Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3043
Du vil få en del ud af at sætte dig ind hvordan en fladskærm fungerer. Den essentielle forskel på en CRT og en LCD TFT skærm er at CRT skærmen benytter elektroner de eksiterer en plasma til at skabe billedet på skærmen hvorimod en LCD TFT skærm har et fast antal pixels bestående af 3 små flydende krystal-enheder - en for hver grundfarve.

CRT skærmen kan fokusere sin elektronstråle på ligeså mange punkter som elektronikken kan følge med til, så hvis du beder om en opløsning på 800x600 pixels skyder katode kanonen 800x600 punkter på skærmen som du så ser som pixels. Hvis du beder den om at skyde 1600x1200 så gør den også dette uden at brokke sig.

Med en LCD TFT skærm har du derimod ALTID et givent antal pixels fordi hver pixel rent fysisk bliver fremstillet på et substrat. Hvis dette antal pixels er 1600x1200, så kan du jo ikke fremstille en opløsning på 1280x1024 - af 2 grunde:
1. Hver af de 1024 linier indeholder 1280 punkter, men da du rent fysisk har 1600 punkter så må nogle af dine pixels "deles" om de 1280 punkter og det kan kun komme til at se lidt mærkeligt ud.
2. 1600x1200 er i forholdet 4:3 hvorimod 1280x1024 er i forholdet 5:4 - hvis du prøver at få sidstnævnte opløsning til at stå på en skærm med 1600x1200 punkter, så bliver billedet trukket ud til hver side og du vil derfor få nogle meget uheldige effekter ud af det. Med en skærm på 1600x1200 punkter bør du holde dig til opløsninger der som et minimum også har forholdet 4:3 - dvs. 800x600 eller 1024x768.

Hvis du regner lidt på det så kan du således se at lige præcis opløsningen 800x600 også vil stå knivskarpt på en 1600x1200 skærm idet der går 4 fysiske pixels til at vise hver af de 800x600 pixels.
Af Wildt
#3047
Dog vil forvirringen være komplet når, som Rasmus nævner, næste generation af CRT kommer frem. Her har hver pixel sin egen elektronstråle, hvorfor antallet af pixels igen er "låst" og samme problematik mht. native mode gør sig gældende.
Af MassMan
#3050
Vil en 1600x1200 skærm ikke gengive opløsningen 800x600 bedre end en 1280x1024 skærm?
Af Wildt
#3051
MassMan skrev:Vil en 1600x1200 skærm ikke gengive opløsningen 800x600 bedre end en 1280x1024 skærm?
Det ville jeg tro, men dog uden at vide det. Man kunne da godt forestille sig at netop denne "double up" på antallet af pixels på begge akser må ligge lige til højrebenet for en interpolationsalgoritme. Man kunne her måske endda foretrække bare at lade hver pixel i input blive til 4 i output, hvorved du ville undgå interpolerede farver, men til gengæld et meget pixeleret resultat.

Men anyways, hvem kører 800x600? ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#3054
Jo, som yakken også nævner, vil 800x600 stå fint på et 1600x1200 panel. Jeg prøver ofte for sjov skyld at køre i opløsningen når jeg tester 20 eller 21 tommer skærme, men alting bliver bare for stort. Man kan ane pixelkanterne lidt bedre, men det er klart en af de opløsninger, som afvikles bedst på en 20 tommer skærm - pixelantallet ganges jo bare op til at passe.
Af pete
#3055
Hej Rasmus

Hvad mener du med: "så længe man ikke udfører grafisk arbejde" ?
er den ikke så god til grafisk arbejde?

Jeg skal bruge den til billedebehandling m.m, skal jeg kigge på en anden skærm så
Har du et par alternativer som er bedre til grafiskarbejde som er i sammeprislag (hvis vi ser bort fra de store og dyre Ezio og LaCie) og størrelse (19-20") ?

på forhånd tak
mvh Peter
Af stigers
#3056
Mange tests af fladskærme er ok - denne ingen undtagelse.

Men et lille ord om garantien er vel ikke at foragte - mange køber jo skærm på baggrund af et div. tests... ????
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#3059
Hvad mener du med: "så længe man ikke udfører grafisk arbejde" ?
er den ikke så god til grafisk arbejde?
Samsung 204B er en af de første skærme der gør brug af et TN panel i 20 tommer - derfor er den så billig. TN panelet er i teorien kun 6-bit, men bruger nogle algoritmer til at udregne, hvordan man kan vise de resterende farver. Det aspekt, samt de lidt begrænsede betragtningsvinkler, gør dem ikke specielt egnede til grafisk brug.

På grund af det ovenfornævnte aspekt ligger producenterne dog heller ikke så meget i at kalibrere TN baserede skærme så præcist fra starten af - hvis du kan se sammenhængen?

Du kan læse om de forskellige paneltyper her: http://www.flatpanels.dk/efterpanel.php

stigers: Det skal jeg helt sikkert tænke over i fremtiden. Det kan dog nævnes, at 204B ikke er dækket af Zero Bright Pixel garantien mod pixelfejl. Du kan se garantien for pixelfejl her: http://www.samsung.com/dk/support/guara ... elspec.pdf

Udover pixelfejl, så er 204B dækket af en 3-årig fabriksgaranti.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3062
MassMan skrev:Vil en 1600x1200 skærm ikke gengive opløsningen 800x600 bedre end en 1280x1024 skærm?
Jo - du kan selv regne ud hvorfor: 1600x1200 er jo stadig i forholdet 4:3 hvorimod 1280x1024 er i 5:4 og idet 800x600 også er i forholdet 4:3 så vil det fysiske antal pixels for det første være i det samme forhold som den store skærm, men du får samtidigt en opløsning der er et helt multiplum af native opløsningen og det vil altid stå skarpt.
Af ledderlappan
#3072
Jeg kan nu ikke helt finde ud af om denne skærm er et bedre tilbud end Philips 200W6CS som er med et 16ms S-IPS panel. Den nye Samsung har bedre indstillinger og hurtigere responstid -som vel burde føles betydeligt hurtigere end et 16ms S-IPS panel.
Men hvad med farverne? Kan sådan en nyere udgave af et TN panel efterhånden hamle op med et "aldrende" S-IPS panel som der sidder i den philips? Og så er 200W6CS jo ca. 800kr billigere. Hmm.
Af pete
#3077
Rasmus Larsen skrev:
Hvad mener du med: "så længe man ikke udfører grafisk arbejde" ?
er den ikke så god til grafisk arbejde?
Samsung 204B er en af de første skærme der gør brug af et TN panel i 20 tommer - derfor er den så billig. TN panelet er i teorien kun 6-bit, men bruger nogle algoritmer til at udregne, hvordan man kan vise de resterende farver. Det aspekt, samt de lidt begrænsede betragtningsvinkler, gør dem ikke specielt egnede til grafisk brug.

På grund af det ovenfornævnte aspekt ligger producenterne dog heller ikke så meget i at kalibrere TN baserede skærme så præcist fra starten af - hvis du kan se sammenhængen?

Du kan læse om de forskellige paneltyper her: http://www.flatpanels.dk/efterpanel.php

stigers: Det skal jeg helt sikkert tænke over i fremtiden. Det kan dog nævnes, at 204B ikke er dækket af Zero Bright Pixel garantien mod pixelfejl. Du kan se garantien for pixelfejl her: http://www.samsung.com/dk/support/guara ... elspec.pdf

Udover pixelfejl, så er 204B dækket af en 3-årig fabriksgaranti.
okay tak
Af mbm
#3080
Jeg er meget i tvivl om jeg skal vælge denne skærm frem for ViewSonics 2ms.?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3087
Du bliver nødt til at gøre dig klart hvad det egentlig er du ønsker. En 19" og en 20" skærm har jo ikke samme opløsning, som vi allerede har omtalt, så du må først og fremmest gøre op med dig selv om du ønsker at spille i 1600x1200 i alle spil - 1280x1024 er udelukket med en 20" skærm.

Skærmen kan umuligt blive ligeså hurtigt som en 2 ms 19" - det er teknologien bare ikke god nok til endnu. Generelt falder den reelle responstid jo større skærmen bliver.

Mht. S-IPS vs. TN så vil du stadig få en bedre all-round skærm med et S-IPS panel, men det vil ikke være ligeså hurtigt til spil som TN-panelet. Problemerne med synlige farveforskelle pga. betragtningsvinklerne vil også være mindre med S-IPS panelet om end de stadig vil være synlige (det er de i hvert fald på Dells 20" paneler).
Af mbm
#3100
Sidder nu igen og gniber øjnene sammen pga min gamle Samsung SyncMaster 900IFT er blevet uskarp. Så Jeg skal virkelig have en ny skærm nu.
Da jeg åbenbart må gå meget på kompromi, med mine ønsker om at spille i forskellige opløsninger, må valget nok falde på 1280x1024 og dermed en 19".
Men der er én der skriver i denne tråd at det kun er i desktop man skal holde den native opløsning og at det ikke er nødvendigt i spil? Er det en generel holdning?
Jeg ville sagtens kunne leve med en desktop på 1600x1200, men ikke at jeg altid ville skulle spille i denne opløsning.
:( Det er sku skide svært at vælge synes jeg.
Men på den anden side så kunne jeg jo bare købe en over nettet, og så benytte mig af de 14 dages returret hvis jeg ikke synes det er noget.