iTunes-chef: Apple er "all in" på originalt tv-indhold
Chefen for iTunes, Eddy Cue, talte ved SXSW-konferencen åbent om Apples planer for bl.a. at producere tv-indhold. Han fortæller, at selskabet er ”all in” og at man fokuserer på kvalitet over kvantitet. Han afviste opkøb af Netflix.Kvalitet fremfor kvantitet
Apple har dyppet tæerne i tv-branchen og produceret en smule videoindhold, som er blevet vist på Apple Music. Selskabet har imidlertid meget større ambitioner, afslører en af de øverste chefer.
- "We're completely all in," lød det fra Eddy Cue, chef for tjenester heriblandt iTunes, der tilføjede: "We're making big investments. Money isn't an issue."
Han forklarer, at Apple vil fokusere på kvalitet fremfor kvantitet, og fokusere på traditionelle formater som tv-serier og film fremfor kortere klip til mobile enheder. Hvordan disse produktioner skal sælges og præsenteres, kom han ikke nærmere ind, men Apple søsatte som bekendt tvOS og tilhørende boks i 2015.
Eddy Cue afviser i samme åndedræt, at Apple vil købe Netflix eller Disney, men erkender samtidig, at Apple ikke ved særlig meget om at producere eget tv-indhold.
- “We don’t know anything about making television,” sagde Eddy Cue.
Selskabet har i stedet fokuseret på at opbygge et hold af erfarne branchefolk, som nu tæller ca. 40 personer med to tidligere Sony Pictures-chefer i front. Apple har derimod god erfaring med teknologi og Eddy Cue siger, at brugere kan se frem til ”overraskelser” på denne front.
Apple har på nuværende tidspunkt ingen abonnementsbaseret tv-tjeneste, men har musiktjenesten Apple Music, der på 2½ år har opnået 38 mio. betalende kunder. Det er ca. halvdelen af Spotify, men det tog den svenske tjenester over 7 år at opnå 38 mio. betalende kunder. Der er over 1,3 mia. Apple-enheder i brug verden over, hvilket selskabet kan bruge som affyringsrampe til nye tjenester.Indhold fra Steven Spielberg m.fl.
Omverdenen kender i skrivende stund til 12 kommende produktioner fra selskabet, men det er muligt, at flere er undervejs.
De foreløbige titler dækker over:
Eddy Cue siger i interviewet, at Apple indenfor andre genrer såsom sport i stedet har fokus på at ”løfte oplevelsen” ved bl.a. at implementere notifikationer ved kampstart og give kontekst såsom tabeller og resultater. Eddy Cue lagde dog ikke umiddelbart op til, at Apple skal investere i live-indhold.
Vi har nu en bedre forståelse af, hvad Apple planlægger, men der er stadig mange ubesvarede spørgsmål. Vil selskabet lancere egen tv-tjeneste? Skal Apple ud og konkurrere direkte med Amazon og Netflix? 12 produktioner er langt fra nok, så hvornår kan vi forvente noget konkret? For et selskab, der omsætter for langt over 1 billion kroner årligt, skal der meget til før noget kan betegnes som ”all in”, så vi regner med, at der er overraskelser i posen.
- Kilde: 9to5Mac, Macrumors, Wikipedia