Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#175379
Hej,

Jeg ligger inde med en efterhånden gammel forstærker, som dog er DTS-kompatibel og også har Dolby Digital EX..

Jeg er så i tvivl om, hvorvidt det er min forstærker, der ikke understøtter det "nye" dolby digital plus, som netflix benytter sig af, eller om det er min internet-båndbredde (som er på 10/10) der er for langsom til at netflix kan fungere på mit samsung PS51D8005 tv med 5.1 lyd og ikke bare PCM..

Nogle der har styr på, om det er båndbredden eller forstærkeren - eller om der måske er nogle indstillinger, man kan rette på? Synes umiddelbart det er mærkeligt, hvis Dolby har lavet et lydformat, som DTS-kompatible forstærkere ikke understøtter..
Af Supergris
#175388
Hvis du bruger dit tv som afspiller, og fører lyden fra tvét til din forstærker, understøttes Dolby Digital ikke...
Af janbau
#175392
Jeg tror også det er din fladskærm der ikke understytter lydformatet .
Jeg havde en Sony W 4000 som ikke kunne afkode lyden ( HE-AAC ) som DR HD kører med og vel også på DVT-T2 ( Boxer )

Siden jeg har fået min nye LG LM760 T kan min forstæker godt køre Dolby kompatibel Matriale .
Jeg har Dolby Digital 5,1 Lyd på Netflix

Ps har du en X-Box eller en Ps- 3 har er der jo Netflix på så kan du jo af den vej få Dolby Digital Lyd .
Men vil dog lige nævne at du selv skriver at du har et Samsung fladskærm , er det ikke en af de nyere modeller ? .

Så jeg vil lade en anden komme med et svar om hvad det skyldes om det er fladskærm eller forstærker ? .

Kan se at du har et andet indlæg om firmvare som jeg også har svaret på .

Din fladskærm understytter jo lydformatet
Digital lydformat
DTS digital-output, Dolby Digital Plus output, Dolby Pulse output

Du her vel Dolby Digital lyd når du ser et program med Dolby Digital 5,1 fra Tuneren i tvet ?

For hvis ikke så kan det vel være inde i opsætnigsmenu på tvet den er gal . Det skulle stå rigtig på mit tidligere Sony W 4000 ellers var det bare PCM lyd der kom ud af forstærker .
Af T_skaaning
#175403
Supergris skrev:Hvis du bruger dit tv som afspiller, og fører lyden fra tvét til din forstærker, understøttes Dolby Digital ikke...
Hmm ja, jeg tror du har fat i det rigtige her.. I hvert fald hvad angår S/PDIF.. (optisk/lysleder).

Mit tv har egentlig en ARC-understøttet hdmi-udgang (Audio return channel), så hvis min forstærker havde hdmi - (om denne så også skal være ARC-understøttet, er jeg lidt i tvivl om? Men jeg ved, at man kan få forstærkere, der er ARC-understøttet..) så ville det nok fungere.

EDIT: Njaa og nu bliver jeg sgu alligevel i tvivl.. Tror faktisk kun det er DTS-lyd, som mit TV kun kan sende videre i 2.0.. Når jeg ser DR1/DR HD, så fungere dolby digital 5.1 nemlig.. Og her er det jo igen lyd der bliver smidt af sted fra mit fjernsyn (har ikke ekstern boks).

Og mit tv understøtter dolby digital plus.. så jeg ledes tilbage til enten at tro, at det er min forstærker, der ikke understøtter dette "nye" plus format.. selv om den har 6 kanaler (6.1) og DTS samt dolby EX - understøttet.. eller at det er netflix'appen, som Rasmus skriver.
Senest rettet af T_skaaning 22. okt 2012, 08:49, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af MigSelv
#175404
Supergris skrev:Hvis du bruger dit tv som afspiller, og fører lyden fra tvét til din forstærker, understøttes Dolby Digital ikke...
Passer ikke helt ( måske for tvét i tråden ).
Jeg får fin 5.1 DD fra mit tv, tilsluttet min Denon 4308 med optisk kabel.
Der kan måske i menuen for tv, vælges outputsignal for indkommende audiosignaler.
Af T_skaaning
#175405
MigSelv skrev:
Supergris skrev:Hvis du bruger dit tv som afspiller, og fører lyden fra tvét til din forstærker, understøttes Dolby Digital ikke...
Passer ikke helt ( måske for tvét i tråden ).
Jeg får fin 5.1 DD fra mit tv, tilsluttet min Denon 4308 med optisk kabel.
Der kan måske i menuen for tv, vælges outputsignal for indkommende audiosignaler.
Det gør jeg nemlig også fra eksempelvis DR1 og DR HD - bare ikke fra Netflix App'en - så måske Rasmus har ret i, at det er app'en..
Brugeravatar
Af MigSelv
#175406
T_skaaning skrev:
MigSelv skrev:
Supergris skrev:Hvis du bruger dit tv som afspiller, og fører lyden fra tvét til din forstærker, understøttes Dolby Digital ikke...
Passer ikke helt ( måske for tvét i tråden ).
Jeg får fin 5.1 DD fra mit tv, tilsluttet min Denon 4308 med optisk kabel.
Der kan måske i menuen for tv, vælges outputsignal for indkommende audiosignaler.
Det gør jeg nemlig også fra eksempelvis DR1 og DR HD - bare ikke fra Netflix App'en - så måske Rasmus har ret i, at det er app'en..
Kender ikke forskellen på en Panasonic og Samsung Netflix app, men 5.1 DD virker fint i mit system.
Har du tjekket på Netflix siden, at der er valgt 5.1 DD?
Af T_skaaning
#175407
MigSelv skrev:
T_skaaning skrev:
MigSelv skrev: Passer ikke helt ( måske for tvét i tråden ).
Jeg får fin 5.1 DD fra mit tv, tilsluttet min Denon 4308 med optisk kabel.
Der kan måske i menuen for tv, vælges outputsignal for indkommende audiosignaler.
Det gør jeg nemlig også fra eksempelvis DR1 og DR HD - bare ikke fra Netflix App'en - så måske Rasmus har ret i, at det er app'en..
Kender ikke forskellen på en Panasonic og Samsung Netflix app, men 5.1 DD virker fint i mit system.
Har du tjekket på Netflix siden, at der er valgt 5.1 DD?
Jeg har kigget på mine bruger-indstillinger på netflix.com, men jeg kan kun se video-indstillinger.. ikke nogle audio-indstillinger. Og i selve app'en på tv'et kan man ved den pågældende film vælge mellem stereo og dolby digital 5.1, og der er valgt 5.1 automatisk.

Nu jeg tænker over det, så kan det vel næppe kan være app'en i og med selve app'en har den indstilling, at man kan vælge mellem stereo og dolby digital 5.1...
#175418
T_skaaning skrev: Jeg er så i tvivl om, hvorvidt det er min forstærker, der ikke understøtter det "nye" dolby digital plus, som netflix benytter sig af, eller om det er min internet-båndbredde (som er på 10/10) der er for langsom til at netflix kan fungere på mit samsung PS51D8005 tv med 5.1 lyd og ikke bare PCM..
Nu betyder PCM jo ikke, nødvendigvis, at du ikke får 5.1 signal. Det betyder bare at din forstærker får et allerede dekodet signal (som sagtens kan være surround). Hvis din forstærker skal dekode det, skal du sætte dit TV op til Bitstream (hvis man kan det) og så står din forstærker for dekodning og dermed vil den vise DTS, DD eller hvad end det nu er for et signal den får.
Af janbau
#175419
T_skaaning skrev:
Supergris skrev:Hvis du bruger dit tv som afspiller, og fører lyden fra tvét til din forstærker, understøttes Dolby Digital ikke...
Hmm ja, jeg tror du har fat i det rigtige her.. I hvert fald hvad angår S/PDIF.. (optisk/lysleder).

Mit tv har egentlig en ARC-understøttet hdmi-udgang (Audio return channel), så hvis min forstærker havde hdmi - (om denne så også skal være ARC-understøttet, er jeg lidt i tvivl om? Men jeg ved, at man kan få forstærkere, der er ARC-understøttet..) så ville det nok fungere.

EDIT: Njaa og nu bliver jeg sgu alligevel i tvivl.. Tror faktisk kun det er DTS-lyd, som mit TV kun kan sende videre i 2.0.. Når jeg ser DR1/DR HD, så fungere dolby digital 5.1 nemlig.. Og her er det jo igen lyd der bliver smidt af sted fra mit fjernsyn (har ikke ekstern boks).

Og mit tv understøtter dolby digital plus.. så jeg ledes tilbage til enten at tro, at det er min forstærker, der ikke understøtter dette "nye" plus format.. selv om den har 6 kanaler (6.1) og DTS samt dolby EX - understøttet.. eller at det er netflix'appen, som Rasmus skriver.
Jeg ved ikke om du har læst mit indlæg men jeg fører lyden ned fra den optiske ( Havde jeg ikke skrevet ) udgang da min forstærker ikke understyter Auto Return .
#175423
Nu betyder PCM jo ikke, nødvendigvis, at du ikke får 5.1 signal.
Nej, men ska man ha' 5.1 ud af PCM bliver det jo pro logic og ikke dolby digital.. Uanset handler det jo bare om bitrate og lydkvalitet.

Nu kender jeg ikke netflix's forhold, men et slag på tasken er, at når de transmitterer PCM er det på ca 320kb/s og med dolby digital plus E-AC-3 er det dobbelt op, altså ca 640kb/s og der op efter.

E
Af nanoflower
#175424
MigSelv skrev:
Supergris skrev:Hvis du bruger dit tv som afspiller, og fører lyden fra tvét til din forstærker, understøttes Dolby Digital ikke...
Passer ikke helt ( måske for tvét i tråden ).
Jeg får fin 5.1 DD fra mit tv, tilsluttet min Denon 4308 med optisk kabel.
Der kan måske i menuen for tv, vælges outputsignal for indkommende audiosignaler.
5.1 fungerer også upåklageligt på mit VT50 via optisk udgang fra TV
#175428
T_skaaning skrev:
Nu betyder PCM jo ikke, nødvendigvis, at du ikke får 5.1 signal.
Nej, men ska man ha' 5.1 ud af PCM bliver det jo pro logic og ikke dolby digital.. Uanset handler det jo bare om bitrate og lydkvalitet.

Nu kender jeg ikke netflix's forhold, men et slag på tasken er, at når de transmitterer PCM er det på ca 320kb/s og med dolby digital plus E-AC-3 er det dobbelt op, altså ca 640kb/s og der op efter.
Med mindre jeg har misforstået noget, så gør det ingen forskel om dekodningen foregår på dit TV (eller blu-ray afspiller), hvilket resultere i at din forstærker viser PCM i displayet, eller at du bitstreamer og lader din forstærker foretage dekodningen, hvor den så skriver enten DD, DTS, DD TrueHD eller hvad den nu dekoder.

Så med andre ord, dekoder dit TV et DD+ signal, så er det også det den sender videre til din forstærker, som så bare viser PCM (med mindre jeg da har misforstået noget, men i følge denne artikel: http://www.hometheater.com/content/pcm- ... ray-player så er det sådan det er).