Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#65311
Hej Alle.

Jeg er ny her, så jeg kom til at poste noget lignende i en anden tråd. Sorry.

Jeg har købt mig et tx-p42g10e som jeg primært skal bruge til at se film fra PCen.

Jeg har tilsluttet PCen via HDMI og indstillet HDMIudgangen til 1080/60P sådan som det anvises i manualen. (heldigvis da mit grafikkort "intel GM965" ikke kan vise 24Hz).

Sagen er at det ikke virker. Der kommer med jævne mellemrum nogle grimme "hak" i billedet. Nærmest som om der bliver slukket for sigmalet et kort øjeblik.

jeg har lagt en video op på youtube så man kan se hvad der sker. ( farveskiftene er fra kameraetets hvidbalance der går i kage, og ikke fra TVet).

http://www.youtube.com/watch?v=nlRBH2u2uOw

Jeg har opdateret driverene. Jeg har prøvet alle tre HDMIindgange og jeg har prøvet med tre forskellige HDMIkabler. Alle under tre meter og i varierende kvalitet ( pris ). Jeg har prøvet at køre med een og to skærme.

Flimmeret holder kun op hvis jeg sætter HDMI til 1280x720P 60Hz hvilket jo ikke er tilfredsstillende, så jeg tør ikke gå videre med mit HTPCprojekt før jeg har fundet fejlen.

Jeg kan ikke gennemskue hvor det går galt, så hjælp er yderst velkommen.

Er der nogen af jer der har har haft held med 1080/60P på tx-p42g10e?

På forhånd tak :-)
Af xcardman
#65317
Det må næsten være dit grafikkort som laver fejlen. Men hvorfor 60Hz, du kører måske ikke almindelig pal programmer. Almindelig tv og dvd.
er det kun us filer i ntfs du skal bruge.
Af tvkartoffel
#65318
Tak for svaret.

Jeg hælder også til teorien om et dårligt grafikkort.

Jeg har valgt 60Hz selvom 50Hz Også er understøttet, da det synligt reducerer flimmer på skærmen. På samme måde som med en PCmonitor.

I øvrigt optræder fejlen både ved 50Hz og ved 60Hz.
Af tvkartoffel
#65319
I øvrigt ser jeg mange amerikanske TVshows...Gud bedre det:-)
Af Marlowe
#65326
Jeg ville nok prøve at teste computer og skærm separat. Hvis du kender én med en pc/xbox360/ps3 kunne han jo kigge forbi og afprøve skærmen, og du kunne tage pc'en hen til en andens hd-skærm.

Held og lykke med det :)
Af MaddPirate
#65353
Nu er det jo ikke fordi dit GFX er det kraftigste. For hvis fejlen opstår når du afspiller film, så er det fordi den simpelhent ikke har krafterne til at bearbejde den høje opløsning. Det er ihvertfald det jeg tror der er galt. Bare fordi den kan afspille HD i dens egen opløsning er nemlig ikke ens betydende med at den kan gøre det i en 1080p opløsning.
Af tvkartoffel
#65360
Hej MaddPirate.

Skærmen flimrer uanset om den viser film eller ej. Et stationært billede af desktoppen viser den eksakt sammen fejl.
Desværre...
Af MaddPirate
#65380
Så ved jeg desværre ikke hvad der er galt. Men det virker da helt underligt, at den ikke engang kan vise et stationært billed. Prøv at opdatere alle drivere, hvis du ikke allerede har gjort det. :)
Af tvkartoffel
#65396
Jeg har allerede opdateret alt hvad jeg kan komme i tanke om.

Hvilke indstillinger benytter i andre når i tilslutter PC til Jeres fladskærme? 1080p 24HZ, 1080p 50HZ eller 1080p 60HZ? Eller noger helt andet?
Af JLA_DK
#65403
Hej

Jeg tror du skal lede efter fejlen i dit grafikkort, drivere osv. Jeg har selv et P42G10 og har tit koblet min laptop til med HDMI for at se film. Det virker både i 50, 60 og 24 Hz uden flimmer eller hak. Jeg bruger også 1080P...
Af tvkartoffel
#65404
Hej JLA_DK tak for svaret.

Det var det jeg havde håbet at høre. Så mangler jeg bare at finde ud af om det er TVet der er defekt eller min PC der ikke kan finde ud af at sende et ordentligt signal.

Hvilken indsilling vælger du når du ser film fra PCen?
Af JLA_DK
#65467
Mener du indstilling på TV'et?
Her har jeg bare brugt de indstillinger fra testen her på siden. TV'et genkender selv input signalet som 1080 eller 1080/24 hvis det er valgt som output fra PC.

Indstillinger på PC afhænger jo meget af hvilket grafikkort der bruges...
Jeg bruger et ATI HD2??? (kan ikke lige huske præcis hvilken chip det er).
Her vælger jeg bare sekundær monitor opløsning til 1920x1080 og sætter framerate til f.eks. 24. PC'en detekterer selv at det er et Panasonic TV der er tilkoblet via. HDMI.

Har du ikke mulighed fore at prøve med en anden PC eller et andet fjernsyn? For at se hvori problemet ligger?
Af tvkartoffel
#65483
Jeg mente nu egentlig på PCen.

Jeg har nu fundet fejlen :-). Det er som ventet PCen der ikke kan sende et ordentligt signal over HDMI.

Jeg har købt en samsung Blu-Ray spille til 2000,- i el-giganten, og nu virker det som det skal.

Jeg valgte Samsung da den var pænest - Sælgeren kunne ikke fortælle mig hvad der var forskel på de forskellige modeller... Sikke et stykke bras! Det kanger og brager inden i den når man loader en skive og så larmer kølepropellen mere end den i TVet.
Den ryger lige tilbage.
Det ku være jeg skulle prøve med en panasonic. Så spiller det vel.

PS. TVet larmer ikke, men det er hørbart på tre meters afstand ved lav volumen eller når man er inden i programguiden hvor lyden bliver slået fra.

Pænt tak til dem som har svaret på mine spørgsmål.