Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af borst
#93206
Bor i en lejlighed i Kbh K med 3 TV'er med indbygget DVB-C tuner, og 1 TV der kører på analogt signal. Vi har kun 2 antennestik i lejligheden, så vi har en ganske normal 2-splitter i hvert antennestik.

Problemet er, at vi har pixelering og "svagt eller intet signal" på de fleste kanaler, undtagen DR og TV2 kanalerne.

Jeg har prøvet at tage 2-splitteren ud, og sat kabel direkte i, det hjalp betydeligt, så min konklussion må være, at signalet ind i lejligheden er for svagt?

Hvad kan der gøres ved dette?
Af Steemann
#93209
Det kan lige så vel skyldes at splitteren ikke er skærmet. Især det digitale signal er betydeligt mere følsomt overfor forstyrrelser end det gode gamle analog signal var.
Jeg havde selv problemer med pixelering og høj error rate med det digitale signale indtil jeg ofrede penge på et ordentligt skærmet kabel. Det løste problemet 100 %
Af borst
#93227
Super med så hurtige svar..

Dvs. at en antenne forstærker og noget triple-skærmet antennekabel med et kvalitets stik i enderne, burde kunne løse problemet?

Lige nu har jeg bare en billig 2-splitter og almindelig hvid antennekabel..?
Af wium
#93228
Jeg har selv samme problem. Får kabeltv fra yousee hvor mange af kanalerne ikke kan ses. Kan en venlig sjæl anbefale et godt kabel på 10m? Der er så mange at vælge imellem og vil nødig købe et som er for dårligt
Af torpedo
#93255
Havde nøjagtig samme problem og løsningen var:

- Anvend skærmet 75 ohms antennekabler.
- Monter med F-stik (husk at mm-størrelse skal passe til kabel)
- Tilslut kabler en 75 ohms prof. antenne F-connector splitter.

Du kan finde delene på nettet hos enten av-connection eller av-cables.
Hvis du vil have hjælp så smut evt. i Panasonic Centeret på Roskildevej i Rødovre.
De kan hjælpe og har fornuftige priser. Har ingen aktier i nogle af forretningerne ;)
Af borst
#93266
Det vil sige F-connectors burde kunne løse problemet? Ville løsningen være bedre end antenne forstærker, hvis man tænker på, at der så skal ny 2-splitter, og dertilhørende kabler?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#93272
F-connectorer alene løser ikke problemet. Dit signal bliver aldrig bedre end det svageste led. I dit tilfælde er både kabler og splitter et problem, så bedre kabler/stik vil ikke løse problemet i splitteren og så er du jo lige vidt.
Af lak
#93284
Det er sådan at de fleste kabeltv firmaer kun forpligter sig til at levere signalstyrke nok til 1 fjernsyn tilsluttet et 10m kabel fra installations stikket. Så kan man bruge nok så mange super kabler og splittere uden at det hjælper.
Lidt info:
Det der er vigtigt er at man bruger stik med metal hele vejen rundt så stikket er skærmet. Splitterne skal være trafokoblet. De billige versioner er lavet med modstande og duer ikke til noget. Desuden skal splitteren også være skærmet, altså metal helevejen rundt. F connetorer er nemme og billige at monterer således at en god skærmning er opnået.Med hensyn til kabelvalg har jeg aldrig oplevet problemer med et 6,6mm kabel med en folieskærm og en fletskærm når vi snakker indendørs brug og under 30-40m og et godt start signal..
Med hensyn til forstærkere er de billige som regl noget møg. Jeg har målt på flere af de billige (under 200kr uden mulighed for webspeed) og selvom de forstærker signal styrken ryger signal kvaliteten ned hvilket er den vigtige når det er dvb-c.
Hvis man skal lave en god installation skal man også se lidt på fordelningen af signal styrken i antenne stikkene. Hvis der er 2 stik dæmper det første sikkert 4,5dB på det signal den sender til tv og på det signal den sender videre til det næste stik. Det næste stik dæmper sikkert 1,5dB på det signal det sender til tv. Så allerede her kan man se at det første tv får et signal dæmpet 4,5dB og det næste får et 6dB dæmpet signal. 3dB er en halvering af signal styrken. Med et splitter i hver stik som dæmper yderligere 3,7 dB ser det lidt skidt ud for det sidste stik. Det allerbedste er at få et så ens signal på alle stik som muligt. Det kan gøres med at kombinerer splittere, vægudtag og forstærker position.
I borst tilfælde tror jeg ikke man kommer ud over en forstærker placeret før det første stik for at det bliver godt. :)
Af borst
#93293
Tak lak, for det uddybende svar.

Jeg forstår dog, ikke det der med en forstærker før det første stik?
Af japx
#93653
Mon jeg har samme problem?
På flere kanaler opleves til tider (oftere fredag aften) pixelering og lyd forstyrrelser. Men på DR HD er der inget problem? Har YouSee mell. pakke løsning. Har tjekket YouSee hjemmeside om drift forstyrrelser, men der kan man ikke bliver klogere....
Af JensenAmager
#93780
japx skrev:Mon jeg har samme problem?
På flere kanaler opleves til tider (oftere fredag aften) pixelering og lyd forstyrrelser. Men på DR HD er der inget problem? Har YouSee mell. pakke løsning. Har tjekket YouSee hjemmeside om drift forstyrrelser, men der kan man ikke bliver klogere....
Dette "fredagsproblem" er du bestemt ikke ene om at have bemærket,
se denne tråd:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... &title=tv2