De danske streamingabonnenter er ikke specielt loyale. Hver tredje dansker deler deres login med andre. Blandt abonnenter under 40 år er det over 50%.
Det konstaterer analyseinstituttet Wilke, der løbende moniterer streamingmarkedet for ‘Copenhagen Future TV 2023’. Den seneste status kom på en konference den 7. juni.
- "Vi kan konstatere, at login deling fortsat er et meget udbredt fænomen," siger Business Development Director Daniel Ebert Pedersen, Wilke, til Flatpanels.
Disse tjenester er mest ramt af deling
Wilke har for første gang undersøgt forskellen mellem de danskere, der siger at de bruger en streamingtjeneste, eller oplyser at de abonnerer på en. Dén forskel giver en pejling på, hvilke tjenester, der har flest problemer med ulovlige delinger.
- "Disse tal er helt nye. De viser, at discovery+, C More og Prime Video er hårdest ramt. De har tilsyneladende mest ulovlig sening. Derimod er nogle af de mere etablerede mindre hårdt ramt. Man kan mistænke, at den aktuelle debat i medierne om modtræk fra Netflix og TV 2 Play allerede har haft en effekt," spår Daniel Ebert Pedersen, Wilke.
Graf: Wilke
Skal kontodeling bekæmpes eller udnyttes?
TV 2 Play igangsatte den 12. juni tiltag mod kontodelinger, ligesom Netflix den 23. maj kom med modtræk, der skal bremse delinger.
- "Streamingtjenesterne kan jo enten prøve at kæmpe mod bølgen, eller forsøge at ride med på den," foreslår Daniel Ebert Pedersen.
Læs også: TV 2 Plays begrænsning på live-kanaler er 'et problem' og vil 'koste kunder'
Wilkes danske analyser viser, at der er håb for streamingtjenesterne. For ganske mange danskere siger til Wilke, at de vil droppe delinger og tegne et ekstra abonnement, hvis deling bliver teknisk umuligt.
- "Langt flere er klar til at droppe deling, hvis de får en rabat på et deleabonnement," siger han.