Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#220924
Eigner skrev:I øvrigt er jeg selv ejer af LG's 55" OLED (på baggrund af jeres anmeldelser, mange tak!). Det kunne være fedt med en kommentar på om de nye OLED fra LG eller Panasonic (samme panel?) har flyttet sig i forhold til sidste års 55" i andet end bare størrelsen og nu understøttelse af 4k indhold (og med software HDR).
De nye paneler er meget mere lysstærke og så har de den meget synlige forskel, at pixelmønstret ikke kan ses på 4K panelet. Jeg synes dog, at man bør have en ambition om at se noget af det 4K materiale der findes (eks. Netflix) ellers giver det ingen mening at udskifte fuld HD modellen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#220966
Bemærk i øvrigt på vores "out-of-box" billede i kalibreringsafsnittet, at skærmen som standard har cirka 40% for meget blå i billedet. Det er jo ikke unormalt på tv-skærme, men pointen er blot, at bare fordi vi rykker til OLED-teknologi, lader producenterne ikke til at droppe konkurrencen på butiksgulvene. Standard-indstillingerne boostes stadig rimeligt kraftigt, så der skal stadig lidt indstilling til for at få det maksimale ud af billedet.
#220972
I den ånd, så vil det også være værd at bemærke, at man dermed nok ikke pr. default vil erklære OLED som en revolution hvis man dømmer ud fra standard-profilen i butikken. Den er synligt forkert med et alt for kontrastfyldt billede og ret skarpe (blå) farver, men hvis man vil overdøve TV'ene ved siden af, så er der ikke ret meget andet at gøre end at pumpe den blå.

Der er altså lidt af et mismatch mellem dét man gerne vil signalere med skærmen og dét man viser i standard-profilen. Skærmen er hypet som noget af det mest gennemarbejdede mht. farvegengivelse og så udgives den med en farvetemperatur omkring de 9000 K. Alle gør det, men ikke alle bruger følgende i beskrivelse af deres TV:
... resulting in the sort of professional-grade colour accuracy used by directors and cinematographers when they’re editing their films.
Af sometimes1
#221026
Ser ikke ut som denne hadde pink/yellow/grønn tint på hvit/grå bakgrunn ut i fra bildene?

Hvordan klarer Panasonic dette når 99,9% av ALLE LG oled har pink/yellow/grønn tint på hvit og lyse scener i sidene av skjermen?

Er det pga bedre software styring eller har Panasonic betalt for bedre paneler med tanke på den høye prisen?

Svært merkelig... Har returnert 5 LG oled skjermer pga dette, og det er jo ikke noe bedre på de nye modellene heller.
Af tabby
#221027
sometimes1 skrev:Ser ikke ut som denne hadde pink/yellow/grønn tint på hvit/grå bakgrunn ut i fra bildene?

Hvordan klarer Panasonic dette når 99,9% av ALLE LG oled har pink/yellow/grønn tint på hvit og lyse scener i sidene av skjermen?

Er det pga bedre software styring eller har Panasonic betalt for bedre paneler med tanke på den høye prisen?

Svært merkelig... Har returnert 5 LG oled skjermer pga dette, og det er jo ikke noe bedre på de nye modellene heller.
Jeg kan da se gule bånd på billedet med 65 % grå farve..
#221031
Billedet er skudt i et oplyst butikslokale og skærmen buer. Det kan ikke vurderes i de omgivelser, ligesom white/black crush heller ikke kan.
Af vaktmestern
#221044
Flere tyske bilder av Oled til Panasonic der man ser gul Banding på høyre side. Men bedre med litt gult en Lg sin plagsomme rosa på 980/870/880/930/4k 970 og selv 920 :(
Af knudknud3
#221049
Sjov bemærkning fra Rasmus: Panasonic må have implementeret nogle løsninger, der gør måleren forvirret. De, der kører VW, ved, hvad han mener.
Desuden kan dette apparat med energieffekt B bestilles i Tyskland for 75.000 kr.
Jeg ser frem til et rigtigt review senere.
Brugeravatar
Af Johnhother
#221061
Rasmus Larsen skrev:Panasonic skriver til os, at HDR-understøttelse til streamingtjenester (f.eks. Amazon og Netflix) kommer senere. HDR skulle dog allerede være aktivt via HDMI 2.0a porten, hvis man da kan få fat i en UHD Blu-ray-afspiller (hvilket man naturligvis ikke kan endnu).
Jeg ved ikke om HDR er aktiveret via USB, men ellers er der en lille mulighed her:
http://www.demo-uhd3d.com/fiche.php?cat=uhd&id=113

Om filen er for stor til at ligge på en USB Stick kan jeg ikke afgøre, jeg kan ikke rigtigt forholde mig til opgivelsen af fil-størrelsen.

Men ellers kan I måske bruge HDR filen i andre sammenhænge :)
Brugeravatar
Af Johnhother
#221062
oled2a.jpg
oled2a.jpg (143.45 KiB) Vist 8759 gange
tabby skrev:
sometimes1 skrev:Ser ikke ut som denne hadde pink/yellow/grønn tint på hvit/grå bakgrunn ut i fra bildene?

Hvordan klarer Panasonic dette når 99,9% av ALLE LG oled har pink/yellow/grønn tint på hvit og lyse scener i sidene av skjermen?

Er det pga bedre software styring eller har Panasonic betalt for bedre paneler med tanke på den høye prisen?

Svært merkelig... Har returnert 5 LG oled skjermer pga dette, og det er jo ikke noe bedre på de nye modellene heller.
Jeg kan da se gule bånd på billedet med 65 % grå farve..
Jeg noterede nu ikke noget gult på højre side af panelet på CZ950 da jeg havde TV` et eksklusivt for mig selv til min lille artikel til recordere.dk. Hverken i normal, THX eller nogen anden billede profil. Retfærdigvis skal jeg oplyse at jeg primært så video fra en UHD Satellit kanal. jeg ved ikke om mit billede siger så meget - henset til størrelsen, men selv om jeg streamer billedet til mit 55CX800 kan jeg ikke se noget forkert.
#221065
Skærmen understøtter ikke HDR via USB. Tint vil primært være synligt på hele ens baggrunde, men der er for meget lys i butikken til at man kan afgøre om forskelle skyldes lys eller skærm.