Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DJeff
#51279
Hej Flatpanels!

Jeg har længe gået og ville udskifte mit oldnordiske tv med et smart nyt fladskærmstv, og efter at have læst siden og forummerne her tynde, kan jeg konkludere at det eneste der blir anbefalet i enhver sammenhæng af nogen art, er et Panasonic PX80. Og da 42" koster 300 kr mere end 37" lige pt, så blir det nok det store.
Jeg har dog nogle spørgsmål:
PX80 fås kun i 1366x768, altså ikke FullHD. Vil jeg stadig kunne bruge skærmen til skrivebord o.l.? Hvis jeg åbner et tekst dokument, vil jeg så kunne læse teksten på skærmen, selv på afstand?
Hvis ikke, findes der så et anbefalet FullHD tv i samme prisleje, altså omkring de 5-6000 kr?

Derudover har jeg endnu et problem.
Jeg ser stort set alle mine serier og film via pc'en. Lige pt er jeg forbundet med s-video, men regnede da med at skifte til noget mere avanceret når nu det blev til et fladskærmstv. Mit grafikkort er et Asus GeForce 8800GTS 640mb med 2xDVI udgange, og 1xS-Video. Men jeg bruger begge DVI porte, da jeg har to PC-skærme! Jeg vil meget meget nødig undvære den ene af mine skærme til fordel for tv'et, så har kigget på mulighederne for enten at have alle 3 tilsluttet, eller at få en smart lille omskifter af en art. Til min lyd har jeg en lille boks fra Biltema som med et tryk på en knap skifter imellem 2 forskellige inputs, mine højtalere og mit headset. Findes noget lignende til skærme?

Jeg har kigget på denne splitter ( http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 47_da.html ) men er den i stand til at lave forskellige opløsninger? Begge mine skærme kører 1280x1024, og tv'et vil ikke alene køre en mindre opløsning, men det vil vel også gerne have en widescreen af en art?

For lige at opresummere, så vil jeg gerne vide hvilket tv der er favorabelt til både at bruge som extra skærm til pc'en, se film på, spille, nørde rundt osv. Jeg vil også gerne vide om det er muligt at have 3 skærme tilsluttet på 2 DVI porte, eller om der findes et smart fix til dette?
Jeg tænkte at hvis nogle vidste det, så måtte det være herinde, jeg er blevet meget klogere på tv af at læse flatpanels.dk, så den tak skal i ihvertfald have!

mvh DJeff
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#51283
Først og fremmest så bør du være klar over at tingene ikke bliver mere læselige af at du øger opløsningen. Det går den anden vej. Sidder du 2 m fra et fuld HD display, så skal det være over 50" for at skriften ikke bliver for lille.

PX80 har desuden ikke 1366x768 punkters opløsning, men 1024x768, dvs. det er et 4:3 format. Hvis du viser et PC signal i den opløsning, så vil billedet altså være aflangt, da skærmen ikke har kvadratiske pixels. Dette kan omgås ved at sende en 16:9 opløsning til skærmen i stedet, men derved får du ikke 1:1 pixelmapping og skærmen må derfor skalere billedet så det passer. Dette vil medføre et uskarpt billede.

Når dette er sagt, så er det ikke super-smart at bruge en plasma-skærm som monitor pga. faren for burn-in. Hvis du vil redigere dokumenter på skærmen, så se dig om efter et LCD TV. Til alm. film-kigning, så er der dog ingen problemer.

Du kan ikke styre opløsningen på en DVI splitter på hver forgrening. Du kan kun vise samme opløsning. Hvis du vil have en 3. skærm tilsluttet, så kan du:
- se på USB grafikkort, der dog næppe vil kunne trække video
- se på Matrox's TripleHead2Go, som koster +2000 kr.
- sætte et ekstra PCI grafikkort i din PC, men her vil du nok få problemer med at finde et der har digital udgang

Hvis du kan leve med en omskifter, som kapper forbindelsen til dine ene monitor, så kan du se på en DVI switch:
http://www.google.com/search?hl=da&rls= ... switch&lr=
vær dog OBS på at du samtidigt skal ændre opløsningen på din sekundære skærm når du skifter mellem de to tilslutninger.
Af DJeff
#51307
Hej Yakken, og tak for dine svar!

Jeg var ikke klar over det med opløsningen og afstanden, det gør jo bare et PX80 mere attraktivt. Er der overhovedet nogle fordele ved FullHD tilbage? Andet end at 1080p film ikke bliver nedskaleret, men altså... PX80 vil vel være væsentligt flottere at se på end et noname FullHD tv fra Bilka.
Angående at bruge tv'et som monitor, så var det mest for at have muligheden. Jeg er klar over risikoen for burn-in, men jeg har kunnet læse i dine svar i en masse andre tråde, at der går flere timer før der er en risiko for det. Det burde jeg nok kunne klare, hehe. Primært vil tv'et blive sat til pc'en for at spille spil eller se film.

Et ekstra grafikkort i maskinen er desværre ikke muligt på nuværende tidspunkt.
Jeg har godt kigget på det der TripleHead2Go, men det er alt for dyrt til hvad jeg skal bruge det til.
Og den sidste mulighed ville næsten være synd...
Den omskifter der lyder som den eneste reele mulighed, og selvom det ikke er mit største ønske, så er det fuldt ud acceptabelt :)
Har du, eller nogen andre, erfaringer med nogle af disse?
http://www.av-cables.dk/dvi_kabel/bille ... ch_172_da/
De ser dog ud til at gøre det modsatte, give tv'et 2 udgange istedet for at give pc'en det. Eller er det mig der misforstår?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#51369
Et PX80 vil helt klart være bedre end hvad du kan opstøve i Bilka, men generelt gælder det nu også at opløsningen ikke er en kvalitetsparameter. Der findes naturligvis fuld HD skærme, som er bedre end PX80, men når du kommer ud på en given afstand, så kan du blot ikke udnytte opløsningen på skærmen fordi punkterne bliver for små til at kunne ses. Dette har vi skrevet en artikel om tidligere:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Jeg kan se at mit ordvalg mht. "switch" nok ikke var så smart. Det du skal have er noget ala dette:
http://www.av-cables.dk/dvi_kabel/dvi_s ... 3godrFOJCQ
De bokse du selv har fundet virker ganske rigtigt kun den anden vej og gavner ikke dig i denne situation.
Af DJeff
#51375
Jeg takker endnu en gang for svarene. Valget lander nok på en PX80, med denne splitter, og så et par kabler til at få det hele til at hænge sammen!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#51377
Det lyder som et fornuftit setup. Du kan overveje at købe et HDMI kabel (han-han) til TV'et i stedet og sætte et DVI->HDMI konverterstik (med HDMI hun) på boksens ene udgang. På den måde kan kablet genbruges i fremtiden, hvis du får udstyr der kan tilsluttes med HDMI i stedet.

AV-Cables forhandler både HDMI kablerne og adapteren:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... er_120_da/
Af DJeff
#51387
Ja det giver mening, at købe et HDMI kabel og en omformer, frem for at købe et DVI->HDMI kabel. Er der noget kvalitets-tab ved nogle af de to løsninger? Det ene mere end det andet? Kablet fra tv til pc vil være 5m.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#51389
Jeg ville satse på HDMI kablet, men signalet er fuldstændigt det samme. opløsningen til et PX80 er ikke så høj, så der er ikke voldsomme krav til kablet ift. fuld HD opløsningen. Jeg vil tro at et alm. kabel til en 2-300 kr. kan gøre det.