Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#50507
Hej

Jeg overvejer en Bærbar som HTPC. Primært til downloadede HD-film men måske også med Bluray drev. Det giver nogle spørgsmål.

1) Hvordan håndteres 24P fra en bærbar?
Og BEMÆRK! jeg tænker ikke på om det kan vises, men at det vises rigtigt!! Kernen i spørgsmålet er judderfrit...
Kan den bærbare sende ud i 24hz, 48hz, 72hz, 96hz, 120hz?

Hvis ikke, hvordan håndteres det så ellers... hvad er downside ved at vise HD film indspillet i 24P via HTPC fremfor rigtig Bluray-afspiller eller PS3?

2) Hvad med output af 7.1 lyd.
Hvordan sikrer jeg at jeg kan få Dolby HD (og hvad det nu hedder) outputtet til en kommende Dolby HD receiver/forstærker?
Er SPDIF nok, eller er der nogle krav jeg skal være opmærksom på at lyd-hardwaren lever op til?

3) Hvor kraftig bærbar PC.
Hvilke hardware krav er der til processer henholdsvis GPU for at jeg kan være sikker på at den bærbare kan afspille alle former for h.264 og anden komprimering jeg måtte løbe ind i?
Gerne nævne specifikke grafikkort til den bærbare der er gode nok, og minimums-processere.

4) Hvor en dedikeret bluray-afspiller fint vil sende både billede og lyd igennem HDMI kablet, gælder det så også den bærbare - sender den også fint lyd igennem HDMI? (eller skal der separate audiokabler til.

Thanx
Jens
Af Corax
#50558
1) Jeg tror de fleste grafikchipsæt til bærbare understøtter 24p.
Ulempen ved ikke at vise blu-ray i 24p er judder. Det er dog forskelligt hvor tydeligt det er fra scene til scene og nogle mennesker er mere "følsom" overfor det end andre.

2) De nye HD lydformater kan kun sendes via HDMI.

3) Hvis grafikchippen på den bærbare understøtter afvikling af HD materiale så burde CPU'en være underordnet fordi GPU'en laver størstedelen af arbejdet.
Med Nvidia chipsæts skal det understøtte Purevideo-HD.
Med AMD-ATI chipsæts skal det understøtte AVIVO HD.
(Du kan kigge på Nvidias og AMD-ATI egne sider om de specifikke grafikchipsæt understøtter HD)
Hvis det er Intel skal navnet på chipsættet slutte med HD, f.eks. X4500HD.

4) Ved jeg ikke, men jeg tror ikke at alle bærbare har lyd i HDMI porten.