LG E6 test - FlatpanelsDK
LG E6 review

Test: LG E6

08 Jun 2016 | Torben Rasmussen (@flatpanelsdk)


LG er nu på sin anden generation af 4K OLED skærme, hvor vi sidste år så på deres LG EG960 og Panasonics CZ950, der begge var baseret på første generation af panelerne. I år har LG opgraderet med HDR, der opfylder UHD Premium kravet, et bredere farverum, som skulle dække det meste af DCI-P3, webOS 3.0 og ikke mindst adskillige flade modeller.

Vi har set på E6 modellen, som ud over ovenstående features byder på lyd fra Harman Kardon, en premium fjernbetjening samt passiv 3D. Vi gav sidste år EG960 vores reference award - kan E6 løfte arven?

!
På de billeder vi har skudt til denne anmeldelse har kombinationen af OLED og det benyttede kameraobjektiv desværre en tendens til at skabe moire-mønstre, så de farvede regnbuer du kan se løbe på tværs af flere af billederne er kameraets skyld og ikke skærmens.

55"
65"

Specifikationer

65"
OLED panel
Ultra HD (3840x2160)
HDR (HDR10 og Dolby Vision)
DCI-P3 farverum
UHD Premium certificeret
Passiv 3D
Fod (fast)
Væg (VESA 400x200)
(HxBxD) 89.4 x 146 x 5.6 cm (uden fod)
23 kg

HDMI (4x 2.0 )
USB (3x)
Composite (combo stik)
Ethernet
1x CI

Optisk
HDMI-ARC (1x)
Hovedtelefoner
2.2 stereo
DVB T/T2/C/S2
WiFi (ac standard)
MPEG4
HEVC
VP9 Profile 2
webOS 3.0

Premium fjernbetjening (med mikrofon)
Lille fjernbetjening

Manual
2x fjernbetjening
2x 3D briller
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online



Første indtryk

Når vi snakker om OLED, så må man på et eller andet tidspunkt vende tykkelsen på dem. På messer har vi tidligere set bøjelige paneler eller OLED-skærme, der kunne krølles sammen. Når man pakker E6 op og fjerner toppen af indpakningen, kan man se hvordan alt dette er muligt. E6 er nu blevet så tynd, at den for at kunne stå oprejst må monteres på en stor glasplade, som næsten fordobler den effektive tykkelse af skærmen.

Hele herligheden er tyndere end en iPhone og det ser helt vanvittigt ud når den står der på sin fod. Endnu mere vanvittigt er det dog, at den måde foden skal monteres på, er ved at lægge skærmen på maven og skrue den i nedefra! Det føles MEGET forkert at tage en så tynd glasplade med 65" i diagonalen og vende den ud i fri luft. Det må simpelthen være en nødløsning at foden skal skrues fast på den måde.

Selve panelet har en smal ramme, ligesom vi så det sidste år, så skærmarealet går ikke helt til kanten. Som vi har set hidtil ødelægges den afsindigt tynde profil dog af, at styreelektronikken er samlet i en klods i bunden af skærmen, som øger afstanden fra væg til front af skærm til adskillige centimeter, hvis den vægmonteres.

Tykkelsen på E6 gemmer dog på mere end blot styreelektronikken, for i denne serie har Harman Kardon leveret lydsystemet, som dermed har fået en del mere volumen end hvad man ser på den typiske fladskærm i dag. Højttaleren har et råt udseende med en rillet front og med foden monteret, står skærmen fladt på hele højttalerens bredde. Som en sidebemærkning hertil, så bør man derfor sikre sig, at det møbel man placerer TV’et på er HELT fladt på skærmens 146 cm brede bund, da den ellers ikke vil stå solidt. Ikke noget med slappe spånplader hér.



På bagpanelet finder vi i skærmens højre side HDMI og USB tilslutningerne, som alle peger ud mod siden. Bagpå skærmen - pegende direkte bagud - finder vi den optiske udgang, LAN-porten, antennestikkene og en sammensmeltning af de analoge indgange. Godt nok er disse stik en anelse nedsænket i bagsiden, men det er næsten utilgiveligt, at man placerer så mange stik ud mod væggen på et TV i år 2016. LG har godt nok samlet de analoge forbindelser i færre porte, men her kunne man nok også have sparet lidt og helt droppet dem. Der er ikke nogen signaler, som bør sendes dén vej ind i et TV til 60.000 kr.

På vores testeksemplar havde et ganske svagt knæk ca. 1/3 inde på skærmens højre side, hvilket måske lige kan anes på billedet herunder. Vi har læst om andre der har rapporteret om lignende og det er nok en af de ting, vi kommer til at kæmpe nu hvor skærmene bliver så tynde i profilen. Det er ikke et problem der er isoleret til LG - skærme fra andre fabrikanter oplever samme problem. Der er ikke tale om en voldsom defekt og for at være helt ærlig, så var det faktisk ikke mig selv der opdagede den, men min kone, og som billedet måske afslører, så er det svært overhovedet at se.

Panelet på E6 er fladt i modsætning til EG960 fra sidste år, men reflektionerne er omtrent i samme omfang, hvor buen så ikke er der til at udtvære spejlbilledet. Vi lever hellere med mindre blurry refektioner, hvis det betyder, at vi kan få en flad skærm. Reflektionerne er i den gode ende af skalaen og ikke nær så fremtrædende, som eks. Sony’s LCD-paneler.

LG’s TV-skærme benytter sig af passiv 3D-teknologi, hvilket medfører at 3D-brillerne kan produceres til nærmest ingen penge. Vi finder dermed også 2 par briller i kassen, men flere kan købes uden at belaste budgettet.

I kassen finder vi også 2 fjernbetjeninger - én MagicRemote og én lille fjernbetjening. Mere om dem senere.




Brugeroplevelse & features

LG har et års forspring ift. de andre producenter, når det kommer til Smart-TV idet deres nuværende platform blev lanceret et år før de andre "sadlede om". De er dermed nu på version 3.0 af deres webOS styresystem, som vi før har rost.

Styresystem og smart-TV

webOS var det første styresystem som bød på multitasking og allerede i første version var systemet et friskt pust til Smart-TV markedet med sine animerede "kort" i bunden af skærmen, hvorfra apps tilgås. Udseendet har ikke ændret sig synderligt i løbet af årnene, men det er ikke en dårlig ting.

"webOS ser stadig friskt ud"
Vi finder stadig de karakteriske genveje til apps i bunden, men i forhold til første version, så er multitasking-menuen, som kunne åbnes ved at trykke på kortet nederst til venstre, nu fjernet og erstattet af "My channels", hvori du kan smide genveje til dine yndlingskanaler. Lildt á la det du finder på Firefox OS, hvor du også kan lægge genveje til enkeltkanaler centralt. For at få adgang til multitask, så skal du nu i stedet holde midterknappen inde.

E6 byder på en hurtigere processor end flere af de mindre modeller og kombineret med webOS 3.0 er der tale om en ret snappy brugerflade. Menuer åbnes hurtigt og animationer er flydende. Det er dog muligt at bringe systemet i knæ, hvis man ser HDR-materiale i fuldt flor. Her er det tydeligt at mærke, at der arbejdes intenst i baggrunden for menuer og animationer er noget træge at arbejde med så snart HDR-mode blev aktiveret.

Interfacet er stadig minimalistisk og intuitivt at navigere i, men helt klart hurtigst at bruge hvis man betjener det med Magic Remote-enheden, som giver dig en lille cursor der kan flyttes rundt på skærmen ved at svinge remoten. Præcisionen af Magic Remote er god, så selvom visse af knapperne i interfacet er en kende små, så er det ikke et problem at ramme dem med cursoren. Du kan dog også betjene menuer mv. vha. navigationspilene, så brugere af universal-remotes kan stadig være med.

Hvis vi dykker ned i antallet af apps så er LG stadig med blandt dem der tilbyder flest danske tjenester. Vi finder eksempelvis både Yousee Play, Blockbuster, TV2 Play og Viaplay på listen, ud over de obligatoriske udlandske Netflix og Youtube. Er du Google-bruger, så vil du sikkert også glæde dig over, at Google Play Film er repræsenteret. Herfra kan du leje film. Vi mangler dog stadig tjenester som HBO Nordic og C More (selvom indholdet på Yousee Play er identisk).

Apps startes hurtigt og når de først er startet kan du skifte rundt mellem dem uden at skulle starte forfra. Det skal blot gøres fra den almindelige menu i bunden, da multitasking-menuen som er fjernet. Det gør os nu ingenting.

Stemmestyring kan også klares via fjernbetjeningen om end succesraten med at genkende forkortelser såsom "4K" og "HDR" ikke var imponerende, men det er nok også svært at gætte hvis der forventes et rigtigt ord. Selve søgefunktionen har fået en prominent plads på fjernbetjeningen og kan kaldes frem overalt. Der kan også søges i Netflix indhold, så man kunne håbe, at flere og flere af app-producenterne vil indføre samme funktionalitet, så der kan søges vidt og bredt i de tjenester man har installeret.

Håndtering af eksterne enheder såsom USB-harddiske kører også ganske hurtigt. Hvor vi på især Android TV må finde os i en lidt irriterende sammenblanding af alt indhold i samme genre (eks. film), følger LG en mere stringent mappe-struktur, som for de fleste nok er mere intuitiv og også kræver mindre af processoren, når den ikke skal genopfriske alt indholdet fra tilsluttede enheder hver gang man åbner eksempelcis sin USB-disk.

Når TV’et føler aktivitet på en HDMI-port promptes man for at åbne denne, hvilket sikkert er fint i langt de fleste tilfælde, men med udstyr som eks. Chromecast, som kan trække strøm fra TV’ets USB-port, betyder det, at man får en pop-up hver gang TV’et starter. Det er dog ikke værre end at man kan strømføde udstyret fra en ekstern forsyning, så det ikke tænder og slukker samtidigt med TV’et og som du nok kan fornemme, er vi ude i noget flueknepning for at finde lidt skidt at sige om styresystemet også.

Samlet set er webOS 3.0 helt klart et af de mest velfungerende tv-styresystemer i dagligdags brug.



Betjening

E6 og de øvrige 2016 OLED-modeller adskiller sig fra LG’s øvrige TV, da de leveres med LG’s Premium fjernbetjening, som er noget mere stilren og lækker end den vi fik med til EG960 sidste år. Forsiden er grå plastic (desværre ikke metal) med knapper, der har et hårdt men behageligt klik og bagsiden er lavet af en blød plastic. Der er en tilpas tyngde i fjernbetjeningen, som generelt ligger godt i hånden med fin adgang til især de knapper som sidder omkring scroll-hjulet. Bruger man bevægelses-delen af fjernbetjeningen, vil man typisk ikke bruge andre knapper end de midterste, hvorfor man måske kan argumentere for, at mange af de øvrige knapper er lidt redundante. I den henseende var LG’s MagicRemote til første generation af webOS faktisk mere minimalistisk og antallet af knapper passede lidt bedre til denne anmelders temperament.

LG E6 test


Midt på fjernbetjeningen finder man genvejen til søgefunktionen, som også fungerer som udløser for mikrofonen hvis den holdes inde. LG sværger til at inkludere et lille scroll-hjul i center-knappen, som kan bruges i de fleste menuer eller til at skifte kanal med, og hvor idéen måske er god nok som udgangspunkt, så er hjulet lidt for stift i scroll-funktionen til for alvor at være brugbar, da man ofte kommer til at klikke den mere end ét hak af gangen fordi der skal drejes lidt hårdt på den før den ruller. Omvendt så må det heller ikke være for let at dreje den, da knappen også fungerer som "OK" knap, så det er svært at komme med konstruktive løsningsforslag hvis hjulet skal have lov at blive.

LG har puttet en ekstra minimalistisk fjernbetjening med i kassen, men den har desværre ikke ”Magic Remote”, så den kan ikke styre cursoren på skærmen. Den har heller ikke helt samme kvalitetsfølelse som den store og den kunne i vores mening godt have været sparet væk.

Hvis LG havde udskiftet den grå plastic på fronten med rigtig metal, ville vi være ude i noget der kunne tangere Philips’ storhedstid, hvor deres fjernbetjeninger lagde klar distance til konkurrenterne. Ikke i B&O-liga, men heller ikke til B&O-priser.

Tv-kanaler, optagelse & lyd

TV-delen ligner sig selv på webOS 3 og TV-guiden ligeså. Navigation mellem kanaler kan, som nævnt, klares vha. scroll-hjulet, men der er også en dedikeret Kanal +/- knap, som du kan zappe med. Kanalskift sker i anstændigt tempo, men ikke noget der hæver øjenbryn. Adgangen til TV foregår ligesom adgang til apps, dvs. via en fane i bunden, men derudover kan der tilføjes favorit-kanaler, som altid er direkte tilgængelige fra menuen.

Der er mulighed for timeshift og optagelse på TV’et, men da der kun er én tuner, kan du ikke se en anden kanal imens en anden optages, hvilket virker lidt nærigt i et TV til 60.000 kr. Der er dog mulighed for at tilføje optagetid både før og efter en optagelse, hvilket gøres relativt hurtigt når en optagelse planlægges.




På lydsiden er TV’et som nævnt begavet med en 2.2 højttaler fra Harman Kardon, som helt klart giver et løft. Selve højttaleren er ikke volumenmæssigt i samme liga som eks. Sony X93C fra sidste år og det kan da også høres, at der mangler lidt i bunden, men ift. lyden fra sidste års EG960, må vi sige, at E6 er klasser bedre.

Personligt ville jeg nok forsøge at finde en måde at tilføje en subwoofer til systemet via. eksempelvis den optiske port, men derudover er højttaleren ganske brugbar i de fleste situationer. Man kan dog tilføje, at hvis du køber et TV som dette, fortjener det måske også at lyden får et ekstra løft, hvorfor et dedikeret anlæg stadig vil være på sin plads. Uheldigvis kan højttaleren ikke kobles af så skærmen bliver mere minimalistisk på væggen - men igen, hvor mange skærme kan man det på?

Som vi har set hidtil, tilbyder E6 forskydelse af lyden ift. billedet, og det kan stadig gøres i både positiv og negativ retning. Vi fremhæver det fordi typisk har du kun mulighed for at skrue på forsinkelsen af lyden i én retning. Det er ret unikt for et TV, at du kan gøre det begge veje.


Kalibrering

Som på de fleste andre TV har LG inkluderet en lang række billedprofiler, hvoraf de fleste ikke gør billedkvaliteten megen gavn. Standardprofilen er som altid alt for blålig og har alt for mange ødelæggende features slået til i menuen. Som hidtil finder vi dog to ISF-profiler, som med fordel kan bruges som hhv. dag- og aften-profiler. Skift mellem profiler kan gøres hurtigt, da LG har en dedikeret genvej på fjernbetjeningen, der åbner de simple indstillinger hvorfra billedprofilen kan skiftes.

ISF-profilen er i sig selv dog ikke nok til at give et godt resultat og den er synligt alt for rød i sin tone. Man kan vælge andre farvetemperaturer, men de øvrige er for blå, så hvis man er ude efter et korrekt billede, så skal der tweakes lidt ekstra. Hvis man som bruger ikke ønsker at justere på RGB-værdierne, så ville vi nok være tilbøjelige til at foretrække et lidt mere blåt billede end et lidt mere rødt, så i dét tilfælde bør du skifte til farvetemperaturen "Varm 3" og ikke "Varm 2" som vi bruger som udgangspunkt.

Kalibrering af en OLED-skærm besværliggøres af, at lysstyrken i skærmen er afhængig af hvor stor en procentdel af billeder, der er hvidt. Problematikken eksisterede også på plasma-skærmene og skyldes en sikkerhedsbegrænsning i strømforsyningen, som gør, at det maksimale strømtræk - og dermed lysstyrken - begrænses af skærmens elektronik. Som en konsekvens vil man derfor også kunne ændre målingen af gammakurven ganske dramatisk afhængigt af hvilken type testmønster man bruger. Vi har kalibreret skærmen med et 20% vindue på helt sort baggrund. Af samme grund vil målingen af lysstyrke være ret overdrevet, da der er ret meget knald på et 20% vindue.




Målinger

Vores "måling"-afsnit omhandler alle de ting vi går og måler på TV’ene samlet ét sted frem for at ligge i de enkelte afsnit. Vi henviser til vores artikel omkring bl.a. målemetoder her for en gennemgang af hvordan vi måler under testen.
Målinger Out-of-boxKalibreret
Sortniveau 0.00 cd/m2 0.00 cd/m2
Lysstyrke 342 cd/m2 195 cd/m2
Kontrast Uendelig Uendelig
Max lysstyrke (HDR) 640 cd/m2 -
Input lag 63 ms 34 ms (Game Mode)

StrømforbrugOut-of-box Kalibreret
Tændt 170 W 110 W
HDR 180 W -
Standby 0.2 W -

Tidsmålinger Tid
Opstart (indtil responsiv) 10 s
Opstart (indtil billede kommer frem) 10 s
Netflix app opstartstid 8 s
Youtube app opstartstid 3 s
Blockbuster app opstartstid 12 s
TV2 Play opstartstid 5 s
Viaplay app opstartstid 6 s
Yousee Play 8 s

VideofilSpecs Status
Dubai 4K 4K (3840x2160 pixels) – 23.976fps – 10 bit colors - BT.709 color space – 4:2:0 subsampling – 51.4 Mbps bitrate – HEVC - .ts file Virker
Costa Rica HD HD (2560x1440 pixels) – BT.709 color space – 4:2:0 subsampling – 6.54 Mbps bitrate – VP9 - .mkv file Virker
Costa Rica 4K 4K (3840x2160 pixels) – BT.709 color space – 4:2:0 subsampling – 12.71 Mbps bitrate – VP9 - .mkv file Virker
Terrifying Pyroclast 4K 4K (3840x2160 pixels) – BT.709 color space – 4:2:0 subsampling – variable bitrate – VP9 - .mkv file Virker
Big Buck Bunny HD (.ts version) HD (1920x1080 pixels) – 8 bit colors - YUV color space – 4:2:0 subsampling – 2.5 Mbps bitrate – 60fps - HEVC - .ts file Virker
Big Buck Bunny HD HD (1920x1080 pixels) – 8 bit colors - YUV color space – 4:2:0 subsampling – 60fps - 2.2 Mbps bitrate – HEVC - .mkv file Virker
Jellyfish HD HD (192x1080 pixels) – 8 bit colors – BT.709 color space – 4:2:0 subsampling – 98.3 Mbps bitrate – AVC - .mkv file Virker
LG Arctique 4K 4K (3840x2160 pixels) – 8 bit colors – YUV color space – 4:2:0 subsampling – 50.0 Mbps bitrate – 29.970fps - AVC - .mp4 file Virker
Eutelsat 4K demo 4K (3840x2160 pixels) – 10 bit colors – YUV color space – 4:2:0 subsampling – 23.1 Mbps bitrate – 50fps - HEVC - .ts file Virker
HDR Camp HDR (high dynamic range) - 4K (3840x2160 pixels) – 10 bit colors – BT.2020 color space – 4:2:0 subsampling – 75.6 Mbps bitrate – 59.940fps – HEVC ([email protected]) - .mp4 file Virker
HDR Smurfs 2 clip HDR (high dynamic range) - 4K (3840x2160 pixels) – 10 bit colors – BT.2020 color space – 4:2:0 subsampling – 56.4 Mbps bitrate – 23.976fps – HEVC ([email protected]) - .mp4 file Virker
HDR Chappie clip HDR (high dynamic range) - 4K (3840x2160 pixels) – 10 bit colors – BT.2020 color space – 4:2:0 subsampling – 60.3 Mbps bitrate – 23.976fps – HEVC ([email protected]) - .mp4 file Virker
Ghost Towns 8K 8K (7680x4320 pixels) – variable frame rate – 8 bit colors - YUV color space – 4:2:0 subsampling – 20.7 Mbps bitrate – AVC - .mp4 file Fejler

Gruppe IndstillingVærdi
Billedprofil ISF Ekspert Mørk
Global OLED Lys 60
Kontrast 75
Lysstyrke 52
H-Skarphed 10
V-Skarphed 10
Farve 50
Farvetone 0
Ekspert Dynamisk kontrast Fra
Super opløsning Fra
Hele farveskalaen Normal
Kantforbedring Fra
Gamma 2.2
Hvidbalance Farvetemp Varm2
Metode 2-punkt
R-Høj -15
G-Høj 5
B-Høj -2
R-Lav -6
G-Lav 1
B-Lav -1
Billedindstillinger Støjreduktion Fra
MPEG-støjreduktion Fra
Sortniveau Lav
TruMotion Fra / (Bruger 0/7)

Afhængigt af lysforholdene i din stue, kan det være fordelagtigt at benytte hhv. ISF Lys og ISF Mørk profilerne til hhv. dag- og aftenbrug. Du kan indstille dem begge efter anvisningerne ovenfor, men undlad at justere "OLED Lys" på ISF Lys profilen. Der er rigeligt med overskud i skærmen til at kunne fungere i oplyste lokaler og da OLED ikke har problemer med gengivelse af sort i selv bælgmørke lokaler, så slår du dig bare løs på "OLED lys" indstillingen så den passer til netop dine omgivelser.



LG E6 test


Billedkvalitet

LG E6 har UHD Premium logoet som det første OLED-tv. Selvom den ikke kan opfylde kravet om en peak lysstyrke på 1000 cd/m2, som gælder for LCD-paneler, så kommer den over 540 cd/m2, som er kravet for OLED, og samtidigt leverer den kulsort på en nabopixel. Som det ses af målingerne ovenfor, dækker skærmen også hele DCI-farverummet, så der er lagt i ovnen til en habil 4K HDR-oplevelse.

Da vi nu har fået lidt flere 4K HDR film at gøre med, så begynder vi også at kunne få en bedre fornemmelse for hvordan TV’ene performer i det lange løb, når det kommer til HDR. Hvis du har planer om at købe en af LG’s OLED skærme, så må du ikke snyde dig selv for at opleve den i fuld spillefilmslængde med nogle af de titler der finder derude i ægte HDR. Vær OBS på, at ”HDMI Ultra HD Deep Color” skal aktiveres på den HDMI-port, som man tilslutter sin UHD-afspiller til for at få 4K HDR afspillet korrekt.

Vi har denne gang testet skærmen med Life of Pi og The Martian (ud over vores testklips) afspillet på Panasonics nye DMP-UB900 UHD Blu-ray-afspiller og det var en fryd at flade ud foran skærmen og se hvordan alle issues med lokal dimming, bleeding osv., som vi kender fra LCD-skærmene, er pist væk på OLED. Der kan sættes fuldt knald på højlyset og stadig holdes et dybt sortniveau umiddelbart ved siden af, hvilket især kommer til sin ret på scener med stjernehimler eller mørke scener, hvor man ikke er interesseret i at få skyggerne overbelyst.




Vi kunne dog konstatere, at eksempelvis rød ikke var helt så intens, som vi har set det på de øvrige HDR-skærme i år, og vi har erfaret, at andre har konstateret, at skærmen fejlagtigt tracker farver i HDR10-formatet (som bruges på f.eks. UHD Blu-ray) til DCI-P3 farverummet og ikke Rec.2020, hvilket ikke vil give helt samme mætning og farvenøjagtighed som vi har set på andre skærme - især ift. Panasonic DX900. Vi har desværre ikke udstyr til at kunne verificere dette, da vores testmønstre ikke kan trigge HDR-mode på skærmen, men det lyder som en plausibel forklaring på det, vi ser. Det betyder dog ikke, at film ser uimponerende ud, men det betyder desværre, at vi ikke får korrekte farver. LG har rapporteret, at de er bekendte med problemet, der relaterer sig til HDMI-handshake med de to UHD-afspillere fra hhv. Panasonic og Samsung. Det løses via en opdatering i nærmeste fremtid.
Update Juli 2016: Vi har erfaret fra andre test-sites, at en opdatering til E6 har rettet HDR10/BT.2020 farverne, så ovenstående issue er løst.

E6 understøtter både HDR10 og Dolby Vision - der er de to relevante HDR-formater pt. - og på sidstnævnte har skærmen ikke samme problem med farvemætning. De fleste film sendes dog pt. ud i HDR10 formatet, så man skal ty til demo-klip eller HDR på Netflix for at få Dolby Vision lige nu. Vær også opmærksom på, at skærmen understøtter VP9 i profile 2, så der er også åbnet for HDR via Youtube når det kommer senere.

Vi har adskillige gange udtrykt vores begejstring for HDR, men samtidigt revset producenterne for at udvande begrebet – senest i vores test af UHD Blu-ray - ved at klistre logoet på enhver skærm, der kan fremvise et udvidet farverum, men ellers ikke har hardwaren til at yde HDR retfærdighed. Med OLED giver det hele dog mening. Det er sådan her HDR er tiltænkt at skulle ses! E6 kan rigtig nok ikke nå helt samme peak lysstyrke som eks. Panasonic DX900, så der vil ikke være samme knald på højlyset, men til gengæld har E6 fordelen af den pixelpræcise styring af lysstyrken, som gør det muligt at vise højlys og skyggedetaljer i pixels lige ved siden af hinanden og derved opretholde den dynamiske skala over hele skærmen. Det er netop essensen af HDR. Og netop på steder, hvor der ikke er kulsort, men derimod brug for detaljer i skyggerne vil OLED distancere sig fra LCD-paneler med FALD (full-array local dimming) såsom Panasonic DX900.




Hvis vi slukker for UHD Blu-Ray-afspilleren og i stedet skruer over på noget digitalt TV eller kilder, der ikke lige leveres i 4K-opløsning, så klarer E6 sig stadig godt om end billedbehandlingen ikke helt er på højde med eks. Panasonics nye HCX-processor. Det er klart, at en 4K-skærm ikke kan få mirakler ud af et dårligt signal, så jo bedre materiale du fodrer skærmen med desto bedre bliver resultatet. Dette var især tydeligt undervejs i vores test, hvis vi tog udgangspunkt i fodboldkampe fra tv-kanalter, hvor signalerne er relativt hårdt komprimeret, og sammenlignede med de 4K-klip af fodboldkampe, vi har liggende. Rykket fra hårdt komprimeret TV til krystalklart demomateriale viser hvor godt billedet under en kamp potentielt kan blive, når vi får lidt mere båndbredde at rykke med og en højere opløsning. Med en kamp vist i 4K var der ingen problemer utydelige spillere, udtværede bolde eller grumsede publikum.

Dér hvor OLED kommer mest til kort er nok på bevægelser, idet skærmene pt. ikke udnytter BFI (Black Frame Insertion), som vil svare lidt til scanning backlight på LCD-panelerne. Det betyder, at begrænsningen i hvor skarpt et billede kan fremstå under bevægelse sættes af den menneskelige fysiologi idet vores øjne ikke får visket nethinden ren mellem hvert billede. LG har deres ”TruMotion”-system, som forsøger at kompensere, men desværre så introducerer systemet - selv på den manuelle bruger-indstilling - lidt for mange artefakter til vores smag. Effektivt betyder det, at antallet af linjer, som skærmen kan opretholde fuld opløsning på, når der er bevægelse på skærmen, daler til noget á la halvdelen af hvad de bedste LCD-skærme med backlight scanning aktiveret kan præstere. Uden scanning backlight (som ofte skal aktiveres manuelt på LCD-skærme) vil performance være cirka den samme som for et LCD-panel.

Da vi så på LG’s EG960 sidste år var der nogle issues, som gav anledning til kritik, hvor især støj og banding på helt mørke farver blev nævnt. På E6 har man stort set elimineret disse issues og på 5% sort kan man kun lige spotte nogle ganske svage mørke striber på skærmen og en anelse lyse hjørner på 2% sort (eksponeret i 4 sekunder vel og mærke!). Brugere af EG960 klagede også over gullig farvestik på hvide baggrunde og også her har LG oppet sig, så der kun ses et ganske svagt farvestik på en helt hvid baggrund. I praksis var det ikke noget der viste sig på "rigtigt" materiale. I billedserien herunder er det forsøgt at fange opførslen på ensfarvede baggrunde, men desværre har vores kombination af OLED og det benyttede kameraobjektiv en tendens til at skabe moire-mønstre, så de farvede regnbuer du kan se løbe på tværs af skærmen er kameraets skyld og ikke skærmen.




Ligesom på EG960, ser vi igen i år en anelse black crush ved standard lysstyrken og hæves denne, introduceres der støj i de sorte nuancer, så man må nok leve med at mangle de sidste trin på skalaen.

Vi oplevede ikke issues med burn-in eller retention under testen. Vi kan se i menuen, at der er tilføjet en funktion, som kan ”vaske” skærmen ren. Den kan aktiveres manuelt. Proceduren tager godt en times tid, i hvilken skærmen ikke kan benyttes. Vi kan ligeledes forstå, at skærmen selv løbende kører en kompensering af forskelle i lysstyrke mellem pixels, som skulle mindske risikoen for burn-in. Vi ønsker ikke at stressteste den ene af de to eksemplarer, som LG har til rådighed for test her i norden, ved at lade stillestående elementer forblive på skærmen alene for at se om de brænder sig fast.

Da skærmen benytter sig af passiv 3D er briller nærmest gratis, og i kassen fandt vi da også to par, så 3D kunne testes. Sidder man nogenlunde midt for skærmen er 3D-effekten ganske god med næsten ikke-eksisterende crosstalk. Man skal dog ikke bevæge sig ret langt fra sweetspot før effekten forsvinder, hvilket gælder både i vertikal og horisontal retning. Fra fire meter afstand er der ikke plads til mere end to personer på sofaen, hvis de begge skal kunne se 3D-effekten. Det kan virke ironisk, at vi ser en af de bedste 3D-effekter på et tidspunkt, hvor producenterne nærmest kollektivt har bestemt at droppe teknikken, men den snævre betragtningsvinkel gør det også til lidt af en ego-effekt, så anvendelsen er nok i realiteten begrænset.

Input-lag blev målt til blot 34 ms med spilprofilen, hvilket gør skærmen fint anvendelig til spilkonsollen og en del hurtigere end sidste års model. I ISF-profilen er input-lag en del højere og her vil vi nok dømme skærmen uegnet til spilbrug.




Én af OLED-panelernes styrke er deres perfekte betragtningsvinkler og kombineret med en dyb sortgengivelse og høje lysstyrke, så er det intet problem at placere sig et vilkårligt sted foran TV’et, da billedet vil se godt ud uanset. Der er en ganske svag tendens til at hvid får et blåligt skær fra helt skarpe vinkler, men sammenlignet med de skavanker vi ser på især VA-paneler, så er det petitesser.


Konklusion

LG E6 er en imponerende skærm på en lang række områder. LG har adresseret flere af de issues, som brugerne klagede over på sidste års model, hvor især problemer på de helt sorte nuancer og farvestik på de hvide blev kritiseret. Skærmen har fået ”UHD Premium” klistermærket, og til HDR-brug brillerer den med en lysstyrke over 600 cd/m2 og samtidigt kulsort gengivelse af nattehimlen. Det er sådan HDR bør se ud.

Æstetisk set er skærmen imponerende med sin tynde (og flade!) profil monteret på en stor glasplade. Den "store" højttaler i bunden har man også formået at få ganske pænt integreret med resten af skærmen, så også lyden kan få et velfortjent løft.

LGs webOS 3.0 kører flydende og deres MagicRemote har fået et kvalitetsløft, som gør det meget behageligt at navigere rundt i systemet til dagligt. Der er en fornuftig repræsentation af danske apps, om end vi stadig savner et par stykker, og platformen virker stadig lovende.

På negativ-siden er der lidt uhensigtsmæssigheder i placeringen af visse stik på bagsiden af skærmen og vi så gerne, at man snart slipper af med den store pukkel der holder på elektronikken. På billedsiden ser vi stadig en smule black crush og så er der øjensynligt et issue med farve tracking på HDR10-materiale (men ikke Dolby Vision), som LG dog adresserer i en fremtidig opdatering.
Update Juli 2016: Vi har erfaret fra andre test-sites, at en opdatering til E6 har rettet HDR10/BT.2020 farverne, så ovenstående issue er løst.

LG E6 overgår i billedkvalitet alt hvad vi hidtil har set, hvilket i høj grad skyldes de kvaliteter, som OLED-teknologien medfører og da vores reference award ikke skeler til andet end billedet, så overtager LG E6 hermed tronen som vores reference skærm.

Vores dynamiske karakterskala har efterhånden nået toppunktet, så vi benytter os nu af, at vi har mulighed for at flytte overliggeren for billedkvalitet (vi henviser til vores dynamiske karaktersystem & awards her), da E6 netop ikke er en perfekt skærm, men trods alt er bedre end dét vi har set indtil nu. Effektivt betyder dette, at alle forrige anmeldelser automatisk tilrettes, så scoren på billedkvalitet falder en smule, hvilket også påvirker den totale score. Alle vore andre oversigter og tabeller retter automatisk ind.

55"
65"



Reference billedkvalitet
Perfekt sortgengivelse
Brede betragtningsvinkler
Pt. bedste HDR-billede
webOS er simpelt og velfungerende


Stadig småproblemer på mørkeste farver
Bevægelsesopløsning kan forbedres
Farver i HDR10 syner skæve
Teoretisk risiko for burn-in


Nærmeste konkurrenter







Del på:


Flere anmeldelser

Sony XE85 test

Test: Sony XE85

17 May 2017 | Rasmus Larsen |
Panasonic EX700 test

Test: Panasonic EX700

09 May 2017 | Rasmus Larsen |
Sony A1 OLED

Test: Sony A1 OLED

21 Apr 2017 | Torben Rasmussen |
Sony X93E review

Test: Sony XE93

03 Apr 2017 | Torben Rasmussen |