Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: ViewSonic VX924 - FlatpanelsDK

Test: ViewSonic VX924

|


Indledning:

Hvis du vil have ViewSonics bud på den ultimative skærm til spilbrug lige i øjeblikket, så har du den her. Det er den såkaldte VX924, som har en angivet responstid på kun 3 ms (g2g) og er baseret på et TN panel.

Skærmen gør brug af Overdrive ligesom flere andre nye computermonitorpaneler af typen TN, MVA og PVA gør. Overdrive skal give et boost i responstiden, så man opnår endnu hurtigere skærme end de 8 ms modeller, som har været på markedet i noget tid nu.



Da skærmen blev lanceret promoverede ViewSonic den som en 4 ms skærm. Hvis du er forvirret, så er det af god grund. De har nemlig senere i en pressemeddelelse sagt, at en ny måling af skærmens responstid over hele spektret har vist, at skærmen var hurtigere end først antaget og derfor har man ændret angivelsen til 3 ms uden reelle ændringer i panelstrukturen.



Det bliver spændende at se, hvordan skærmen klarer hurtige spil og om man efterhånden er nået så langt ned, at skærmene er optimale.



Panelstørrelse:19"
Opløsning:1280x1024
Responstid:3 ms (g2g)
Overdrive:
Kontrastforhold:550:1
Lysstyrke:270 cd/m²
Farveunderstøttelse:<16.2 Millioner farver
Signal processering: 6 bit per farve
Betragtningsvinkler (H/V):160°/160° (fald på 5:1)
Dotpitch:0.294 mm
Panelnummer (Type):AUO M190EN04 V5 (TN)
  
Strømforbrug:35 W
Vægmontering:
Størrelse (HxBxD): 43.1cm x 20.1cm x 46.8cm
Vægt8.5 kg
  
Justeringsmuligheder

 

· Tilt
· Swivel
· Højde
· Pivot
  
Indbyggede højttalere:
  
Indgange 
· VGA
· DVI
· Audio (type)
· SCART
· S-VHS
· HDMI
· Andet  
  
Medfølgende kabler  
· strøm
· VGA
· DVI
· Audio (phono)
· USB upstream
· S-VHS
· HDMI
  
Medfølgende software:

Driver CD

Pixelgaranti:ISO 13406-2 Klasse 2
0 hele pixels (mørk/lys)
Diverse:Manual


Pris og forhandler:

target="_blank">





De første indtryk:


Skærmens design er tilsvarende til det, som man finder på den tidligere model kaldet VX912, som nu har en angivet responstid på 8 ms. Selv designet appellerer til det segment af forbrugermarkedet, som vi kalder gamere. Den er simpel, men alligevel er det nogle features, som ikke ses på mange andre modeller.

Den grå del af ramme sidder nærmest uden på den sorte ramme. Forestil dig en almindelig LCD skærm med en sort ramme rundt om hele skærmen, hvor der så er tilføjet en grå, tynd del alleryderst. Den har ingen reel funktion, udover at knapperne til OSD sidder i nede i midten af den. Dog giver den et godt udgangspunkt for et ikke helt ordinært design.





Den grå kant fortsætter også nede på foden, som er et rektangel med et hul i midten. Selve standen, som skærmen er monteret på hælder ind mod midten, så skærmen sidder med lige langt mellemrum til det bagerste og forreste punkt på foden.





Der sidder en kabelskjuler bagpå, som faktisk er en af de bedre jeg har set. Selve standen gør, at man overhovedet ikke ser kablerne når man sidder foran skærmen. De skjules nemlig af foden og en lille aftagelig låge bag på skærmen. Hvor stikkene almindeligvis sidder under skærmen på mange skærme, og man kan vælge at køre dem ned gennem en kabelholder på foden, så sidder de faktisk helt på bagsiden af VX924, og skjules rigtig godt og elegant.





Til gengæld er der så gået på kompromis med ergonomien. Skærmen kan kun tiltes frem og tilbage i en begrænset vinkel. Det er hverken muligt at hæve eller dreje skærmen, så man skal sørge for at bordet den står på er i rigtig højde i forhold til ens synsvinkel.





I midten af den yderste grå ramme sidder 5 knapper til styring af OSD. OSD menuen er overskueligt opbygget og ligner den, som ViewSonic har brug i mange år efterhånden. Det er muligt at indstille de almindelige ting, som kontrast, brightness, farvetemperatur og hver af de tre grundfarver for sig.

Der er fire præindstillede farvetemperaturer; 5400K, 6500K, 9300K og SRGB.





Som udgangspunkt er billedet lidt for intenst og ikke helt optimalt. Lysstyrken er også ret kraftig, men det er nok hensigten, da skærme typisk skal være lidt mere lysstærke i spil end de skal på skrivebordet. Man kunne så godt have ønsket sig et par profiler, som kunne ændres alt efter brugen, men det har ViewSonic desværre ikke inkluderet.
Farvetemperaturen er sat til 6500K fra standard af.



Forud for testen:


Bemærk at skærmen gennem testen, testes der med DVI tilslutning, dog vil kvalitetsforskellen på denne og den analoge omtales senere. Grafikkortet er et Radeon 9800 Pro.







Skærmen vil blive testet i Monitortest. Ydermere bliver den også vurderet ud fra hjælpeværktøjet her på siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skærmtestprogrammer. Herefter testes den i praksis i alt lige fra tekstbehandling til hurtige spil.



Farver, tekst, kontrastforhold og lysfordeling:


Jeg håber, at brugerne efterhånden er blevet lidt mere fortrolige med LaCie måleudstyret og får mening ud af graferne. De bruges naturligvis også i denne test, men før jeg måler farvegengivelsen, vil jeg lige omtale et par af de indtryk, som man møder.



Som nævnt i indledningen, så stod farverne en smule intensiveret og lysstyrken var en anelse for kraftig til kontorbrug. Mens det ofte er disse indstillinger, som imponerer i spil og f.eks. animationsfilm, så er de ikke helt korrekte og behagelige.

Intense farver skaber dog indtrykket af, at skærmen er i stand til at vise klare og intense farver og af samme grund bruger mange elektronikkæder også film, som Find Nemo eller Ice Age som præsentationer på Tv. Udover at være meget lidt krævende for skærmen, så kan man også med relativt få midler få billedet til at se ud, som en million.



Det er klart, at det mere er et indstillingsproblem på VX924 end det som sådan er en defekt, så derfor skal skærmen selvfølgelig blot indstilles enten ud fra øjemål eller med noget referencemateriale.



Man lad os gå videre til at måle farverne med LaCie måleudstyret. Jeg har intet ændret i OSD, for at give læserne en idé om, hvordan farvegengivelsen bliver, hvis man ikke indstiller noget på skærmen - altså en såkaldt"out of box" vurdering.



Resultaterne er som følger:





Til de nye, så opsummerer jeg lige, hvordan man skal forholde sig til grafen:



For at opsummere hvordan du skal forholde dig til grafen, bringer jeg det herunder:



Det første tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta værdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning på gymnasiet eller folkeskolen, så er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilfælde er altså forskellen mellem den viste farve på skærmen og den ønskede farve på skærmen (fra grafikkortet eller anden kilde).



  • En deltaværdi på over 2 giver en synlig forskel i farverne.

  • Deltaværdier op i mod 4-5 giver deciderede forkerte farver.

  • Delta på mellem 1 og 2 giver gode farver om end ikke helt korrekte.

  • Delta værdier på under 1 giver meget tæt på perfekte farver, hvor vi naturligvis går mod 0 for det bedste resultat man kan opnå.

  • Alt mellem delta 0 og 1 er stort set ikke synlige ændringer for det menneskelige øje.



    Som du kan se er deltaværdierne ret høje og farverne er derfor ikke helt korrekte. Der er specielt problemer for de forskellige nuancer ovre mod højre og nede i gråtonerne. Sort var ikke rigtig sort før kalibrering og lå helt oppe omkring 0,8 cd/m2.

    Lysstyrken af panelet var også ret intenst og måske en smule for kraftig. Mens det er godt, at have en høj brightness i spil og film, er 270 cd/m2 forbeholdt lidt større skærme.



    Men ved at gøre brightness lidt lavere og gøre de tre grundfarver en smule mindre intense, kan man også skabe et godt grundlag for en god indstilling.



    Lad os prøve at kalibrere skærmen med LaCie udstyret og se, hvordan farverne og kontrasten herefter gengives:





    Som du kan se giver det en betydeligt forbedring. Mens man må gå lidt på kompromis med de grundlæggende nuancer, så kan man opnå betydelige forbedringer nede i gråtonerne og i farverne ovre mod højre på grafen.



    Forbedringerne blev primært opnået ved at dæmpe baggrundsbelysningen en smule og lade kontrasten forblive nogenlunde urørt. De tre grundfarvers; rød, grøn og blå, mængde skulle reduceredes lidt og så blev resultatet også synligt bedre.



    For at sætte det lidt i kontekst, så prøv at bemærk farvegengivelsen på denne og f.eks. tidligere testede 190P6. Der er en ret markant forskel og det er tydeligt at der er gået lidt på kompromis med farvegengivelsen på VX924 for at nå den hurtige responstid.

    Farverne stod som standard ikke så godt, som jeg også nævnte i starten. Men med relativt få midler, kan man optimere det en hel del, om end ikke til et af de bedste resultater jeg har set. Hvad jeg gjorde, er forklaret ovenfor, så der burde også kunne opnås ret gode slutresultater hos forbrugerne.



    Udover ovenfornævnte, så vil jeg som sædvanligt også vurdere praksis. Farverne står synligt bedre efter indstilling og sort er også blevet mere sort. Man kan fornemme at gråtonerne er forbedret en del og der kan nu skelnes relativt let mellem skridt på 2-3 procent.

    Lysstyrken er nu behagelig til kontorarbejde, og man kan så skrue lidt op når man vil spille. Man kunne i den sammenhæng godt have ønsket sig nogle indstillingprofiler, men det har ViewSonic, som nævnt, desværre ikke integreret.
    Det reelle kontrastforhold efter indstilling og optimering er på 152/0,5 = 304:1 (+/- 30) og altså ikke lige så højt, som man lover i specifikationerne.


    Man kan godt se, at sort ikke er lige så dyb, som på tidligere testede PVA og MVA paneler, men den er ikke meget dårligere end på mange andre TN paneler. Hvor resultatet fra den tidligere testede Philips 190P6 var et af de allerbedste resultater for TN baserede skærme, ligger farvegengivelse og kontrastforholdet for VX924 på den gennemsnitlige niveau for TN baserede skærme.



    Hvad angår farverne i praksis, så er gradienter ikke helt flydende og man kan se tydelige stregdannelser i f.eks. sort-hvid overgangen og rød-sort overgangen. Der var ikke forventet et meget bedre resultat for et TN panel, så det er ikke så skuffende.



    Homogeniteten af panelet er ikke den bedste jeg har set, og der slipper lys igennem foroven og forneden. Det er værre end på tidligere testede 190P6, som kun havde lidt i toppen. På VX924 kan det godt irritere i film, hvor der vises sorte og hvide bjælker i top og bund og det kan også være lidt markant i mørke, men det bemærkes aldrig i dystre spil, som Doom eller Rune og det er jo næsten det vigtigste for denne skærms vedkommende. Jeg har taget et billede af homogeniteten herunder:





    Som du kan se er panelet også lidt lysere ind over midten og ud til kanten. Det er dog ikke noget jeg bemærkede hverken i spil eller film, da det til dels også er intensiveret af kameraet. Det var kun bunden og toppens lækage der kunne ses i nogle praktiske situationer.



    Et aspekt af spilbrugen kan også være, at man ser det nødvendigt at køre i en lavere opløsning. Mens det ikke er alle spil som understøtter 1280x1024, så kan tilfældet selvfølgelig også være, at man ikke har mulighed for at køre i denne opløsning med et fornuftigt detaljeniveau.

    Således kan skærmens interpolation også have en afgørende faktor, så den skal naturligvis også omtales.

    Interpolationen på VX924 er nemlig ret god. Mens man godt kan se, at man kører i en skaleret opløsning på skrivebordet, er det stort set ikke synligt i spil. Jeg spillede flere af de nyeste spil i lavere opløsning end 1280x1024, også på trods af, at grafikkortet var et relativt nyt 9800 Pro. Men det var dog lige så meget for at teste skærmens evne til at gengive spil i lavere opløsninger.



    På skrivebordet burde alle kunne køre i 1280x1024 og i spil skuffer VX924 ikke. Den interpolerer billedet mere end tilfredsstillende.



    Panelet har ingen pixelfejl



    Responstid:



    Når vi nu snakker responstid, så har du sikkert også bemærket at termen (grå-grå) eller (g2g) bruges i sammenhæng med specifikationen for responstiden.



    Det siger i bund og grund noget om teknologien bag skærmen. Efter den omtalte Overdrive teknologi, er man begyndt at opgive responstiden for grå-grå i stedet for den traditionelle sort-hvid-sort.



    Der er dog et lille trick med denne målemetode. Når man snakker responstid, snakker man også rise og fall tid. Rise tiden er den tid det tager at lukke op for en pixel og fall tiden er den tid det tager at lukke ned. Forestil dig, at du skal vise en overgang på skærmen som kører fra sort-hvid-sort. Så tager vi udgangspunkt i farven sort og nu skal skærmen altså skifte til hvid. Dette kaldes rise tiden, altså hvor lang tid det tager at skifte fra den sorte farve til den hvide. Når skærmen så skal tilbage til sort igen, kalder man det fall tiden, og det er altså den tid, som det tager at skifte tilbage til sort igen. Rise og fall tiden er ikke nødvendigvis ens, der kan faktisk være store forskelle.



    Men med grå-grå måler man kun rise tiden. Så hvis man tager udgangspunkt i en grå nuance og skal skifte til en anden, så måler man jo rise tiden, altså den tid det tager fra udgangspunktet til den nye farve, men man går ikke tilbage igen. Derved er de nye angivelser jo også kun den halve sandhed.



    Man ville så med god grund mene, at man kunne gange tallet med to, men da rise og fall tiden ikke nødvendigvis er ens, samt at der er nogle andre faktorer, som spiller ind, så er det ikke en mulig løsning.



    Men det betyder jo ikke, at skærmene, som har angivet en responstid for grå-grå eller g2g nødvendigvis er langsomme. Man kan blot have ovenstående i baghovedet for at forstå, at der ikke er sket et gigantisk spring mellem tidligere 8 ms skærme og nuværende 3 og 4 ms (g2g) skærme.



    For at skynde os videre til VX924, som det jo handler om, så lad os prøve at beskrive den.



    Lad det således ikke trækkes ud længere; skærmen er utrolig hurtig og en af de allerhurtigste jeg har haft inde. Det kunne man også med god grund forvente, men der er nu alligevel et par kritikpunkter. Skærmen er nemlig ikke lige hurtig i alle overgange. Hvor de 3 ms (g2g) er best case, kan skærmen i enkelte overgange godt komme op og runde en dårligere responstid. I spil ses der stort set aldrig slør, men man kan fornemme det i stresstest ved at trække bokse eller scrolle over enkelte baggrunde. Der ses f.eks. et grønt slør ved at trække en grå boks med et lille grønt skær henover en hvid baggrund, og derfor kan vi henlede snakken på den såkaldte Overdrive trailing, som også sås på 193p+ og 204Ts.

    Hvis du ikke har læst de anmeldelserne er det to Samsungs modeller, så kan jeg prøve at forklare det: Traditionelt slør udformer sig, som den farve der trækkes over skærmen. Med de nye Overdrive baserede skærme skyder de flydende pixels en smule over farven og falder så igen for at skabe en hurtigere overgang. Denne overshoot procedure kan medføre at sløret f.eks. bliver grønligt eller hvidt og på den måde virker mere markant.



    Men hvad prøver jeg så at sige? Jo, jeg prøver blot at illustrere, at der stadig er plads til forbedring. Hvor skærmen er den absolut hurtigste skærm, jeg har haft inde i spilsammnhæng, kan man alligevel godt fremprovokere lidt slør ved at scrolle tekst eller bokse over baggrunde på skrivebordet. Jeg har oplevet det på enkelte hjemmesider og man studser da lige over, at skærmen pludselig trækker f.eks. et grønligt slør.



    Selv de hurtigste spil, som UT2004, Counter Strike eller noget helt tredje, afvikles prangende. Man bemærker aldrig slør og det er en fornøjelse at spille på skærmen. Den lever måske ikke helt op til de 3 ms, men den er klart hurtigere i forhold til de tidligere 8 ms skærme.

    Kort sagt: En skærm, som henvender sig til selv de mest seriøse spillere og et af de bedste bud på markedet lige i øjeblikket.



    Film og betragtningsvinkler:



    Film er ikke en af skærmens forcer. Mens betragtningsvinklerne stadig er relativt begrænsede, så kan der også forekomme en vis del videonoise grundet TN panelet. Overdrive teknologien kan også intensivere det, men det ses kun ved nærmere eftersyn. Hvis du i ny og næ vil se film på skærmen, så er der ikke noget i vejen for det, men til decideret filmbrug, er skærmen ikke en af de mest egnede.



    Betragtningsvinklerne er som grundregel aldrig lige så gode på TN paneler, som på MVA, PVA og S-IPS panelerne. VX924 er heller ingen undtagelse.



    Farveforvrængningen og kontrasttabet er ret tydeligt fra vinkler. Punktet er ikke kritisk når man sidder lige for, rykker lidt frem og tilbage eller fra side til side. Faktisk er de horisontale vinkler fine og på højde med de TN paneler, som kan fremvise de bedste betragtningsvinkler i klassen. De vertikale er derimod ikke gode. Der er forskel på om man sidder lidt nede i stolen eller man sidder oprejst med ret ryg.

    Nedefra bliver toppen af billedet synligt mørkere og hvis man betragter panelet endnu længere nede fra, så bliver billedet næsten komplementært.





    Jeg har taget nogle billeder herunder for at illustrere det:








    Betragtningsvinklerne er ikke på højde med dem, som man fandt i Philips 190P6, som også var baseret på et TN panel.

    Dog er de fine til spilbrug og det er ikke her man bør sætte fingeren, da skærmen jo er specielt tilegnet dette henseende. Det kan dog godt blive et problem ved f.eks. filmbrug eller hvis man sidder forkert i forhold til skærmen. Man kan sige, at man så godt kunne have ønsket sig lidt bedre justeringsforhold af skærmens ramme, men så længe man sidder rigtigt i forhold til skærmen, så er det ikke et problem.



    Digital (DVI-D) <-> Analog (D-SUB):


    Tekst står nogenlunde ved VGA, men ikke lige så godt, som det står ved DVI. Farverne er en smule dårligere eller for at præcisere lidt: de flyder en smule ud, men alligevel virker det som om, at der er tilført en vis mængde sharpness på det analoge billede. Farverne på VGA signalet står ikke lige så godt standard, som det gør for det digitale signal, men en vis del af det, er et indstillingsspørgsmål.



    Standardbilledet ved VGA utrolig kontrastfyldt, men dynamikområdet følger dog ikke med.



    Konklusion:


    Skærmen skal naturligvis komme til sin ret i en spilsammenhæng. Der ville jo ikke være nogen idé i, at lade et grafisk synspunkt tælle mest med i overvejelsen og det ville hverken være fair eller fornuftigt.



    Men kan ViewSonic VX924 så det ViewSonic lover? Konklusionen er ret klar for mig; det er den hurtigste skærm jeg endnu har testet. Den lever måske ikke helt op til 3 ms (g2g), og der er da også plads til forbedringer primært på Overdrive siden, men det står lidt i skyggen af den gode spilgengivelse.

    VX924 leverer nemlig et skarpt og flot billede, selv i de hurtigste spil. Slør kan kun fornemmes i ekstreme tilfælde, men kun hvis man leder efter det.



    Selv i lavere opløsninger end den native, leverer skærmen et fint resultat.



    Til skrivebordsbrug er standardindstillingerne ikke helt optimale. Men med relativt få ændringer, primært i lysstyrken, opnår man en del. Man kan så senere skrue op for lysstyrken i spil, men man kunne alligevel godt have ønsket sig et par indstillingsprofiler fra ViewSonics side.



    Farvegengivelsen er på niveau med tilsvarende TN paneler. Ligeså er kontrasten. Mens Philips 190P6 var et af det absolut bedste resultater jeg har set for et TN panel, så ligger VX924 i lag med de typiske 12 og 16 ms TN panelers farvegengivelse.



    Betragtningsvinklerne er tilfredsstillende fra siderne, men de vertikale vinkler er ikke optimale. Specielt nedefra bliver billedet synligt forringet. Til spilbrug er det igen af mindre betydning, men til filmbrug er det ikke optimalt. At skærmen så ikke er den mest egnede model til filmbrug pga. den omtalte videonoise, er så et andet aspekt af sagen, jeg vil blot påpege, at film ikke bør ses fra vinkler, da man mister en del kontrast og farvepræcision.



    Alt i alt er det en absolut værdig kandidat til"gameren". Og med stor sandsynlighed er den blandt de allerbedste på markedet til dét henseende.


  • Flere anmeldelser

    Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

    01 Mar 2024 |

    Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

    23 Feb 2024 |

    Test: Sony A95L (QD-OLED)

    21 Dec 2023 |

    Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

    07 Sep 2023 |