Test: Eizo FS2434
13 Oct 2014 | Rasmus Larsen
De første indtryk - Strømforbrug - Forud for testen - Billedkvalitet - Responstid og spil - Betragtningsvinkler - Konklusion
FS2434 er den seneste skærm i Eizo’s Foris serie, der er målrettet mod gaming. Med Foris-modellerne har Eizo som mål at kombinere hastighed med god billedkvalitet; sidstnævnte noget som altid ofres gamerskærme med TN-paneler. FS2434 bruger i stedet et IPS-panel og skal betragtes som et billigere alternativ til den dyrere 120 Hz FG2421. I stedet for 120 Hz har Eizo valgt at bruge et 60 Hz panel, hvilket på papiret betyder, at skærmen ikke er rettet mod f.eks. first-person shooter spil.
I denne dybdegående tester tager vi et kig på, hvordan FS2434 klarer sig og om den kan hamle op med andre moderne spilskærme på trods af 60 Hz IPS-panelet.Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online
Size: 24" Wide Opløsning: 1920x1080 Responstid: 4.9 ms (g2g) Kontrastforhold: 1000:1 Lysstyrke: 250 cd/m2 Farveunderstøttelse: 16,7 millioner farver Signal processing: 8-bit for hver farve Betragtningsvinkler (H/V): 178/178 Dot pitch: 0.275 Paneltype: 60 Hz IPS panel Vægmontering: Mål (HxBxD): 39.8cm x 53.9cm x 4.6cm (med fod) Vægt 5.2 kg Højttalere: Ergonomi Tilt Dreje Højde Pivot Indgange VGA DVI DisplayPort Lyd (type) (hovedtelefonstik) HDMI (2xHDMI) Andet 2-port USB-hub Første indtryk
FS2434 ligner de fleste andre Eizo-skærme. Det lidt konservative design er typisk japansk og om man kan lide det eller ej er nok primært et spørgsmål om smag, men det er uden tvivl anonymt.
Kabinettet er lavet af matsort plastik og rammen omkring LCD-skærmen er betydeligt tyndere end på tidligere modeller, hvilket gør det lettere at placere skærme side om side.
Men ud over den ydre ramme, har skærmen også en mindre indre ramme, som er usynlig når skærmen er slukket, men som bliver synlig, når skærmen tændes. Den tilføjer nogle ekstra millimeter til den samlede ramme.
Foden er ligeledes simpel. Skærmen står som sådan stabilt nok, men når man trykker på knapperne eller rører ved rammen, danser den lidt. Foden gør det muligt at højde, vippe og dreje-justere skærmen. Der er ingen 90-graders pivot.
Der er små højttalere integreret i underkanten af rammen sammen med et par knapper til styring af menuerne. Skærmen leveres også med en lille fjernbetjening, som bruges til at ændre indstillinger samt at skifte kildesignal og styre lydstyrken. Det er umuligt at navigere i menuerne uden fjernbetjeningen, så smid den ikke væk.
Der er desuden et bærehåndtag på bagsiden.Strømforbrug
Sammenlign strømforbruget på tværs af fladskærme vha. vores nye interaktive applet her: Sammenlign strømforbrug på fladskærme |
Standby | 0.2 W | 0.2 W |
PC | 25.4 W | 19.7 W |
Vi målte strømforbruget til 25,4 W før kalibrering, men det bør bemærkes, at vi havde slukket for lyssensoren inden da. Det betød, at lysstyrken røg op på maksimum (100%) og at tallet på 25,4W skal betragtes som det maksimale strømforbrug. Efter kalibrering målte vi 19,7 W, hvilket er anstændigt for en 24-tommer skærm.
Forud for testen
Bemærk at skærmen gennem testen, testes der med DVI tilslutning. Grafikkortet er et Geforce GTX260.Skærmen vil blive testet og vurderet ud fra monitorTest her på siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skærmtestprogrammer. Herefter testes den i praksis i alt lige fra tekstbehandling til hurtige spil.
Billedkvalitet på Eizo FS2434
Nedenfor har vi målt FS2434 i standardindstillingerne. Skærmen står fra start i profilen kaldet User1. Kun den automatiske lyssensor er deaktiveret.For de nye opsummerer jeg, hvordan man skal forholde sig til grafen: Det første tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta værdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning på gymnasiet eller folkeskolen, så er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilfælde er altså forskellen mellem den viste farve på skærmen og den ønskede farve på skærmen (fra grafikkortet eller anden kilde). |
User1-profilen er faktisk overraskende god. Som du kan se, så er der en smule overvægt at grøn, men derudover er farvegengivelsen forholdsvis nøjagtig. Det er ganske usædvanligt på gamerskærme. Egenskaber som disse findes normalt kun på dyrere skærme rettet mod grafisk produktion eller fotografi.
Som vi har sagt før, så ønsker vi præcise farver selv på gamerskærme. Spiludviklere skaber også spil baseret på de gældende farvestandarder, så står din skærm ikke indstillet efter disse, så ser spillene heller ikke ud som spiludviklerne forestillede sig. Ofte ser man deciderede "Counter-Strike" eller "FPS" farveprofiler på skærme rette, men det giver absolut ingen mening. Undlad at brug dem.
Skærmen har også en sRGB-profil. Ofte er dette de mest præcise, så her er vores målinger i sRGB.
sRGB-profilen er faktisk værre end User1-profilen, hvilket var uventet. Det er desuden ikke muligt at styre en række billedindstillinger, når skærmen står i sRGB, hvilket gør denne profil uegnet til kalibrering.
Der er ikke meget mere at sige her, så vi skiftede hurtigt tilbage til User1 og kalibrerede skærmen.
Det kalibrerede resultat er fornemt. Vi sænkede lysstyrken en smule og ændrede et par ting i farvebalancen, hovedsagligt den grønne grundfarve. Det relativt små indgreb gav et flot billede med meget præcise farver og ingen generende problemer a la kunstig skarphed. Sammenlignet med andre gamerskærme fra BenQ, Asus og lignende, er FS2434 simpelthen i en klasse for sig selv på dette område.
Vores kalibrerede indstillinger er som følger.
After calibration | Profil: | User1 |
Brightness: | 69 |
Black level: | 50 |
Contrast: | 50 |
Saturation: | 0 |
Hue: | 0 |
Temperature: | Fra |
Gamma: | 2.2 |
Contrast Enhancer: | Fra |
Noise reduction: | Fra |
Overdrive: | Standard |
Auto EcoView: | Fra |
RGB (gain): | Custom |
• R: | 100 |
• G: | 84 |
• B: | 99 |
Bemærk: Vi sigter mod 130 cd/m2 lysstyrke under kalibrering. Hvis du arbejder i et meget oplyst lokale, kan du med fordel øge lysstyrken yderligere.
Vi gik nu videre til at undersøge billedkvaliteten i praksis. Som du nok allerede ved, har FS2434 en opløsning på 1920x1080 pixels. Det er ikke meget efter dagens standarder, men Full HD foretrækkes alligevel af mange gamere, da det gør det muligt at køre spil flydende. Til skivebordsbrug, f.eks. arbejde, foretrækker vi dog generelt højere opløsning, det lidt højere 16:10-format eller to skærme side om side.
Farvegengivelsen på FS2434 er imponerende for en gamerskærm. Vi bemærkede straks, at den fejer andre gamerskærme til side uden problemer. Den er længder bedre. Næsten enhver farve i vores testmønstre skelnes korrekt og vi bemærkede kun problemer i de allermørkeste farver. Det er forventeligt da FS2434 bruger et IPS-panel. Samlet set oplever vi flot farvenøjagtighed og farvenuancering. Det gør ikke mindst dine spil smukke - og det fortjener de.
Vi hører ofte klager fra brugere af IPS-baserede skærme relateret til det såkaldte "dirty screen look", altså at overfladen på skærmen, særligt på hvide baggrunde, der ser beskidte eller grumsede ud. Hvide baggrunde er jo typisk en stor del af websurfing eller tekstredigering. FS2434 har også en smule "snavs" på hvide baggrunde, men det er langt mindre synligt end på tidligere generationer af IPS-paneler. Hvis du er kræsen, eller dette fænomen generer dig, så vil du nok bemærke det, men for de flestes vedkommende, tror vi ikke det vil være en faktor.
Eizo siger, at FS2434 har en flimmerfri bagbelysning. Vi har ingen grund til at betvivle dem baseret på tidligere modeller, men da dette stadig er tidlige dage for "flimmerfri skærme", så vil vi gerne bekræfte påstanden. Vi gør dette med en ganske simpel kameratest, som er beskrevet i detaljer her. Med denne metode bekræftede vil, at Eizo også holder sit ord på FS2434, som ganske rigtigt er flimmerfri. Det forhindrer træthed i øjnene og hovedpine, som kan fremprovokeres af den flimrende LED-belysning på normale skærme.
En anden ting vi bemærkede, er, at FS2434 faktisk er flimmerfri på alle lysstyrke-niveauer. De første flimmerfri skærme fra Eizo skiftede til et flimmer-tilstand, når man indstillede lysstyrken under 17-20 i menuen. Det er ikke tilfældet på FS2434. Du kan gå hele vejen ned til 1, hvis du ønsker.
Sortniveau | 0.23 cd/m2 | 0.16 cd/m2 |
Lysstyrke | 228 cd/m2 | 131 cd/m2 |
Kontrastforhold | 991:1 | 819:1 |
Kontrastforhold +/- 50
Efter kalibrering målte vi sortniveauet til 0,17 cd/m2, hvilket langt fra er kulsort. Dette var forventet fra IPS-panelet, da det er en af svaghederne ved netop IPS-paneltypen. I dagstimerne er det svage sortniveau ikke et problem, men i aftentimerne vil du bemærke, at sort gengives med en grålig dis.
Shadow detail er, ud over svaghed i de mørkeste toner, ganske pæn. FS2434 skelner de fleste gråtoner fra hinanden, men i mørke og dystre spil såsom Diablo, er et IPS-panel (eller TN som nærmest alle andre gamerskærme er baseret på) ikke det optimale valg. I strategispil og mange andre spil har det mindre betydning.
Til sidst undersøgte vi lysfordelingen. Det er ikke unormalt, at lys slipper igennem i f.eks. kanter eller hjørner - ofte kaldet clouding eller backlight bleeding.
Vi noterede også en smule ujævnt lys nederst, men overordet set klarer skærmen sig tilfredsstillende. Vi bemærkede aldrig problemer under film eller i forbindelse med spil. Som altid bør det noteres, at dette kan variere fra skærm til skærm.
Responstid og spil
Som vi nævnte indledningsvis bruger FS2434 et 60 Hz IPS-panel. Moderne gamerskærme bruger typisk 120 eller 144 Hz TN-paneler, men FS2434 er faktisk ikke Eizo’s første 60 Hz baserede gamerskærm. Den tidligere model klarede sig rigtig pænt i langt de fleste spil, men i first-person shooter eller racerspil er forskellen imellem 60 og 120/144 Hz til at få øje på. Så lad os se hvordan FS2434 klarer sig.Først og fremmest, så må man bare konstatere, at 60 Hz gaming er anderledes. Enhver gamer, som har prøvet en 120 Hz skærm, ved efterhånden at det bare er en mere flydende oplevelse. Det kan være afgørende i spil. Men når det er sagt, så er der naturligvis også andre faktorer at tage stilling til såsom sløring og input lag.
Lad os starte med sløring. FS2434’s IPS-panel er ganske hurtigt, men det er langt fra slørfrit. 60 Hz panelet har en rolle at spille her, men andre faktorer kan også forårsage sløring. Vi bekræftede, at FS2434 ikke bruger f.eks. scanning backlight eller lignende systemer i nogen af de forskellige billedprofiler. Havde den gjort dette, kunne man nedbringe sløringen. Vi bemærkede også en smule overdrive slør (hvid glorie omkring objekter i bevægelse). Det var mest synligt i halvmørke scener i f.eks. dunkle spil. Skærmen har en Overdrive-indstilling i menuen, men lad skærmen stå i "Standard". Den mere aggressive indstilling giver alt for meget overdrive slør i spil.
Eizo hævder, at skærmen har "0,05 ms input lag" og vores tests viste mere eller mindre det samme. Vores målinger svævede imellem nul og 1 hvilket nok skyldes afvigelser i vores måleudstyr. Det er dermed også ganske sikkert at konkludere, at FS2434 har meget tæt på nul ms input lag, hvilket giver en super spiloplevelse, specielt i tempofyldte spil. På den anden side, så kræver tempofyldte spil mere end 60 Hz opdateringsfrekvens for at komme til sin fulde ret, så man ender i lidt af et paradoks mht. spilydelsen.
Vi har set bedre ydelse på hastighed fra gamerskærme. FS2434 ændrer som sådan ikke på det faktum, at 120/144 Hz skærme stadig er nærmest et must til spil i f.eks. FPS og racing-genrerne. Hvis det er det du elsker, så vælg en hurtigere skærm. Ved at vælge de hurtigere skærme, ofrer man dog som regel billedkvalitet.
Eizo’s dyrere FG2421 - som vi har testet tidligere - har det bedste fra begge verdener, og selvom Eizo med FS2434 forsøger at gøre det samme, så må vi konstatere at man ofrer en smule hastighed. Til gengæld får man bedre billedkvalitet en nærmest alle gamerskærme på markedet kan tilbyde. Det løfter spiloplevelsen indenfor strategi, adventure, RPG og lignende genrer, men FS2434 halter lidt efter på f.eks. FPS og racing.
Betragtningsvinkler
Betragtningsvinklerne er forholdsvis brede, og bredere end på de fleste PC-skærme pga. IPS-panelet. Vi noterede os dog, at billedet havde en tendens til at blive mørkere fra yderlige vinkler end på dyrere IPS-paneler. Intet kritisk, men dog synligt.Det sker en lille udvaskning af farver, men det er ikke noget større problem. Det er primært intensiteten og det største fald ses når man kigger oppefra, men uanset så er FS2434 langt bedre end på typiske gamerskærme med TN-paneler.
Konklusion
FS2434 er på designfronten en klassisk Eizo-skærm, konservativt design i matsort plastik. Men der er lidt mere under overfladen, såsom de indbyggede højttalere, et bærehåndtag på bagsiden, den meget slank ramme, og en fod som tilbyder højde, drej og vippe justering. Du kan også tilslutte spilkonsoller via HDMI.FS2434 gør brug af et IPS-panel, og Eizo har forsøgt at kombinere fantastisk billedkvalitet med hastighed på Foris-modellerne. FS2434 har bestemt førstnævnte. På billedsiden har den visse karakteristika, som kun ses på langt dyrere, professionelle skærme. Desværre er hastigheden bare ikke helt i top, og den matcher ikke den dyrere Eizo FG2431. Gengivelsen af sort er heller ikke helt overbevisende.
Når alt kommer til alt, efterlader det os med en skærm, som leverer overlegen billedkvalitet, som langt overgår nærmest alle andre gamerskærme på markedet, og vi tror at gamere, der elsker f.eks. RPG eller strategi-spil vil sætte pris på dette, når de først har oplevet det. På den anden side, så havde vi håbet på lidt bedre hastighed fra FS2434 på trods af de 60 Hz. I mange spilgenrer klarer FS2434 sig udmærket, men det er ikke en skærm til de krævende FPS-gamere.
Billedkvalitet vurderet som den samlede billedkvaliet, herunder farvegengivelse, kontrast, betragtningsvinkler mv.
Features vurderet på funktioner og anvendeligheden af disse, samt stik og lyd
Hastighed vurderet som hastigheden af skærmen i forbindelse med spil, herunder responstid, Hz & input lag
Ergonomi vurderet som justeringsmuligheder, stabilitet, strømforbrug, flimmerfri mv.
Samlet score vægtet som: 40% Billedkvalitet, 25% Features, 25% ergonomi og 10% hastighed.
Alle scores udregnes ift. et flydende maksimalt antal point, defineret af det vi betragter som det bedste på markedet, og omregnes til %. En karaktér vil dermed falde løbende når nye og bedre monitors kommer til. Vores karakterer vil derfor være almengyldige på tværs af årgange. En score på 100% i en given kategori markerer, at monitoren betragtes som det ypperste opnåelige dags dato.
Features vurderet på funktioner og anvendeligheden af disse, samt stik og lyd
Hastighed vurderet som hastigheden af skærmen i forbindelse med spil, herunder responstid, Hz & input lag
Ergonomi vurderet som justeringsmuligheder, stabilitet, strømforbrug, flimmerfri mv.
Samlet score vægtet som: 40% Billedkvalitet, 25% Features, 25% ergonomi og 10% hastighed.
Alle scores udregnes ift. et flydende maksimalt antal point, defineret af det vi betragter som det bedste på markedet, og omregnes til %. En karaktér vil dermed falde løbende når nye og bedre monitors kommer til. Vores karakterer vil derfor være almengyldige på tværs af årgange. En score på 100% i en given kategori markerer, at monitoren betragtes som det ypperste opnåelige dags dato.
Billedkvalitet
Standard-indstillinger
Lav input lag
Betragtningsvinkler
Farvegengivelse
Flimmerfri
Kun 60Hz
Smule slør/overdrive
Sortniveau
Lav opløsning udenfor spil
Flere anmeldelser
Test: 98" TCL C805 (MQLED80)
Inkl. sammenligning med 98" P745, X955 og laser-projektor
Test: Sony A95L (QD-OLED)
2023 QD-OLED og ny chip-platform. Kan A95L igen tage tronen?
Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere
Et sæt HomePod er blevet et alternativ til soundbaren