Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#98932
Hejsa!

Jeg står overfor at skulle købe mit første fladskærms TV. Jeg har læst de forskellige guides på forsiden, men mangler at få afklaret et enkelt spørgsmål før jeg øger omsætningen på wupti.com :)

Mit spørgsmål går på opløsningen 1366x768 som findes på mange HD ready skærme. Denne opløsning passer ikke med 1360x768 opløsningen, som der bliver skudt ud af din computer og jvf. guidesne kan dette give ubehagelige sideeffekter ved tilslutningen til computeren.

Jeg vil tilslutte TV'et til computeren med HDMI og mit spørgsmål er hvad folk har af erfaringer mht. disse eventuelt ubehagelige siddeeffekter? Er den pixel skallering der sker meget slem og er der evt. TV modeller der håndterer dette bedre end andre?

På forhånd tak hjælpen.

Venlig hilsen Per
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#98969
Mange TV med denne opløsning har 1:1 pixelmapping, hvilket betyder at de kan slukke for 2x3 kolonner pixels når du kører 1360x768. Hvilket TV er der tale om?
Af evilspaam
#98993
Tak for det hurtige svar.

Jeg har ikke besluttet mig for et bestemt mærke endnu, da jeg gerne ville være sikker på ikke at få problemer pixel skalleringer.

Kan man se i specifikationerne om et givent TV har 1:1 pixelmapping? Jeg har ikke haft held med at finde det selv. Findes der evt. en opdateret liste med TV der understøtter 1:1 pixelmapping?

Jeg er ikke specielt kræsen, så hvis du kender et godt TV med 1:1 pixelmapping i 1366x768 vil jeg meget gerne høre hvilket mærke og model der er tale om.

Vh Per