bendix skrev: ↑28. okt 2023, 12:55Jeg tror det et vigtigt at skelne mellem Open world spil som Spiderman 2 er og så et lineært spil som Alan Wake er.
Så absolut, det er LANGT nemmere at lave lineære spil ala Alan Wake eller The Last of Us grafisk mere imponerende end det er at lave spil open world spil som Spiderman 2 eller Cyberpunk grafisk imponerende - Det jo af den grund at Alan Wake, selv om det faktisk er mindre specifikt optimeret til konsol end Spiderman 2, kan ende med at have den bedste grafik (på samme hardware), uanset HVOR umage Insomniac måtte gøre sig med et open world spil som f.eks. et Spiderman 2. Men det betyder jo ikke at det ikke er værd at anerkende hvad Insomniac har opnået med open world spil som Spiderman 2 eller hvad CD Project Red, om end med højere og langt dyrere hardwarekrav som præmissen, har opnået med Cyberpunk ifbm Pathtracing+Ray-Reconstruction udgaven.
bendix skrev: ↑28. okt 2023, 12:55Det er virkelig imponerende så detaljeorienteret Insomniac er. [..] Det er ret imponerende
Helt enig - Som sagt, Insomniac kan virkeligt deres kram og fortjener vores bifald - Jeg glæder mig som sagt bestemt også til selv en dag at skulle spille Spiderman 2 og håber bare at det igen bliver Nixxes, der også kan sit kram, der for lov til at stå for port og enhancements i den forbindelse
bendix skrev: ↑28. okt 2023, 12:55Men jeg er stensikker på at vi ikke har nået maksimum kapaciteten på virkeligheds tro spil på PS5.
Jeg håber du har ret - men jeg tror alene det ligger i det med at ikke alle grafisk vellykkede spil har sigtet efter 100% realisme, som du f.eks. også fremhæver det mht Spiderman 2. Så det jeg taler om er mere det generelle grafiske niveau, hvad enten vi taler spil hvor realisme er fuldstændigt tilstræbt eller ej. Selv fæstede jeg som du ved her fra tråden tidligere meget lid til UE5's Nanite + Lumen helt generelt ville kunne løfte den grafiske kvalitet på PS5/Series X markant, som især nanite teknologien gør på higher-end PC. Men de spil der har været ude med det ind til videre har vist sig at være hardwaremæssigt FOR krævende til konsollerne mhp at bevare renderingen i en opløsning der kan få detalje og kvalitetsløftet til for alvor at slå igennem og give det kvalitetsløft jeg havde regnet med. Det er muligt at en PS5 Pro vil kunne rette op på det i fremtiden, men det helt generelle løft jeg havde regnet med har ind til videre kun vist sig at kunne skinne igennem på meget kraftigere hardware. Jokeren er så naturligvis at vi endnu ikke har set en rigtig UE5 AAA titel med ekstremt store ressourcer kastet efter specifik titel-udvikling til en PS5 og tilhørende ekstremt fokus på optimering af titlen til platformen, så der ligger muligvis en joker der (eller evt. med nanite+god baked lightning). Men for den generelle Nanite+Lumen titel har jeg i hvert fald ind til videre måtte efterlade den optimisme jeg tidligere havde i forhold til konsollerne og er der begyndt at tro mere på specifikt til platformen optimerede titler på proprietære game-engines, som tilfældet med bl.a. Spiderman 2 på Insomnics in-house engine, eller hvad Remedy’s har kunnet optimere mht Northlight engine til Alan Wake 2 til konsollerne, som havende en bedre balance og bedre udnyttelse med relation til konsollernes hardware. UE5's krævende funktioner skal nok shine på PC og løftes bedre af en PS5 Pro, mens jeg altså er blevet mindre optimistisk på UE5's vegme på nuværende konsollers vegne.
Ser vi bort fra alle hardwarekrav, så er det også værd at nævne det paradoks, mht UE5 potentialerne, at UE5 aktuelt (og ind til videre) er bag efter på det med lys, da selv Hardware Lumen er inferior til løsningerne pathtracing og AI rayreconstruktionløsningerne i Cyberpunk og Alan Wake 2, hvilket holder UE5 Nanite titler tilbage fra endnu større potentiale. Det antages dog at CD project Red, efter pathtracing succen i Cyberpunkt, skulle samarbejde med Epic om at få real-time pathtracing implementeret i UE5, idet CDPR aktivt deltager den tekniske udvikling af UE5 (jævnfør CDPR's strategiske partnerskab med Epic). Nanite [og nanite lignende løsninger] + pathtracing med RayReconstruction (som er en type af funktioner jeg ikke tror næste generation af konsoller ville kunne komme uden om) ville kunne bringe os endnu tættere på realistisk grafik - Du så selv hvad Lumen kunne gøre for en grafisk ret simpel stylistisk grafik i Fortnite, så tænk så hvad Lumen kunne gøre for bedre high-res og high-quality mere detaljerede og realistiske nanite assets og endnu mere hvor meget mere pathtracing med Rayreconstruction vil kunne gøre for sådanne assets - Det tror jeg stadig på som den næste level-up i grafik.
bendix skrev: ↑28. okt 2023, 12:55
Dead space remake tror jeg også har en god chance, det samme med Burning Shores hvis man kan tælle DLC som Phantom Liberty også er.
Jeg tænker Burning Shores måske ligefrem kan være med i en top5, men Dead Space var jeg mht grafik faktisk noget skuffet over, hvis man f.eks. sammenlignede det direkte med grafikken i "The Callisto Protocol" - som dog udkom i 2022 og derfor ikke ville kunne tælles med.
bendix skrev: ↑28. okt 2023, 12:55
Det er et super fedt tidspunkt at være “gamer”
Enig