Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af klingenberg
#173559
Larsdk skrev:Vi har i vores opgang valgt at dele vores TV signal fra yousee med dem over os og under os. Det er ikke lovligt ifølge yousee, men det er billigst for os :D 120kr per måned for fuldpakken.

Eneste problem er dog at man er nød til at have en signal forstærker på. Vi har selv 2 tv på uden problemer.

Jeg har ikke noget imod at skulle betale for min fodbold for det har jeg brug for, men jeg nægter at skulle betalt for alle de reality programmer.


De andre har også foreslået deling af internet. Men der trækker jeg dog grænsen. Jeg kræver gode ping tider!

Medie licens er ikke noget vi betaler her i husstanden. Vi nægter at betale for noget som ikke er 2400kr værd.
Tror du er ret heldig at bo i en opgang hvor alle har den samme tilgang til tv ;) Er ret nysgerrig, hvordan deler i signalet i en opgang?

Vil også udelukkende gerne have fodbold, men så kræver det at jeg køber 2 pakker der ligger under, og jeg nægter at støtte alt det realitycrap :(
Af klingenberg
#173560
allo skrev:Rasmus:

den prisstruktur der bliver brugt er lige så diktatorisk som Nordkorea...

mange er overbeviste om at det er billigere på denne måde (60 kanalet eller U name it) men det er ikke andet (ikke i mine øjne) end rå fusk

man betaler knap 2400kr.om året (tvlicens) for at få lov til at betale alt mellem 150-450kr.(md.) for den ene eller for den 117.pakke+evt.tillægskanaler 10-15-20kr.(stk)

de kanaler der er med i de knap 2400kr. - dem betaler man dobbelt up for (om man har Yousee eller Younameit så køber man en pakker hvor alle de kanaler man allerede betaler og bliver ved med at betale for er inkl.)

det jeg mente (og stadig mener) med det indlæg/enme som jeg har oprettet det er at lige så snart man skifter til Viaplay og alt det der via nettet så burde man automatisk være i stand til at opsige tv-licens...- og bare betale medielicens
Helt enig, med kabeludbydere skal man teknisk set både betale medielicens + for pakken hvor dr's kanaler rent faktisk er med = dejligt store bonusser og lønninger til konglomerater der yder en service der kunne gøres til den kvarte pris hvis distributionen blev O_O

Oveni det forsøger man rent faktisk at tvinge folk til at betale for et produkt de fleste er røvligeglade med :(

Luk lortet og send pengene ind i uddannelsessystemet, så min generation ender med en længerevarende uddannelse, istedet for som tabere i et realityshow. :o
Af klingenberg
#173561
edinger skrev:
allo skrev:kunne I måske overveje at kontakte DR og undersøge det med tv via HBO/Netflix mf og generelt via nettet?

for hvad kan de bruge som forsvars-argument når man ringer til dem og siger:
'jeg trækker mine kanaler (f.eks.) via ViasatPlay eller Ondemand og HBO/Netflix - det hele foregår via nettet og ikke via antennestikket - ergo: så skal jeg bare betale medielicens'
Du adresserer de forkerte, allo.

Medielicensen er en del af medieforliget og er derfor ikke et anliggende for DR's ledelse, men vores kære folkevalgte på Borgen.


Larsdk skrev:Medie licens er ikke noget vi betaler her i husstanden. Vi nægter at betale for noget som ikke er 2400kr værd.
Sådan kunne man jo argumentere imod enhver lov, man finder "uhensigtsmæssig".

Man kan mene, hvad man vil. At medielicensen er skammelig. Eller at det, du foretager dig, er skammeligt.

De-facto skatteundragelse giver ingen point i min bog.
Om det er skatteundragelse er i min bog lidt en gråzone. Det er en fuldstændig ligegyldig service, som dr's ledelse vil gøre alt for at fortsætte, da det er en enormt lukrativ forretning for dem. !:(

Hvis folk mener at det er lort, men fortsætter med at betale, ændrer det sig aldrig.
Af Mysen
#173563
klingenberg skrev:
allo skrev:Rasmus:

den prisstruktur der bliver brugt er lige så diktatorisk som Nordkorea...

mange er overbeviste om at det er billigere på denne måde (60 kanalet eller U name it) men det er ikke andet (ikke i mine øjne) end rå fusk

man betaler knap 2400kr.om året (tvlicens) for at få lov til at betale alt mellem 150-450kr.(md.) for den ene eller for den 117.pakke+evt.tillægskanaler 10-15-20kr.(stk)

de kanaler der er med i de knap 2400kr. - dem betaler man dobbelt up for (om man har Yousee eller Younameit så køber man en pakker hvor alle de kanaler man allerede betaler og bliver ved med at betale for er inkl.)

det jeg mente (og stadig mener) med det indlæg/enme som jeg har oprettet det er at lige så snart man skifter til Viaplay og alt det der via nettet så burde man automatisk være i stand til at opsige tv-licens...- og bare betale medielicens
Helt enig, med kabeludbydere skal man teknisk set både betale medielicens + for pakken hvor dr's kanaler rent faktisk er med = dejligt store bonusser og lønninger til konglomerater der yder en service der kunne gøres til den kvarte pris hvis distributionen blev O_O

Oveni det forsøger man rent faktisk at tvinge folk til at betale for et produkt de fleste er røvligeglade med :(
Jeg ved ikke, hvor I har fra, at de har skruet prisen kunstigt højt op? Jeg har betalt licens i mange år, og jeg husker da min første licensregning kom for ca. 15 år siden. Her lød den på 900 kroner to gange om året, med det var så også udelukkende for DR1 (dengang kaldet DR), delvist for TV2 og for 4 landsdækkende radioprogrammer. I dag er der jo kommet en DR2, DR i HD, DR for børn osv. Der er desuden tilføjet en hel række digitale radiokanaler, så man kan høre sin yndlingsgenre, når man vil. Prisen er steget med 600 kroner om året, men en vækst på 33% svarer over denne årrække bare ca. til inflationen. De danske kanaler har altså bare udvidet repertoiret uden at hæve prisen. Så kan indholdet selvfølgelig altid diskuteres.

Jeg forstår godt Allo, at du synes tv er for dyrt, og at det skulle være muligt at sige fra, men sådan kan man jo sige med en masse kulturting. Jeg synes ikke vi skal bruge så mange penge på opera og teater når de fleste hellere vil til rockkoncert eller i biografen. Her kunne komme tusind andre holdninger til finanslovens kulturdel, og vi kan aldrig blive enige om, hvad pengene skal bruges til. Jeg synes nu alligevel, at licens skal afskaffes, imod at DR financieres af kulturministeriets bevillinger og dermed skattekronerne. Så er vi da i det mindste ude over, hvem der skal betale, for så gælder det alle.
DR kan så selv bestemme, om pengene skal bruges på dyr forbold, dyre film og dyre nyhedsudsendelser eller på mange kanaler med billige programmer. Hvis de skal fortsætte med brugerbetaling, som licens jo er, så skal det være muligt at vælge til og fra, men så burde det ske med alle andre kulturelle ting også. Jeg tror bare det ville være et knæk i mange andre af kulturens regnskaber, for et operahus ville uden tvivl miste kunder, hvis de var nødsaget til at hæve prisen til 3000 for en enkelt billet.
edinger skrev:
Larsdk skrev: Medie licens er ikke noget vi betaler her i husstanden. Vi nægter at betale for noget som ikke er 2400kr værd.


De-facto skatteundragelse giver ingen point i min bog.
Enig. Det er desideret flabet at prale med, at man har fundet en billigere måde at se tv på, når man lige så godt kunne prale med at have fundet en måde at hæve prisen for andre.
Af allo
#173568
Mysen:

hvad taler du om ("de har skruet prisen kunstigt højt op")?
Af klingenberg
#173570
Mysen skrev:
klingenberg skrev:
allo skrev:Rasmus:

den prisstruktur der bliver brugt er lige så diktatorisk som Nordkorea...

mange er overbeviste om at det er billigere på denne måde (60 kanalet eller U name it) men det er ikke andet (ikke i mine øjne) end rå fusk

man betaler knap 2400kr.om året (tvlicens) for at få lov til at betale alt mellem 150-450kr.(md.) for den ene eller for den 117.pakke+evt.tillægskanaler 10-15-20kr.(stk)

de kanaler der er med i de knap 2400kr. - dem betaler man dobbelt up for (om man har Yousee eller Younameit så køber man en pakker hvor alle de kanaler man allerede betaler og bliver ved med at betale for er inkl.)

det jeg mente (og stadig mener) med det indlæg/enme som jeg har oprettet det er at lige så snart man skifter til Viaplay og alt det der via nettet så burde man automatisk være i stand til at opsige tv-licens...- og bare betale medielicens
Helt enig, med kabeludbydere skal man teknisk set både betale medielicens + for pakken hvor dr's kanaler rent faktisk er med = dejligt store bonusser og lønninger til konglomerater der yder en service der kunne gøres til den kvarte pris hvis distributionen blev O_O

Oveni det forsøger man rent faktisk at tvinge folk til at betale for et produkt de fleste er røvligeglade med :(
Jeg ved ikke, hvor I har fra, at de har skruet prisen kunstigt højt op? Jeg har betalt licens i mange år, og jeg husker da min første licensregning kom for ca. 15 år siden. Her lød den på 900 kroner to gange om året, med det var så også udelukkende for DR1 (dengang kaldet DR), delvist for TV2 og for 4 landsdækkende radioprogrammer. I dag er der jo kommet en DR2, DR i HD, DR for børn osv. Der er desuden tilføjet en hel række digitale radiokanaler, så man kan høre sin yndlingsgenre, når man vil. Prisen er steget med 600 kroner om året, men en vækst på 33% svarer over denne årrække bare ca. til inflationen. De danske kanaler har altså bare udvidet repertoiret uden at hæve prisen. Så kan indholdet selvfølgelig altid diskuteres.

Jeg forstår godt Allo, at du synes tv er for dyrt, og at det skulle være muligt at sige fra, men sådan kan man jo sige med en masse kulturting. Jeg synes ikke vi skal bruge så mange penge på opera og teater når de fleste hellere vil til rockkoncert eller i biografen. Her kunne komme tusind andre holdninger til finanslovens kulturdel, og vi kan aldrig blive enige om, hvad pengene skal bruges til. Jeg synes nu alligevel, at licens skal afskaffes, imod at DR financieres af kulturministeriets bevillinger og dermed skattekronerne. Så er vi da i det mindste ude over, hvem der skal betale, for så gælder det alle.
DR kan så selv bestemme, om pengene skal bruges på dyr forbold, dyre film og dyre nyhedsudsendelser eller på mange kanaler med billige programmer. Hvis de skal fortsætte med brugerbetaling, som licens jo er, så skal det være muligt at vælge til og fra, men så burde det ske med alle andre kulturelle ting også. Jeg tror bare det ville være et knæk i mange andre af kulturens regnskaber, for et operahus ville uden tvivl miste kunder, hvis de var nødsaget til at hæve prisen til 3000 for en enkelt billet.
edinger skrev:
Larsdk skrev: Medie licens er ikke noget vi betaler her i husstanden. Vi nægter at betale for noget som ikke er 2400kr værd.


De-facto skatteundragelse giver ingen point i min bog.
Enig. Det er desideret flabet at prale med, at man har fundet en billigere måde at se tv på, når man lige så godt kunne prale med at have fundet en måde at hæve prisen for andre.
Prismæssigt er jeg enig med dig i at den ikke er steget markant hvis du betalte 900 hvert halvår dengang. Tager man højde for inflation er den faktisk endda faldet, samtidigt med programfladen er udvidet.

Man kan så argumentere for at produktionen er blevet langt billigere, og de programmer som der rent faktisk er værd at se på dr(IKKE X factor), er sandsynligvis også relativt nemt at producere med den teknologi vi har idag.

Jeg er enig med dig at at det er på linje med kulturting som opera og teater. Det er primært også derfor jeg synes det er helt til grin, da jeg også syntes den kongelige ballet der får +80 millioner om året burde bombes med stinkbomber.

Det er simpelthen ikke relevant længere. Specielt når vi har et uddannelsessystem på vej nedad, kan det virkeligt pisse mig af at der stadig i flere subsidized sektorer i DK bliver sniffet coke og tørret røv med skattekronerne !:(
Af lgowner
#173584
klingenberg skrev:Specielt når vi har et uddannelsessystem på vej nedad, kan det virkeligt pisse mig af at der stadig i flere subsidized sektorer i DK bliver sniffet coke og tørret røv med skattekronerne !:(
totalt OT, men alligevel, så..

Skær ned på licens kronerne og op med lønnen for lærerne så de kan få lidt flere lærer ud på skolerne. Vores unge bliver for dumme og kan ikke stave, regne eller snart fungere optimalt uden de får en ipad i hånden som skal støtte dem ved jobsamtalen for at de kan tale og forstå deres arbejdsgiver.

Vi får nok det vi betaler for fra DR, og så har DR jo også lavet en del fejlinvesteringer som vi betaler for nu, og som dækkes af skattebilletten og alle som betaler skat. Det har de godt kunne finde ud af.

Lad alle betale til DR over skatten, og få den snak om licens fjernet. Så har vi et problem mindre at debattere. DR har retningslinier for hvad og hvor længe de skal tilbyde dansk producerede udsendelser, så vi kan ikke skære den ned til dem som vil se deres program kun skal betale og kanalen krypteres til kortbrug eller ligefrem PPV. Så vil de aldrig kunne dække den brede skare af befolkningen som her er kravet. Her findes nok også årsagen til forum medlemmer, som mener den kan undværet primært pga. snævertsynet perspektiver i mangfoldige programmer som hele Danmark kan se og de hedder måske Robert :)

sorry, Lang OT :)
Af Mysen
#173590
allo skrev:Mysen:

hvad taler du om ("de har skruet prisen kunstigt højt op")?
Det var måske en fejlformulering, beklager. Det jeg mener, er, at du og andre finder prisen på licens urimeligt højt, fordi I skal betale licenskanalerne to gange, når I køber en tv-pakke fra eksempelvis Yousee. Og så er 200 kroner om måneden et urimeligt højt beløb, når man kan købe en tv-pakke til under 200. Tv-pakkerne har jo bare implementeret licenskanalerne for at få udvalget til at syne mere, men prisen er jo fastlagt ud fra, at disse kanaler allerede er betalt via licensen. Det betyder altså, at det du får for 450 kroner, som den store pakke koster, er en bunke utroligt billige udenlandske kanaler, og så de noget dyrere kanaler fra Viasat og SBS net.

Selve licensdelen, altså de penge du giver for licenskanalerne har en tilpasset pris, der gør det til en forretning, der løber rundt. Ikke mere. Indholdet kan jo altid diskuteres, men det er ikke noget alle kan være enige om.

Jeg er dog stadig forstående overfor dit krav til fravalg, for hvis du ikke gider at se DR-kanalerne, så er det ikke rimeligt, du skal betale dyre domme for at komme til at se Champions League. Jeg mener dog stadig, at de skal indgå i finansloven i stedet for en brugerbetaling, man ikke kan slippe for, for de fleste ville nok være kede af at undvære kanalerne, som licensdelen dækker.
Af Larsdk
#173603
klingenberg skrev:
Tror du er ret heldig at bo i en opgang hvor alle har den samme tilgang til tv ;) Er ret nysgerrig, hvordan deler i signalet i en opgang?

Vil også udelukkende gerne have fodbold, men så kræver det at jeg køber 2 pakker der ligger under, og jeg nægter at støtte alt det realitycrap :(
Vi bruger de kabale bakker der i sin tid blev brugt til de gamle tv stik. De bliver ikke brugt til noget, Yousee valgte i sin tid at sætte nye kabel bakker op.
Så jeg hev bare de gamle kabler ud og smed nye i på den måde slap vi for at bore i gulve og lofter :D

Grunde til vi ville spare er at vi i sin tid havde fuld pakke for 175kr. men nu bliver krævet 360kr.

Jeg kan godt forstå du ikke ville støtte det reality tv jeg gider det heller ikke men har brug for bold.
Brugeravatar
Af edinger
#173605
Jer, som harcelerer over licensen — fordi I ikke vil betale for "al det reality-crap" — skulle ta' at kigge i programoversigten og se, hvad det er for programmer, som netop kendetegner programfladen på de inferiøre kanaler, som ikke er licensfinansierede.

Som amerikanerne siger: Be careful what you wish for ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#173606
allo skrev: mange er overbeviste om at det er billigere på denne måde (60 kanalet eller U name it) men det er ikke andet (ikke i mine øjne) end rå fusk
Det er ikke billigere, hvis vi tager en langsigtet horisont, for det ville være mulig at finde en anden og bedre model, ja. Mn alternativet på den korte bane ville være frit valg af tv-kanaler og det tror jeg ikke bliver billigere. Det er ikke kun tv-udbyderne, som støtter den model, de gør indholdsleverandørerne også og indtil hele kæden af leverandører ændrer sig, sker der ikke noget på den front.
man betaler knap 2400kr.om året (tvlicens) for at få lov til at betale alt mellem 150-450kr.(md.) for den ene eller for den 117.pakke+evt.tillægskanaler 10-15-20kr.(stk)

de kanaler der er med i de knap 2400kr. - dem betaler man dobbelt up for (om man har Yousee eller Younameit så køber man en pakker hvor alle de kanaler man allerede betaler og bliver ved med at betale for er inkl.)

det jeg mente (og stadig mener) med det indlæg/enme som jeg har oprettet det er at lige så snart man skifter til Viaplay og alt det der via nettet så burde man automatisk være i stand til at opsige tv-licens...- og bare betale medielicens
Så tror jeg vi har talt forbi hinanden, for når du siger tv-licens, så opfatter jeg det som medielicens. Jeg vil kalde det tv-abonnement. Det er jo et privat firma du køber dine tv-kanaler hos, så ordet "licens" er lidt misvisende.

Jeg forstår dog ikke helt klagerne? Der er ingen som tvinger dig til at betaler for tv-kanaler hos en tv-udbyder. Du kan blot opsige dit abonnement. Medielicens slipper du ikke for, men du kan jo også se DRs kanaler over internettet (på DR NU) eller ved at sætte en billig husantenne eller stueantenne op.

Derudover så betaler du altså ikke to gange for DRs kanaler bare fordi du har abonnement hos en tv-udbyder. DRs kanaler er det man kalder must carry. Med andre ord, så betaler du hos f.eks. YouSee, Viasat, Canal Digital osv. for alle de andre kanaler end DR. DRs kanaler skal være med, hvis en tv-udbyder vil udbyde tv-pakker. Dem betaler du for gennem medielicensen; ikke via din tv-udbyder. Det er bare et krav, at DRs kanaler er med.
Af allo
#173609
Rasmus:

selvfølgelig betaler man dobbelt up - og selvfølgelig tjener Yousee mf.penge på de 'gratis' kanaler - tror du at man betaler 199kr.(mindste pakke) for de 5-6 kanaler (Tv3, Kanal5, Tv4 og et par ryske kanaler) der ikke er med i DR-licensen???

og vil man se Ch.L. eller noget helt andet så er man tvunget til at tegne det dyreste abb. - evt.Viaplay - men så burde man ikke være tvunget til at batale fuld DR-licens - men det er man...

monopol er forbudt - men ikke så længe det gælder staten
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#173618
allo skrev:Rasmus:

selvfølgelig betaler man dobbelt up - og selvfølgelig tjener Yousee mf.penge på de 'gratis' kanaler - tror du at man betaler 199kr.(mindste pakke) for de 5-6 kanaler (Tv3, Kanal5, Tv4 og et par ryske kanaler) der ikke er med i DR-licensen???
Du kan ikke henføre prisen på en tv-pakke direkte til tv-kanaler alene, der der også er distributionsomkostninger, serveromkostninger, løn og en masser andre variable omkostninger. DRs tv-kanaler er must carry og det er ikke tv-udbyderens valg at de er i den billigste tv-pakke. Det er loven.
Af allo
#173620
jamen Rasmus...- uanset hvordan du ser på/stiller det op så betaler vi dobbelt op for de samme kanaler - lige meget hvilken 'undskyldning' og forklaring både du og dem kommer med...

at alle skal have deres løn - det er vi (nok) alle sammen med på - men intet er det man bataler for er til gavn for os - monopol aftaler mellem Viasat og Yousee, DR-licens der ligger på knap 2400kr.om året, ca.70% ubrugelige kanaler - og det eneste man hører på det er at 'det er billigere på denne måde'...- ved ikke om ca.7000kr.(DR-licens+fuldpakke) for 8-9 kanaler som man vil se kan kaldes for 'billigere'