Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Toranaga
#74801
Er der andre der bruger U2410 med Windows 7? Under indstillinger står der den kører 59hz og selv om jeg skifter den til 60hz, så står den på 59hz hvis jeg går ind under indstillinger igen. Kan man på nogen måde tjekke hvilken refresh rate den faktisk kører?
Af Toranaga
#74990
Når man kører kalibrering kører programmet så automatisk uden nogen profil eller bør man egentlig fjerne evt tidligere profil først?
Af knekker
#75007
Så vidt jeg ved, kræver det at monitoren tillader hardware kalibrering, og det er vist ikke tilfældet for U2410, så du bliver nødt til at lave en profil og så manuel kalibrere den.
Af Toranaga
#75018
Jeg syntes teksten fremstår lidt mindre skarp end min 2007wfp. Men hvis man ændrer på sharpness ændres farverne på skærmen!?!? Skruer jeg sharpness på 100 bliver hvid helt lysegrøn??
Af Holmer
#75094
Rasmus Larsen skrev:
Magnar skrev:Hvis man ikke føler at have behov for Dells ekstra garanti mm. kan man spare 1000 kr. ved at købe skærmen hos Dustinhome.

http://www.dustinhome.dk/pd_5010330369.aspx
Man mister dog så garantien mod pixelfejl, 3-årig fabriksgaranti og 24-timers support. Men ellers er det samme skærm, ja.
Jeg spurgte DustinHome i går om jeg fik samme garanti hos dem som hvis jeg købte en U2410 direkte hos Dell. Overraskende var svaret: "Du får den samme garanti som du får ved DELL. Det er også dem du skal henvende dig
til hvis den f.eks. skal til reparation." Så på den baggrund har jeg lige bestilt en Dell U2410 hos dem. Det er næsten for godt til at være sandt og på Dells hjemmeside står der under pixelgarantien: "Premium Panel-garanti – 100 % udskiftning af skærme i UltraSharp-serien, der er solgt sammen med systemer eller uafhængigt, og som er købt direkte fra Dell, hvis det konstateres, at en lysende pixel er defekt. Gælder inden for den almindelige eller den udvidede garantiperiode, hvis dette er relevant (udskiftningsenheder kan være reparerede, medmindre dette er forbudt ved lokal lovgivning)" Så hvad skal jeg tro på?

I øvrigt tak for et super site og anmeldelser.
Mvh
Holmer
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#75095
Toranaga skrev:Jeg har lige fået min U2410 og har netop kørt kalibrering med Spyder3 Elite. Jeg satte sort target til 0.20 og hvid til 120.

Selv med brightness på 15 for at nå lavt nok white level kunne jeg ikke få sort på mindre end 0,27 hvilket overraskede mig lidt. Kontrast er på standard 50.

Jeg syntes standard sRGB indstillingen er meget grønlig?
Hvis sRGB profilen er meget grøn kan det hænge sammen med at du måske allerede har indlæst en anden profil fra din gamle skærm? Eller også har du bare været vant til at se på et konsekvent forkert billede. Øjnene skal lige have lidt tilvænningstid. :)

U2410 kan godt være lidt tricky at kalibrere. Det er mange skærme med udvidet farvespekter. Bemærk at du skal kalibrere den i Standardprofilen og ikke custom profilen, da de giver en del problemer. Prøv også at lade vær med at justere RGB i selve skærmens menu men gør det i stedet med din Spyder (den bør gøre det automatisk når den opretter farveprofil).

Efter kalibrering vil du dog formentlig få indstillet skærmen til det store AdobeRGB spekter. Hvis du ønsker at arbejde med sRGB spektret, så bør du bruge denne profil.

Det høje sortniveau kan jeg ikke forklare. Laver du målingerne i dagslys eller om aftenen?
Af Toranaga
#75123
Rasmus Larsen skrev:
Toranaga skrev:Jeg har lige fået min U2410 og har netop kørt kalibrering med Spyder3 Elite. Jeg satte sort target til 0.20 og hvid til 120.

Selv med brightness på 15 for at nå lavt nok white level kunne jeg ikke få sort på mindre end 0,27 hvilket overraskede mig lidt. Kontrast er på standard 50.

Jeg syntes standard sRGB indstillingen er meget grønlig?
Hvis sRGB profilen er meget grøn kan det hænge sammen med at du måske allerede har indlæst en anden profil fra din gamle skærm? Eller også har du bare været vant til at se på et konsekvent forkert billede. Øjnene skal lige have lidt tilvænningstid. :)

U2410 kan godt være lidt tricky at kalibrere. Det er mange skærme med udvidet farvespekter. Bemærk at du skal kalibrere den i Standardprofilen og ikke custom profilen, da de giver en del problemer. Prøv også at lade vær med at justere RGB i selve skærmens menu men gør det i stedet med din Spyder (den bør gøre det automatisk når den opretter farveprofil).

Efter kalibrering vil du dog formentlig få indstillet skærmen til det store AdobeRGB spekter. Hvis du ønsker at arbejde med sRGB spektret, så bør du bruge denne profil.

Det høje sortniveau kan jeg ikke forklare. Laver du målingerne i dagslys eller om aftenen?
"Bemærk at du skal kalibrere den i Standardprofilen og ikke custom profilen". Hvad mener du med det? Jeg stillede skærmen i sRGB profilen og derefter kørte kalibreringen. Er det forkert? Mener du at jeg skal stille den i Standard, kalibrere og så derefter skifte den tilbage til sRGB???

Ang. AdobeRGB, som jeg har forstået så er dette ikke understøttet af windows 7?

Ang. sort, så målte jeg både i normal belysning og i nær mørke og det gav ingen forskel.
Af Sickboy
#75336
Jeg nu også fået min Dell U2410, og sikke en skærm. Den erstatter min gamle IBM 22" CRT, så det er min første fladskærm. Jeg var meget skeptisk især med hensyn til spil, men jeg må sige det er gjort til skamme. Selv FPS kører godt. Jeg oplever stort set ingen ghosting eller trailing.
Farverne er perfekte med sRGB. Hvis jeg skal sige noget negativt må det være sortniveauet, som godt kunne være en anelse bedre. Det er dog ikke noget som bør afholde folk fra at købe den. Den har SÅ mange andre styrker. Og jeg skal nok også lige vænne mig til LCD, da mit TV er et kalibreret Pioneer 5090H.
Angående garanti kan jeg oplyse at man hos Dustin Home har nøjagtig samme gode garanti, som hos Dell selv. Det eneste man ikke har er 24 timers tlf. support. Jeg har både talt med Dell og Dustin Home om det.
Jeg købte dog min hos Dell til samme pris som hos Dustin Home ;)
Af Holmer
#75581
Sickboy skrev:Angående garanti kan jeg oplyse at man hos Dustin Home har nøjagtig samme gode garanti, som hos Dell selv. Det eneste man ikke har er 24 timers tlf. support. Jeg har både talt med Dell og Dustin Home om det.
Jeg købte dog min hos Dell til samme pris som hos Dustin Home ;)
Mange tak for den oplysning, jeg kunne ikke vente med at bestille så fik ikke selv kontaktet Dell :)
Af Banno
#75942
Jeg har købt skærmen direkte fra Dell - desværre til den dyre pris. Så jeg har forsøgt at kontakte dem, men kommer enten i loop i deres telefonsystem eller bliver henvist til deres hjemmeside. Er der nogen, der har et godt nummer man kan ringe til for at få kontakt med deres salgsafdeling? Jeg vil da ha' de 1.000,- i rabat!

Skærmen var også defekt desværre. Havde et grimt bleeding spot i bunden af skærmen, så den skal også byttes.

Men ellers er jeg meget imponeret over skærmen.
Af andmm
#79175
nu 3.874,00 hos dustin (uden home). Er der nogen som har en ide om hvornår sådan en skærm traditionelt vil fald til i omegnen af 3000 kr?

Det samme som omtales omkring garanti må vel også gælde hos Dustin?
http://www.dustin.dk/pd_5010330369.aspx
#80183
Så vidt jeg kan se, kommer flatpanels.dk’s og tftcentral.co.uk’s anmeldelser af de to skærme til modsatte konklusioner, hvad angår skærmenes evne til at gengive sort (”black depth”) .

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2410.htm
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_lp2475w.htm

Tftcentral mener, at HP’en er bedst mens flatpanels mener at Dell’en er bedst. Dette fremgår også af Rasmus Larsens svar til DrRetina den 27. sep. 2009.
Inden jeg køber en af de to skærme, vil jeg meget gerne prøve at forstå forstå denne meningsforskel.

På forhånd tak - PMPIU
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#80187
Simon (som jeg kender) fra tftcentral.co.uk og jeg bruger samme måleustyr. Simon når lavere ned på HP LP2475W, men du skal også bemærke, at han når den lavere gengivelse af sort ved en lavere lysstyrke.

Lysstyrke og sort følges ad på LCD skærme, netop fordi LCD er passivt og har brug for lys bagfra. Når lyset skrues ned, kan LCD kan LCD teknologien også gengive dybere sort.

Jeg målte, at Dell havde lidt lavere end HP. Simon målte, at HP havde lidt laver end Dell, men i sidste ende er begge skærme baseret på samem panelteknologi IPS og forskellene er derfor ikke gigantiske. At vi måler noget forskelligt er formentlig et resultat af, at kalibreringen har været lidt forskellig.

Personligt mener jeg dog du får den bedste skærm med Dell U2410. Også fordi den er kalibreret fra start af.
Senest rettet af Rasmus Larsen 18. nov 2009, 15:08, rettet i alt 1 gang.