Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Drazil
#95459
Jeg har et Samsung Le37M87BD tv som er tilsluttet en fællesantenne. Når jeg søger efter digitale kanaler finder den en masse, men med undtagelse af Dr1, Dr2 og Tv2 lokaltv er de alle sammen sorte. Efter at have googlet lidt kan jeg se at det er den tv tuner som er indbygget i tv'et der kun kan bruges til en alm. antenne og ikke kabel. Har dog følgende spørgsmål:

1. Er det rigtigt forstået at det skyldes en forkert tv-tuner?
2. Kan jeg løse problemet så jeg kan se de resterende kanaler?
3. Kan jeg løse det på en måde så jeg stadig kan vælge kanalerne på mit tv med min Samsung fjernbetjening (feks en tv tuner der kan sættes i tv'et) eller er jeg nød til at have en ekstern box eller lign med en seperat fjernbetjening til den digitale del?

/Draz
Af noxity
#95464
Din fællesantenne sender med stor sandsynlighed sine kanaler som DVB-C, og dit TV har kun en DVB-T mpeg2 tuner.

De digitale kanaler du finder er, som du selv næsten skriver, free-to-air kanalerne. Der er nogle antennenetværk der vælger at sende DVB-T signalerne fra luften sammen med deres egne DVB-C kanaler. De sender altså de kanaler som du kan fange med en stueantenne sammen med deres egne.

De kanaler du finder er derfor kodet, med undtagelse af de 3 du nævner(Der flere gratis kanaler fra DR, men de sendes kun som mpeg4, og du har kun mpeg2). Resten indgår ikke i din fællesantennes udbud, men det er dem som Boxer udbyder. For at kunne se disse kanaler kræver det altså et kort fra Boxer, plus et CA-modul (kortlæser) til TVet.

De kanaler som du allerede betaler for bliver sendt som DVB-C, og det kræver at du får dig en ekstern boks. Det er ikke muligt at installere en ekstra tuner i TVet.

Markedet for DVB-C bokse i Danmark er endnu ikke særlig stort, og derfor er udbuddet og prisen også derefter. Aldi sælger vidst en boks som skulle være okay til prisen, her efter der er kommet nogle opdateringer til den. Den koster omkring 800kr, så vidt jeg husker. Og det er nok det billigste du finder, hvis det skal være en mpeg4 tuner. Og det skal det jo helst.

Håber det gav lidt klarhed over dit problem.

Du burde jo egentligt også overveje om du vil bruge de ca. 1000kr på en boks, i stedet for at smide nogle flere penge på bordet og købe et nyt TV som har en mpeg4 tuner. Dit TV er jo en ældre model ;)
Af Drazil
#95928
Har være bortrejst så har først lige set dit svar. Mege uddybende og lige hvad jeg havde bug for! Mange tak for det - har været en stor hjælp :) Kan være jeg skal oveveje at udskifte tvet istedet ja :)