Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jackal^
Har kunne forstå, at der er flere der har købt en 2408'er og så syntes der skulle være en tråd, hvor i folk kunne komme med deres indstillinger og meninger om den. :)

Har lige fået sat min til og er i gang med, at få indstillet farverne rigtigt.

Hvordan er jeres indstillet? :)
Af eliteMario
Jeg har også lidt problemer med farverne. Jeg synes de er for "overdrevet" og specielt de rene grundfarver bliver for stærke, men hvordan indstiller man sig til et bedre resultat?

Ellers er jeg meget tilfreds med skæmen, PS3 med bluray over hdmi i 1080p er super...
Af Jackal^
Jeg kører pt.:
Brightness: 30
Kontrast: 50

R,G,B er på 70, men syntes fx hvid er noget dæmpet.

Men ellers har den klaret sig til UG i COD4 og CS1.6, kræver bare noget tilvænning at den er det større.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Faktisk så er grundfarverne på min 2407WFP-HC også ret intense, selv på en kalibreret skærm. En ren orange er ret irriterende at se på. Jeg giver baggrundsbelysningen skylden.
Af eliteMario
Men hvad kan jeg gøre for at farverne bliver mindre ekstreme? Hvilket andre indstillinger end Brightness og Contrast skal jeg rode med?

Når man kalibrer en monitor, hvordan foregår det så egentlig? Man kan vel kun justere skærmen med de indstillingsmuligheder der er i OSD'en eller hvad?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Man justerer farverne så godt man kan via skærmens OSD, men herefter foretager kalibreringssoftwaren lige de sidste finjusteringer for at få farverne helt korrekte, hvilket så gemmes med i den farveprofil som der genereres - hvis dette ikke var tilfældet, så var der ingen grund til at benytte farveprofiler.

Jeg har ikke kunnet slippe af med intensiteten af visse farver på skærmen, selv efter en kalibrering.
Af Jasser
Jeg besindende mig, udsatte et salg af min 2408WFP og fik lånt en Spyder3Pro.

Default resultatet var en klar forbedring ifht. det utal af kombinationer jeg havde forsøgt mig med manuelt men ikke tilfredsstillende.

Den indstilling, som jeg efter kalibrering, kører med nu - og er ok tilfreds med, er:

R: 69
G: 66
B: 64

Under kalibrering var Brightness på 35 og Contrast på 50.

I advanced settings i Spyder3Pro softwaren havde jeg sat flueben i RGB sliders mulighed og dermed fik jeg den detaljerede farveindstilling.

I øvrigt var målet:
Gamma: 2,2
White: 6500K

Efterfølgende satte jeg faktisk:
Brightness: 25
Contrast: 85
(bla. for at få det lidt mere hvidt igen)

Jeg har i øvrigt ingen vinduer eller skarpt lys i nærheden.

Dette er måske lidt specielt og ikke lige en grafikers hede drøm men de settings har jeg haft det godt med de sidste timer..

Kører med ClearTypes
Gfx: Nvidia Gforce 8600 GT

Jeg har dog ligesom Yakkens 2407WFP-HC stadig lidt problemer med orange og også rød men nu er det da tåleligt.
Af mihtjel
Jeg er ikke specielt ekspert i at indstille farver, så mit udgangspunkt var ret simpelt - jeg valgte "sRGB" default-indstillingen på skærmen, og skruede lidt ned for kontrasten for at det var til at holde ud at se på, lys-mæssigt.
Af Jasser
Ja, nu har jeg kæmpet med den skærm i et stykke tid og da jeg bestemt ikke er kalibreringsekspert, har jeg været tilbøjelig til at give mig selv skylden for de utilfredsstillende resultater.

Efter forsøg med Spyder3Pro og alverdens settings efter egne øjne og dem fundet på nettet, står tilbage:

1. Midten af skærmen (dækker ca 2/3 i en cirkelform) har altså et grøn/blåt skær.

Det er så grelt at et tekst ark i eks. Word er delt på midten i en grøn/blå og mere rød/hvid halvdel.

Dette syns jeg er en umulig situation at rette op på

Læser jeg en artikel online hvor layout er sidejustret som f.eks politiken.dk bliver det også en plage da baggrundsfarven på artiklen er uens.

Det er uden betydning om man sågar kører skærmens default settings med kæmpe brightness - forskellen er der..

Jeg kan sføli godt minimere grøn/blå en del men det kan ikke fjernes (tilfredsstillende) uden resten og dermed det grundlæggende billede er helt udkokset.

Jeg havde læst at S-PVA paneler havde et problem når man betragtede det ligepå men hvis det er det jeg nu oplever, fatter jeg ikke at man kan sælge skærme med de paneler ?

2. I nederste venstre hjørne - når WinXP loades og afsluttes, er der en lilla misfarvning af det lyseblå (fuldstændigt som havde man sat en uisoleret højtaler ved siden af en crt skærm)

Dette ses dog ikke når windows er loadet

Desuden har den alt for overdrevne grundfarver men det hører vel under kategorien 'købt som beset'..

Spørgsmål:

Er der nogen der har et bud på hvordan jeg skal forholde mig?

1. Er dette noget man skal leve med?

2. Hvis den skal indleveres til Dell hvordan fungerer proceduren så? -

2.a Hvilke og hvor er de informationer Dell skal bruge?

3. Den er købt hos PcBuyIt

3.a Den er købt med angivelse af cvr nr så fortrydelsesret er sføli udelukket.

På forhånd tak for et behjælpeligt svar

PS. Til dem der gerne vil kende til PcBuyIt´s handelstalent, kan jeg oplyse at e-mail korrespondance forud for købet forløb eksemplarisk og blev besvaret med få minutters interval. Selve handlen og levering gik også glimrende.

Da jeg efterfølgende forespørger til reklamation mm. har de konsekvent undladt at besvare mine (høflige) e-mails
Af ko
Nu står jeg selv og overvejer denne skærm, efter at have leveret en Samsung 245T tilbage, fordi den summer (billedet var på alle måder tilfredsstillende). Jeg tør ikke bestille en ny 245T, da rigtig mange beretter om den irriterende summen fra den model. :( Og jeg gider snart ikke mere bøvl.

Er der andre, der har lignende oplevelser med farverne på 2408WFP? Eller er Jassers problem et enkeltstående tilfælde?

Jeg har nu tænkt mig at bestille online, ved DELL i Danmark (privat køb), så kan de altid få den tilbage i hovedet, hvis den ikke er i orden.

Køb af TFT skærme er HELVEDE! :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jasser skrev:Jeg havde læst at S-PVA paneler havde et problem når man betragtede det ligepå men hvis det er det jeg nu oplever, fatter jeg ikke at man kan sælge skærme med de paneler ?
Det er IKKE dét der menes med drop i kontrast når man sidder lige foran skærmen. Det fænomen du hentyder til fjerner kun en smule af nuanceringen i eksempelvis mørke toner og ændrer ikke på
homogeniteten af skærmen.
Desuden har den alt for overdrevne grundfarver men det hører vel under kategorien 'købt som beset'..
Dette er nok primært det udvidede farvespektrums skyld. Jeg ser samme tendens på min 2407WFP-HC.

For at få skærmen byttet hos Dell, hvilket jeg helt klart mener du bør, så skal du blot kunne dokumentere at skærmen er din (dvs. du har vel en kvittering, faktura eller lign.) og så skal du bruge dit service-tag som står på kassen skærmen kom i. Når du kontakter Dell, behøver du jo ikke sige at skærmen er købt via postordre fra UK, men du kan jo sagtens have boet i UK og taget skærmen med dig hjem da du flyttede til DK i sidste uge. Den internationale garanti som Dell stiller, skal jo netop være international...
Af Jasser
Hej Yakken

Mange gange tak fordi du tog dig tid til (også) at hjælpe mig på vej - det er jeg virkeligt glad for.

Dell bliver kontaktet
Af ko
Jeg bestilte en 2408WFP tidligt i går eftermiddag. Og fik den i dag ved omkring samme tid :)

Sammenlignet med Samsung 245T er denne temmelig tæt på, rent billedmæssigt, og det er ikke en dårlig ting! Jeg har ingenting at klage over på den nye 2408WFP, så det er en "keeper". Den har mindre overdrive ghosting end 245T og er ganske imponerende hurtig for en S-PVA skærm. Med hensyn til input lag, så aner jeg stadigvæk ikke, hvad folk fabler om, jeg kan ikke mærke noget galt i FPS spil, men jeg er heller turbo-twitch gamer. Og jeg gider i hvert fald ikke, at sidde med en millisekund stopur og sammenligne. Men hver person har sine krav, og det respekterer jeg selvfølgelig. :) Jeg kan bare ikke relatere til input lag, som et problem.

Har sat R:G:B til 80:80:80 og brightness til 40. Så er farverne nogenlunde under kontrol og mine øjne bliver ikke ristede. Orange er stadigvæk en anelse oversatureret, men det lever jeg med.

Har givet den en ordentlig tur med Photoshop, LightWave og modo, og til mit grafiske behov, er den lige i øjet. Specielt den minimale overdrive ghosting er lækkert til 3d arbejde.

Gradients er uden banding og jeg har ikke lagt mærke til nogle panel "defekter" ud over en anelse mindre lys helt ude i højre side. Ikke noget der generer, vi taler jo TFT/S-PVA her, så jeg accepterer minimale ting som dette, der kun viser sig ved total super-anal gennemgang af en ny skærm. Der er til gengæld intet light bleed.

Til 4600,- er denne skærm et rent fund. Det konkluderer så mit mini review.
Af zemo
Tak til ko for denne lille anmeldelse. Jeg er også interesseret i denne skærm. Havde egentlig sat mit budget til max. 4000,- men har fået årsopgørelse, så dermed lidt højere til loftet (hehe). Men håber da det Jasser fortæller er pga en fejlbehæftet skærm, hører gerne nærmere.

Og et spørgsmål til Yakken: Du nævner at du også har problemer med intensiteten i nogle farver. Hvordan vil du sammenligne denne skærm (farvemæssigt? kalibreringsmæssigt?) med 2007FP, som du også har/har haft? (Nå, jeg ser at du sidder med en 2407WFP-HC, er der nogen forskel? 2407 kontra 2408)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9