Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Moshe
#70359
Nightcrawler990, jeg har været inde på XFXs hjemmeside og kigge på deres ATI4770 og at de skriver at kortet har "Built-in HDMI with 7.1 surround sound support" er kun den halve sandhed. ATI skriver godt nok på deres hjemmeside, at 4770-GPU'en understøtter "Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including AC-3, AAC, DTS5, enabling a plug-and-play audio solution over HDMI", men ingen af to versioner som XFX laver har HDMI-udgang, så hvis du anskaffer dig det kort, skal du nok være forberedt på, at du må tappe lyden fra lydkortet.

Til Jajaha vil jeg sige: Hvis ellers softwareafspilleren (PowerDVD, WinDVD etc.) kan udnytte grafikkortets hardware-acceleration, så bliver CPU'en IKKE en flaskehals. Min erfaring er, at man kan sidde og se en Bluray-film samtidig med, at man arbejder, surfer etc. Uden at jeg vil lægge hovedet på blokken, vil jeg faktisk mene, at man kan nøjes med en gammel single core.
Af Nightcrawler990
#70376
Det godt du kan hjælpe mig Moshe, kan dit kort så sende ægte DD lyd?
Af Moshe
#70462
Som nævnt ovenfor, følger der et lille kabel med så man internt i pc'en forbinder lydkortet med grafikkortet. De fleste lydkort, hvad enten de sidder i et pci-slot eller er onboard på bundkortet, har et lille (firebenet) stik netop til dette formål. Da det hele foregår digitalt, sender grafikkortet altså blot det ud af HDMI-udgangen, som det får fra lydkortet, uanset om der er 5.1., 7.1 eller hvad det nu måtte være.
Men hvis du vil køre lyden over dit Z5500, burde du måske i virkeligheden tage lydsignalet direkte fra dit lydkort. Jeg kender ikke dit lydkort, men mange af dem har jo digital udgang, så det er måske det nemmeste?
Af tvkartoffel
#70648
Hej.

Hvis du køber et ATI kort fra 4000 serien uden HDMI udgang, kan du få lyd ud på HDMI via en adapter der konverterer DVI til HDMI. Så slipper du for den ekstra ledning til lyden. Adapteren følger nogle gange med kortet.

På ATIs kort er det altså ikke strengt nødvendigt at der er en HDMI udgang, da lyden som sagt kan tappes fra DVI udgangen og med adapter der konverterer til HDMI.

MVH
tvkartoffel
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#70746
Og før man råber op om, at DVI ikke kan sende lyd ud, så ER det altså tilfældet med disse kort. Du kan dog ikke hive lyden IND i en enhed med DVI indgang, da disse ikke vil være gearede til at behandle lyd i denne indgang. Det er kun via konvertering til HDMI et eller andet sted i kæden, at det lader sig gøre.
Af Moshe
#70757
At man kan hive lyd ud af en DVI-udgang - selv med adapter - er nyt for mig, og det kunne jeg egentlig godt tænke mig at se noget dokumentation for.

Nightcrawler990, det kort du har kig på hos Getmore ser fint ud. Om der er 512 MB eller 1024 MB har nok ingen betydning, når det kommer til Bluray-afspilning, men du får i hvert fald HDMI-udgang med, og så er det billigt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#72555
Vi har flere brugere der benytter DVI-porten på deres grafikkort til at hive lyden ud af. Det er langt fra alle grafikkort der er i stand til dette, blot så du ikke får det indtryk, at det er en generel feature. Den normale DVI-standard har IKKE lyd.
Af spuncut
#72739
Hvad med et Nvidia Geforce 9400 GT med CUDA og passiv køling. Min makker har et NvGf 8600GT, der bliver brugt ca. 8% CPU med Coreavc i CUDA-mode AMD PhII X3 720@3,5GHz.
9400 GT kan vist ikke køre s/pdif over DVI'en men jeg har ikke lige forstået hvorfor der ikke kan anvendes toslink eller coax..??