Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#90082
hej

Er der nogen der ved om det er muligt at vælge "tilpasset 16:9" som standard Aspect Ratio på et panasonic v10?
Det er irreterende altid at skulle slå hen på den når jeg skifter kanal og hvis jeg ikke gør det kan jeg se stregkoderne i toppen af billedet (på en del kanaler). Hvilket er et levn fra gamle dage hvor informationen lå i "Vertical Blanking" området, men er totalt irrelevant på et digitalt signal.
Jeg har yousee på DVB-C og er sådan set kun interesseret i at få det til at virke på fjernsynskanalerne, da det ikke er noget problem på mediecenteret.
Af Bigby
#90103
Jeg er så godt som sikker på, at det ikke er muligt. Har i hvert fald ledt længe efter præcis det samme. Måske noget i service-menuen?

Ellers er skærmen jo ret intelligent mht. aspekt-ratioer. For eksempel er 16:9 tilpasset forvalgt, når man trykker på aspect-knappen med 16:9 signal. Tilsvarende er 4:3 fuld forvalgt, når man ser et 4:3 signal med sorte bjælker i siderne. Så i det mindste kræver det kun to knap-tryk at få det ønskede resultat.

Jeg har selv YouSee - og det er kun nogle af kanalerne, der viser de overflødige "sy-sting" øverst til venstre i billedet. Personligt har jeg vænnet mig til det, men konen er træt af det, så jeg skal have lært hende aspect-knap-tricket.
Af GreatMilenko
#90563
Ærgeligt det havde ellers været nærliggende altid at have samme default aspect ratio for en given kilde.
Men det kan være at tv-stationerne får nosset sig sammen en dag og fjernet VBI informationerne på det digitale signal.
Af Guruen
#90573
Hvis du fravælger THX profilen forsvinder "stregkoden"...
Af Bigby
#90583
Ja uden THX kan du løse problemet med menupunktet "Overscan". Men uden THX kunne du jo lige så godt have købt et andet og billigere tv...

Er selv endt med at ignorere problemet. Konen generes af det, så her løses det med to hurtige tryk på aspect-knappen.
Af Guruen
#90593
Tja. Jeg har blot valgt at sætte menuen til Thx når jeg skal se en film. Til daglig tv-kigning har jeg tilrettet profilen biograf.