PlayStation 4 Pro (& spil i HDR) test - FlatpanelsDK
PS4 Pro

Test: PlayStation 4 Pro (& spil i HDR)

22 Dec 2016 | Rasmus Larsen (@flatpanelsdk)


Sony har frigivet en ny spilkonsol midtvejs imellem 4. og 5. generation. PlayStation 4 Pro er, i stedet for at være et helt nyt system, en opgraderet udgave af PS4 med mere end dobbelt så mange grafikmuskler til at gengive spil i højere opløsning og ikke mindst HDR (High Dynamic Range). PS4 Pro er samtidig i stand til at levere 4K fra streamingtjenester såsom Netflix og YouTube.

Vi ved allerede, hvilken effekt HDR kan have i filmens univers, men hvad med spil? Kan det udvidede dynamikområde og det betydeligt større farverum hæve spiloplevelsen? Vi har været spændte på at undersøge sagen så vi parrede PS4 Pro med et af de bedste HDR-tv på markedet; LG E6 OLED. Følg os ind i en verden af HDR-spil.


Pris og forhandlere

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online




Første indtryk


PlayStation 4 ligner i store træk den original PlayStation 4 - bare tykkere. Jeg vil ikke bruge meget tid på dette, da det mest af alt ligner en variation, som skal give plads til den kraftigere hardware. Herudover præges den af mere mat plastik end den originale.

Blæserne er stadig placeret på bagsiden, hvilket betyder, at såfremt du ønsker at placere den i et møbel – ligesom mig – skal den stå sidelæns. Står den med udluftning bagtil, begynder den hurtigt at nærme sig en støvsuger i støjniveau og bliver ret varm. Det kan blive rimelig intenst at lytte til. Placerer man den sidelæns kan det omvendt blive en udfordring af komme til diskdrevet, men for mig personligt betyder det ikke det store, da jeg ikke længere køber spil på skiver. Jeg har en Xbox One S stående ved siden af i samme møbel og her fungerer udluftning på toppen af konsollen bedre.

Af uklare årsager har den oprindelige bannerfører for Blu-ray-formatet – Sony vel at mærke – valgt ikke inkludere det nye UHD Blu-ray-format i PS4 Pro. Vi har allerede beskrevet hvorfor vi mener, at PS4 Pro burde have haft UHD Blu-ray og hvorfor det ville have været en oplagt ekstrafunktion til at adskille PS4 Pro fra standardversionen – særligt taget i betragtning, at der er UHD Blu-ray i den noget billigere Xbox One S. Det kan naturligvis være, at du ikke anser PS4 som en filmafspiller, men mange andre ser det som en fin kombinationsmulighed. Personligt kan jeg blot sige, at manglen har fået mig til også at købe en Xbox One S. Det ville jeg næppe have gjort i modsat fald.

På bagsiden af PS4 Pro finder vi HDMI 2.0a (til 4K/HDR), AUX, digital optisk udgang, USB, LAN, og naturligvis strømstik. Det er måske værd at påpege, at Sony har ændret strømstikket fra det lille format til det store strømstik kendt fra PC-verdenen. Det er også her, at vi minder om, at dit gamle HDMI-kabel er fuldt ud tilstrækkeligt til at levere 4K/HDR, men bare for en sikkerheds skyld har Sony inkluderet et HDMI-kabel i kassen.

En rigtig fin opgradering i forhold til den originale PS4 er, at PS4 Pro nu kommer udstyret med 802.11ac 5 GHz WiFi, som leverer en langt hurtigere og mere stabil WiFi-forbindelse end "n" standarden i den gamle. I min bog er det et stort plus.




Før vi går videre, så lad os lige kort runde specifikationerne:
  • CPU: x86-64 AMD "Jaguar", 8 kerne
  • GPU: 4.20 TFLOPS, AMD Radeon-baseret grafik
  • RAM: GDDR5 8GB
  • Lagerplads: 1TB

    PS4 Pro er ligesom PS4 baseret på ”PC-hardware”. Det tal, som du skal lægge vægt på ovenfor, er ydelsen for GPU’en – altså grafikydelsen. PS4 Pro skal nu arbejde med 4,2 teraflops i grafikydelse, hvilket er mere end det dobbelte af den originale PS4, som ”kun” kunne arbejde med 1,84 teraflops. Måden hvorpå Sony har implementeret dette er interessant eftersom at der i grove træk sidder 2 grafikkort i stedet for 1 i PS4. I praksis betyder det, at spil som endnu ikke er optimeret til PS4 Pro kun benytter det ene. Vi kommer nærmere ind på dette senere, men det er vigtigt at understrege allerede nu, at hvert enkelt spil skal have en softwareopdatering før de kan tage de ekstra kraftmuskler i PS4 Pro i brug – ellers vil spillet blive gengivet præcis som på den normale PS4.


    Målinger

    Vores "måling"-afsnit omhandler alle de ting vi går og måler samlet ét sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. målemetoder her for en gennemgang af hvordan vi måler under testen.

    StrømforbrugGennemsnit
    Menuer 72W
    SDR spil 140-155W
    HDR spil 145-155W
    Streaming 87W
    HDR streaming -
    Standby 8W (med quick-start) / 1,1W (uden quick start)

    Tid Time
    Opstart (indtil responsiv) 8s
    Opstart (indtil billede kommer frem) 7s
    Netflix app opstart 12 s
    Youtube app opstart 11 s
    Blockbuster app opstart 34 s
    DR TV app opstart 21 s
    Viaplay app opstart 25 s
    HBO app opstart 38 s

    Som det fremgår, er PS4 Pro rimelig sulten; endda når man starter noget så simpelt som en streamingforbindelse fra f.eks. Netflix. Her trækker den 87W i gennemsnit. Vi kunne ikke finde noget at streame i HDR, så vi kan ikke bekræfte om tallet i dette tilfælde er endnu højere, men hvis det er, vil det nok være marginalt.

    Til sammenligning træk den originale PS4 110-130W i spil, 7W i standby og 90-95W ved streaming/disc.


    Blu-ray, TV-apps & medier


    Brugerfladen på PS4 og PS4 Pro er identisk, hvilket naturligvis giver mening, da det er baseret på samme softwareplatform. Siden den første konsol kom ud har Sony - ulig Microsoft - undladt at ændre fundamentalt på brugerfladen. Sony har i stedet tilføjet mindre funktioner såsom mapper, en medieafspiller (som stadig mangler DLNA), en dedikeret sektion til spil, nye apps og visse andre funktioner.

    Alt føles familiært, hvis du tidligere har siddet foran en PS4. Hvis du allerede ejer konsollen har Sony en guide til hvordan du spejler alt indhold – inklusiv gemte spil – til den nye konsol ved at forbinde et ethernet-kabel imellem de to. For mit vedkommende var alt oppe og køre på under 2 timer og gik præcis som forventet. Alt indhold kom med over. Det eneste jeg efterfølgende skulle gøre, var at logge ind i spil-butikken. At jeg så havde glemt mit kodeord, var selvforskyldt.

    Næste skridt var at opsætte 4K og HDR signal fra PS4 Pro, hvilket i hvert fald for HDR, kan være en smule besværligt, da det indebærer, at man manuelt ændrer en indstilling i tv-skærmens menu. Vi har publiceret en fuld guide, som beskriver, hvordan 4K/HDR opsættes på PS4 Pro (og dit TV) her.

    Eftersom PS4 Pro ikke har UHD Blu-ray – kun DVD og HD Blu-ray – springer jeg let og elegant over denne del af testen, da der intet nyt er at tilføje. Det mere interessant på PS4 Pro er apps for her findes nyheder.

    En enkelt funktion, som jeg dog gerne vil fremhæve er ’HDMI Device Link’, også kendt som ’HDMI CEC’. Det er ikke en ny funktion på PS4 Pro, da den blev tilføjet via en softwareopdatering efter den første konsol blev lanceret. Den gør det i korte træk muligt at tænde din tv-skærme via konsollen samt at skifte over på den HDMI-port, som konsollen er tilsluttet. For at udnytte muligheden med at tænde tv-skærmen, skal tv-skærmen være af nyere dato, men i dette tilfælde er det en super nyttig funktion. I min opsætning bruger jeg eksempelvis aldrig tv-fjernbetjeningen – ej heller en universalfjernbetjening. Jeg griber bare efter PS4-controlleren, Xbox-controlleren eller Apple TV-fjernbetjeningen. Det er alt, hvad jeg behøver for at tænde, slukke, styre lydvolume og styre hvad der sker på tv’et.




    Selvom der ikke understøttes UHD Blu-ray, kan PlayStation 4 Pro på papiret levere 4K og HDR via streaming. Den dårlige nyhed er, at hver enkelt app-udbyder skal på banen med en opdatering før det sker.

    Netflix kan pt. streames i op til 4K-kvalitet – og jeg kan bekræfte, at det virker – men desværre ikke i HDR endnu, hvilket er en kende underligt. Det står ikke klart om det er Netflix eller Sony, som fingeren peger på, men da PS4 Pro kan levere spil i HDR, ser det ud som om, at det er Netflix som skal på banen. App’en byder på den klassiske Netflix-brugerflade, som jeg er blevet ret glad for over det seneste år. På min konsol har Netflix app’en endnu ikke den nye ”video preview”-funktion.

    Historien er ikke meget anderledes for YouTube app’en. Den understøtter 4K-streaming, i hvert fald på papiret, men klikkes der på "stats for nerds" ses det, at tv’et genkendes som 4K, men at streamet desværre er fanget på 1920x1080 pixels. Det er ikke et problem med internetbåndbredden for via webOS app’en på LG E6 virker det efter hensigten. YouTube understøtter ikke HDR på PS4 Pro og jeg er ikke sikker på, at det nogensinde kommer til at ske, da konsollen mangler understøttelse af VP9 Profile2 formatet, hvilket PS4 Pro ikke lader til at understøtte i hardwaren. Den understøtter godt nok VP9 (Profile0), hvilket er nok til YouTubes 4K, men det er ikke nok til YouTubes HDR.

    Herudover har amerikanerne adgang til andre store tjenester såsom Hulu, HBO og Amazon. De kan tilgås af danskere med diverse tricks, men jeg fremhæver dem her for at påpege, at ingen af dem leveres i 4K eller HDR på PS4. Alt dette taget i betragtning lever konsollen ikke rigtig op til løfterne om en god streamerboks til 4K og HDR.

    Amazon har som bekendt netop foldet sig ud som en global streamingtjeneste, men app’en er endnu ikke officielt tilgængelig i den danske app-butik, bekræfter Amazon. Jeg kan dog bekræfte, at det virker fint at logge ind med eksempelvis en amerikansk bruger, installere app’en og derefter skifte tilbage til den danske bruger. Amazon Prime Video kan nu bruges til den danske del af streamingtjenesten. Det kan ikke vare længe før app’en også findes officielt i den danske butik, da alt ser ud til at spille.




    En anden generel ting, som jeg mener skal fremhæves er, at Sony faktisk lovede at bringe understøttelse af 4K-streaming til den originale PlayStation 4. Det skete naturligvis aldrig, så jeg er en smule skeptisk i forhold til at tro på løftet om en fuldblods 4K-streamer denne gang, selvom det naturligvis teknisk er muligt.

    Der er adgang til danske tjenester såsom Blockbuster, DR TV, Viaplay, HBO Nordic, Min Bio og Dansk Filmskat. Det er vel at mærke en mere imponerende række apps end mange Smart TV kan prale af.

    Blockbuster ser ud som på Smart TV og er ikke en særligt overbevisende oplevelse; hverken på videokvalitet, streamingstabilitet eller brugerflade. DR TV er også langt fra den ret fede version på Apple TV. Den føles mest af alt som en hjemmeside (hvilket det sikkert er, pakket ind i en app). Det er dog positivt, at den har adgang til de direkte DR-kanaler modsat på PS3, hvor kanalerne er udeladt.

    Viaplay ligner brugerflademæssigt Netflix og er generelt en pæn app på PS4, men den mangler lidt lækkerhed i kanterne. HBO Nordic har en forholdsvis spøjs brugerflade, der er langsom og efterlader en del at ønske, men den virker da.




    Problemet med de forskellige apps er ikke, at udviklerne bag dem ikke kan udvikle ordentlige oplevelser, men det er tydeligt, at PlayStation 4 som software-platform ikke giver dem mulighederne. Det føles ikke helt tidssvarende for 2016. Sammenlignet med f.eks. Apple TV, som er opbygget med apps som grundsten, er der simpelthen fundamental forskel fra et brugeroplevelsesperspektiv. Hvor man på Apple TV kan flyve rundt imellem apps uden ventetid og have apps, som husker, hvor du kom til, så føles PS4 mere som en træg 2010-oplevelse på app-siden.

    Det er svært at ignorere den lange opstartstid i samtlige apps. Det bliver simpelthen bare trættende i længden (se sektionen med målinger), når man har prøvet de bedre alternativer. Når en app først er åben, føles den relativt hurtig, men PS4 Pro kan ikke - ulig eksempelvis Apple TV - holde særlig mange apps i hukommelsen. Den er designet som en spilkonsol, hvor alle kræfter dedikeres til en specifik opgave. Det er naturligvis præcis som det skal være, men det betyder blot, at når man lægger alle disse faktorer sammen (manglende 4K, manglende HDR, langsomme load-tider, ingen ordentlig tv-fjernbetjening TV, besværlig tekst-input, ingen app-hukommelse, begrænset multi-tasking mm.) så er det svært at påstå, at PS4 Pro er en god mediestreamer-boks. Ovenpå kan du tilføje et betydeligt strømforbrug (se sektionen med målinger).

    Det er vel og mærke heller ikke en dårlig boks til streaming – på flere punkter bedre end PS4 – og flere af tingene kan da opdateres via software (andre kan ikke). Hvis streaming er alfa-omega for dig, så synes jeg dog, at du skal overveje at tilføje en yderligere boks udover PS4 Pro. Det vil du blive glad for i længden.



    PS4 Pro test

    Spil i High Dynamic Range


    Endelig, det er her PS4 Pro excellerer! Lad mig bare sige med det samme, at HDR er et betydeligt løft i spil! Intet mindre. Før vi når dertil, skal vi dog lige adressere nogle tekniske ting.


    Hvad er HDR

    Sony sælger PS4 Pro som en spilkonsol med både 4K og HDR, men som du måske allerede har hørt, så kæmper den med at levere spil i ægte 4K-opløsning. Det vil uden tvivl blive bedre over tid i takt med, at udviklerne lærer at optimere mod systemet, men lige nu renderes mange spil internt i en opløsning i mellem 1080p og 2160p (4K) og opskaleres derefter til 4K-output (hvorfor din tv-skærms "info" knap vil vise 4K for alle spil). Dette vil måske få nogle brugere til at afskrive 4K som en beskeden forbedring over HD, men husk blot, at du det meste af tiden slet ikke ser 4K.

    HDR er en anden historie for HDR kræver faktisk ikke særlig mange ekstra processormuskler. Det er et "end-to-end"-system, som benytter et andet videosignal-format (kaldet PQ - perceptual quantizer) og en mere fremtidssikret videocontainer (Rec.2020 containeren) sammen med 10-bit farver per kanal (30-bit i alt – kontra 24-bit før) og et større farverum (Rec.2020). Dette kan koges ned til det, som industrien kalder HDR10-formatet. Der er to andre relevante HDR-formater (Dolby Vision og HLG), men PS4 Pro understøtter udelukkende HDR10-formatet.

    Det kan måske lyde teknisk uoverskueligt, men kort skitseret ser det sådan ud:
  • Den gamle realitet: SDR (Standard Dynamic Range) opererer et lille farverum (Rec.709 / sRGB – se grafen til højre), 8-bit farver (16,78 mio. farvenuancer) og begrænset lysdynamikområde
  • Den nye realitet: HDR (High Dynamic Range) opererer med et langt større (op til Rec.2020, men TV i dag viser DCI-P3 – se grafen til højre), 10-bit farver (10,7 mia. farvenuancer) og et bredt lysdynamikområde.

    Det er klart, at det ikke er muligt at vise dig, hvordan HDR ser ud på din skærm / enhed, da denne ikke understøtter HDR, men visse illustrationer kan alligevel tjene som en rettesnor. Her er et eksempel fra UHD Alliancen.

    HDR


    HDR er et nyt fundament for hele video-industrien og det tillader alle fra filmproducenter til spilproducenter at producere video med mere "punch", bedre og mere troværdige farver og mere intens sort og hvid med flere detaljer i hver ende af skalaen (det viser vi dig senere).

    Du er sikkert allerede foran os her. Ja, vi mener, at på PS4 Pro er HDR en større nyhed end 4K-opløsning, dels fordi PS4 Pro sjældent leverer ægte 4K, dels fordi, tjo, HDR er utrolig spændende. HDR er hvad tv-industrien har manglet i årevis. Den dårlige nyhed er, at for at opleve ægte HDR skal du på nuværende tidspunkt have et high-end TV såsom OLED eller FALD LCD (LCD med fuld local dimming). Mellemklasse skærme såsom Samsung KS7005 og KS8005 kan også gengive HDR, men fordi de benytter kantbelyst LED, kan de ikke nå ned i de dybeste toner og ikke gengive hele lysdynamikken i billedet samtidig. De kan blive meget lyse, men det sker på bekostning af de mørke toner – og vice versa – hvilket kan påvirke HDR-billedet betydeligt i mange spilscener. Mere om det senere.

    En sidste ting, som jeg vil tilføje før jeg fortæller om spiloplevelsen er, at jeg har set op til flere argumentere for, at PC’er og "game engines" generelt har haft HDR i årevis, hvorfor HDR på PS4 Pro og Xbox One X ikke "rigtig er en nyhed". Det er ikke korrekt... Det er korrekt, at game engines har arbejdet i HDR internt i mange år, men det har dog intet at gøre med HDR-video, som kræver en kæde af elementer for at blive muligt, herunder en HDR-skærm med speciel hardware. De første HDR-tv blev lanceret i 2015. De nyeste PC’er med seneste generation af Nvidia og AMD grafikkort understøtter på papiret HDR, men der er endnu ingen HDR PC-skærme og nærmest ingen PC-spil, som kan udsende i HDR. På lige dette punkt er spilkonsoller foran PC’en. På rå muskelkræft er PC’en foran.

    Så kom vi omkring det. Lad os springe ind i rollen som Nathan Drake og våge os ud i uudforsket territorium!


    PS4 Pro test


    HDR-spiloplevelsen

    Jeg er stor fan af Uncharted-serien og har spillet hvert spil siden det første. Det er utroligt at overvære, hvordan Naughty Dog spilstudiet igen og igen sætter nye standarder for konsolgrafik. Jeg spillede Uncharted 4 på den normale PS4 da det udkom og har nu startet spillet op igen på PS4 Pro.

    Naughty Dog har bekræftet, at Uncharted 4 kører 1440p-opløsning. Det er 2560x1440 eller 3.68 millioner pixels. Dette kan sammenlignes med 2 millioner pixels for 1080p Full HD eller 8.3 millioner pixels for 4K Ultra HD. Dermed står det også klart, at Uncharted 4 er mindre end halvvejs i mål hvad angår 4K-opløsning. Det er svært at sige præcis, hvor meget detaljegraden er øget i forhold til 1080p for der er flere faktorer at tage i betragtning, herunder din tv-skærm, men baseret på min oplevelse, så hæver det detaljegraden til nogen grad; i visse scener betydeligt, i andre scener ikke særlig meget. Jeg ville kalde det en synlig, men ikke en kæmpe opgradering.

    HDR er derimod en synlig og stor opgradering. Når du er i spillet kan du trykke på PS-knappen og slå HDR til og fra i indstillingsmenuen. Gør du det, opdager du hurtigt to ting:
    1. Naughty Dog spilstudiet har benyttet det udvidede dynamikområde til at gøre visse scener mørkere, andre lysere. Det hjælper med at sætte stemningen i spillet.
    2. Naughty Dog har benyttet det udvidede farverum til at gengive farver, som ganske simpelt ikke var mulige før i tiden før HDR (branchen er begyndt at kalde alt ikke-HDR for ’SDR’) samt benyttet det udvidede dynamikområde til at gengive både meget lyse og meget mørke objekter i samme scene på både subtile og åbenlyse måder.

    PS4 Pro test


    Hvis vi tager udgangspunkt i billedet ovenfor (ignorér de lilla områder, da de skyldes kameraet). Åbningsscenen af Uncharted 4 finder sted på det åbne hav og her har du adskillige effekter i samspil; lyn, bølger, pistolskud mm. Denne scene er en god demonstration af, hvor meget den visuelle oplevelse kan løftes med et udvidet dynamikområde. Lyn fremstår intense og magtfulde; som kraftige lysblink. Samtidig har scenen det faretruende og urolige vand som stærkt kontrast. Det kræver naturligvis, at din tv-skærm kan gengive både mørke og lys på samme tid, hvilket er en af OLEDs forcer (og til en vis grad bagbelyst LCD). Denne scene ser ganske enkelt eminent ud i HDR på OLED.

    Den næste scene i Uncharted 4 finder sted i klostret, hvor Drake er opvokset. Ved at skifte imellem HDR og SDR, står det klart, at Naughty Dog har udnyttet mulighederne i HDR-formatet til at forstærke stemningen i scenen. I SDR fremstår scenen, sammenlignet med den nye i HDR, for lys og på flere måder forkert og uden samme dunkle, kolde stemning, som klostret repræsenterer. Det opnås igennem mange effekter, bl.a. at ildstedet indenfor gengives mere intenst og i troværdige farver, at månen lyser klarere, at lyset i omgivelserne er mere varieret mm.

    Den sidste scene, som jeg vil fremhæve fra Uncharted 4, er den som ses nedenfor. Jeg vil ikke afsløre noget, hvis du ikke har spillet Uncharted 4, men på billedet ser du Drake stå udenfor og solen bader hele landskabet i sit kraftige, varme lys. Dette er en scene, som demonstrerer et område, hvor bagbelyste LCD’er (med local dimming) har en fordel over OLED pt. Som du nok ved rammer OLED maksimal 600-700 nits lysstyrke i områder af billedet, og lysstyrken falder i takt med at et større område af skærmen skal oplyses (pga. APL). Mens 600-700 nits kan være ret voldsomt i mørke aftenomgivelser, er det ikke helt lige så intenst i en kraftigt oplyst stue midt på dagen.

    PS4 Pro test


    Ikke desto mindre demonstrerer scenen også hvor meget mere troværdigt og naturligt farverne kan fremstå i HDR. LG’s OLED kan gengive mere eller mindre hele DCI-P3 farverummet. HDR-standarden går helt op til Rec.2020 farverummet og et spil som Uncharted 4 er allerede enkodet i det ekstremt brede farverum (bemærk BT.2020 container-logoet i øvre venstre hjørne), så fremtidige HDR-skærme vil være i stand til at gengive spillet med endnu mere mættede farver, og endnu større lysdynamik. Man kan sige, at HDR-formatet på den måde er en smule fremtidssikret.

    Disse lysere og mere mættede farver løfter hele billedoplevelsen. Det ser ganske enkelt fantastisk og bidrager som sagt tidligere til at sætte stemningen i en scene på en måde, som SDR simpelthen ikke kan.

    Uncharted 4 ser fremragende ud i HDR
    Nogle af de mest imponerende scener i HDR i Uncharted 4 er dog dem, der finder sted i mørket. Når man bevæger sig rundt i mørke omgivelser får lamper eller ild en helt særlig glød og intensitet. Kontrasten i billedet er hidtil uset. Der er masser af disse scener i spillet (se f.eks. billederne til højre) og oplevelsen af, at mørke scener endelig kan gengives troværdigt med masser af nuancer, detaljer og kontrast gør samtidig, at jeg er særligt begejstret for den trailer, som Naughty Dog har præsenteret for det kommende Uncharted-spil, der kommer i 2017.

    Den nuværende markedssituation gør det svært at tale om HDR uden at komme ind på tv-skærme. HDR er stadig så nyt, at kun high-end skærme såsom OLED og bagbelyste LCD’er med zone-styring kan udnytte formatet efter hensigten. OLED kan styre lys på pixel-niveau, hvilket er den teoretisk optimale metode, men bagbelyste LCD’er kan benytte zoner (typisk 300-500) til at gøre områder af billedet lysere. Udfordringen med skærme i mellemklassen såsom Samsung KS7005 og KS8005 er, at det er LCD’er med kantbelyst LED.

    Tænk på det på denne måde: Når en LCD skal gengive f.eks. åbningsscenen af Uncharted 4 skal det hæve bagbelysningen til fuld styrke hver gang lynet slår ned, hvilket vil medføre, at de mørkeste toner og hele billedet også hæves og dermed udvaskes en smule. Der er en del debat på fora over hele verden om hvordan HDR kan få visse scener til at fremstå "udvaskede" eller "blown out". Udfordringen er, at et LCD-panelet typisk har et kontrastforhold på 1000-5000:1 – selv de dyreste modeller. HDR kræver langt højere kontrast, så hver gang spillet beder tv-skærmen om at gå ud over dette kontrastforhold, bliver LCD-skærmen nødt til at aktivere zone-styring eller hele bagbelysningen (i tilfældet med kant-belyst LED). Der er en del scener undervejs i spil, som tvinger en skærm som f.eks. Samsung KS7005 til at hæve LED-belysningen markant, hvilket ikke kan undgå at påvirke de mørkere toner i billedet – de hæves også.

    En mulighed er at sænke niveauet af dynamisk kontrast-styring på en kant-belyst LED LCD, hvilket dermed sænker den maksimale lysstyrke – eksempelvis på solen eller ved en eksplosion – men overordnet et mere balanceret HDR-billede. Vil du læse mere om dette kan du se vores anmeldelser af tv-skærme, men pointen som jeg gerne vil frem til her er, at de oplevelser, som jeg beskriver her i testen, er gjort på forholdsvis dyrt OLED-tv. HDR sætter meget høje krav til hardwaren i skærmen, så mellemklasse modeller kan endnu ikke levere samme høje og konsistente HDR-billede. Her er er en video der demonstrerer disse lysstyrke-udsving, forårsaget af kant-belysning, når scenen skifter fra mørke til lys, som jeg omtaler. Det er ikke et problem med HDR-formatet, eller spiludviklerens implementering, men derimod en begrænsning i tv-skærmen.

    Sony havde til anledningen givet os en testkopi af spillet ’Hustle Kings’, som er et relativt simpelt pool-spil. Det understøtter HDR, hvilket igen forbedrer farvegengivelsen – farven på ballerne – men det er ikke et videre ophidsende spil, efter min mening. Mens HDR også kan løfte den visuelle oplevelser i spil som disse, skal teknologien bruge mere ambitiøse omgivelser for virkelig at komme til sin ret.

    Sony fremsendte også en kopi af spillet ’The Last Guardian’ forud for den officielle lancering, så vi havde lidt ekstra tid til at blive fortrolige med spillet. Dette er en AAA-titel, som mange har ventet med længsel på. Spillet starter i en mørk og gold grotte. På dette tidspunkt i spillet er farverne kolde, glansløse og lidt kedelige. Det er svært at beskrive, men det er ikke noget man ser anvendt særligt ofte i spil.

    Grotten er således heller ikke en særlig god demonstration af hvad HDR kan gøre, men i takt med at man undslipper grotten (en gradvis proces) begynder man at se solens stråler slippe igennem sprækkerne og bæstets øjne, bogstavelig talt, lyse i forskellige stærke farvenuancer. Når det helt undslipper grotten, begynder HDR-effekterne at komme til syne. Det er dog stadig ikke i samme overbevisende stil, som i Uncharted.




    Jeg har tilbragt nogle timer i selskab med The Last Guardian, men har ikke gennemført det, så det er for tidligt at kommentere på spillet som helhed, men en ting, som jeg gerne vil fremhæve er, at grafikken og fysikken er en smule uimponerende. Det ser ud som om, at spillet er skabt på en for gammel spilmotor.

    Jeg forstår hvad skaberne har forsøgt at gøre med The Last Guardian. Jeg forstår de japanske rødder og historiens koncept, men jeg tror på, at spillet kunne have været løftet af bedre grafik og mere troværdig fysik. Dette har intet at gøre med HDR, for grafikken i et spil opbygges naturligvis af mange komponenter. The Last Guardian understreger dog, at HDR virker bedst, når et spil er lige så detaljeret og poleret som Uncharted 4.

    Det er planen, at jeg vil begynde forfra på ’The Last of Us’ på PS4 Pro for at opleve HDR senere, men desværre nåede jeg ikke at få et eksemplar tids nok til anmeldelsen. Jeg ejer spillet på PS3, men som du nok ved, betyder det ikke, at man også ejer det på PS4, hvilket er en ualmindelig grådig beslutning fra Sonys side. Vi hører, at The Last of Us skulle være meget overbevisende i HDR, så det kan måske retfærdiggøre, mentalt, at betale for det igen.

    Et andet spil, som jeg nåede at bruge adskillige timer i på PS4 Pro var Mafia III. Det er efter min mening et flot og meget vellykket spil. Mafia III modtog ret tidligt i forløbet en softwareopdatering, så det kunne tage de ekstra kræfter i PS4 Pro i brug, men desværre valgte udviklerne at sigte efter højere opløsning (ikke specificeret) og ignorere HDR.

    Grafikken i Mafia III er synligt bedre end noget, som kunne gengives på den originale PS4, hvilket muliggøres af det ekstra teraflops grafikydelse i PS4 Pro. Jeg må dog alligevel sige, at jeg savner HDR i dette spil. Når du først har set, hvilken effekt HDR kan have i et spil som Uncharted 4 begynder du at kigge efter det. Det er altid svært at nedgradere. Du bemærker, at de mørke scener mangler detaljer og at lys i mørket ikke lyser med en lige så autentisk klarhed. Du bemærker hvordan lakken på bilerne ikke ser lige så troværdig og funklende ud. Dybe røde toner er ikke så dybe, som de burde være.

    PS4 Pro test


    Rise of Tomb Raider er et andet spil, som er blevet optimeret til PS4 Pro. Jeg var faktisk godt inde i spillet på PS4 da jeg modtage PS4 Pro, så det var en interessant case ift. at skifte undervejs. Rise of Tomb Raider er et af de spil på PS4 Pro, som giver frihed til at vælge, hvordan man vil bruge de ekstra kræfter, som PS4 Pro tilbyder. Der er følgende tre video-indstillinger:
  • "4K Resolution" kører 4K ved 30fps
  • "Enriched Visuals" kører 30fps i 1080p HD-opløsning
  • "High Frame-rate" kører 60fps i 1080p HD-opløsning

    Ovenstående kan også give en mental ramme for, hvordan grafikken på PS4 Pro præsenteres. Du kan godt få 4K-opløsning i de største spiltitler, men ikke ved en høj billedfrekvens. Du kan få "beriget visuel" kvalitet, hvor teksturer og objekter i spillet gengives mere detaljeret, men den overordnede opløsning er stadig 1080p HD. Eller du kan få høj billedfrekvens for mere flydende gengivelse, men uden de berigede teksturer, i 1080p.

    Du kan dog ikke få det hele på samme tid.

    Af en eller anden årsag har udviklerne også valgt at se bort fra HDR i Rise of Tomb Raider på PS4 Pro, hvilket er en skam, særligt fordi det forstås, at udviklerne rent faktisk har arbejdet på at omdanne spillet til HDR – det er bare ikke blevet klar. Det kommer muligvis med en senere opdatering, men når man spiller Rise of Tomb Raider er det svært ikke at tænke, at spillet nærmest er som skabt til HDR, ligesom Uncharted 4.

    I Rise of Tomb Raider kan man tydeligt se fordelene ved højere opløsning kontra den normale PS4. Det er dog samtidig muligt i "4K Resolution"-profilen at se, at nogle af teksturerne i spillet ikke gengives lige så flot som i "enriched visuals"-profilen. Jeg oplever det som en pæn opgradering, er er værd at tager med, men som nævnt, så begynder man at kigge efter HDR-effekterne. Ikke nødvendigvis af pedantiske årsager, men fordi man begynder at tænke "denne og denne scene kunne gavne af at blive vist i HDR". HDR ville tage Rise of Tomb Raider til et højere visuelt niveau og forbedre spiloplevelsen.

    PS4 Pro test


    Uden at have efterprøvet det, så vil jeg tro, at det bedste kompromis i Rise of Tomb Raider ville have været "enriched visuals" kombineret med 1440p-opløsning og HDR.

    Skal man opsummere på disse to ikke-HDR PS4 Pro titler, så er der mange scener i både Mafia III og Rise of Tomb Raider, hvor man savner HDR. Jeg overvejer sågar at sætte Mafia III på pause indtil videre i håbet om, at en senere opdatering vil tilføje det – bare for at opleve spillet folde sig helt ud. Det er et luksusproblem for jeg har ret mange spil for tiden.

    HDR kan have den effekt, når det implementeres ordentligt. Det er et vigtigt skridt for spilkonsoller og jeg er ikke i tvivl om, at HDR bliver stort for spil.

    HDR har samtidig fornyet min interesse for konsolgrafik. Alene fra at se traileren for det kommende ‘Uncharted: The Lost Legacy’ begynder jeg at tænke på, hvordan HDR kan forbedre den visuelle oplevelse i mørke scener og få eksplosioner, lamper og andre lyse objekter til at skinne på nattehimlen med hidtil uset glød og troværdighed.

    Et fragmenteret landskab:

    Uncharted 4: 1440p + HDR
    Rise of Tomb Raider: Op til 4K – ingen HDR
    The Last Guardian: 4K + HDR
    FIFA17: 4K + 60fps – ingen HDR
    Gran Turismo Sport: 4K + 60fps + HDR
    Death Stranding: 4K + HDR
    Call of Duty Black Ops III: 4K – ingen HDR
    Watch Dogs 2: 1800p – ingen HDR
    Mass Effect: Andromeda: 1800p + HDR
    Mens nogle tv-producenter ynder at fokusere på maksimal lysstyrke, som den primære fordel ved HDR, mener jeg, at det er en lidt snæversynet indgangsvinkel til et nyt videoformat, som dækker over øget lysdynamik (i begge ender af lysspektret) og et markant større farverum. Det handler også om øget maksimal lysstyrke, men det er kun 1 element af flere, og efter min mening ikke det det vigtigste element i HDR. Det er klart, at jeg ikke har haft mulighed for at teste HDR-spil på alle de tv-skærme, som jeg anmeldte i foråret 2016, men jeg nåede at se en god portion HDR-video i tiden med alle disse skærme – kant LED LCD, bagbelyst LCD og OLED – og noget af det mest imponerende ved HDR, oplever jeg at være de ekstremt mørke scener, hvor små stjerne, lamper eller objekter lyser stærkere og mere troværdigt (hvad angår både lysintensitet og farvetone). Det skyldes den unikke kontrast i scenerne, som fremhæver begge ekstremer samtidig. Disse kontrastrige scener ser fantastiske ud i spil såvel som film. Der er eksempelvis flere scener i filmen ’Life of Pi’, hvor Pi svømmer under vandet samt bådscener undervejs i filmen. Det er også grunden til, at jeg har store forventninger til det kommende ‘Uncharted: The Lost Legacy’ – det er lige netop scener som dem i traileren, der tager sig mest fantastisk ud i HDR. Og det tror jeg mere eller mindre opsummerer mine følelser hvad angår HDR i spil pt. Jeg vil have mere og er begejstret for at se hvad fremtiden bringer i takt med at spiludviklere lærer at optimere spil til HDR i endnu højere grad.

    Som du måske har noteret dig, så er det begrænset hvor meget jeg har talt om 4K-opløsning, men som sagt kan PS4 Pro i virkeligheden ikke levere særlig mange spil i ægte 4K-opløsning. Det opskalerer fra lavere opløsninger ved at bruge diverse anti-aliasing-metoder. Spil ser generelt bedre ud end på den normale PS4 (som jeg også ejer og havde mulighed for at sammenligne med), men fordi disse begrænsninger findes i PS4 Pro, mener jeg, at HDR er en større historie. Jeg har fremhævet nogle af de nuværende og kommende spiltitler for hvilke spiludviklerne har bekræfter tekniske detaljer i boksen ovenfor til højre.


    Controlleren


    DualShock-controlleren er mere eller mindre den samme. Den eneste visuelle forskel, som jeg noterer mig, er at den har en lille lysstribe øverst i berøringsfeltet. Hvorfor? Ingen idé...

    Udover det er der ikke meget at sige. Knapperne sidder som de plejer og der er stadig en mikrofon og et hovedtelefonstik (høretelefoner medfølger), som kan anvendes til trådløs overførsel af lyden fra spillet. Jeg kan generelt godt lide DualShock-controlleren og mener, at den ligger godt i hånden. Nogen mener omvendt, at den er en tand for lille.

    Jeg nåede ikke at undersøge om batteritiden er forbedret på nogen nævneværdig facon. Begge mine "gamle" DualShock-controllere til PS4 har slidte analog-knapper, hvor gummien på særligt den venstre er på vej af. Jeg forstår, at det er en fabrikationsfejl og at Sony har erkendt dette. Der er intet som indikerer, at det samme er ved at ske på controlleren til PS4 Pro, så Sony har forhåbentlig lært af fejlen.





    Konklusion


    Så hvad er PlayStation 4 Pro helt præcis? Jeg tror, at det handler om øjnene, der ser, men måske i endnu højere grad egenskaberne ved din tv-skærm. PS4 Pro kan teknisk udsende spil i 4K-opløsning, men den kæmper med at nå helt derop og opskalerer i stedet typisk fra 1440p eller lignende. Der er helt sikkert forbedringer at hente i opløsninger imellem 1080p og 4K, men jeg mener, at en større forbedring er HDR (High Dynamic Range). Det er den virkelige historie ved PS4 Pro.

    Det er derfor, at jeg siger, at det afhænger af egenskaberne ved din tv-skærm for på nuværende tidspunkt kommer HDR i mange former og kun de allerdyreste high-end TV – OLED og bagbelyst LCD – leverer den optimale HDR-oplevelse med udvidet dynamikområde og forbedrede farver, konsistent i løbet af alle spillets scener. Når et spil såsom Uncharted 4 tager HDR i brug, kan det hæve spiloplevelsen. Spillet ser visuelt bedre ud, bliver mere stemningsfuldt og ultimativt mere troværdigt. Det handler ikke kun om grafik, men hele spiloplevelsen.

    HDR kan have en markant effekt og du skylder dig selv at opleve det på et high-end TV
    HDR kan have en markant effekt og du skylder dig selv at opleve det på et high-end TV. Jeg er personligt ekstremt optimistisk hvad angår en fremtid for spil, hvor HDR indgår og jeg kan ikke vente med at oplevere flere spil i formatet. Samtidig har HDR dog den ulykkelige sideeffekt, at man savner det, når spil såsom Rise of Tomb Raider og Mafia III ikke har implementeret det. Fremadrettet bør de største spilstudier omfavne HDR med åbne arme. Den gode nyhed er, at selv den normale PS4 understøtter HDR (det er dog kun 4K-tv som understøtter HDR).

    PS4 Pro lever derimod ikke op til forventningerne hvad angår apps. Den har apps til mange af de største tjenester, inklusiv mange danske, men load-tiderne er lange, brugeroplevelsen halter efter mere dedikerede streaming-bokse såsom Apple TV, og mange apps mangler stadig 4K/HDR. Strømforbruget er også meget højt. PS4 Pro har den præcis samme brugerflade som den "gamle" PS4, men det skinner tydeligt igennem, at den først og fremmest er en spilkonsol. Apps bør nok betragtes som fin lille ekstra-funktion. PS4 Pro mangler også UHD Blu-ray, hvilket er en smule overraskende taget i betragtning af, at Sony var en drivkræfterne bag Blu-ray-formatet.

    PS4 Pro er en spilkonsol af hjerte – og det er som det skal være. Hvor jeg normalt afholder mig fra disse "bagklogskabs"-udtalelser, så oplever jeg, at PS4 Pro er hvad PS4 oprindeligt skulle have været. Det er klart, at HDR ikke var aktuelt dengang, men det lå og ulmede og 4K var allerede begyndt at blive udrullet. PS4 Pro sætter en ny standard for spilkonsoller og selvom Xbox "Scorpio" om et år fra nu sikkert vil hæve sig yderligere, så lægges fundamentet af Sony og PS4 Pro. Jeg var afholdende ift. at anbefale den første PS4 fordi den havde mange mangler, men PS4 Pro er netop hvad tv-branchen har brug for i denne overgangsfase. Hvis du ejer et kvalificeret HDR-tv, så synes jeg, at du kraftigt bør overveje at købe den.


    Pris og forhandlere


    Spil i HDR!
    Højere opløsning
    Visse apps klarer 4K-streaming
    Omfattende spilkatalog
    Verdensklasse eksklusivtitler


    Ingen UHD Blu-ray
    Støjende
    Højt strømforbrug ved streaming
    Mange spil mangler HDR
    Kæmper med at levere ægte 4K







  • Del på:


    Flere anmeldelser

    Sony XE85 test

    Test: Sony XE85

    17 May 2017 | Rasmus Larsen |
    Panasonic EX700 test

    Test: Panasonic EX700

    09 May 2017 | Rasmus Larsen |
    Sony A1 OLED

    Test: Sony A1 OLED

    21 Apr 2017 | Torben Rasmussen |
    Sony X93E review

    Test: Sony XE93

    03 Apr 2017 | Torben Rasmussen |