Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#88732
Hejsa alle,

Håber der er en blandt jer som kan kaste lidt lys over mit HD problem.

Jeg har et 4 år gammelt LG fjernsyn (RZ-42PY10X) med DVI indgang og en YouSee Samsung HD boks (SMT-H3126).

HD Boks er tilsluttet fjernsynet med et HDMI/DVI kabel og dette har fungeret og vist HD upåklageligt igennem 2009 indtil YouSee opdaterede deres software i efteråret.

Opdateringen betød at jeg intet HD signal kunne modtage på fjernsynet. Tilsluttes HD boksen til et fjernsyn med HDMI indgang virker det fint.

Efter henvendelse til Yousee var beskeden, at man havde opdateret HDMI signalet til at understøtte EU standard og de intet kunne gøre ved mit problem.
EU standarden skulle fjerne fjerne muligheden for at man kan streame til PC medie og undgå kopierings mulighed.

1. Er der nogen som ved om dette forhold er korrekt ?
2. Har jeg mulighed for at benytte et andet HDMI/DVI kabel ?
3. Findes der flere typer HDMI/DVI kabler ?
4. Findes der en anden måde jeg kan se HD TV på med disse komponenter ?

Håber der findes en derude som kan kaste lidt lys over dette da jeg efterhånden er træt af at se HD tv via scart kabel.

Hilsen
Booster
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#88733
Det er korrekt at HDCP blev ændret i boksen i en af opdateringerne. Har boksen ikke komponent output også? Og hvilke indgange har dit TV ellers?
Af Booster
#88735
Tak for hurtigt svar.

Lidt søgning på HDCP og Yousee kastede lidt lys over sagen.

"HDCP (High bandwidth Digital Content Protection) er en standard kodet ind i video-signalet for at forhindre det i at blive piratkopieret.

Hvis en kilde enhed er HDCP kodet og er forbundet til en skærm eller projektor uden korrekt afkodning mekanisme, billedet er henvist til "sne" eller i nogle tilfælde meget lav (480p) resolutioner af billederne.

For at se højopløsnings digital video skal HDCP overholdes, både kilde, skærmen og alt derimellem skal være udstyret med HDMI forbindelser, der kan muliggøre HDCP dekodning, også Feks. en HDMI Switcher."

Jeg benytter Component til DVD.

Hmm irriterende, men nok mest fordi det sker uden nogen information.


/Booster
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#88959
Ja, det kan være at dit TV ikke overholder HDCP ordenligt, hvilket så bliver et problem. Jeg tror opdateringen fra Yousee kom fordi en del af deres betatestere havde problemer med eks. Onkyo-receivere, som ikke villle lave et korrekt "håndtryk" med boksen. I hvert fald så hørte/læste man en del om det dengang før opdateringen kom.