Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Grandahl
#230183
Vil bare lige knytte nogle få betragtninger til skærmen som jeg har erhvervet mig her for få dage siden.

Har brugt disse kalibreringstal:
http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/eg9100/settings

Synes som sådan de er gode, er dog usikker på hvad jeg skal stille op med alle de forskellige muligheder under white balance der kommer lidt nede i indslaget. Jeg valgte at bruge den første af de mange muligheder, uden dog kunne redegøre hvorfor den frem for de øvrige. Måske en kan fortælle lidt om det?

Skærmen er jeg rigtig tilpas med, betragtningsvinkler er uovertrufne, farverne mister ikke glød nærmest uanset hvor langt du bevæger dig ud i siden, skærmen er af den buede slags, den er dog kun ganske lidt buet ift. f.eks. Samsungs modeller. Jeg synes egentlig betydningen er minimal. Jeg har en Samsung HU7505 ( den er dog en flad model )fra 2014 og samligne med, sortniveauet er noget bedre, generelt dejligt billede også med farverne. Den straffer dog ubarmhjertigt kanaler med SD, men sådan er det vel bare.
Jeg synes dog at min Samsung er bedre til at vise hurtige bevægelser, dem der f.eks. kører hen over skærmen forneden i tv2 nyhedsudsendelser hvor de medvirkende står opført når programmet slutter, ligeledes ved sport er min Samsung bedre..
Er der nogle andre der har nogle indstillinger der kan hjælpe her? Har slået TrueMotion fra.
Synes jeg oplever at det er forskelligt hvor hurtig den er i menuerne, det kan godt tage lidt tid at få EPG frem, andre gange er den hurtig nok, lidt underligt!

Dette var nogle førstehåndsindtryk, der kommer nok mere på senere.

I er hjertens velkomne til at komme med input :)
Af Grandahl
#230188
Heh, nej jeg spiller egentlig aldrig. Har en ps 2 der holder i "pit" og har gjort det længe. Kan desværre ikke bidrage med noget der :)
Af Grandahl
#230194
Huha, det skal jeg da have tjekket ud når jeg kommer hjem, tak for info :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#230230
Tillykke med dit nye TV :)
Grandahl skrev:Synes som sådan de er gode, er dog usikker på hvad jeg skal stille op med alle de forskellige muligheder under white balance der kommer lidt nede i indslaget. Jeg valgte at bruge den første af de mange muligheder, uden dog kunne redegøre hvorfor den frem for de øvrige. Måske en kan fortælle lidt om det?
Indstillingerne er såkaldte IRE 5-100. Tænk på gråtoneskalen fra 0 (helt sort) til 100 (helt hvid). Med hvert skridt på 5 bevæger man sig mod en smule lysere gråtoner. For hvert skridt kan man så angive hvad RGB (rød, grøn, blå) skal stå på for at få farvebalancen bedst mulig fra den helt mørke til helt lyse del af billedet.

Hvis du vil følge deres indstillinger, så skal du gøre det for hvert IRE-skridt. Jeg vil dog ikke anbefale det. Man kan ikke kopiere så specifikke indstilligner fra tv-skærm til tv-skærm. Din model kan lige så godt skulle sendes i modsat retning og så gør du reelt mere skade end gavn for farvegengivelsen.

Det samme gør sig gældende for deres "color management" indstillinger.
Af Grandahl
#230304
Ok tak for det Rasmus, nu gav det da lidt mening. Som jeg hører det skal jeg lade være med at røre ved det white balance..

Ja, nu har jeg jo egentlig gjort det, jeg kan ikke huske hvad den stod på før jeg indstillede white balance ::l
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#230308
Ja, IRE 5-100 giver ikke mening at kopiere imellem skærmene. Vi strækker os nogle gange her på siden til at give overordnede indstillinger for RGB (altså helt overordnet i stedet for IRE-skridtene), men det er nok også lige at strække den i mange tilfælde.

Jeg vil tro, at den fra start stod på RGB 0, 0, 0? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#230310
På visse modeller (det er dog nok Sony), står værdierne på 100 fra start af og kan ikke justeres op. Det er pænt irriterende...
Af Grandahl
#230327
Mange tak, jeg nulstiller banditten i rød, grøn,blå :)
Af Grandahl
#230341
Ja, brugte det forslag som KBW kom med.. Det har hjulpet, synes dog stadig min Samsung fra 2014 stadig er marginalt bedre på bevægelserne.. Men det er fint nok, helt sikkert.

Jeg kom til at tænke på om bevægelserne var bedre i billedrørsdagene, eller det bare var så "blævret" at man ikke tog særlig meget notits af det.. Jeg kan ikke rigtig huske det
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#230346
Dengang var skærmene ikke sample-and-hold som på LCD og OLED. CRT og plasma har reelt kun billede på skærmen i en brøkdel af et sekund, hvorfor nethinden når at blive visket ren og billedet dermed fremstår mindre udtværet. Det er din hjerne og øjne der til dels er skyld i problemerne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Af Grandahl
#230347
Ok Torben, tak for det..

Jeg sender bolden videre til vor skaber :p