Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#316853
Så fordi du ser fx en farve i en HDR film og samlinger den med SDR udgaven så skal den være præcis samme farve så den ser ud som den “plejer” ellers er det fake.
Det er jo netop fordi 10 bit, WCG og HDR kan noget SDR ikke kan, som gør at der kan være forskel. Men det gør det ikke til falsk eller forkert HDR. Hvis du ikke bryder dig om HDR i en bestemt film er det jo helt okay, ligesom hvis man ikke bryder sig om et plot i en film. Igen som nævnt af Rasmus så er HDR et værktøj ikke et bestemt look, hvordan man bruger det er op til film og spil industrien.
#316869
"HDR et værktøj."

...lige præcis. Et manipulerende værktøj. :)

Og vi har KUN lige set begyndelsen, hvor HDR er på "kravle & baby" stadiet...

I fremtiden, vil en filmforevisning være fuldstændig, som når man vælger, hvorledes ens nye bil skal sammensættes; Farve kombinationer, motorstørrelse, interiør etc. etc.

Sådan bliver valget af præsentationen/afspilningen/streamingen af en given film også i fremtiden hjemme i stuerne - og langt mere differentieret og mangeartet end det er i dag...!

Trust me... ;)
#316874
hvis vi fx tager en 35mm negativ så har den langt flere farver og kontrast end nuværende HDR og TV til private kan levere. Jeg tror ikke helt du forstår en film produktion fra start til slut, samt hvilke strenge kvalitets krav mange film instruktører har til deres værker. Ja nogle film gør dårligt brug af HDR og UHD men det samme gør sig gældende for SDR 4K/1080p indhold. Men du har åbentbart set alt HDR indhold når du kan sige alt ser forfærdeligt ud.
#316908
Jeg ved ALT film produktion fra start til slut...! Og 35mm negativ er IKKE det, hvad denne tråd handler om. Det er som, at blande æbler, pære og appelsiner sammen. Hold venligst tingene adskilt...

Undskyld, mig... men din påstande er helt hen i vejret.

Jeg kan også postulere, at du åbenbart ved alt om HDR, og hvorfor du syntes, at HDR er det bedste der er sket siden fladskærmen blev født .

Tak, for snakken, og din manglende nuancerede indsigt i den digitale filmverden.

Ha´ en god weekend. :)
#316910
Hvis jeg, igen, skriver at jeg mener at HDR tilfører (udover et bedre farverum) en bedre dynamisk kontrast, har du nok svært ved at sige det modsatte.

Det du kritiserer er mere produktionen end formatet??? Korrekt?

Jeg prøver stadig at finde ud af hvor du vil hen med tråden. Alle der siger dig imod får vist et sarkastisk møgfald. Det giver ikke en god debat.
#316934
Hvordan i himlens navn kan man misforstå trådens overskrift: HDR or not to HDR...?!

Nogle er for HDR og andre er imod HDR. Det gælder både filminstruktøre, amatør Hi-Fi entusiaster, almene forbrugere samt
Hi-Fi anmeldere.

HDR er absolut ikke et "MUST" for film feinsmeckere i enhver sammenhæng, hvor det er muligt - blot fordi, at det har et bedre farverum, og en dynamisk kontrast samt et bredere spektrum af lys.

Jeg er blot ude efter, at høre, hvad folk herinde syntes om HDR mfl., hvad det gør for dem - det originale materiale vs. det teknologiske forbedrede billede.

Og der skal her adskilles fra det fysiske 35mm negativ som er det digitale LANGT overlegen i alle henseender.
#316952
35mm sammen med 65mm og 70mm, er der mega relevant da et flertal af gamle film er optaget på de medier. Mange af de nye storfilm bruger det stadig idag fx star wars ep 7-9 osv. Når man nu har negativerne og de indeholder mere information end alm SDR, hvorfor så ikke gør brug af det med HDR.

Det er jo ikke falsk eller manipuleret når det er en original negativ og den nye master bliver godkendt af en instruktør eller fotograf fra filmen, at du så ikke bryder dig om det er helt fair.

Men en kunstner bestemmer altså selv hvordan de benytter HDR. Alle moderne film idag bliver i post-production graded til SDR og HDR. Så stop med at skrive falsk og manipuleret.

Er du uenig med hvad en kunstner laver så stop med at se deres indhold.
#316965
Der findes masser af "falsk" og manipuleret HDR materiale. Det er bare at google løs...

Og nej, 35mm, 65mm og 70mm kan IKKE sammenlignes med HDR. Det er som, at blande pære og æbler sammen.

Enhver kan jo heldigvis selv vælge, hvorvidt de vil se en tv-serie eller en spillefilm med eller uden HDR. It´s that simple...! ;)
Senest rettet af Gromit 21. jul 2020, 19:29, rettet i alt 1 gang.
#317011
Torben Rasmussen skrev: 20. jul 2020, 19:05 Hvis du ser dit materiale fra en streamingtjeneste, så har du vel ikke valget?
Det har du så ganske ret i... endnu.

Fremtiden vil dog via 5G kunne tilbyde kunder på streamingtjenester alverdens afspilnings muligheder tilpasset nøjagtigt, som kunden ønsker det - både audio & video mæssigt.

Eksempelvis:

10.2.4.9 audio setup :
• 2 center
• 4 subwoofere
• 9 overhead – (3 left, 3 center, 3 right)

Video materiale:
- EVV - Extreme Visual Vision
- UDR - Ultimate Dynamic Range
- DIH - Directors Improved Enhancement
- eller bare ganske almindelig SDR.

...ja, digt selv videre... for noget nyt kommer der jo hele tiden. :D
#317013
Fremtiden gætter vi på.

Men dine listede ønsker kommer nok ikke de første år men om 5-10 år måske.
Tror nu ikke vi får alle de valgmuligheder

Flere streamings tjenester har ikke engang 1080p Så der er lang vej
#317014
Gromit skrev: 21. jul 2020, 18:56
Torben Rasmussen skrev: 20. jul 2020, 19:05 Hvis du ser dit materiale fra en streamingtjeneste, så har du vel ikke valget?
Det har du så ganske ret i... endnu.

Fremtiden vil dog via 5G kunne tilbyde kunder på streamingtjenester alverdens afspilnings muligheder tilpasset nøjagtigt, som kunden ønsker det - både audio & video mæssigt.

Eksempelvis:

10.2.4.9 audio setup :
• 2 center
• 4 subwoofere
• 9 overhead – (3 left, 3 center, 3 right)

Video materiale:
- EVV - Extreme Visual Vision
- UDR - Ultimate Dynamic Range
- DIH - Directors Improved Enhancement
- eller bare ganske almindelig SDR.

...ja, digt selv videre... for noget nyt kommer der jo hele tiden. :D
Hvis de kan lave det med 5G hvorfor har vi det så ikke på coax og fiber i dag, vi skal nok på 8-10G før du har de muligheder.

Hvis man ellers får indstillet tv’et så nogenlunde og det er et ok tv synes jeg HDR giver en fin oplevelse. På et dårligt tv så bare slå det fra.
Nogle af de demoer som findes hvor alt er skruet helt vanvittigt op ville jeg ikke kunne holde ud at se på i en hel films længde, og det er som om nogle tv prøver at ramme erg i deres standart indstilling.
#317022
Jeg tror det er nørdens drømme scenarie, at man ligefrem får lov at vælge format. Det gavner ikke just brugervenligheden, at man som bruger pludselig skal til at tage stilling til hvilken variant man skal vælge. Jeg tror ikke på, at vi ender et sted hvor du får disse valgmuligheder - hverken om 5 eller 10 år. Om noget, så tror jeg, at det går i den modsatte retning. Du får ingen mulighed for selv at slå HDR til eller fra. HDR er "hot" lige nu, men om 5 år, så er det standard, og så vil dit udstyr have andre formater at være forvirret over i stedet.
#317023
Revisionisme?

Der vil altid være modstand i overgange til ny teknologi. HDR kan efter min mening være en fantastisk oplevelse i særligt spil. Hvorfor ville man ikke give indholdsskabere større mulighed for at udtrykke sig visuelt?