Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MickDK
#259738
Sidder 2m fra 65" OLED, på den afstand er billedet OK :)

Men sad jeg 5m væk og skulle jeg vælge imellem 100" LCD og 55" OLED - ja så ville jeg vælge 55" OLED og i stedet flytte sofaen tættere på skærmen,

Venter nu på at 55" OLED falder til 5K så jeg kan få udskiftet vores sovekammer TV (46" LCD som står ved forenden af sengen) :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#259741
MickDK skrev:Sidder 2m fra 65" OLED, på den afstand er billedet OK :)

Men sad jeg 5m væk og skulle jeg vælge imellem 100" LCD og 55" OLED - ja så ville jeg vælge 55" OLED og i stedet flytte sofaen tættere på skærmen,

Venter nu på at 55" OLED falder til 5K så jeg kan få udskiftet vores sovekammer TV (46" LCD som står ved forenden af sengen) :)
Det var godt nok en lille stue, hvis man kun kan sidde 2 meter fra en skærm, så er der dårligt plads til tv bordet eller sofa på samme tid , og slet ikke noget sofabord der, så er vi jo over 2 meter :)

Det er vel mere på toilettet vi mangler en 55" oled, når soveværelse og de andre rum har det men toilettet har kun 3 meter fra toilet til væg, det synes jeg er for tæt på :)


(ironi kan forekomme i indlægget)
Af MickDK
#259742
bbplayer skrev:
MickDK skrev:Sidder 2m fra 65" OLED, på den afstand er billedet OK :)

Men sad jeg 5m væk og skulle jeg vælge imellem 100" LCD og 55" OLED - ja så ville jeg vælge 55" OLED og i stedet flytte sofaen tættere på skærmen,

Venter nu på at 55" OLED falder til 5K så jeg kan få udskiftet vores sovekammer TV (46" LCD som står ved forenden af sengen) :)
Det var godt nok en lille stue, hvis man kun kan sidde 2 meter fra en skærm, så er der dårligt plads til tv bordet eller sofa på samme tid , og slet ikke noget sofabord der, så er vi jo over 2 meter :)

Det er vel mere på toilettet vi mangler en 55" oled, når soveværelse og de andre rum har det men toilettet har kun 3 meter fra toilet til væg, det synes jeg er for tæt på :)


(ironi kan forekomme i indlægget)
Ironi er helt OK, det er sarkasme man skal være lidt forsigtig med :D :p
Af lennon
#259745
Det handler jo om andet end budget,møblering og koneaccept, - nemlig først og fremmest om billedkvalitet. Og der findes en kritisk grænse for hvornår man begynder at udnytte detaljeringsgraden i de forskellige opløsninger, i forhold til skærmstørrelse og afstand . De af os der vælger for lille TV mister simpelthen noget af billedeoplevelsen . Klart,at kildesignalet er en faktor - men på et entusiastsite gir det ingen mening at forholde sig til laveste fællesnævner ( SD, VHS, youtube o.l) .Det kan man dyrke på Ipadden . Og nej, man kan desværre ikke kompensere ved at købe et mindre TV og rykke tættere på . .
HVOR DER ER VILJE ER DER VÆGPLADS . . !
Brugeravatar
Af bbplayer
#259751
lennon skrev:Det handler jo om andet end budget,møblering og koneaccept, - nemlig først og fremmest om billedkvalitet. Og der findes en kritisk grænse for hvornår man begynder at udnytte detaljeringsgraden i de forskellige opløsninger, i forhold til skærmstørrelse og afstand . De af os der vælger for lille TV mister simpelthen noget af billedeoplevelsen . Klart,at kildesignalet er en faktor - men på et entusiastsite gir det ingen mening at forholde sig til laveste fællesnævner ( SD, VHS, youtube o.l) .Det kan man dyrke på Ipadden . Og nej, man kan desværre ikke kompensere ved at købe et mindre TV og rykke tættere på . .
HVOR DER ER VILJE ER DER VÆGPLADS . . !
Desværre, er det ikke først og fremmest ens pengepung, som sætter grænsen, eller vil du have folk skal tage kviklån fordi du mener billede er vigtigere end ens økonomiske grænser :)
Af lennon
#259772
Ved 5m siddeafstand tror jeg bare, at man får en bedre billedoplevelse med et godt 75” LCD end med et supergodt 65” OLED til samme pris - forudsat at man sidder nogenlunde i sweetspot.
Af Pedersen.86
#259773
Større ja, bedre nej! Men nu er jeg også en af dem der heller ikke bliver imponeret over billedekvaliteten i biografen, heller ikke IMAX.
Af barslund69
#259775
lennon skrev:Ved 5m siddeafstand tror jeg bare, at man får en bedre billedoplevelse med et godt 75” LCD end med et supergodt 65” OLED til samme pris - forudsat at man sidder nogenlunde i sweetspot.
Yes det er samme mening her.
Somsagt sidder jeg de knap 5m væk
Derfor jeg droppede ide om jeg vil købe Sony 65" OLED og i stedet købte mit 75"XE9005. Har ikke fortrudt
Af lennon
#259781
Pedersen.86 skrev:Større ja, bedre nej! Men nu er jeg også en af dem der heller ikke bliver imponeret over billedekvaliteten i biografen, heller ikke IMAX.
Det er da heldigvis en oplevelse du er ret alene omkring . .
Brugeravatar
Af bbplayer
#259782
lennon skrev:
Pedersen.86 skrev:Større ja, bedre nej! Men nu er jeg også en af dem der heller ikke bliver imponeret over billedekvaliteten i biografen, heller ikke IMAX.
Det er da heldigvis en oplevelse du er ret alene omkring . .
Mon ikke der er flere folk som er blevet forfængelige og glemmer at få checket øjne, der er jo sukkersyge som angriber synet, så folk ser generelt dårligere. Når vi idag har 300.000+ som render rundt uden at vide de har diabetes 2, så må der også være dem som køber større skærm og derfor mener de ser billede bedre. Det må afgjort hænge sammen med synet, når man skal derop i de størrelse, når biografen ikke er nok. ;)
Brugeravatar
Af Tech2007
#259799
Her på Flatpanels, så har nedenstående modeller alle fået 70 i "Billedkvalitet" ifølge anmeldelserne.
Samsung MU7005
Sony XE85
Panasonic EX700

Men er EX700 ikke en smule bedre end Samsung- og Sony-modellen, når vi snakker billedkvalitet?
Af Grandahl
#259806
Nej den er ikke bedre billedmæssigt. Synes til gengæld at den er voldsomt forældet mht. fjernbetjening, menu og smart tv ligner for mig et levn fra 90érne. De er slet ikke opdateret der.

i øvrigt er deres smart tv/app en død sild, firefox har trukket sig ud, så Panasonic lader det stå åbent i håb om at nogle brugere vil tage den op og opdatere. Det er noget useriøst synes jeg.
Brugeravatar
Af Tech2007
#259816
Så de tre ovenstående modeller er på samme niveau billedmæssigt?

Ja, ved godt alt det med Firefox har trukket sig, og det er en død platform. :-/
Af JesperAndersen
#259824
bbplayer skrev:
lennon skrev:
Pedersen.86 skrev:Større ja, bedre nej! Men nu er jeg også en af dem der heller ikke bliver imponeret over billedekvaliteten i biografen, heller ikke IMAX.
Det er da heldigvis en oplevelse du er ret alene omkring . .
Mon ikke der er flere folk som er blevet forfængelige og glemmer at få checket øjne, der er jo sukkersyge som angriber synet, så folk ser generelt dårligere. Når vi idag har 300.000+ som render rundt uden at vide de har diabetes 2, så må der også være dem som køber større skærm og derfor mener de ser billede bedre. Det må afgjort hænge sammen med synet, når man skal derop i de størrelse, når biografen ikke er nok. ;)
- det er godt nok noget frygteligt sludder at skrive.....
At drage sammenligning med sukkersyge = dårligt syn = årsag til at folk køber "store" TV, er ihvertfald noget af en "fri omskrivning" :s