Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lashdl
#147816
Hej.
Jeg har væltet rundt på nettet i et par uger nu for at lede efter fladskærm specifikt til gaming. Derfor er input-lag ret vigtigt for mig er lavt.
Jeg har været i butikker og kigge på skærme men generelt er de afvisende hvis man beder om at prøve konsol på dem (også hvis man selv tilbyder at tage med). :)

Skærmen skal minimum være 40" og full-hd.

Mit budget var egentlig planlagt til mellem 4-5k men jeg frygter lidt at for at kunne få et tv med ordentlig responstid skal jeg op omkring 6000 og anskaffe mig et PANASONIC TX-P42G30Y som flatpanels.dk også har i købsanbefalingerne.
Jeg har ikke kunnet finde særlig meget vedrørende de tv jeg har kigget på og deres input lag og har jeg endelig fundet noget har folk klaget over lagget.
Mit indtryk er at Samsung og Philips-tv generelt er slemme med det, selv når game-mode er aktiv på dem.

Jeg spiller primært fighting spil og fps på xbox'en.

Er der nogen som har andre bud end panasonic'en til mere seriøst gamer brug?

På forhånd mange tak for hjælpen.

/Lasse
Af ChrisVinther
#147818
Jeg har skærmen Samsung UE40D6505 og spiller selv en del PS3, specielt COD. Jeg spiller IKKE i game mode, og har ingen problemer med input lag. Om det så er fordi skærmen har lav input lag eller om jeg bare ikke kan se det ved jeg så ikke..
Af lashdl
#147821
Tak for inputtet!
Jeg kan tage fejl, men det var den opfattelse jeg har fået efter at have læst i tråde der var game-relaterede til flere fjernsyn.

Det kan godt være at mit problem er prisklassen jeg søger i måske (kan se 40d6505 koster omkring 7000).
Af ChrisVinther
#147823
Ja, der er nemlig ret stor debat omkring det, men jeg tror det handler om hvorvidt man lægger mærke til input lag eller ej. Men ellers synes jeg at d6506 er en ganske udmærket skærm til prisen :)
Af Thomas Fisker
#147844
Til gaming kunne du kigge på D5005, her får du ~20ms i game mode, hvor D6505 ligger på ~30ms i game mode.

Ellers er der TX-L42E30Y, den skulle være helt nede på ~10ms i game mode, den kan blive din for 6500,-


Held og lykke
Af lashdl
#147850
Takker!
Jeg søgte lige på d5005 og så at du nævnte det i en anden tråd (http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 5fcb03bf8e)
Heri nævner du retention, er det grunden til at du anbefaler 42e30y istedet? (LED vs plasma)?
Jeg lurer lidt på når jeg nu alligevel er oppe i 6000-kr. klassen om 500 kr. så gør den store forskel (dvs. overvejer nu 42e30y). 10ms lyder godt!
Har du evt. referencer til disse tal?
Af Mysen
#147862
tag et kig på testen af G30 og herefter testen af DT30, som er et modelnr. højere end E-serien, og så endda med 3D.

I mine øjne ser det ud som om, Panasonic kun mestrer Plasma panelet, for deres LCD-tv er sq noget middelmådig.
Hvis du ikke vil have plasma, så vil jeg foreslå dig at kigge efter et andet mærke end Panasonic. Deres LCD-modeller er ikke desideret dårlige, men de er bare uretmæssigt dyre.
Af lashdl
#147866
Kiggede på flatpanels.dk testene af begge tv.
Plasma er fint, det er kun fordi jeg læser om retention at jeg spørger indtil det. Hvis spil ikke har den store indflydelse på det så tror jeg også at plasma tv'et (TX-P42G30Y) er det mest interessante køb pt.
Af Thomas Fisker
#147878
Retention kan godt forekomme i spil, specielt i spil med faste logoer, speedometre og andet, hvis du spiller mange timer af gangen.

Du vil helt sikkert få det bedste billede på G30, og det er langt fra alle der oplever retention som noget større problem.

Hvis du er nervøs for det, anbefaler jeg ue40d5005, den har ca. samme inputlag som G30, men er bare en led.
Af lashdl
#148478
Hej igen.
Nu har jeg tænkt lidt over det (regner med at købe tv'et i næste uge), og tror jeg dropper plasmaen til fordel for LED. Grundene til det er frygt for at retention skulle blive et problem og strømforbruget(næsten 3x så meget som de to andre) ved sådan en fætter.

Jeg har lige et par spørgsmål angående LED tv'erne.

TX-L42E30Y:
-----------
Thomas, du skriver at dette tv skulle have ~10ms input-lag. Har du noget der bekræfter dette, jeg har ikke kunnet finde det på nettet nogen steder, men kunne godt overveje at betale for det hvis jeg kan få yderligere 10ms mindre input lag.

Mysen:
Vil du uddybe hvorfor du finder Panasonics LED/LCD tv middelmådige?

UE40D5005:
----------
Nu har jeg kigget lidt på dette tv yderligere, men overvejer 46" udgaven istedet. Vil der være forskel på input lag med yderligere 6" ?
Af lashdl
#148481
Jeg har fundet en liste over tv med lavt input lag og to tv er poppet op:

sony kdl-46ex402 (lcd)
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=775435

philips 40pfl5605 (led)
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... id=4180264

er der nogen der har erfaringer med disse evt.?
Så vidt jeg kan se har Philips 100hz og Sony 50hz på de givne tv.

de står begge til at have ca. 10ms på:
http://www.dday.it/redazione/1637/DDay- ... l#pagina-2
Af Mysen
#148484
lashdl skrev: Mysen:
Vil du uddybe hvorfor du finder Panasonics LED/LCD tv middelmådige?
Jeg baserer det udelukkende fra tests herinde. Deres 37" DT30 koster det samme som et næsten dobbelt så stort 50" G30, og den taber på:

Dårlig standardindstilling og ingen THX profil
Ikke muligt at justere gamma korrekt
Ringe shadow detail
Dårligt Sortniveau
Ringere til at gengive SD materiale.
Ringere betragtningsvinkler på trods af IPS panel.
Clouding

Du få altså et væsentligt bedre tv, der er dobbelt så stort ved at vælge deres middelklasse plasma-tv frem for deres LCD. Den eneste ofring er på 3D og strømniveau, retention, (buzz, måske)
E30 er et nummer under DT30, selv om man selvfølgelig ikke betaler for 3D.

Sony EX402 er fra 2010, og den klarer sig noget ringere end storebror ex500. Den ville jeg fravælge, for inputlag er ikke alt.
Philips 5605H er også fra 2010, men den fik en udmærket anmeldelse herinde. Den er dog ikke specielt billig ifh. til, at afløseren er kommet på markedet.
Af lashdl
#148489
Tak, det hjalp mig.
Jeg må lige se om jeg kan finde lidt i forhold til
D5005 vs PFL5606h så.

edit:
6606h er udelukket efter at have læst testen herinde.
Af lashdl
#148590
Nu har jeg været ude og kigge i butik igen i dag.
Jeg er solgt til D5005!...
Jeg går ud fra at input-lagget stiger med tommerne? Jeg overvejer meget kraftigt 46" udgaven istedet for 40".