Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Nu har jeg set flere der nævner at Samsung tilføjer DNR og hvad værre er at man IKKE kan slå det fra?! :s
Det nævnes her:
Avforums test af D8000

"Finally the UE-55D8000 suffered from unwanted noise reduction that can't be defeated. This noise reduction was more evident on film content with a lot of grain but it seemed to give everything a slightly processed look that was unfortunate."

http://www.avforums.com/review/Samsung- ... eview.html

og her:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 131337.htm

og her:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 281160.htm

Kan det passe?! :o
En af de ting jeg netop elsker ved Blu Ray er at man kan se film grain.
Senest rettet af KristofferA 15. dec 2012, 16:20, rettet i alt 1 gang.
Af Mysen
Det er jo ikke en kæmpe nyhed, at man bruger forskellige tryllekunstner til at slippe af med forskellige artefakter. Her er der bare en bivirkning ved den noise reduction indbygget i Samsungs LCD modeller, nemlig at den også fjerner den støj, der med vilje er tilføjet billedet.

Jeg er ikke sikker på, der er noget, man vil bemærke i langt de fleste film. Der er dog enkelte, der mister en vigtig del af deres udseende, f.eks. Black Swan der er udpræget grumset.
Brugeravatar
Af KristofferA
Ok. Det gør da at jeg vil gå en KÆMPE bue uden om Samsung næste der skal købes skærm.

Film HAR og skal have grain.
Af Mysen
Jeg er næsten enig. Som sagt, tror jeg det er de færreste film, hvor det er et problem, at der er noise reduction, men jeg er da enig i, at det er temmelig tåbeligt, at man som bruger ikke får valget.

B&O vil foretrækker en høj farvetemperatur på deres tv. de foretrækker den så meget, at den ikke kan nedjusteres af almindelige folk, og alligevel placerer de sig indenfor elitefeltet af LCD-skærme.
Det er altså ikke kun Samsung, der ved bedre...
Brugeravatar
Af KristofferA
Er dette stadigvæk tilfældet på Samsung skærme i 2012?
Det er mærkeligt at Flatpanels aldrig nævner det i deres tests?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mysen skrev: B&O vil foretrækker en høj farvetemperatur på deres tv. de foretrækker den så meget, at den ikke kan nedjusteres af almindelige folk, og alligevel placerer de sig indenfor elitefeltet af LCD-skærme.
Det er altså ikke kun Samsung, der ved bedre...
I de nye generationer har man tilføjet en filmprofil, som er væsentlig mere præcis.
Af Otto J
Torben Rasmussen skrev: I de nye generationer har man tilføjet en filmprofil, som er væsentlig mere præcis.
Men er den også fri for DNR, edge enhancement, og aktiv gamma-regulering? (jeg har ikke set de nyeste modeller).
Af Otto J
Mysen skrev:Jeg er næsten enig. Som sagt, tror jeg det er de færreste film, hvor det er et problem, at der er noise reduction, men jeg er da enig i, at det er temmelig tåbeligt, at man som bruger ikke får valget.
Jeg vil vende det om og sige: Hvis skærmen er korrekt opbygget, så er det det færreste materiale hvor det er et problem at der IKKE er noise reduction. Problemet er at de fleste skærme gengiver billedet på en måde der fremhæver støj. I stedet for at rette problemet, så propper man støjreduktion på. Man kan ikke bare fjerne støjreduktion uden samtidig at rette de fejl der gør støjen for synlig, men hvis man gør tingene rigtigt, så er støjreduktionen overflødig.

B&O har i ret utvetydige vendinger givet mig besked på at de ikke er enig i dette. Jeg undrer mig over at en producent med dén mængde af knowhow og højt betalte ingeniører er så direkte uenige med alle førende uafhængige eksperter i billedgengivelse, og ikke mindst uenige med dem der laver dét kildemateriale tv'ene skal vise.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Otto J skrev:
Torben Rasmussen skrev: I de nye generationer har man tilføjet en filmprofil, som er væsentlig mere præcis.
Men er den også fri for DNR, edge enhancement, og aktiv gamma-regulering? (jeg har ikke set de nyeste modeller).
Til dels. Du kan slukke for skarpheden, støjreduktionen og kontrastboosteren, men gammakurven kan stadig ikke glattes helt ud og du kan heller ikke slukke helt for den dynamiske kontrast. dette gælder dog kun Beovision 11 - ikke Beoplay.