Intel kaster sig over VR med Project Alloy & Hollywood-studie
17 Aug 2016 | Rasmus Larsen |
Intel vil også lege med indenfor virtual reality (VR), så i går aftes afslørede de ’Project Alloy’. Det er et trådløst headset, som tager udgangspunkt i VR og kombinerer det med verdenen omkring os. Intel kalder det ’merged reality’. Selskabet åbner også et Hollywood-teknologistudie.
Project Alloy: Trådløst VR-headset
Intel har igennem noget tid, bag facaden, arbejdet på virtual reality og i går aftes ved en udviklerkonference afslørede selskabet, hvor langt i udviklingen man er kommet. Med Project Alloy har Intel skabt et reference-design for et VR-headset, som ikke kræver kabeltilslutning til PC’en. Alt elektronik og sensorer er indbygget.
Intel har taget udgangspunkt i virtual reality, hvor man skaber en virtuel verden inde i headsettet, men gjort det muligt at bringe den virkelige verden med ind ved hjælp af kameraer og sensorer. Dermed kan man få sine hænder eller objekter smeltet ind i de virtuelle omgivelser. Intel kalder det ”merged reality”, hvilket siger lidt om, hvor tidligt på udviklingskurven vi befinder os. Branchen er stadig ved at lægge sig fast på begreberne.
- "Merged reality delivers virtual world experiences more dynamically and naturally than ever before – and makes experiences impossible in the real world now possible," sagde Brian Krzanich, direktør hos Intel.
Project Alloy vil fra anden halvdel af 2017 blive et open soruce-projekt, som andre selskaber kan bygge hardware på. Intel har allieret sig med Microsoft, der inden længe vil opdatere Windows 10 til at kunne køre ”Windows Holographic”-brugerfladen.
Hollywood-teknologistudie
Intel vil ikke nøjes med at skabe hardware, men vil ind tidligere i kæden. Derfor etablerer de ”Intel Tech Experience Labs”; et studie i Hollywood, der skal bringe teknologien tættere på indholdsskaberne.
Med selskabets egen ”360 Replay”-teknologi, som demonstreres i videoen ovenfor, vil de realisere ”merged reality” i blandt andet sport. Intel forestiller sig, at brugeren eksempelvis vil kunne fryse en basketball-kamp og placere sig frit på banen og kigge rundt.
Intel vil over de kommende år lægge grundlaget for teknologien og vil derefter hjælpe andre selskaber med at realisere ”merged reality”. Fra et forretningsperspektiv giver det mening i den forstand, at store serverparker med Intel-maskiner skal processere 3D-billederne.
Potentialet i virtual reality og Intel’s ”merged reality” er svært at benægte, men fra køberperspektivet mangler selskaberne stadig at komme med et fornuftigt bud på, hvordan de vil få folk hjemme i stuerne til at iføre sig et headset. Heller ikke Intel havde løsningen ved gårsdagens præsentation.