Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#94054
Hej hej.

Har kigget lidt herinde, men er ikke helt sikker på jeg har fanget det jeg søgte.

Jeg har viasat (modtageren er en thomson tce5 cr2-s digital boks). Mit gamle samsung (billedrør) havde knivskarpe billeder. Det gik desværre i stykker og blev midlertidig erstattet af et gammelt prosonic, der havde noget nær den ringeste billedkvalitet jeg har set. Nu har jeg kapret min brors gamle samsung fladskærm (LE32 t61b, mener jeg det hedder. Det er fra 2006 og HD ready), men billedet er "grynet". Det er et scartkabel der forbinder. Det er RGB der kører ud af boksen og det er RGB stikket det kommer ind af på tvet.

hvorfor var billedet på mit gamle samsung billedrørs tv så meget bedre, end det er nu???

Vil det give knivskarpe billeder (eller næsten ihvertfald), hvis jeg bytter min thomson boks ud med en HD boks??

Hvad kan jeg gøre for at få et skarpt billed?? ( udskiftning af tv er ikke en mulighed :-) )

Hilsen

Martin
Af noxity
#94068
Problemet ligger både i TVet, men specielt i måden du forbinder TVet til boksen. Et scart-kabel er bare ikke en fladskærms bedste ven. Du vil helt sikkert opleve et langt mere skarpt billede ved at benytte et digitalt kabel som HDMI.

Generelt er fladskærme, som er et digitalt produkt, ikke så gode til analog signaler. Du kan sagtens få en fladskærm som er god til at behandle de analog signaler, men det er digitalt som er deres styrke.

Her må andre gerne rette mig hvis jeg tager fejl, men grunden til at dit gamle billedrørs TV stod mere klart, er at det er bygget til analog signaler. Din fladskærm tager det analog signal og laver det om til noget den kan forstå, og i den forbindelse opscalere den det analog signal til HD-ready opløsningen. Dit TV har altså brug for at strække billedet for at vise signal på hele skærmen, og det bliver ikke så kønt med analog signaler.
Af Linnebjerg
#94105
Hej Nox.

Hvis jeg ikke er helt galt på den, så sender viasat digitalt.

Problemet er at der ikke er en HDMI udgang på min boks.

Vil det løse problemet, eller ihvertfald gøre billedet væsentligt bedre, hvis jeg får enten en HD boks eller en anden digital boks med HDMI udgang?
Af Peter Schrøder
#94123
Linnebjerg skrev: Problemet er at der ikke er en HDMI udgang på min boks.
Jeg har en Yousee Selector boks (Sagem 60) forbundet med et gl. HD-ready Alfaview 42" i legeværelset. Det er også kun en Scart forbindelse, men billedet fejler ikke noget. Kvaliteten af scartkablet har dog en del indflydelse.