Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#213650
Tak for en super god og grundig test :-)

Er selv på udkig efter en bedre løsning end Plex, da det her ikke er muligt at benytte embedded/VOBSUB undertekser i Direct Play. Hvis jeg i Plex skifter til Direct Streaming eller Transcoding bliver billedkvaliteten markant forringet, og det må simpelthen kunne gøres bedre. Mine DVD'er er konverteret 1:1 til MKV og ligger på en QNAP NAS.

Jeg vil meget gerne høre om man med en RP2/Kodi kan lave tabsfri afspilling af DVD filmene med de originale, indlejrede undertekster (dvs. uden at skulle benytte SRT filer eller andet gøjl) ?

Er der aktuelt andre, bedre løsninger end RP2/Kodi til at løse den udfordring jeg beskriver ?

Som jeg har forstået det, så skal RP2 være tilkoblet fjernsynet/receiveren via HDMI. Ved du om man tilkoble en IR forlænger, så RP2 boksen kan ligge i et skab sammen med resten af kablerne ?

/Jakob
Senest rettet af jakobon 22. mar 2015, 18:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#213657
RP er testet med netop den type filer og originale undertekster - det er essensen af 1:1 rips. Så det klarer den fint.

Du kan købe det board jeg linker til i anmeldelsen, som giver dig tænd/sluk og samtidigt fungerer som IR modtager. Den fås i to versioner, hvor den ene har en ledning på IR øjet.
Af binlarsen
#213662
Torben. Jeg havde ikke lige set det link som du har på din anmeldelse, hvor der gives 10%, det er faktisk en ganske fornuftig pris, fremfor at skulle købe det i england, jf. min tidligere post.
Hvis det så på nogen måde kan støtte denne fremragende side, at købe gennem linket, så vil jeg da klart anbefale det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#213663
Vi får ingen provision. Det er blot en service til raspberryPi.dk, som har lånt os udstyret. Vi får penge ved at du klikker på pricerunner :-)

Hvis man kan spare lidt kroner ved først at læse vores test (og kigge på vores reklamer) og så besøge dem der har udlånt os udstyret, så er det jo win-win.
#213952
Har just selv investeret i en RPI (Raspberry PI) 2. Har kørt en B+ med OpenELEC siden den kom ud og må sige at der på ydelsesfronten er sket store fremskridt. Mangler rent faktisk ikke nogeet i forhold til en fuld-størrelses HTPC (efter min mening). Og fordelen ved at kunne benytte CEC (fjernsynets remote) til at styre KODI er alene nok for mig til at vælge RPI.

Derimod må jeg sige at software siden har været lidt mere tricky. Forsøgte mig med seneste OpenELEC 5.0.7 men må konstatere at den konsekvent corrupter mit SD-kort et problem jeg aldrig havde med min gamle RPI B+ - selv om den fik strøm fra TV og blev slukket uden at lukke ned. Heldigvis så findes OSMC som et alternativ til OpenELEC med nøjagtig samme funktionalitet. Den kører stadig KODI men det underliggende OS er forskelligt og det viste sig at løse problemet med de ødelagte filsystemer på SD-kortet.

Nu spiller det bare perfekt. Jeg foretrækker det langt for min gamle HTPC, det eneste der efter min mening kan retfærdiggøre en HTPC er hvis man skal kunne spille grafiktunge spil (eller bare spil som kræver windows).

Moderator har fjernet henvisning til tvivlsomme tjenester, som der ikke bør reklameres med her på siden
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#213954
Vi er bekendte med, at der findes tjenester til Kodi, som bevæger i den mere skyggefyldte del af internettet, men den slags reklamerer vi ikke med her på siden , så jeg har fjernet henvisningen til App'en.
#214006
[email protected] skrev:Har just selv investeret i en RPI (Raspberry PI) 2. Har kørt en B+ med OpenELEC siden den kom ud og må sige at der på ydelsesfronten er sket store fremskridt. Mangler rent faktisk ikke nogeet i forhold til en fuld-størrelses HTPC (efter min mening). Og fordelen ved at kunne benytte CEC (fjernsynets remote) til at styre KODI er alene nok for mig til at vælge RPI.

Derimod må jeg sige at software siden har været lidt mere tricky. Forsøgte mig med seneste OpenELEC 5.0.7 men må konstatere at den konsekvent corrupter mit SD-kort et problem jeg aldrig havde med min gamle RPI B+ - selv om den fik strøm fra TV og blev slukket uden at lukke ned. Heldigvis så findes OSMC som et alternativ til OpenELEC med nøjagtig samme funktionalitet. Den kører stadig KODI men det underliggende OS er forskelligt og det viste sig at løse problemet med de ødelagte filsystemer på SD-kortet.

Nu spiller det bare perfekt. Jeg foretrækker det langt for min gamle HTPC, det eneste der efter min mening kan retfærdiggøre en HTPC er hvis man skal kunne spille grafiktunge spil (eller bare spil som kræver windows).

Moderator har fjernet henvisning til tvivlsomme tjenester, som der ikke bør reklameres med her på siden
Jeg oplever også dette problem med mit SD kort. I går blev jeg nød til at reinstallere Openelec for at komme problemet til livs.

Dette oplever du altså ikke med OSMC?
Af [email protected]
#214114
Nej, OMSC har ikke det problem, det kan man også læse om på OpenELEC's forum, selv om moderatorerne bliver lidt irriterede når man skriver det :-/

Default skin på OMSC er lidt irriterende men kan nemt ændres til Confluence og så er der ingen (visuel) forskel på OpenELEC og OMSC.
Af oleahmed
#214295
Bruger Aeon MQ5, scraper alt via Ember, så der altid er info filer og poster til alle film uanset hardwaren der bliver brugt til afspilning.

Aeon MQ5 skinnet (temaet), kræver dog at man overclocker sin Raspberry PI 2, så bliver den dog også ret smooth, næsten sammenligneligt med en i5 NUC eller lign.

Køb et ordentligt SD kort, så corrupter den ikke. De koster ca. 300 kr.

Det fede ved RP2 vs. en Nuc er at der er fuld understøttelse af CEC! damn det er lækkert.

Så slipper man for at bruge små 250 kr. på et CEC modul til PC'en (NUC). :)
#214298
Den der med "ordentligt" SD-kort holder ikke helt. Jeg har brugt SD-kort fra Samsung og de fejler. Angiveligt skulle sandisk være bedre. Men at kalde Samsung kort for "ikke-ordentligt" er nok at stramme den.

Udviklerne er klar over problemet og arbejder på et fix, det er iøvrigt ikke relateret til KODI

Og meget enig, CEC er bare sweet.
#214308
[email protected] skrev:Den der med "ordentligt" SD-kort holder ikke helt. Jeg har brugt SD-kort fra Samsung og de fejler. Angiveligt skulle sandisk være bedre. Men at kalde Samsung kort for "ikke-ordentligt" er nok at stramme den.

Udviklerne er klar over problemet og arbejder på et fix, det er iøvrigt ikke relateret til KODI

Og meget enig, CEC er bare sweet.
Det var nu ikke for at være efter Samsung kort eller lign. :)

Jeg ved at Panasonic laver kort som "tåler" mange skrivninger til kortet, for det er skrivningerne der slagter kort, dog har jeg endnu ikke oplevet et corrupted kort på RP2.

:)
#214979
Jeg synes ikke det fremgår klart af testen om:

1) Virker film med 23.976 fps korrekt?

2) Afspilles film med høj bitrate, f.eks. 50 Mbps, uden problemer?

3) Understøttes BDMV?

4) Understøttes Bluray ISO?

5) Understøttes DTS HD og Dolby TrueHD, om ikke ved bitstreaming så ved at sende 8 afkodede PCM kanaler, men altså tabsfrit?

Dybest set vil man jo gerne vide om man kan tage en højkvalitetskilde som f.eks. Bluray og afspille det tabsfrit, både hvad angår lyd- og billedkvalitet, framerate, bitrate osv.

Og derudover om H.265 og 4K virker osv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#214983
Er du sikker på, at det er vores review du har læst? Jeg svarer ved at klippe citater fra testen.

1+3+4)
Vores filmarkiv består af en hel del forskellige formater, hvor vi har eksemplarer af vores film i forskellige containere og kompressioner lige fra komplet ukomprimerede (ISO, MKV, BD-struktur mv.) til samme film i en hårdt komprimeret version i eks. MP4-format. Alle filer startede prompte, framerate blev korrekt identificeret og afspilningen foregik oftest gnidningsfrit.
BD-menu understøttes dog ikke.

2)
Bitraterne for vores materiale varierer dermed fra ganske få Mbit/s til +50 Mbit/s.
3)
En reel begrænsning er det dog, at hardwaren ikke klarer HD-lydspor.
4K kan den ikke afspille.
#215533
Jeg synes jeg har læst jeres review, ja. Men jeg synes stadig ikke at svarene gives 100%, især ikke hvis man også sammenstiller med hvad man ellers kan læse forskellige steder.

F.eks synes jeg ikke at spørgsmål 1) angående 23.976 automatisk er besvaret bare fordi I skriver at I har afspillet diverse bluray-formater og at framerate blev korrekt identificeret. Et er at identificere framerate korrekt, noget andet er om hardware (og selvf. også software) er i stand til faktisk at afspille 23.976 med korrekt timing. Der er jo utallige eksempler på 23.976 implementeringer der i praksis afspiller i en lidt andet framerate eller endda i 24 fps, med frameskips ca. hvert 40. sekund eller lignende til følge, især tydelige ved panoreringer osv. Så har I undersøgt om 23.976 faktisk afspilles korrekt eller har I bare konstateret at indhold i 23.976 "tilsyneladende" spillede "gnidningsfrit"? Vi kan vel blive enige om at der er forskel på det ene og det andet.

Og med hensyn til HD-lydspor så er det ikke tydeligt for mig om den bare ikke kan bitstreame f.eks. Dolby TrueHD eller om den heller ikke kan afkode det til LinearPCM og sende det i stedet eller lignende. Det er muligt at det er indbefattet i sætningen "En reel begrænsning er det dog, at hardwaren ikke klarer HD-lydspor", men det kan jeg jo ikke vide.