Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af enggaard
#91420
Hej brugere på flatpanels...

Jeg har netop købt et tv til soveværelset som har indbygget dvb-c tuner. Da jeg har adgang til "gratis" digital tv via min antenneforening, undrer jeg mig over at jeg ikke kan finde nogle digitale kanaler når jeg søger efter dem... De analoge kanaler virker som de skal...

Hvad kan problemet være?

Håber I kan hjælpe mig...

Mvh Enggaard
Brugeravatar
Af Weissbier
#91436
Du kan formentlig få fat på de danske kanaler digitalt ved at lave en søgning på DVB-T tuneren. Prøv! 8)
Af enggaard
#91437
Det kunne jeg desværre ikke....

Kan en antenneforstærker være løsningen?
Brugeravatar
Af Weissbier
#91440
Det springende punkt er, hvordan din antenneforening helt præcist forsyner dig med signal. Hvor får de signalet fra? TDC, Stofa, satellit, jordbaseret? DVB-T tricket ville have virket, hvis de hev de danske kanaler ned med egne antenner. Det gør de så ikke, ved vi nu.

Noget andet er, at du har retskrav på at modtage de danske kanaler (kun must carry) digitalt. Folketinget har for flere år siden vedtaget en lov, der påbyder bl.a. antenneforeninger, at de skal forsyne deres medlemmer digitalt (forsyningspligt). Du skal måske lige forhøre dig, hvordan det går med at opfylde den forpligtelse. Hvis du ikke får et svar, du kan bruge til noget, kan du klage til Kulturministeret.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#91443
Det kunne også tænkes at de blev sendt som DVB-C, men at denne tuner ikke et aktiveret pr. default i dit TV. Hvilket TV har du?
Af enggaard
#91528
Jeg har kabeltv fra Stofa...

Tv'et er et Prosonic B23F6D...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#91549
Har du et link til specifikationerne for dette TV? Er du 100% sikker på, at den har DVB-C tuner?
Af enggaard
#91564
Det har jeg desværre ikke, men ja det er jeg sikker på.

Når jeg forsøger at søge kan jeg vælge imellem anolog eller digital søgning... Har forsøgt at ændre på netværks id, men det har ikke hjulpet endnu...

Nogle herinde snakker om at ændre landekoden, vil det også hjælpe mig?

Enggaard
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#91588
Det er muligt at landekoden vil hjælpe, men hvis du ikke kan hjælpe os med en manual, så er det ret svært at kunne sige noget om netop dit TV.

Landekoden er typisk noget du ændrer fordi de store producenter ikke skriver software beregnet til det danske marked specifikt, så tuneren er ikke aktiveret når "Danmark" er valgt. Prosonic hører dog ikke til blandt "de store" så hvordan de tager sig af dette er lidt svært at sige.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#91613
Det er jo ikke det samme TV... metoden er med garanti forskellig.
Af lak
#91700
Med hensyn til prosonic B23F6D mener jeg at jeg så et skilt med en prosonic model hvor de undskyldte at have skrevet at der var dvb-c modtager i selvom der ikke var. Kan dog ikke huske model nr. Tjek den lige med din forhandler.
Jeg har på nogle tv skulle ind og opsætte frekvenser, symbolrate mv. for at få dem til at finde yousee kanaler. Kan du/i finde en menu hvor man kan lave en manuel scanning og der indtaste frekvenser mv. fra yousee hjemmeside.
Enggaard hvis du i øvrigt er i tvivl om signalets styrke så sæt det til det første antenne stik og prøv der. På den måde kan du udelukke om det er signal styrken der er problemet.
Af torsoe6666
#91701
Der er C-tuner i nævnte TV.
O_O