Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#351971
Torben Rasmussen skrev: 12. jun 2023, 06:44 Jeg testede tidligere Sonys A9-modeller, som måske også kunne være et bud. De skal dog op på væggen eller på en fod. Der får du dog surround. Ulempen er, at der bør tilkøbes en sub og at de er svære at få fat på.
Hej Torben. Jeg går ud fra at du henviser til Sony HT-A9 soundbarsystem. Interessant version. Jeg har lige hurtigt prøvet at danne mig et indtryk, men skal nok kigge dybere ind i det.
Jeg har allerede nu fundet nogle opmærksomhedspunkter som jeg skal dyrke hvis jeg går videre med et sådant system. Bl.a. skriver du i din anmeldelse af systemet om forbindelsesboksen: ”Boksen er desværre ikke helt lydløs i brug, så har man den stående fremme, så vil man kunne høre blæserstøj fra den. Støjen er ikke øredøvende, men mere en susen, som man bliver bevidst om i de stille passager i filmene.” citat slut. Det ville jeg aldrig bemærke ved lytning i en butik.
Jeg fandt også en brugeranmeldelse i forummet ”Sony HT-A9 "soundbar" tilgængelighed” hvor en ejer af det fulde system beskriver sig tilfredshed med anlægget men ikke lyder overvældende begejstret som helhed. Vedkommende beskriver at hjemmebiograflyden er ok men at tale ikke gengives tilfredsstillende i hans ører. Det ville jeg nok heller ikke bemærke ved lytning i en butik. Nu kan jeg være ekstra opmærksom på det ved evt. butiksbesøg, for tale var en topprioritet for mig. Derfor er jeg så glad for disse fora hvor man kan lære af andres erfaringer, selvom ikke alle er enige i dette.
Tak for dit indlæg. Jeg kigge/lytter videre.
#351978
henrik.yde skrev: 12. jun 2023, 23:06 Hej Parmo, hvor i landet bor du ?
Hej Henrik, jeg bor i Korsør og hvis du tænker på at hjælpe med at komme til en butik, så vil jeg sige tak, men nej tak. Jeg er ikke så bange for at få tingene hjem og prøve dem i omgivelser som jeg styrer. Skulle det gå helt galt (hvilket jeg ikke tror) så kan det jo (med lidt besvær) returneres. Jeg bestiller absolut ikke noget som jeg ikke tror 150% på. De to fjernsyn som vi har nu, har jeg bare bestilt på nettet. Samsung’en (Q9 FN) har så vist sig ikke at have så lang holdbarhed. Den har fået et par tynde striber horisontalt midt på skærmen efter 3½ års brug, men det ville jeg heller ikke have kunnet forudse ved at komme i et salgslokale.
I øvrigt har jeg forfulgt dit forslag og det ser ud til at passe mig vældigt godt på mange måder. Jeg har ikke brug for så fancy en opsætning som jeg opfatter at du har, men det som du foreslår mig, burde jeg kunne finde ud af 😊
PS. I øvrigt er min hustru lykkelig over at jeg vil vælge et system i hvidt.
#352100
Hej Permo:

hvis du søger tydelig tale vil jeg tag og kig imod LG SC9s soundbar, Sony HT-A5000 eller HT-A7000.

De 2 sony modeller er ekstremt veltalende og kommer med integreret sub.
dog skal det siges at A5000 mangler bund, så den får et relativt fladt udtryk i lyden. Der vil A7000 med sine ekstra 2 lydkanaler kunne give et bedre udtryk.

LG for også rigtig gode anmeldelser, og snakker perfekt sammen med dit Tv.


Som sidste side bemærkning vil det også være værd at tage et kig mod Phillips FB1 Fidelio soundbar også med integreret sub. Absolut bedste lydbillede jeg har hørt i en soundbar. Og hvis du kommer til at savne Sub så kan dette tilkøbes ved siden af.
#352164
Jeg vil også slå et slag for Beosound Stage, har vel haft min i 3-4 år og den spiller super godt syntes jeg. Husk du kan ligge den ned og indstille lyden til liggende. Så ændrer Beosound Stage retningen og hvilke højtalere der bruges til de forskellige ting. Så tror jeg stadig du kan se skærmen.
#352178
Hej Bendix. Tak for at du ville dele din erfaring med Beosound Stage. Den var også i mine første overvejelser om et lydsystem. Desværre er den jo 7,7 cm høj når den ligger ned. Der er kun 35 mm op til skærmkanten på en LG C1 og så er der vel ca. 5 mm sort kant på skærmbillede før det endelige billede. Så jeg valgte den fra af fysiske årsager denne gang. Måske den er noget for min frue hvis hun også vil have et lydsystem på TV no.2. Der vil den passe perfekt i opsætningen.
Jeg prøver et sæt gulvhøjtalere i øjeblikket (2 dage indtil nu) og jeg vil skrive om min oplevelse med dem om en uge eller to.
Tak til alle for interessen og hjælpen.
#352182
Held og Lykke med valget, tror bestemt også gulvhøjtalere er et godt valg.

Før LG og Beosound Stage havde jeg et Sony A1 OLED, som var Sonys første tv OLED.
Det er den model hvor lyden de har nu blev introduceret, og som Torben skriver så er den ret god. Specielt med en SUB til. Jeg brugte en trådløs argon Sub til tv’et og det gav en overraskende god lyd.
#352184
Power har mærket "Creative Stage V2 2.1 Soundbar" som har fået fine anmeldelser til 780 kr.

https://www.power.dk/computere-og-table ... p-1146403/


2.1 Soundbar med tilhørende subwoofer. 700x 400 mm.

Kan ligge på skab eller vægmonteres med bluetooth og USB-C.

"Perhaps getting value for money in 2023 is not a lost cause, after all"

https://www.expertreviews.co.uk/creativ ... -v2-review

"Highly recommended"

https://www.avforums.com/reviews/creati ... iew.20618/
#352471
Da virkelighedens erfaringer ramte mine krav til indretningen viste det sig at spørgsmålet ”Hvilket soundbar skal jeg vælge…..” ikke var relevant. Spørgsmålet var retteligt ”Hvilket lydsystem skal jeg vælge.....” Takket være hjælpsomme folk på dette forum blev jeg ledt i den rigtige retning. Jeg udvalgte et sæt gulvhøjtalere som jeg troede på (Argon Audio FORTE A55 MK2) og whaow en fyldig lyd med tydelig tale.
Nåh ja, der røg også lige en lille basbørge i indkøbskurven (Argon Audio BASS10 MK2). Så kan musikken fra min ungdom få den gode lyd.
download/file.php?mode=view&id=3551
Summa summarum: Denne lydløsning løste mit problem med at høre tale plus at det gav mig lyst til at høre nogle af de gamle plader igen. Nu skal jeg bare have finjusteret bassen og lært at håndtere de forskellige lydniveauer der er, når jeg skifter medie. Lige nu er der lav lydstyrke på flow-TV, høj lydstyrke på streaming og afspilning fra tilsluttet harddisk.
Tak til alle for at dele jeres erfaringer og give mig inspiration.
Vedhæftede filer
20230704_161910-30pct.jpg
20230704_161910-30pct.jpg (315.63 KiB) Vist 1811 gange