Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDanskernes medievaner i tal og grafer - 2012 - FlatpanelsDK

Danskernes medievaner i tal og grafer - 2012

29 Jan 2013 | Rasmus Larsen |

DR har frigivet deres årlige opgørelse over medielandskabet i Danmark med masser af interessant statistisk og trendanalyse. DR og SBS går frem, TV 2 og TV3 går tilbage. Danskerne ser tv i 3 timer & 15 min dagligt, 46 % ejer en spilkonsol, 21 % har allerede prøvet en streamingtjeneste. Se også top-10 over tv-programmer.

Danskernes medievaner i tal og grafer

Vil du vide noget om danskernes vaner indenfor tv, internet og radio? Så er DRs årlige ”Medieudviklingen”-rapport en guldgrube af information. Vi har bragt en række interessant statistik på vores twitter i dag, men bringer også et udpluk her.

Tv-sening i 2012
Tiden foran flimmerkassen er faldet marginalt i 2012 i forhold til 2011


  • Danskerne så i gennemsnit 3t 15m tv om dagen i 2012, et lille fald fra 3t 18m i 2011
  • DR og SBS (dem med Kanal 4, 5, 6 og 7) har vundet seerandele. TV 2 og TV3 er gået tilbage. BIG FOUR (de fire) står nu for 82 % af tv-forbruget, ned med 2,2 procentpoint fra 2011.
  • 21 % af danskerne har prøvet en streaming / on-demand-tjeneste. 17 % har tegnet abonnement på trods af få måneder på markedet.
  • DR mener, at tv-kanaler (flow-tv) og on-demand kan leve side-om-side på mediemarkedet.
  • De yngre zapper mere. De ældre skemalægger i højere grad deres tv-sening.
  • 46 % af danskerne havde mindst 1 spilkonsol i 2012. Tallet var 35 % i 2008.
  • 66 % af danskerne havde hurtigere end 10 Mb/s internet i 2011. Tallet var 15 % i 2009. Danskerne er i den grad klar til at tage streaming over internettet til sig.
  • Kun 23 % af danskerne havde en Blu-ray-afspiller i 2012. 68 % havde en DVD-afspiller, men bestanden er faldet med massive 10 procentpoint fra 2011. De fysiske skiver er allerede på vej ned.
  • ”I 9 ud af 10 tilfælde er det kvinderne der bestemmer, når mænd ser Kanal 4”
  • Flest opdager breaking news på tv, men folk søger generelt mere viden på internettet
  • Youtube sidder på 3,8 % af internetforbruget. Facebook er størst med 18,3 %. Google.dk lander på 11,5 %. Ekstra Bladet når også top-5.
  • Musikstreaming: 58 % af streaminggruppen bruger Spotify. TDC Play er på 37 %. WiMP har sølle 3 %.
  • De kommende år vil byde på store opbrydninger pga. internettjenesterne.
  • Flere og flere bruger smartphones og tablets, men det er en udfordring at måle brugsmønstret på disse, siger DR. Facebook, Wordfeud, Gmail, Youtube og DMI er mest brugte apps.
  • De unge (15-29 år + 30-44 år) bruger internettet mere end tv. De ældre (45-59 år + 60+) bruger tv mere end internettet. De trykte aviser er næsten døde og tekst-tv har kun meget lille andel hos de yngste. Radio-forbruget er stærkt dalende hos de yngste.

    Top 10 over tv-programmer i 2012

    Ikke så overraskende så var X-Factor det mest populære tv-program i 2012, skarp forfulgt af forbrydelsen. DR1 og TV2 dominerer top-10-listen.

    Mest sete tv-program i 2012
    De mest sete tv-programmer i 2012


    Der er mange flere trendanalyser, tal og statistik i den fulde rapport. Læs Medieudviklingen 2012 her
  • Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

    Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

    Flere nyheder

    Status på UHD Blu-ray i 2024

    26 Apr 2024 |

    Smugkig på den kommende X (Twitter) app til Smart TV

    26 Apr 2024 |

    Får du også hvid skærm på DRTV? DR arbejder på løsning

    26 Apr 2024 |

    Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

    25 Apr 2024 |

    1 million har oprettet login på DRTV

    25 Apr 2024 |

    Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

    25 Apr 2024 |