Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#87443
Hej allesammen - håber der er en der kan hjælpe mig herinde.

Jeg har lige købt et LG37LH4000 og oplever noget meget meget finurligt.

Hver gang jeg bevæger mig inde i rummet hvor fjernsynet står, begynder fjernsynet på HD-kanalerne at flimre og billederne bliver pixeleret og signalet
forsvinder nogen gange helt. Jeg modtager kanaler gennem en lokal udbyder (Parknet).

Er der nogen der ved hvad det kan skyldes, eller hvad man kan stille op mod det?

Håber der er en der kan hjælpe.

Venlige hilsner
Frank
Af Frankiez
#87445
Hej Rasmus (og andre)

Jeg modtager kanalerne gennem antennestik og mit gamle antennekabel fra tiden med mit analog tv. (så det er ikke trådløst)

Tekst fra Parknet (ved ikke om det er svar på dit spørgsmål):

Alle AFDK's kanaler udsendes digitalt (med undtagelse af infokanalen).
Det digitale signal kan modtages af et almindelig TV med indbygget DVB-C tuner. Der kræves ikke kort eller ekstern boks til dette.
Efter omlægningen til digital tv i Danmark den 1.november, udsender vi stadig mange kanaler analogt.

Der sendes 9 HDTV kanaler. Disse modtages også uden box og kort. Kravet til dit TV er at det understøtter DVB-C og MPEG4
Af hdmi
#87446
:o ...Det lyder godt nok underligt :o ..et skud i tågen!..prøv og skift til et andet antennekabel..hvis du finder frem til noget ,så smid lige en besked :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#87448
Det lyder jo næsten som spøgelseshistorier. Selv hvis kablerne var dårligt skærmede i væggen, så skulle du ikke kunne skabe interferens blot ved at bevæge dig - det er typisk kun ved luftbårne signaler man oplever noget sådant.

Det lyder jo lidt som en fejl fra Parknets side - eller fra dem som har lagt kabler ind hos dig, hvis det ikke er Parknet. Oplever andre i ejendommen samme problemer?
Brugeravatar
Af koenigs
#87450
Det lyder mere som en løs forbindelse et eller andet sted, der bliver påvirket af at du går rundt i lokalet og skaber vibrationer.

Du er nødt til at finde ud af om den løse forbindelse er i dit TV eller i kablerne der går hen til dit TV.

Grunden til det er HD kanalerne der bliver påvirket er sandsynligvis at de kræver en langt større datatransmission og derfor også er mere følsomme overfor mindre udfald i signalet.

Prøv at hoppe på stedet og se om de påvirker kanalerne også. Har du mulighed for at låne et andet TV med dvb-c tuner for at teste om det er TV'et der er synderen?
Af Frankiez
#87456
hmmmm......

Når jeg sætter et andet antennekabel i forsvinder HD kanalerne helt, jeg kan stadig tage de andre digitale kanaler og de står meget mere klart end med det andet kabel.

Der er stadig interference. Hvis jeg står helt stille og bevæger min hånd hen mod antennestikket i fjernsynet pixelerer det helt vildt og signalet forsvinder.

Jeg har ikke en fis forstand på det, men kan det være noget med statisk elektricitet - skud i tågen?!?
Brugeravatar
Af koenigs
#87457
Det lyder som om stel-forbindelsen på dine kabler mangler, ellers ville du ikke kunne påvirke signalet på den måde.
Af Frankiez
#87461
Hey Koenigs

Tak for dine svar - og selvfølgelig også tak til I andre :)

Som sagt er jeg lidt tabt bag en vogn på det her område. Så hvordan løser jeg så lige problemet - skal der bare købes ny kabler?
Af dkscan
#87470
Frankiez skrev: Når jeg sætter et andet antennekabel i forsvinder HD kanalerne helt, jeg kan stadig tage de andre digitale kanaler og de står meget mere klart end med det andet kabel.?!?
Hvad mener du præcist med "mere klart"? Problemer med signalet vil for digitale kanaler give pixelleringer, frysning og evt. helt tab af signal men ikke et mere eller mindre klart billede.
Frankiez skrev: Der er stadig interference. Hvis jeg står helt stille og bevæger min hånd hen mod antennestikket i fjernsynet pixelerer det helt vildt og signalet forsvinder.
Her lyder det mere som on du pga. et dårligt skærmet kabel fanger et antennebåret signal.
Af Frankiez
#87472
Det er generelt kun HD kanalerne der pixelerer og forsvinder.

Men med stikket som jeg efterfølgende prøvede var de andre kanaler, dem som ikke er HD, langt mere klare, men med dette kunne jeg ikke fange HD kanalerne.

Det skal lige siges at begge kabler er af lidt ældre dato.

Men det er sgu da mærkeligt det her......
Af dkscan
#87474
Frankiez skrev: Det skal lige siges at begge kabler er af lidt ældre dato.
Udskift! Andet er der vist ikke at sige til det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#87481
Det der menes er, at en digital kanal ikke kan blive mere klar end den er. Det er digitalt og dermed enten korrekt eller fuldstændigt forkert. Der er ikke noget midt i mellem. Farverne bliver ikke dårligere og billedet bliver ikke uskarpt af et dårligt digitalt signal - billedet forsvinder eller der kommer pixeleringer. Det fungerer ikke på samme måde som med analogt, hvor du kan ændre signalet, så farver mv. påvirkes vha. udefrakommende faktorer.