Panasonic afslørede sit første OLED-tv på IFA 2015 i Berlin. Skærmen bliver ikke billig, men den er helt sikkert imponerende. Vi tilbragte kvalitetstid i selskab med den nye fantastiske OLED-skærm, der har både 4K og HDR. Her er vores indtryk.
Lidt forhistorie
Panasonic er ikke bange for at sammenligne deres første OLED-tv med de nu-udgåede plasma-tv. På messen gik de faktisk så langt som til at opstille CZ950 OLED-tv’et ved siden af ZT60 plasma-tv’et, der af mange betragtes som det bedste plasma-tv, sammen med Pioneer Kuro. Selskabet har sågar opfundet et nyt marketingudtryk for det sortniveau, som OLED kan gengive; "Absolute Black".
Skærmen blev udstillet på såvel det åbne område af IFA, i backstage-området og i en mørkelagt rum, der bestod af flere opsætninger, som skulle demonstrere sortniveau, HDR og farvegengivelse. Vi tog den fulde tur.
Før vi når dertil, så er det måske nok passende at sætte tingene i perspektiv. Tænk over følgende: Der er gået mindre end to år siden Panasonic trak sig fra plasma-tv. Siden da er industrien rykket til 4K og nu HDR. Innovationen accelererer. Det er en accepteret sandhed, at plasma-tv ikke kunne ramme 4K-opløsning indenfor EU’s grænseværdier for strømforbrug. 4K-opløsning er dog ingenting sammenlignet med HDR, når vi taler om energiforbrug. Selv uden strenge strømkrav, ville plasma-tv have haft problemer med at understøtte HDR, så Panasonic’s exit var uundgåeligt.
Og her står vi så. Panasonic har omfavnet OLED. Eller det vil sige; de har ikke bare omfavnet teknologien, de har erklæret deres kærlighed. Hvis du nogensinde har læst en af Panasonic’s pressemeddelelser, ville du hurtigt bemærke, at pressemeddelelsen for det nye CZ950 OLED tangerede til det følelsesladede. Det er bestemt ikke kutyme for japanske virksomheder.
Oplevelser med Panasonic’s OLED
Vi ankom på IFA tidligt, så vi havde mulighed for at observere tv’et på det åbne areal før menneskehorden meldte sin ankomst. Messegulvene var oplyst af kraftige lysprojektorer, men billedet på OLED-skærmene var stadig fantastisk. Overfladen er blank, så der vil være reflektioner, men sort er kulsort og farverne er intense. OLED-skærme har ikke flere lag glas, ligesom plasma-tv, og fordi OLED samtidig kan nå højere lysstyrke, klarer skærmene sig godt i oplyste lokaler, f.eks. stuemiljøer.
Som du kan se på billedet ovenfor, er tv’et nydeligt selv fra bagsiden. På elektronikboksen bruges ”Alcantara”-stof og stik findes på venstre side. Efter at have kørt adskillige timer, føltes tv’et stadig koldt ved berøring.
Vi havde arrangeret en tur med fire repræsentanter for Panasonic senere på dagen, hvor vi fik mulighed for at se skærmen i baglokalet og i et mørkelagt rum. Af en eller anden årsag havde Panasonic dog ikke tilsluttet deres nye prototype Ultra HD Blu-ray-afspiller, som var skjult i baglokalet, til OLED-skærmen, så lad os i stedet tale om oplevelserne i det mørkelagte lokale.
I rummet havde Panasonic opstillet tre skærme på række; et CZ950 OLED, et ZT60 plasma og en lille professionel OLED-monitor fra Sony. Skærmen fra Sony skulle agere reference, fordi det er skærmen, som Hollywood-studier bruger som reference ved filmproduktion. Hensigten var at vise, hvordan en OLED-skærm kan udkonkurrere Panasonic’s bedste plasma-tv.
Resultatet var ikke overraskende. Sort var kulsort på OLED. ZT60 formår naturligvis også at gengive en meget dyb sort, men side-om-side kan man se en forskel. Detaljerne i de mørke skygger på OLED fremstod også bedre. Som du måske ved, kan plasma-paneler ikke gengive de mørkeste farvetoner, så i stedet har producenterne brugt såkaldt ”dithering” (pixels skifter imellem to nuancer for at skabe en tredje). Det er derfor de mørkeste gråtoner og farver på plasma-skærme fremstår ”nervøse”. OLED har ikke samme problem og Panasonic fortæller, at har lagt meget energi i netop at få skyggedetaljerne frem på OLED-skærmen.
CZ950 har naturligvis 4K-opløsning, hvorfor detaljerne var mere udtalte. Farverne var samtidig mere levende på OLED-skærmen. Det kommer ikke som en overraskelse, for skærmen er i stand til at gengive et større farverum (90% af DCI P3), men det hæver helt sikkert billedoplevelsen (hvis du samtidig har indholdet). Og så er OLED-skærmen naturligvis i stand til at gengive HDR (high dynamic range), så dynamikområdet er bredere. OLED-skærmen kan gengive lysere nuancer, men også flere detaljer i skygger og højlys. Og måske endnu vigtigere; den kan gengive skygger og højlys samtidig.
Panasonic’s OLED-skærm har lige nu en maksimal lysstyrke på omkring 400 nits (ved 6500 Kelvin farvetemperatur). Det er ikke højt nok til at gengive det fulde dynamikområde, som HDR-definitionerne foreskriver, men Panasonic – ligesom LG – understreger, at HDR ikke kun handler om højest mulig lysstyrke. Som vi har sagt før, så giver OLED de bedste HDR-billeder, som vi har set.
Panasonic viste ikke rigtig bevægende billeder på skærmene, så vi må have skærmen ind til en fuld test for at vurdere det, men ud fra hvad vi har set, er CZ950 intet mindre end fantastisk. Panasonic var ikke bange for at sammenligne skærmen med sit bedste plasma-tv og vi er ikke bange for at kalde det bedre end alle plasma-tv på markedet – selv efter vores relativt korte visit. En fuld test må afsløre hvor meget bedre.
En hurtig bemærkning omkring panelet; Ja, det er et OLED-panel fra LG. Panasonic siger, at de bruger et ”custom-made” panel, men det er værd at bemærke, at LG også sælger buede 65” 4K HDR OLED-tv, der kan gengive samme 90% DCI-farverum. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det er LG, som har gjort OLED-skærme mulige i 2015.
Panasonic’s skærm er naturligvis buet, hvilket ikke er et populært valg, men med så fantastisk billedkvalitet kan vi godt ignorere dette faktum. Panasonic lancerer senere flade OLED-skærme.
Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev
Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.