'Home entertainment' udgjorde sidste år 58% af den globale omsætning for videounderholdning, mens biografer stod for 42%. ’Home entertainment’ oplevede 16% vækst, mens biografer holdt stand.
Det globale marked for video
Nye film udgives som regel først i biografen (det såkaldte biograf-vindue) og kan senere nydes i hjemlige omgivelser på tv-skærmen. Sådan har branchen fungeret i årtier.
Vi ser i disse år tegn på, at magtbalancen måske er ved at tippe. ’Home entertainment’, der sidste år stod for 58% af omsætningen (fysiske skiver + streaming/download, men eksklusiv sport), har på få år vokset sig markant større end biografsegmentet (42% af omsætningen).
I 2018 omsatte home entertainment for $55.7 mia, hvilket er en stigning på 16% ift. 2017, mens omsætningen fra biografer var $41.1 mia. (+1% ift. 2017). Med andre ord; home entertainment omsatte for 35% mere end biograferne – og skellet vokser. Hvis man tilføjer den globale omsætning på kabel-, parabol-, og IP-tv ($230 mia. som dog dækker over mange typer underholdning) til ligningen, så er home entertainment langt større.
Tendensen er endnu mere udpræget i USA, hvor omsætningsfordelingen mellem home entertainment og biografer sidste år var hhv. 66% og 34%.
Tallene fremgår af den årlige rapport fra MPPA (Motion Pictures Association of America), baseret på globale markedsdata fra IHS Markit samt data fra Comscore og DEG.
- “I 2018 var historien for markedet – vækst,” sagde Charles H. Rivkin, formand og direktør for MPAA. “Sidste år nåede det kombinerede marked for biograf og home entertainment $96.8 milliarder. Det repræsenterer vækst på ni procent ift. 2017, og 25 procent ift. for fem år siden.”
Nye spillere melder sig på banen
Mange forventer, at tendensen mod et styrket home entertainment-segment fortsætter. Særligt en spiller har udfordret status quo. Ud over tv-serier, er Netflix begyndt at hælde milliarder af dollars i produktion af spillefilm, som får premiere samtidig verden over.
I andet halvår 2018 begyndte Netflix at give udvalgte film premiere i visse biografer en uge eller tre før premieren online, men eksklusivperioden til biograferne er dog stadig markant kortere end hvad andre studier opererer med.
I andet halvår 2019 melder Apple, Disney og WarnerMedia sig på banen. Apple løftede i sidste uge sløret for sin streamingtjeneste Apple TV+, der fra efteråret vil byde på bl.a. egenproducerede film og tv-serier. Disney forventes at give et smugkig på sin streamingtjeneste senere på måneden.
På trods af seneste års udvikling understreger MPAA, at biografer fortsat vil være afgørende for branchens fremtidige succes.
- “Den globale biografomsætning for alle film udgivet i alle klodens lande nåede $41,1 milliarder i 2018, en stigning på en procent ift. totalen for 2017,” sagde Charles H. Rivkin. “Der er ingen tvivl om, at biografer i denne komplekse medieverden er afgørende for den samlede underholdningsbranches succes.”
- Kilde: MPAA, IHS Markit, DEG, Comscore