Nordisk tv- og streamingmarked nærmer sig milepæl for omsætning og streamingabonnementer, viser samlet nordisk status fra svenske Mediavision.
Det samlede marked for alle slags "levende billeder" er vokset hastigt i Norden de senere år, viser Mediavisions nyeste opgørelse. Den samlede opgørelse inkluderer alle slags levende billeder, og alle indtægter fra reklame og abonnement både fra streaming og tv-pakker, såvel som biografindtægter og public mediers licensindtægter.
Den svenske medieresearchvirksomhed baserer sine estimater på forbrugerresearch, markedsdata og virksomhedsregnskaber.
Runder 10 mia. euro i 2024
Væksten fortsatte i 2023, og den samlede nordiske omsætning vurderes at ramme 9,8 mia. Euro i år. Markedet er øget med 2% årligt i de seneste fire år, og dermed ventes omsætningen at runde 10 mia. euro i 2024, estimerer Mediavision.
- "Det nordiske tv/videomarked klarer sig godt, især drevet af forbrugernes appetit på nye digitale tilbud," siger Fredrik Liljeqvist, der er senioranalytiker hos Mediavision, og han fremhæver to fakta.
- "Antallet af streamingabonnenter vokser og nærmer sig 20 mio. abonnementer i Norden. Desuden ser vi for første gang, at online tv-sening overhaler traditionel tv-sening på tværs af de nordiske lande."
Digitale tv-tjenester stormer frem
Én kategori har ekstra fart på. Digitale tjenester som SVOD (abonnements-streamingtjenester), TVOD (digital køb/leje) og AVOD (streaming m. reklame) er vokset med 10% hvert år de seneste fire år, skriver Mediavision.
Mediernes digitale transformation afspejler sig også klart i fordelingen af indtægter, konkluderer Mediavision (se graf). Den traditionelle tv-branches andel af indtægterne faldt fra 50% i 2019, til 44% i 2023.
Biografindtægter er også faldet fra 2019-23, men det skyldes en voldsom nedgang under de to coronaår, påpeger Mediavision.
Kilde: Mediavision, IRM & offentlige rapporter.