Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#84340
Piti skrev:-Hvilken oplevelse giver Ambilight når man ser TV? Giver det reelt et "større" og billede og en mere behagelig kiggeoplevelse? Mit (kommende) 9664 skal hænge på en hvid væg...
En hvid væg er næsten et must, så det er der hvert fald styr på. Vi har skrevet en del om Ambilight dengang vi anmeldt Philips Aurea serie her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1195460869
-Som jeg læser testen er det eneste væsentligste kritikpunkt¨på billedsiden gengivelsen af sort og shadow detail. Er det noget, der er markant, når man ser TV, eller er det til "at leve med"?
Det er ikke kritisk, men det bidrager da til den overordnede oplevelse. Det er primært synligt i aftentimerne - i dagstimerne bemærker man det ikke i lige så høj grad. Det er ikke altafgørende om sort er 0,1 eller 0,06 cd/m2, men hvis man kommer ned på f.eks. Pioneer KURO niveau, så giver den meget dybe sort et ordentligt boost til billedet, så det føles mere "dybt og tredimensionelt".
-Som jeg har forstået det, kan man i princippet gå på alle hjemmesider på nettet. Der står i testen, at navigationen halter, når man ikke har en mus, hvilket er indlysende. Men hvordan fungerer navigationen og hvordan skriver man web-adresser mm.? Foregår det via et skærmtastatur?
Ja, du har et skærmtastatur og så taster du vha. piletasterne på fjernbetjeningen. Det går ikke så stærkt, men man kan da vise en hjemmeside eller to for gæsterne, hvis det er nødvendigt.

For at komme rundt mellem de forskellige knapper og søgefelter, benytter du en anden tast, som tager dem i rækkefølge. Tasten svarer til hvis du sidder og trykker på "Tab" knappen på dit PC tastatur. På denne måde ruller du gennem alle aktive elementer på hjemmeside og når du står på den rigtige knap eller i det rigtige søgefelt, kan du trykke på en "Enter" knap.
Af Otto J
#84341
Langmack skrev:For at knytte en kommentar til MVP_'s indlæg:
Ikke for at nedgøre Rasmus eller på nogen måde virke sarkastisk - da han+crew gør en virkelig god indsats med FPDK, men jeg synes det er finurligt at vi har en gut her i lille DK som "overruler" alverdens højt betalte TV producenter mht. opsætning og indstilling af deres eget producerede fjernsyn.
Jeg har til gode at se en anmelder rose et Philips tv ud fra det billede det har i standard-indstillinger. Vurderingen laves som regel altid efter en indstilling, der kan være mere eller mindre omfattende. Noget jeg rent faktisk synes er et problem, især når det ikke specifikt gøres tydeligt klart i anmeldelsen at det er nødvendigt for at opnå dét resultat man bedømmer apparatet ud fra. 3/4 af brugerne benytter tv'ene i 100% standard-indstillinger, og så synes jeg det er et problem at man giver et tv en top-anbefaling ud fra kalibrerede indstillinger, uden tydeligt at gøre opmærksom på at anbefalingen ikke gælder hvis tv'et ikke justeres ordentligt.

EDIT: Jeg læste kommentaren jeg svarede på forkert, derfor kan mit indlæg læses forkert: Det er IKKE flatpanels' anmeldelser jeg kritiserer her, men groft sagt alle andre anmeldelser, denne anmeldelse er netop eksemplarisk på dét punkt.
Senest rettet af Otto J 30. dec 2009, 10:24, rettet i alt 1 gang.
Af DennisTHolm
#84366
Kan kun nikke genkendende til anmeldelsen og de kritikpunkter der nævnes heri.

Da jeg modtog skærmen afspillede jeg lidt HD materiale uden kalibrering af dyret, og synes egentlig billedet var godt og jeg var yderst tilfreds (bortset fra den omtalte lagging hvis man har koblet alle kredsløb til). Men efter lidt kalibrering er jeg blevet 100% tilfreds. I aften-timerne når ambilight er slået til føler jeg mig ENDNU mere tilfreds, da det giver en ekstra dimension som ingen andre mærker har. Fjernbetjeningen er som ingen anden jeg har haft. Stabil, flot og tung ;-) Skærmen virker ligeledes solid i materialet med sin børstede alu-ramme. Har man besøg af vennerne har man ligeledes mulighed for at gøre opmærksom på TV'et ved at sætte den i lounge mode (ambi-light uden at fjernsynet er tændt). Enten med dynamiske farver eller hvor man vælger en konstant farve.

Var selv i tvivl i starten da jeg skulle anskaffe mig dette TV og har været land og rige rundt og spurgt gud og hver mand af om deres mening. Endte med at købe 47PFL9664 modellen og er glad for det den dag idag. For mig er fjernsynet IKKE kun billede-gengivelse. Men en komplet pakke lige fra lyd, billede, design og oveni funktionalitet. Her mener jeg at dette TV giver lidt mere end så mange andre (ihvertfald i den prisklasse) ..


Godt nytår
Af xcardman
#84381
Dennis
du siger det selv
For mig er fjernsynet IKKE kun billede-gengivelse

Denne anmeldelse handler netop i højgrad om billedet og ikke så meget det andet.
og der er andre skærme i samme prisklasse som viser et bedre billede.

men fint du er tilfreds. tror aldrig der vil komme en anmeldelse hvor alle er enige.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#84382
AV Precision skrev:3/4 af brugerne benytter tv'ene i 100% standard-indstillinger, og så synes jeg det er et problem at man giver et tv en top-anbefaling ud fra kalibrerede indstillinger, uden tydeligt at gøre opmærksom på at anbefalingen ikke gælder hvis tv'et ikke justeres ordentligt.
Tænker du her på vores anmeldelser? Jeg synes ellers vi rimelig klart gør opmærksom på, at vi taler ud fra det kalibrerede billede, og billedet direkte fra kassen har flere problemer.
Af Remmerboy
#84383
Rasmus Larsen skrev: Tænker du her på vores anmeldelser? Jeg synes ellers vi rimelig klart gør opmærksom på, at vi taler ud fra det kalibrerede billede, og billedet direkte fra kassen har flere problemer.
det gøre i nu også. i viset en graf på hvordan farverne er out-of-the-box hvor rød er blå, gul er sort og grøn er lilla. og bagefter viser i en graf med kalibrerede indstillinger.
men har da set andre sites hvor de bare skriver "efter kalibrering er farverne mere naturlige" uden at forklare mere :S
Af cami
#84384
Tak for den flotte anmeldelse, glæder mig endnu mere til at få min 47PFL9664 ind af døren. Har skrevet mig dine kalibreringsindstillinger bag øret, og vil prøve mig frem med dem når jeg (engang) får min.

Den findes forresten også i 32", dog kun med 100 hz, og så hedder den 32PFL9604.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#84386
cami skrev:Den findes forresten også i 32", dog kun med 100 hz, og så hedder den 32PFL9604.
9604 findes vist i flere størrelser? Men en god betragtning. Det bør egentlig nævnes i anmeldelsen, at der findes denne 100 Hz variant, som er mere eller mindre identisk.
Af calletv
#84394
Rasmus Larsen skrev:
cami skrev:Den findes forresten også i 32", dog kun med 100 hz, og så hedder den 32PFL9604.
9604 findes vist i flere størrelser? Men en god betragtning. Det bør egentlig nævnes i anmeldelsen, at der findes denne 100 Hz variant, som er mere eller mindre identisk.
9604 er betegnelsen for 100 hz 32" og 37", mens 9664 er betegnelsen for 200 hz 42" og 47"
Af Hozoi
#84476
Rasmus Larsen skrev:
AV Precision skrev:3/4 af brugerne benytter tv'ene i 100% standard-indstillinger, og så synes jeg det er et problem at man giver et tv en top-anbefaling ud fra kalibrerede indstillinger, uden tydeligt at gøre opmærksom på at anbefalingen ikke gælder hvis tv'et ikke justeres ordentligt.
Tænker du her på vores anmeldelser? Jeg synes ellers vi rimelig klart gør opmærksom på, at vi taler ud fra det kalibrerede billede, og billedet direkte fra kassen har flere problemer.
Vil den foreslåede kalibrering altid være ens uanset hvilket PFL9664 eksemplar, man tager fat i? Eller kan det variere indbyrdes fra eksemplar til eksemplar, hvordan den bedste indstilling findes?
Af Otto J
#84513
Rasmus Larsen skrev:
Tænker du her på vores anmeldelser? Jeg synes ellers vi rimelig klart gør opmærksom på, at vi taler ud fra det kalibrerede billede, og billedet direkte fra kassen har flere problemer.
Nej, tværtimod, det var en kritik af de andre anmeldelser som jeres blev holdt op imod, og et forsvar af jeres - beklager hvis det ikke fremgik. Netop denne anmeldelse er SUPER på dét punkt, og beskriver det præcist som jeg ville ønske alle anmeldelser gjorde det.
Af Otto J
#84514
Hozoi skrev:
Vil den foreslåede kalibrering altid være ens uanset hvilket PFL9664 eksemplar, man tager fat i? Eller kan det variere indbyrdes fra eksemplar til eksemplar, hvordan den bedste indstilling findes?
Tillader mig lige at svare: De foreslåede indstillinger fra Rasmus kan benyttes som en fornuftig grund-indstilling, men er ikke det samme som en egentlig kalibrering. Der er udsving fra panel til panel, der gør at du ikke kan overflytte især farvetemperatur-indstillinger fra ét tv til et andet, og forvente lige så korrekt en gengivelse. Hvis du vil være fuldstændigt sikker på de perfekte indstillinger på lige netop dit tv, så er der ingen vej uden om at måle på det, men mange vil givetvis kunne stille sig tilfreds med mindre.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#84515
Hozoi skrev:
Rasmus Larsen skrev:Tænker du her på vores anmeldelser? Jeg synes ellers vi rimelig klart gør opmærksom på, at vi taler ud fra det kalibrerede billede, og billedet direkte fra kassen har flere problemer.
Vil den foreslåede kalibrering altid være ens uanset hvilket PFL9664 eksemplar, man tager fat i? Eller kan det variere indbyrdes fra eksemplar til eksemplar, hvordan den bedste indstilling findes?
Ja den kan som udgangspunkt overføres til andre modeller - også andre tommestørrelser. Der hvor det bliver problematisk, er, når forskellige modeller i serien benytter forskellige paneler. F.eks. som i Sonys W5500 serie, hvor 32 og 37" modellen benytter ét panel og 40+ modellerne benytter et andet.

Der er naturligvis variationer, og kalibreringen er ikke nødvendigvis lige så pæcis på et andet Tv som på det eksemplar vi havde. Variationerne er dog små, så alle indstillinger pånær RGB (rød, grøn, blå) kan overføres uden problemer.
RGB derimod kan være en smule anderledes. Den bør laves for det separate eksemplar, men vores forslag bør alt andet lige være et fint udgangspunkt for dig - og formentlig en forbedring.
Af hlh
#85050
Denne test virker noget mere grundig end den tidligere test af Philips top model.
Denne gang bliver lyden i det mindste fremhævet som værende langt over gennemsnittet for fladskærme
(at dette ikke var med i den første test kan undre, da lyd-systemet er det samme på disse to modeller).

Der er dog stadigt nogle udladelser, der virker besynderlige:

At det ikke bemærkes, at 9000 serien har trådløst internet adgang. Hvilket gør muligheden for opkobling til internettet meget mere meningsfuld sammenlignet med Samsung/Sony etc.

At Rasmus ikke beskriver hans holdning til Ambilight funktionen

Det fastholdes også, at LG´s SL8000 er hurtigere end Philips og forklaringen på dette er (nu):
Sløret er ikke helt nede på niveauet fra LGs SL8000 serie, men Philips 9664H klarer sig på niveau med sin storebror i 9704H. Det skyldes forholdet, at IPS panelerne (i LG SL8000) generelt har lavere rise og fall tider end ASV panelerne (i 9664H og 9704H) for responstiden.
Det ville være rart med en kilde på ovenstående påstand (og samtidig skal det bemærkes, at Philips i dag primært bruger ASV eller IPS panelerne).

Dette er og bliver Rasmus subjektive oplevelse. Jeg tror, at de fleste andre vil opleve noget andet, hvis man sammenligner disse to skærme. Dette underbygges også af de opgivne responstider philips 1 ms versus LG´s 2,2 ms. Philips 1 ms i responstid er målt som den typiske responstid (= gennemsnitlig responstid).

Det kan godt være, at Rasmus ikke kan se det, men Philips modeller med 100 hz + scanning backlight
er de hurtigste LCD fladskærme pt.