrket. Nr man bevger sig rundt i mrke omgivelser fr lamper eller ild en helt srlig gld og intensitet. Kontrasten i billedet er hidtil uset. Der er masser af disse scener i spillet (se f.eks. billederne til hjre) og oplevelsen af, at mrke scener endelig kan gengives trovrdigt med masser af nuancer, detaljer og kontrast gr samtidig, at jeg er srligt begejstret for den trailer, som Naughty Dog har prsenteret for det kommende Uncharted-spil, der kommer i 2017.

    Den nuvrende markedssituation gr det svrt at tale om HDR uden at komme ind p tv-skrme. HDR er stadig s nyt, at kun high-end skrme ssom OLED og bagbelyste LCDer med zone-styring kan udnytte formatet efter hensigten. OLED kan styre lys p pixel-niveau, hvilket er den teoretisk optimale metode, men bagbelyste LCDer kan benytte zoner (typisk 300-500) til at gre omrder af billedet lysere. Udfordringen med skrme i mellemklassen ssom Samsung KS7005 og KS8005 er, at det er LCDer med kantbelyst LED.

    Tnk p det p denne mde: Nr en LCD skal gengive f.eks. bningsscenen af Uncharted 4 skal det hve bagbelysningen til fuld styrke hver gang lynet slr ned, hvilket vil medfre, at de mrkeste toner og hele billedet ogs hves og dermed udvaskes en smule. Der er en del debat p fora over hele verden om hvordan HDR kan f visse scener til at fremst "udvaskede" eller "blown out". Udfordringen er, at et LCD-panelet typisk har et kontrastforhold p 1000-5000:1 selv de dyreste modeller. HDR krver langt hjere kontrast, s hver gang spillet beder tv-skrmen om at g ud over dette kontrastforhold, bliver LCD-skrmen ndt til at aktivere zone-styring eller hele bagbelysningen (i tilfldet med kant-belyst LED). Der er en del scener undervejs i spil, som tvinger en skrm som f.eks. Samsung KS7005 til at hve LED-belysningen markant, hvilket ikke kan undg at pvirke de mrkere toner i billedet de hves ogs.

    En mulighed er at snke niveauet af dynamisk kontrast-styring p en kant-belyst LED LCD, hvilket dermed snker den maksimale lysstyrke eksempelvis p solen eller ved en eksplosion men overordnet et mere balanceret HDR-billede. Vil du lse mere om dette kan du se vores anmeldelser af tv-skrme, men pointen som jeg gerne vil frem til her er, at de oplevelser, som jeg beskriver her i testen, er gjort p forholdsvis dyrt OLED-tv. HDR stter meget hje krav til hardwaren i skrmen, s mellemklasse modeller kan endnu ikke levere samme hje og konsistente HDR-billede. Her er er en video der demonstrerer disse lysstyrke-udsving, forrsaget af kant-belysning, nr scenen skifter fra mrke til lys, som jeg omtaler. Det er ikke et problem med HDR-formatet, eller spiludviklerens implementering, men derimod en begrnsning i tv-skrmen.

    Sony havde til anledningen givet os en testkopi af spillet Hustle Kings, som er et relativt simpelt pool-spil. Det understtter HDR, hvilket igen forbedrer farvegengivelsen farven p ballerne men det er ikke et videre ophidsende spil, efter min mening. Mens HDR ogs kan lfte den visuelle oplevelser i spil som disse, skal teknologien bruge mere ambitise omgivelser for virkelig at komme til sin ret.

    Sony fremsendte ogs en kopi af spillet The Last Guardian forud for den officielle lancering, s vi havde lidt ekstra tid til at blive fortrolige med spillet. Dette er en AAA-titel, som mange har ventet med lngsel p. Spillet starter i en mrk og gold grotte. P dette tidspunkt i spillet er farverne kolde, glanslse og lidt kedelige. Det er svrt at beskrive, men det er ikke noget man ser anvendt srligt ofte i spil.

    Grotten er sledes heller ikke en srlig god demonstration af hvad HDR kan gre, men i takt med at man undslipper grotten (en gradvis proces) begynder man at se solens strler slippe igennem sprkkerne og bstets jne, bogstavelig talt, lyse i forskellige strke farvenuancer. Nr det helt undslipper grotten, begynder HDR-effekterne at komme til syne. Det er dog stadig ikke i samme overbevisende stil, som i Uncharted.




    Jeg har tilbragt nogle timer i selskab med The Last Guardian, men har ikke gennemfrt det, s det er for tidligt at kommentere p spillet som helhed, men en ting, som jeg gerne vil fremhve er, at grafikken og fysikken er en smule uimponerende. Det ser ud som om, at spillet er skabt p en for gammel spilmotor.

    Jeg forstr hvad skaberne har forsgt at gre med The Last Guardian. Jeg forstr de japanske rdder og historiens koncept, men jeg tror p, at spillet kunne have vret lftet af bedre grafik og mere trovrdig fysik. Dette har intet at gre med HDR, for grafikken i et spil opbygges naturligvis af mange komponenter. The Last Guardian understreger dog, at HDR virker bedst, nr et spil er lige s detaljeret og poleret som Uncharted 4.

    Det er planen, at jeg vil begynde forfra p The Last of Us p PS4 Pro for at opleve HDR senere, men desvrre nede jeg ikke at f et eksemplar tids nok til anmeldelsen. Jeg ejer spillet p PS3, men som du nok ved, betyder det ikke, at man ogs ejer det p PS4, hvilket er en ualmindelig grdig beslutning fra Sonys side. Vi hrer, at The Last of Us skulle vre meget overbevisende i HDR, s det kan mske retfrdiggre, mentalt, at betale for det igen.

    Et andet spil, som jeg nede at bruge adskillige timer i p PS4 Pro var Mafia III. Det er efter min mening et flot og meget vellykket spil. Mafia III modtog ret tidligt i forlbet en softwareopdatering, s det kunne tage de ekstra krfter i PS4 Pro i brug, men desvrre valgte udviklerne at sigte efter hjere oplsning (ikke specificeret) og ignorere HDR.

    Grafikken i Mafia III er synligt bedre end noget, som kunne gengives p den originale PS4, hvilket muliggres af det ekstra teraflops grafikydelse i PS4 Pro. Jeg m dog alligevel sige, at jeg savner HDR i dette spil. Nr du frst har set, hvilken effekt HDR kan have i et spil som Uncharted 4 begynder du at kigge efter det. Det er altid svrt at nedgradere. Du bemrker, at de mrke scener mangler detaljer og at lys i mrket ikke lyser med en lige s autentisk klarhed. Du bemrker hvordan lakken p bilerne ikke ser lige s trovrdig og funklende ud. Dybe rde toner er ikke s dybe, som de burde vre.

    PS4 Pro test


    Rise of Tomb Raider er et andet spil, som er blevet optimeret til PS4 Pro. Jeg var faktisk godt inde i spillet p PS4 da jeg modtage PS4 Pro, s det var en interessant case ift. at skifte undervejs. Rise of Tomb Raider er et af de spil p PS4 Pro, som giver frihed til at vlge, hvordan man vil bruge de ekstra krfter, som PS4 Pro tilbyder. Der er flgende tre video-indstillinger:
  • "4K Resolution" krer 4K ved 30fps
  • "Enriched Visuals" krer 30fps i 1080p HD-oplsning
  • "High Frame-rate" krer 60fps i 1080p HD-oplsning

    Ovenstende kan ogs give en mental ramme for, hvordan grafikken p PS4 Pro prsenteres. Du kan godt f 4K-oplsning i de strste spiltitler, men ikke ved en hj billedfrekvens. Du kan f "beriget visuel" kvalitet, hvor teksturer og objekter i spillet gengives mere detaljeret, men den overordnede oplsning er stadig 1080p HD. Eller du kan f hj billedfrekvens for mere flydende gengivelse, men uden de berigede teksturer, i 1080p.

    Du kan dog ikke f det hele p samme tid.

    Af en eller anden rsag har udviklerne ogs valgt at se bort fra HDR i Rise of Tomb Raider p PS4 Pro, hvilket er en skam, srligt fordi det forsts, at udviklerne rent faktisk har arbejdet p at omdanne spillet til HDR det er bare ikke blevet klar. Det kommer muligvis med en senere opdatering, men nr man spiller Rise of Tomb Raider er det svrt ikke at tnke, at spillet nrmest er som skabt til HDR, ligesom Uncharted 4.

    I Rise of Tomb Raider kan man tydeligt se fordelene ved hjere oplsning kontra den normale PS4. Det er dog samtidig muligt i "4K Resolution"-profilen at se, at nogle af teksturerne i spillet ikke gengives lige s flot som i "enriched visuals"-profilen. Jeg oplever det som en pn opgradering, er er vrd at tager med, men som nvnt, s begynder man at kigge efter HDR-effekterne. Ikke ndvendigvis af pedantiske rsager, men fordi man begynder at tnke "denne og denne scene kunne gavne af at blive vist i HDR". HDR ville tage Rise of Tomb Raider til et hjere visuelt niveau og forbedre spiloplevelsen.

    PS4 Pro test


    Uden at have efterprvet det, s vil jeg tro, at det bedste kompromis i Rise of Tomb Raider ville have vret "enriched visuals" kombineret med 1440p-oplsning og HDR.

    Skal man opsummere p disse to ikke-HDR PS4 Pro titler, s er der mange scener i bde Mafia III og Rise of Tomb Raider, hvor man savner HDR. Jeg overvejer sgar at stte Mafia III p pause indtil videre i hbet om, at en senere opdatering vil tilfje det bare for at opleve spillet folde sig helt ud. Det er et luksusproblem for jeg har ret mange spil for tiden.

    HDR kan have den effekt, nr det implementeres ordentligt. Det er et vigtigt skridt for spilkonsoller og jeg er ikke i tvivl om, at HDR bliver stort for spil.

    HDR har samtidig fornyet min interesse for konsolgrafik. Alene fra at se traileren for det kommende Uncharted: The Lost Legacy begynder jeg at tnke p, hvordan HDR kan forbedre den visuelle oplevelse i mrke scener og f eksplosioner, lamper og andre lyse objekter til at skinne p nattehimlen med hidtil uset gld og trovrdighed.

    Et fragmenteret landskab:

    Uncharted 4: 1440p + HDR
    Rise of Tomb Raider: Op til 4K ingen HDR
    The Last Guardian: 4K + HDR
    FIFA17: 4K + 60fps ingen HDR
    Gran Turismo Sport: 4K + 60fps + HDR
    Death Stranding: 4K + HDR
    Call of Duty Black Ops III: 4K ingen HDR
    Watch Dogs 2: 1800p ingen HDR
    Mass Effect: Andromeda: 1800p + HDR
    Mens nogle tv-producenter ynder at fokusere p maksimal lysstyrke, som den primre fordel ved HDR, mener jeg, at det er en lidt snversynet indgangsvinkel til et nyt videoformat, som dkker over get lysdynamik (i begge ender af lysspektret) og et markant strre farverum. Det handler ogs om get maksimal lysstyrke, men det er kun 1 element af flere, og efter min mening ikke det det vigtigste element i HDR. Det er klart, at jeg ikke har haft mulighed for at teste HDR-spil p alle de tv-skrme, som jeg anmeldte i forret 2016, men jeg nede at se en god portion HDR-video i tiden med alle disse skrme kant LED LCD, bagbelyst LCD og OLED og noget af det mest imponerende ved HDR, oplever jeg at vre de ekstremt mrke scener, hvor sm stjerne, lamper eller objekter lyser strkere og mere trovrdigt (hvad angr bde lysintensitet og farvetone). Det skyldes den unikke kontrast i scenerne, som fremhver begge ekstremer samtidig. Disse kontrastrige scener ser fantastiske ud i spil svel som film. Der er eksempelvis flere scener i filmen Life of Pi, hvor Pi svmmer under vandet samt bdscener undervejs i filmen. Det er ogs grunden til, at jeg har store forventninger til det kommende Uncharted: The Lost Legacy det er lige netop scener som dem i traileren, der tager sig mest fantastisk ud i HDR. Og det tror jeg mere eller mindre opsummerer mine flelser hvad angr HDR i spil pt. Jeg vil have mere og er begejstret for at se hvad fremtiden bringer i takt med at spiludviklere lrer at optimere spil til HDR i endnu hjere grad.

    Som du mske har noteret dig, s er det begrnset hvor meget jeg har talt om 4K-oplsning, men som sagt kan PS4 Pro i virkeligheden ikke levere srlig mange spil i gte 4K-oplsning. Det opskalerer fra lavere oplsninger ved at bruge diverse anti-aliasing-metoder. Spil ser generelt bedre ud end p den normale PS4 (som jeg ogs ejer og havde mulighed for at sammenligne med), men fordi disse begrnsninger findes i PS4 Pro, mener jeg, at HDR er en strre historie. Jeg har fremhvet nogle af de nuvrende og kommende spiltitler for hvilke spiludviklerne har bekrfter tekniske detaljer i boksen ovenfor til hjre.


    Controlleren


    DualShock-controlleren er mere eller mindre den samme. Den eneste visuelle forskel, som jeg noterer mig, er at den har en lille lysstribe verst i berringsfeltet. Hvorfor? Ingen id...

    Udover det er der ikke meget at sige. Knapperne sidder som de plejer og der er stadig en mikrofon og et hovedtelefonstik (hretelefoner medflger), som kan anvendes til trdls overfrsel af lyden fra spillet. Jeg kan generelt godt lide DualShock-controlleren og mener, at den ligger godt i hnden. Nogen mener omvendt, at den er en tand for lille.

    Jeg nede ikke at undersge om batteritiden er forbedret p nogen nvnevrdig facon. Begge mine "gamle" DualShock-controllere til PS4 har slidte analog-knapper, hvor gummien p srligt den venstre er p vej af. Jeg forstr, at det er en fabrikationsfejl og at Sony har erkendt dette. Der er intet som indikerer, at det samme er ved at ske p controlleren til PS4 Pro, s Sony har forhbentlig lrt af fejlen.





    Konklusion


    S hvad er PlayStation 4 Pro helt prcis? Jeg tror, at det handler om jnene, der ser, men mske i endnu hjere grad egenskaberne ved din tv-skrm. PS4 Pro kan teknisk udsende spil i 4K-oplsning, men den kmper med at n helt derop og opskalerer i stedet typisk fra 1440p eller lignende. Der er helt sikkert forbedringer at hente i oplsninger imellem 1080p og 4K, men jeg mener, at en strre forbedring er HDR (High Dynamic Range). Det er den virkelige historie ved PS4 Pro.

    Det er derfor, at jeg siger, at det afhnger af egenskaberne ved din tv-skrm for p nuvrende tidspunkt kommer HDR i mange former og kun de allerdyreste high-end TV OLED og bagbelyst LCD leverer den optimale HDR-oplevelse med udvidet dynamikomrde og forbedrede farver, konsistent i lbet af alle spillets scener. Nr et spil ssom Uncharted 4 tager HDR i brug, kan det hve spiloplevelsen. Spillet ser visuelt bedre ud, bliver mere stemningsfuldt og ultimativt mere trovrdigt. Det handler ikke kun om grafik, men hele spiloplevelsen.

    HDR kan have en markant effekt og du skylder dig selv at opleve det p et high-end TV
    HDR kan have en markant effekt og du skylder dig selv at opleve det p et high-end TV. Jeg er personligt ekstremt optimistisk hvad angr en fremtid for spil, hvor HDR indgr og jeg kan ikke vente med at oplevere flere spil i formatet. Samtidig har HDR dog den ulykkelige sideeffekt, at man savner det, nr spil ssom Rise of Tomb Raider og Mafia III ikke har implementeret det. Fremadrettet br de strste spilstudier omfavne HDR med bne arme. Den gode nyhed er, at selv den normale PS4 understtter HDR (det er dog kun 4K-tv som understtter HDR).

    Annonce:
    PS4 Pro lever derimod ikke op til forventningerne hvad angr apps. Den har apps til mange af de strste tjenester, inklusiv mange danske, men load-tiderne er lange, brugeroplevelsen halter efter mere dedikerede streaming-bokse ssom Apple TV, og mange apps mangler stadig 4K/HDR. Strmforbruget er ogs meget hjt. PS4 Pro har den prcis samme brugerflade som den "gamle" PS4, men det skinner tydeligt igennem, at den frst og fremmest er en spilkonsol. Apps br nok betragtes som fin lille ekstra-funktion. PS4 Pro mangler ogs UHD Blu-ray, hvilket er en smule overraskende taget i betragtning af, at Sony var en drivkrfterne bag Blu-ray-formatet.

    PS4 Pro er en spilkonsol af hjerte og det er som det skal vre. Hvor jeg normalt afholder mig fra disse "bagklogskabs"-udtalelser, s oplever jeg, at PS4 Pro er hvad PS4 oprindeligt skulle have vret. Det er klart, at HDR ikke var aktuelt dengang, men det l og ulmede og 4K var allerede begyndt at blive udrullet. PS4 Pro stter en ny standard for spilkonsoller og selvom Xbox "Scorpio" om et r fra nu sikkert vil hve sig yderligere, s lgges fundamentet af Sony og PS4 Pro. Jeg var afholdende ift. at anbefale den frste PS4 fordi den havde mange mangler, men PS4 Pro er netop hvad tv-branchen har brug for i denne overgangsfase. Hvis du ejer et kvalificeret HDR-tv, s synes jeg, at du kraftigt br overveje at kbe den.


    Pris og forhandlere


    Spil i HDR!
    Hjere oplsning
    Visse apps klarer 4K-streaming
    Omfattende spilkatalog
    Verdensklasse eksklusivtitler


    Ingen UHD Blu-ray
    Stjende
    Hjt strmforbrug ved streaming
    Mange spil mangler HDR
    Kmper med at levere gte 4K







  • Del p:


    Flere anmeldelser

    BeoVision Eclipse

    Test: Bang & Olufsen BeoVision Eclipse

    05 Oct 2017 | Torben Rasmussen |
    Apple TV 4K test

    Test: Apple TV 4K

    03 Oct 2017 | Torben R, Rasmus L |
    LG B7 OLED

    Test: LG B7 OLED

    28 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
    Denon Heos

    Test: Denon Heos Bar (+ AVR, Sub, 1, 3 & 5)

    26 Sep 2017 | Tommy Lindegaard |