Reklamer på streamingtjenester er en pæn succes i USA, men herhjemme er det lidt for tidligt at lade champagnepropperne springe. Både blandt forbrugere og på annoncemarkedet.
Streamingtjenester, der indfører nye billige abonnementsvarianter med reklame, også kendt som FAST (Free Ad-supported Streaming TV services), vakte straks nysgerrighed og begejstring i medie- og reklamebranchen.
Men i en verden, hvor forbrugerne er vildt forelskede i streaming og on-demand, kan den produktudvikling synes risikabel for streamingudbyderne. Abonnenter kan straks vælge til og fra med ét klik.
Danskerne er fortsat ganske positive overfor idéen om et streamingtilbud i flere lag, når man spørger dem. 28% af danskere er interesseret i en streamingtjeneste, som er billigere med reklamer, ifølge analysevirksomheden Wilkes nyeste tal, der udkom i juni. Hele 51% har interesse, hvis tjenesten er gratis.
- "Vi kan se en stigning i disse tal sammenholdt med vinteren 2022. Det er dog vigtigt at tilføje, at det ikke er nok for brugerne, at tjenesten er billig eller gratis – indholdet skal have et bestemt niveau for det er interessant," siger Business development manager Daniel Ebert Pedersen, Wilke, til Flatpanels.
Reklame var kriseløsning
Hele streamingfænomenets succes de seneste 10-12 år er baseret på, at mediebrugerne kan vælge kvalitetsindhold – on-demand og uden reklamer – mod at betale et relativt moderat abonnement.
Men for et par år siden pressede reklame sig på.
Der var efterspørgsel. Kommercielt flow-tv er ikke så stærkt, som det var, blandt de erhvervsaktive grupper. Virksomheder har behov for at nå ud til alle forbrugere under 60 år, men selv de meget voksne i den alderskategori er nu sværere at nå; de tilbringer meget tid på streamingtjenester, væk fra traditionelt flow-tv med annoncer.
Der var også behov. Mange streamere ramte et mætningspunkt i abonnentstilgang, og konkurrencen om kunder var skærpet. Forretningsmodellens svaghed viste sig. Netflix mærkede de nye vinde tidligt i 2022. Man var nødt til at finde nogle proaktive løsninger på, at modellen med at sælge relativ billige abonnementer og samtidig producere en evig strøm af ekstremt dyre film og serier umuligt kunne holde evigt.
Afventer Disney+ og Max
Den centrale streamingtjeneste med reklamer er YouTube; den er gratis og har langt større gennemslagskraft end andre. Men en del annoncører benytter også TV 2 Play, Viaplay og Discovery+ for at få ekstra effekt på toppen af deres tv-kampagne, oplyser mediabureauet Havas til Flatpanels.
Pluto TV, lanceret i 2022, har endnu ikke rigtig spillet en rolle, lyder det.
Læs også: Ekspert tvivler på reklame-finansieret Pluto TV
Disney+ lancerer deres reklame-baserede version i Danmark den 1. november. Samtidig hæves prisen fra 79 til 109 kr. om måneden for det nuværende abonnement, der kaldes 'Disney+ Premium'.
Discovery+ har slået sig sammen med HBO, og den nye fælles 'Max' platform kommer til landet i foråret 2024, også med reklame-baserede abonnementer. Amazon har bekræftet, at de begynder at udrulle reklamer på Prime Video næste år, men foreløbigt er der ingen konkret melding om Danmark.
Apple TV+ er indtil videre uden reklamer.
Eksempel på en reklamepause på Netflix. Foto: websgeisti, reddit
Meget beskeden besparelse
Super-streameren Netflix har indført reklamer i flere lande, også i Europa, men ikke i Danmark, og indtrykket er, at abonnementsmodellen ikke rigtig har slået igennem. Ifølge Havas' oplysninger er prisen for reklame-baseret abonnement omkring 50% af det originale abonnement.
Jonas Lundahl, Havas
- "Det synes umiddelbart som en lille besparelse, hvis man vil trække kunder til. Med andre ord, måske vil forbrugeren hellere betale de ekstra 5-10 Euro/dollars og undgå at skulle se reklamer. Netflix's mål kan jo være at få forbrugere ind på platformen, som ikke havde abonnement i forvejen," siger Broadcast Manager Jonas Lundahl, Havas, der rådgiver om forbrugervaner, præferencer og medier.
- "Vi har endnu ikke overblik over, om det er lykkes for Netflix. Set i lyset af at Netflix ikke har travlt med at udrulle modellen i flere lande, er det min formodning, at det ikke vælter ind med nye brugere."
Han spår at Disney+ løber ind i samme problemstilling som Netflix, dvs. en afdæmpet interesse for at abonnere på reklame-varianten.
Læs også: Her er Telly, det første gratis TV med reklamer
Råd til mere
Hos bureaugruppen dentsu mener man, at der på sigt er fordele for begge parter.
- "Fordelen for annoncørerne er, at de kan fange de forbrugere, som ikke længere er til at ramme på flow-tv. Vi har haft en periode med stor churn (frafald, red), hvor forbrugerne skifter rundt. Men snart har de mulighed for, at de kan beholde alle tjenester, hvis de vælger de lidt mindre varianter med reklamer," vurderer Bo Thierry-Poulsen, Head of Broadcast hos dentsu.
- "Mit gæt er, at når Disney+ stiger gevaldigt til december, vil mange være fristet til at trade ned, således at man har råd til f.eks. både Disney og Max til samme pris."
Læs også: Android TV ejere protesterer over autoplay-reklamer i ny brugerflade