Kalibrering af LG OLED - 6. del - FlatpanelsDK
Kalibrering af LG OLED

Kalibrering af LG OLED - 6. del

01 Jan 2017 | Lars sterballe |

Ls med, nr gsteskribent Lars sterballe kaster sig over en omfattende kalibrering af et LG OLED-tv i en artikelserie i 6 dele. Lars giver dig undervejs indblik i nogle af de fundamentale elementer i billedgengivelse og kalibrering samt billedstandarder, herunder HDR. Alt sammen illustreret i grafer og med billedeksempler. God fornjelse!
- Forord af Rasmus Larsen, redaktr.


Indholdsfortegnelse:

  1. Luma, gamma, kontrast, skyggedetaljer og farver
  2. Synet, tolerance og adaptering
  3. Udbrnding/WtW
  4. HDR og udbrnding
  5. Kalibrering til mrke og lyse omgivelser
  6. Problemer introduceret ved kalibrering & afrunding


6. Problemer introduceret ved kalibrering


Nr man kalibrerer et TV, er der flere muligheder for at introducere nye fejl - og som nvnt tidligere kan gode og njagtige mledata maskere problemer, som kun kan opdages ved at undersge noget materiale, som man ved, hvordan skal opfre sige - alts noget referencemateriale.

Jeg bruger ikke ordet reference i betydningen bedst her: Jeg anvender ordet i betydningen det, som jeg bruger, som mit faste holdepunkt, det som jeg kender. I denne betydning behver referencematerialet eller reference-TVet ikke at vre perfekte - men de skal naturligvis opfre sig temmeligt pnt.

I det flgende viser jeg et par eksempler p, hvordan man kan introducere billede-artefakter i forbindelse med kalibreringen.


6.1. Problemer efter kalibrering af gamut/farvestyring


Jeg har tidligere nvnt, at LGs OLED-TV, der refereres til i denne trd, er flsomt over for kalibrering af gamuten via FARVESTYRING-indstillingerne (CMS, Colour Management System). Mit frste forsg p at udfre denne operation gav rigtig gode mledata efter kalibreringen - men allerede ved frste gennemsyn af testmateriale kunne man se, at noget var grueligt galt:

LG OLED kalibrering verst: Kalibreret gamut (CMS, FARVESTYRING)

Nederst: Ukalibreret gamut


Prv at kigge lige midt i billederne: Der er fyldt med artefakter stammende fra kalibreringen - og de kommer til udtryk i farveovergange - og tilsyneladende specielt, hvis der er filmgrain, som der skal arbejdes med af TVet. Ovenstende billeder viser et blot nogenlunde alvorligt tilflde - undervej fik jeg fremstillet noget meget vrre, men det har jeg desvrre ikke noget billede af - men tnk p noget, der nsten (nsten) lignede en flok fluer eller fugle-silhuetter p himmelen

De andre (blgende) artefakter i billedet stammer fra moir-/interferens-effekter pga. forskellig oplsning i kamera og TV anvendt til at fange disse fotos.

LG OLED kalibreringverst: Kalibreret gamut (CMS, FARVESTYRING)

Nederst: Ukalibreret gamut


Ovenfor ser vi samme problem lidt tttere p. Dette TV er flsomt over for ikke specielt store ndringer i CMSens parametre - og det virker som om ndring af specielt lysstyrken i CMSen er problematiske.

Problemet kan stamme fra afrundingsfejl i signalvejen - ikke noget som er specielt underligt, da der skal laves millionvis af regneoperationer pr. frame, som derfor skal optimeres i forhold til hastighed.

Disse problemer skal naturligvis ikke afholde os fra at kalibrere via CMS'en - men det skal gres med forsigtighed, og der skal anvendes referencemateriale til at kontrollere resultatet.


6.2. Problemer med farvemtning og klipning af shadow-details pga. forkert indstillet sortniveau


En af de grundlggende parametre, som man skal have styr p ved kalibrering, er sortniveauet og/eller video-levels. Dette handler om, at et stimulus p 16 for SD og HD (eller 64 for HDR) skal levere det sorteste, som TVet kan prstere, og at det nste stimulus skal vre lige netop synligt.

LG OLED-TVet har som s mange andre TV en indstilling, der hedder SORT NIVEAU(*), som bestemmer, om sort ligger p stimulus 16 (64 for HDR) eller 0. Computere kan typisk arbejde med sort som 0 (nul), og hvid som 255 i stedet for 235 (940 for HDR), som vi ved ellers tillader WtW.

Hvis signalkilde/afspiller/tuner/set top-boks etc. er forkert indstillet i forhold til TVets forventning til sortniveauet (alts 0 vs. 16(64)), kan billedet enten blive for lyst eller for mrkt, selvom gammaen er urrt som i illustrationerne herunder.

Her ses en korrekt kalibreret luma-kurve:

LG OLED kalibreringKorrekt indstillet sortniveau


Hvis TVet tror, at sort skal ligge hjere, bliver luma-kurven lftet, og alt sort bliver grt. Dette giver en lavere farvemtning (svarer lidt til en for lav gamma), og billedet bliver mlket:

LG OLED kalibrering For hjt indstillet sortniveau:
Billedet er mlket, grt og har undermttet farvegengivelse


Hvis der er klippet i sort, vil det virke som en for hj gamma, hvorved farvemtningen bliver markant for stor. Derudover klippes der naturligvis i shadow-details, da de nederste 16(64) niveauer/stimuli alle bliver til samme farve (sort):

LG OLED kalibrering For lavt indstillet sortniveau:
Der klippes i shadow-details og farvemtningen er for hj


I de to flgende eksempler kan man se forskellen p korrekt indstillet video-levels eller sortniveau/black-level. Lad mig p forhnd advare om den tvivlsomme kvalitet af mit kkken-LCD-TV, som ved korrekt indstillede video-levels/sortniveau leverer et noget mlket udtryk pga. sit ringe absolutte sortniveau (og der mske netop derfor burde skrues lidt op for FARVE). Dette forhindrer dog ikke illustration af pointen omkring effekten p farvemtning og shadow-details:

LG OLED kalibrering verst: Klippet sortniveau/video-levels
Nederst: Korrekt sortniveau/video-levels


Det er tydeligt, at farvemtningen er strre i det verste billede, hvor shadow-details ogs er klippet vk. Til gengld er signalvejen for det nederste billede indstillet korrekt, hvorved tj- og hudfarver bliver mere trovrdige, og detaljerne er tilbage i f.eks. mrkt hr og tj.

Et eksempel mere:

LG OLED kalibrering verst: Klippet sortniveau/video-levels
Nederst: Korrekt sortniveau/video-levels


Her glder samme kommentarer som for eksemplet ovenfor. Man kan nemt blive forfrt af det farvemttede og meget kontrastfyldte billede - men man bliver trt af at se p det i det lange lb - og i spil vil man sikkert blive irriteret over, at man ikke kan se vigtige detaljer.

Hvordan kan man sikre sig, at video-levels/sortniveauet str korrekt for en kilde, hvor man ikke kan vise et testbillede (f.eks. en tuner eller en set-top boks)? Jeg har et par tips, som mske kan hjlpe:

Frst indstiller man LYS med et passende testbillede, der viser om shadow-details vises korrekt ned til omkring niveau 16 p en indgang, hvor man kan koble en afspiller/signalkilde til, der kan vise sdan et prvebillede (f.eks. en blu-ray-afspiller, en USB-stick eller lign.). Undervejs kan det vre ndvendigt at eksperimentere med indstillingen af SORT NIVEAU-indstillingen, for at opn den bedste kalibrering af shadow-details.

Derefter kopierer man sin kalibrering af shadow-details/sortniveau (LYS + SORT NIVEAU) til den kilde, som skal indstilles. Husk at alle andre indstillinger i princippet ogs skal med over. Nr dette er p plads, skal man eksperimentere med SORT NIVEAU: Den indstilling af SORT NIVEAU, hvor sort stadig er helt sort, og billedet er lysest, og viser flest shadow-details er den korrekte indstilling. Man kan mske bruge et billede med sorte bjlker foroven og forneden som en slags guide til at identificere det sorteste TVet kan levere.

Husk i vrigt at vre opmrksom p, at afspilleren, der bruges til at lave den frste kalibrering af shadow-details, ogs kan have en indstilling af sortniveau/video-levels - s her skal man holde tungen lige i munden og systematisk prve mulighederne af for at f en plidelig kalibrering at arbejde videre med.

(*) Kan hedde noget andet p andre TV - eller f.eks. vre omfattet af indstillingerne, der kan hedde noget med begrnset, fuld, RGB etc.


7. Afrunding


Det kan vre lidt af en kunst (og tlmodighedstest) at kalibrere et TV - og som sagt ikke mindst til brug i dagslys. For at komplicere sagen yderligere, vil et TV i praksis nsten altid blive udsat for refleksioner fra omgivende lys, s man kan argumentere for, at kalibrering iflg. BT.1886 br suppleres med hensyntagen til end-to-end-gamma - og isr hvis skrmen ikke leverer noget nr absolut sort, som LGs OLED-TV kan. Selv et ldre Pioneer plasma-TV kan kan som vist have nytte af denne modifikation for at give en bedre allround- eller dagslys-performance.

Alt dette kan lyde (og er langt hen ad vejen) meget akademisk - men i virkeligheden synes jeg, at kalibreringen skal udfres med en pragmatisk tilgang, hvor der ikke er s meget fokus p mledata som p billedgengivelsen. Man kan mle nok s njagtigt og bruge avanceret matematik til at finde det bedste ml, men hvis TVets kontroller alligevel ikke tillader lige s njagtig justering, kan man spilde megen tid.

Matematikken og teorierne er primrt fundamentet for forstelsen af mekanismerne i billedgengivelsen og billedopfattelsen. Mit ml har vret at vise, hvordan der er sammenhng mellem teori og praksis, og jeg mener faktisk, at der kan findes en pragmatisk tilgang til kalibrering, der kan udfres med simple metoder, som giver et godt resultat, uden at det bliver rocket-science. Ofte er det dog sdan, at vi ved mere og br vide mere om teknikken, end vi lige har brug for i en konkret kalibreringssituation for at komme hurtigt i ml - og derfor er teoretisk viden alligevel nyttig.

Til de, der vil vide mere om teorien bag farvereproduktion p TV etc., vil jeg foresl at lse nogle af de artikler p nettet som Charles Poynton har skrevet, og derudover giver hans bog Digital Video and HDTV - Algorithms and Interfaces en god baggrundsviden:


LG OLED kalibrering


P nettet findes desuden Bruce Lindblooms ressourcer (ogs nvnt tidligere i denne trd) omkring matematikken, til de der vil vide og eksperimentere (meget) mere.

---

THE END

(indtil vi for alvor skal i gang med HDR)



Om Lars sterballe:
Jeg har de sidste godt 10 r beskftiget mig med emnet "kalibrering af TV" - med udspring i en oplevelse, hvor jeg en dag kom til at indstille mit gode, gamle Philips billedrrs-TV p en mde, som gjorde, at jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle indstille det tilbage til en lige s god indstilling som jeg mente det havde fr jeg pillede ved det

Denne oplevelse affdte hundredvis (hvis ikke tusindvis) af timers studier og eksperimenter med kalibrering af forskellige TV, hvor folk ville lgge udstyr og tid til. Mange tak for det - disse folk har ogs aktiver i denne artikelserie.

Min baggrund er uddannelser som programmr, svagstrmsingenir og erhvervspdagog - og jeg oplever, at alle disse kompetencer kommer i spil i arbejdet med og formidlingen af TV-kalibrering i et eller andet omfang - men det er absolut ikke kompetencer, som er pkrvede for at kunne kalibrere et TV: Dertil krves faktisk kun en brndende interesse for emnet.

Jeg hber at kunne videreformidle noget af denne entusiasme til dig som lser.



Del p:


Flere nyheder

TV frit valg

Guide: Den billigste tv-pakke

11 Dec 2017 | Torben R, Rasmus L |
Viaplay Xbox 360

Viaplay app'en er forsvundet p Xbox 360

11 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
TV

Rapport: Sttte til EU-kvoter, udvid retransmissions-afgift, lempelse af tv-reklameregler

11 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
PlayStation 4

Salget af PS4 runder 70 millioner og overhaler snart PS3

08 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
Blue Planet II

BBC vil med Blue Planet II bane vejen for HLG HDR-format

07 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
DR-byen

Regeringsudkast: DR skres med 12,5%, licens lgges p skatten

07 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
Amazon Apple TV

Amazon Video ruller ud p Apple TV

06 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
OLED tunnel

CES 2018: Samsung lancerer 8K TV, LG introducerer Crystal Sound OLED

06 Dec 2017 | Rasmus Larsen |