Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDanskere foretrækker stadig filmskiver over streaming - FlatpanelsDK

Danskere foretrækker stadig filmskiver over streaming

13 Aug 2015 | Rasmus Larsen |

Filmskiver er stadig populære, men streaming vinder hastigt frem, når vi vil nyde en film, og biograferne står for den største omsætning, viser en analyse af PwC. De forventer, at danskerne vil streame flere film og købe færre DVD/Blu-ray-skiver i årene der kommer. 

DVD/Blu-ray står stadig stærkt

Der langes stadig mange DVD-skiver over disken, selvom Blu-ray-skiven kom til for mange år siden. I slutningen af året ruller branchen det nye Ultra HD Blu-ray-format ud, der tager billedkvalitet til næste niveau.

Selvom danskerne er glade for filmskiven og selvom der er udsigt til film i endnu flottere kvalitet, forventer PwC dog jævn tilbagegang for de fysiske filmskiver. Frem mod 2019 forventes markedet at falde 7,7% i gennemsnit om året. I 2019 regner man med, at filmskiver vil omsætte for 759 mio. kroner. Lejeindtægter for filmskiver forventes at falde med 8,2% årligt til 140 mio. kroner i 2019, bl.a. fordi Blockbuster har forladt bybilledet.

Streaming er derimod i kraftig fremgang. PwC spår, at omsætningen i filmstreaming vil vokse med 32% årligt frem mod 2019, hvor omsætningen online vil nå 634 millioner kroner. Det er dog stadig ikke nok til at overhale omsætningen i DVD/Blu-ray.

- ”Markedet for digitale film er mere end fordoblet siden 2010, og i 2014 købte danskerne film elektronisk for hele 283 mio. kr. Det tal, forventer vi, vokser til mere end det dobbelte i 2019, så der hersker ingen tvivl om, at on-line streaming af film fremadrettet er forbrugernes foretrukne løsning,” fortæller partner i PwC Leif Ulbæk Jensen, der er medie- og underholdningsekspert.


Biograferne vil vokse

Analysen fra PwC viser ydermere, at biograferne stadig bidrager med størst omsætning på det danske filmmarked. I 2014 blev der omsat for 808 mio. kroner og det tal forventes at stige med 2,8% årligt til 929 mio. kroner i 2019.

- “For forbrugerne drejer det sig primært om oplevelser, der giver dem noget at være fælles om, når de går i biografen. Udfordringen for virksomhederne inden for filmunderholdning er at mikse dataindsigt med forbrugeradfærd for at maksimere værdien af de oplevelser, de tilbyder. Fordelene herved er endnu større i dag, da forbrugerne aldrig før har været så åbne og tilgængelige, som nu,” forklarer Leif Ulbæk Jensen.

De samlede indtægter for filmundholdning i Danmark var 2,3 mia. i 2014. Tallet forventes at nå op på 2,4 mia. i 2019.

Tal for tv-serier fremgår ikke af analysen.

- Kilde: PwC (Global Entertainment and Media Outlook 2015-2019) via Recordere

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Status på UHD Blu-ray i 2024

26 Apr 2024 |

Smugkig på den kommende X (Twitter) app til Smart TV

26 Apr 2024 |

Får du også hvid skærm på DRTV? DR arbejder på løsning

26 Apr 2024 |

Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

25 Apr 2024 |

1 million har oprettet login på DRTV

25 Apr 2024 |

Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

25 Apr 2024 |