22. jul 2020, 10:36
#317024
Hvordan en instruktør visuelt kan fremvise sit værk afhænger af den værktøjskasse, som findes. Begrænsningerne i det visuelle udtryk er defineret af fremvisningsteknologien (projektorer, skærme osv) på tidspunktet, hvor standarden blev sat. Nye standarder såsom HDR defineres ud fra nye fremvisningsteknologier, som kommer til.
24fps billedfrekvens, Rec.709 (i hjemmet) / DCI-P3 (i bio) farverum, SDR (op til 100 nits), 8-bit osv. er alle begrænsninger.
Bare fordi man giver en indholdsskaber en større værktøjskasse med f.eks. op til 120fps, Rec.2020 farverum og den udvidede dynamik i HDR, så behøver vedkommende jo ikke at tage det i brug. I en HDR-container kan du lægge samme film (identiske farver, lys osv.), som blev udgivet i SDR på f.eks. Blu-ray. Du kan også lægge en sort/hvid film. Dette er ikke falsk HDR.
Én ting er dog helt sikkert: Hvis man ikke rykker sig fra 24fps, SDR, Rec.709 farverum mv. så begrænser man indholdsskaberens muligheder på det visuelle område.
HDR er ikke et "look", som man lægger ovenpå noget eksisterende. Det er større lys/farvedynamik, som man kan tage i brug i skabelsesprocessen for indholdet. Lægger man det på kunstigt (f.eks. med en algoritme) via post-processering, så kan man godt tale om falsk HDR, men det er ikke sådan størstedelen af ældre film genudgives i HDR. Det gøres på baggrund af en ny scanning af f.eks. 35mm negativ, som man så tager ind i studiet og redigerer på ny - ofte med instruktøren og tekniske folk fra filmskabelsen i stolen.
-----
Jeg bliver nok nødt til at spørge, om du tror, at HDR indenfor video er det samme som HDR indenfor fotografi?
Gromit skrev: ↑16. jul 2020, 15:26 "HDR et værktøj."Hmm, det har du altså fået galt i halsen.
...lige præcis. Et manipulerende værktøj.
Hvordan en instruktør visuelt kan fremvise sit værk afhænger af den værktøjskasse, som findes. Begrænsningerne i det visuelle udtryk er defineret af fremvisningsteknologien (projektorer, skærme osv) på tidspunktet, hvor standarden blev sat. Nye standarder såsom HDR defineres ud fra nye fremvisningsteknologier, som kommer til.
24fps billedfrekvens, Rec.709 (i hjemmet) / DCI-P3 (i bio) farverum, SDR (op til 100 nits), 8-bit osv. er alle begrænsninger.
Bare fordi man giver en indholdsskaber en større værktøjskasse med f.eks. op til 120fps, Rec.2020 farverum og den udvidede dynamik i HDR, så behøver vedkommende jo ikke at tage det i brug. I en HDR-container kan du lægge samme film (identiske farver, lys osv.), som blev udgivet i SDR på f.eks. Blu-ray. Du kan også lægge en sort/hvid film. Dette er ikke falsk HDR.
Én ting er dog helt sikkert: Hvis man ikke rykker sig fra 24fps, SDR, Rec.709 farverum mv. så begrænser man indholdsskaberens muligheder på det visuelle område.
HDR er ikke et "look", som man lægger ovenpå noget eksisterende. Det er større lys/farvedynamik, som man kan tage i brug i skabelsesprocessen for indholdet. Lægger man det på kunstigt (f.eks. med en algoritme) via post-processering, så kan man godt tale om falsk HDR, men det er ikke sådan størstedelen af ældre film genudgives i HDR. Det gøres på baggrund af en ny scanning af f.eks. 35mm negativ, som man så tager ind i studiet og redigerer på ny - ofte med instruktøren og tekniske folk fra filmskabelsen i stolen.
-----
Jeg bliver nok nødt til at spørge, om du tror, at HDR indenfor video er det samme som HDR indenfor fotografi?